tenormin
door tenormin Jun 23, 2022 om 19:18
Voeding & gezondheid

Hoe komt een teek in mijn flat?

Sorry dat ik alweer iets vraag. Kan het zelf niet vinden. Vandaag een dode teek gevonden. Hoe komt dat beestje op de eerste verdieping, (verdieping is 2½ meter hoger dan straatniveau) want vliegen kunnen ze niet. Ik heb geen planten op balkon en in de huiskamer alleen maar "nep" bloemen en planten, heb ook geen huisdieren. Ook geen bezoekers die of hond, kat hebben. Mocht er getwijfeld worden "of het een teek was", ja, heb mijn inmiddels overleden Maltezer heel vaak van teken moeten ontdoen. Geen idee onder welke categorie dit valt.

7197 11 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 23, 2022 om 19:26
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Heeft uw schoonmaker misschien huisdieren?

tenormin
door tenormin Jun 23, 2022 om 19:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, mijn hulp heeft geen huisdieren. Ze banjert ook niet door de groene bossen en velden, weide;-)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 23, 2022 om 19:43
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin, zou het kunnen, dat uw hulp ook schoonmaakt bij mensen, die wel huisdieren hebben en zo die teek heeft meegomen.....

tenormin
door tenormin Jun 23, 2022 om 19:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@GA, ook nee, ze werkt, naast mij, alleen maar in tehuizen waar andere bejaarden bij elkaar zitten. En waar, helaas voor de bewoners, geen huisdieren zijn toegestaan.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 23, 2022 om 19:52
7179 Antwoorden / 3 Vragen

De dode teek kan de flat ingewaaid zijn.

getty
door getty - Jun 23, 2022 om 19:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon meegelift op kleding oid.

sira
door sira - Jun 23, 2022 om 21:07
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Die teek heeft in de kleding van iemand gezeten

tenormin
door tenormin Jun 23, 2022 om 21:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@sira. Ik las dat een teek, levend, 5 dagen kan leven zonder voedsel en dan doodgaat. Ik zie maar 1 x per week een levend wezen, mens te verstaan. ;-). Het is uiteraard geen halszaak, maar ben gewoon heel nieuwsgierig hoe het zou komen. Heb ook het antwoord van @sjoppy gelezen, waarvoor dank, maar binnengewaaid is, helaas, ook geen optie. Want mijn PC kamer heeft een zogenaamd horrenraam, als ik het raam opendoe gaat de hor automatisch open. Of dicht zo men wil, tegen vliegen.

sira
door sira Jun 23, 2022 om 21:22
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Weet je wel zeker dat de teek dood is? Was hij nog klein of al volgezogen.

Als ik een teek vind dan verbrand ik die, zodat ik zeker weet dat hij echt dood is, want ook door de wc spoelen doodt een teek niet en soms is hedt moeilijk te zien of hij dood is.

tenormin
door tenormin Jun 23, 2022 om 23:35
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, ik ben (was) er 1000% zeker van dat het beestje dood was/is. Ook, toen ik wel met teken te maken had, het beestje, sorry dierenliefhebbers, altijd met een hamer, nadat ik het verwijderd had uit mijn hond, met een hamer doodsloeg, in een papiertje wikkelde en daarna pas weggooide. Nee, zelfs dood niet in de w.c. Deze was dus nog klein, niet volgezogen. Ik weet zelfs dat een volgezogen teek wel een centimeter kan worden. Mijn vraag was/is alleen bedoeld over het hoe en waarom: hoe het kan. Als ik het op Google had kunnen vinden had ik het echt niet geponeert. Maar ik kom daar niet verder. Nogmaals, volledig onbelangrijk voor anderen, alleen: ik ben gepuzzeld.

gerbera
door gerbera - Jun 23, 2022 om 21:50
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Een mogelijkheid is dat deze door een muis is binnengebracht maar hoogstwaarschijnlijk is deze met een vogel mee gelift en op uw niveau gebracht, naar binnen gewandeld, en door gebrek aan voedsel de geest  heeft gegeven.

L.s, kunt u ter verduideling een foto plaatsen☺☺

tenormin
door tenormin Jun 23, 2022 om 23:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, helaas, ik ben niet in het bezit van een mobiele telefoon, dus ook geen foto. En ook, heb het beessie al 'begraven'.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 23, 2022 om 23:27
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

U "haalt de woorden uit mijn
mond".... ;<))

tenormin
door tenormin Jun 24, 2022 om 00:57
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, maar jullie beiden zouden moeten weten dat ik geen mobiel heb, dus geen foto's kan maken. Ha ha, even tenormin uit tentje lokken. ;-))

gerbera
door gerbera Jun 24, 2022 om 12:42
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Och er is al ze weinig humor tegenwoordig;-))

tenormin
door tenormin Jun 24, 2022 om 13:16
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, dat mag je wel zeggen. Denk wel eens: waar zijn de kwinkslagen gebleven. ☺ Heb wel waargebeurde, leuke verhalen maar die mag je hier niet neerzetten, haha.

kr
door kraanjan - Jun 24, 2022 om 12:14
16 Antwoorden / Vragen

Hoe komt U naar buiten

gerbera
door gerbera Jun 24, 2022 om 12:43
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Meestal door een deur;-))

kr
door kraanjan - Jun 24, 2022 om 12:16
16 Antwoorden / Vragen

Misschien voor ons allen, is een foto ervan maken, is het wel een teek ?

gerbera
door gerbera Jun 24, 2022 om 12:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer u mist iets v.w.b. de foto vraag vandaar die emoji's. Lees de reactie van de Amsterdammer☺

tenormin
door tenormin Jun 24, 2022 om 13:19
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@kraanjan, dat van de foto weet u inmiddels maar ik heb ook geschreven dat ik absoluut weet hoe een teek eruit ziet. Als tekenverwijderaar bij mijn (overleden) Maltezer hondje. En hoe ik naar buiten kom: gewoon door de voordeur. Maar dan moet er hulp aan te pas komen hoor.

donna53
door donna53 - Jun 24, 2022 om 13:30
98 Antwoorden / 10 Vragen

Heb je jezelf heel goed nagekeken of dat beestje jou geprikt heeft? Als het een volgezogen teek heeft, komt hij waarschijnlijk toch ergens van jou vandaan. Ze kunnen op straat via een been omhoog klimmen en de prik voel je niet. Ze gaan vaak op warme plekken zitten, dus holtes nakijken. Je kunt kijken of je ergens een beetje opgezwollen plek hebt. Er ontstaat niet altijd een rode ring om de steek plek. Als je die wel krijgt dan direct naar de dokter voor antibiotica.

tenormin
door tenormin Jun 24, 2022 om 22:58
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@donna53, het is zo jammer dat kennelijk niemand andersmans antwoorden leest ( en mijn antwoorden daarop). Het was geen volgezogen teek, volgezogen kunnen ze wel een centimeter worden), ook weet ik heel goed waar ze zitten op iemands lijf. Maar goed. Ik vond de teek hartstikke dood na minimaal 5 dagen (waarschijnlijk lag tie daar al veel langer). Jammer, maar mijn nieuwsgierigheid is helaas niet beantwoord.

He
door Helen 66 - Jun 24, 2022 om 14:59
119 Antwoorden / Vragen

Door bos, hei of plantsoen oid gelopen en meegenomen aan kleding/schoeisel?
Je lichaam heel goed nakijken!  Er hoeft niet altijd een rode/witte ring te verschijnen na een tekenbeet. Goed in de gaten houden de eerste tijd.
De ziekte van Lyne na een tekenbeet kan heel lange en nare gevolgen hebben, daar kun je niet lichtzinnig over doen.

joost12
door joost12 - Jun 24, 2022 om 16:47
52 Antwoorden / 0 Vragen

Die is met jou of iemand andes mee naar binnen gekomen, misschien op kleding of een tas. Vergeer niet dat teken ook goed kunnen klimmen

tenormin
door tenormin Jun 24, 2022 om 17:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@joost12, een teek kan inderdaad wel klimmen maar niet naar 2½ meter hoog klimmen. Kom zelf niet buiten, 1 x in de week huishoudelijke hulp. Verder komt er niemand. Kortom, "op mijzelf" mee naar binnen gekomen, echt niet.

tenormin
door tenormin - Jun 24, 2022 om 23:07
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Bedankt allemaal, voor de antwoorden. Normaal ben ik gul om de gegeven antwoorden te 'belonen'. Alleen, dit keer ben ik niet echt wijzer geworden. Bijkomend (privé) ding is dat ik, onvrijwillig, nogal veel afweet van teken. Dus waren de antwoorden voor mij, hoewel uiteraard goed bedoeld, niet overtuigend genoeg. Sorry. "Meereizen", binnengewaaid, ergens langs lopen etc. is helaas niet van toepassing op mijn vraag. Maar allemaal: als de site weer werkt (nu wel, ha ha) een heel fijn weekend.

getty
door getty Jun 25, 2022 om 08:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Rare reactie

wat is het dan wel, als u er zoveel kennis van heeft?

Ja
door JannyBoe Jun 25, 2022 om 08:45
511 Antwoorden / Vragen

De antwoorden zijn voor u misschien niet 'overtuigend genoeg' maar dat wil niet zeggen dat die antwoorden niet zo kloppen.
Integendeel, ze kunnen stuk voor stuk feitelijk juist zijn.
En ik ben ook wel benieuwd wat dan volgens u wel een mogelijke oorzaak is waarmee u uzelf kunt overtuigen.

tenormin
door tenormin Jun 28, 2022 om 01:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@getty, ik heb, zoals ik schreef, kennis van teken, alleen mijn vraag: daar heb ik geen idee over/van. Had ik dat wel dan was de, onbelangrijke, vraag niet gesteld. Want antwoorden zoals: meegenomen door een ander, binnengewaaid, etc. het is, helaas, niet van toepassing. Als je het een rare reactie vind, niet als: je vind het een rare reactie omdat ik veel van teken weet, het zij zo; alleen, en dat mag toch: het heeft me niet geholpen. Vergelijk het met een huisarts, hij/zij mag wel kennis hebben over zijn/haar job, hij/zij weet ook niet alles. Tikje niet leuke opmerking.