cavaliertje
door cavaliertje Jun 16, 2005 om 16:22
Voeding & gezondheid

Hondenvoer

Ik wist niet precies waar dit thuis hoorde maar ik dacht misschien hier. Toen ik pas gelede ergens op het internet las in een forum dat er in de royal canin hondenvoer gevaarlijke gifstoffen zaten en wat honden daar van konden krijgen schrok ik erg want mijn hond at het toen hij puppy was. Daarna kreeg hij (toen wisten we dat niet) ander voer, bleek biju test weer iets later dat hij een voer allergie had.

Maar kan dat echt dat er zulke stoffen in dat voer zitten of zaten?

4235 4 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Jul 12, 2005 om 08:03
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste cavaliertje,

Forums op internet zijn de ideale media om broodje aap verhalen de wereld in te helpen. Edoch, ondanks de scherpe hygiene bij het bereiden van dierenvoedsel, liggen de eisen voor menselijke consumptie aanzienlijk hoger. Dat is dan ook de reden, dat dierenvoer niet geschikt is voor menselijke consumptie.

Daarentegen moet ik er ook bij vermelden dat blikvoer (van welk merk dan ook) ook niet het meest gezonde alternatief is voor uw viervoeter. Het beste voedsel voor uw dier is eigenlijk datgene dat hij in de natuur ook zou eten: vers, rauw vlees. Blikvoer is vaak gekookt en bevat een veranderd eiwitgehalte. Toegevoegde anti-oxidanten, granen, bindmiddelen, e.d. komen niet terug in het natuurlijke dieet van een hond. Sterker nog, granen bevatten veel koolhydraten, terwijl een hond dit slechts in zeer beperkte mate nodig heeft. Niet voor niets wordt vaak aangeraden om epileptische honden op een strikt vleesdieet te zetten. Ik kan me dus voorstellen dat voedingsallergie ook ontstaan is door fabrieksvoer en niet zozeer door (al dan niet per ongeluk) toegevoegde gifstoffen. Fabrieksvoeding is eigenlijk een soort junkfood voor dieren.

Ik ben zelf niet op de hoogte van het verhaal dat Royal Canin gif zou bevatten, maar het zou kunnen dat er ooit een productiefout is geweest in een partij, die is teruggehaald uit de winkels, zoals dat ook met menselijke producten gebeurt. Een dergelijk verhaal is vrij snel uit zijn verband gerukt.

Brynnar

brynnar
door brynnar - Jul 12, 2005 om 08:42
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Met 'menselijke producten' doel ik uiteraard op artikelen bestemd voor menselijke consumptie, voordat iemand raar over mij gat denken :-)

ne
door nelsonnn - Jun 18, 2009 om 12:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen broodje aap verhaal.onze hond toen die een pup was heeft ook royal canin gehad,hij is voor de dood weggehaald.  Hij is in een dierenhospitaal behandeld in ommen ,ze hebben alles op de kweek gezet en daar kwam uit dat het van het hoedevoer kwam wat hij op dat moment at.Hij is nu 6 jaar maar heeft er elke dag last van.

kenwel2
door kenwel2 - Jun 18, 2009 om 13:48
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, er is inderdaad nogal wat vergiftigd honden en kattenvoer in omloop (geweest?) In ieder geval durf ik in geen geval merken te gaan noemen, die (mogelijk) vergif in hun honden en/of kattenvoer hebben zitten, klik maar eens op onderstaande link, en lees en huiver....Het beste voer is het voer wat je zelf (vers) maakt en aan je huisdier geeft, de controle hier in Nederland op de inhoud van honden/katten voer, al dan niet in brok of blikvorm(nat voer) is in ieder geval allerbelabberst te noemen..De onderstaande link zet u misschien toch aan het denken..ook al is dit artikel van Belgische komaf, dan nog!...Succes met uw hond (en eventuele andere huisdieren) Zelf heb ik ook een hond, en geef hem zoveel mogelijk eten wat door ons zelf ook wordt genuttigd: Zoals verse groenten, en zo nu en dan een flink stuk (runder) vlees, al dan niet gebakken.

http://zapdog.be/nl/magazine/category/hond-voeding/page/4/

Gr. Henri