ab
door abvan Jul 30, 2008 om 19:13
Voeding & gezondheid

Houdbaarheid geopende frisdrank

Hallo,

Op de (steeds groter wordende) pakken frisdrank staat steevast de vermelding, dat geopende pakken frisdrank in de koelkast bewaard moeten worden en SLECHTS ENKELE DAGEN HOUDBAAR ZIJN. Het eerste is uiteraard geen probleem, maar vaak komt het voor, dat wij met meerdere pakken frisdrank blijven zitten, waar bijv. slechts één glaasje uit is gedronken. Gevolg vanwege die door de fabrikant opgegeven houdbaarheidsbeperking is het vaak tegen heug en meug frisdrank drinken om die pakken leeg te krijgen. Mijn vraag is: luistert het inderdaad zo nauw en moet een pak frisdrank na opening binnen enkele dagen worden leeggedronken of kan het helemaal geen kwaad om daar bijv. 1 of 2 weken over te doen. M.a.w. is e.e.a. alleen maar een zich indekken en/of een beoogde omzetverhoging van de zijde van de frisdrank industrie?

Kan iemand mij hier iets over zeggen? Bvd voor uw reactie(s). Mvrgr. Ab

44443 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 30, 2008 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ab

Haha, ja ook ik ken het probleem hoor. Inderdaad is het zo dat na opening je het niet weken kunt bewaren. Een dag of 3, 4 hooguit. Alhoewel ik zelf wel eens de vruchten drankjes een week laat staan. Dus dat doordrinken? Maar laten we eerlijk zijn .... een colaatje uit een al geopende fles na 4 dagen? Getver .... glaasje slap aftreksel. Ik weet niet of je interesse er in heb, maar ik heb een leuke 'bewaar in de koelkast' site gevonden.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/22003-voedsel-bewaren-tips-houdbaarheid-hoe-lang-welke-plek.html

Kleine tip: er is ook een vacuum pompje te koop voor koolzuur houdende dranken. Te gebruiken na opening fles, om te voorkomen dat je een slap aftrekseltje te drinken krijgt.

m.vr.gr. kiran

ve
door verwijderd - Jul 30, 2008 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Kiran,

Handige site, ga ik bewaren bij mijn favorieten.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jul 30, 2008 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kom,kom, een beetje creatief.
Als het vruchtensappen betreft waarom dan niet invriezen?
Of in die ijsjeszakjes of bakjes of gewoon voor ijsblokjes.
Glas is niet geschikt om dranken in te vriezen maar gewoon lege petflessen gebruiken gaat prima en wanneer u het wil gaan gebruiken het in de ochtend uit de koeling en 's middags drinken = lekker koel.

Het invriezen is voor elke drank in een petfles geschikt, dus ook voor (zelfgezette)thee.
En weleens gedacht aan goed zwarte koffie?

Kortom, er hoeft niets te worden weggegooid/weggegoten.
Maar ja wi genoeg geld heeft...............................?

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 00:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha opa:

Gelijk heb je! Dé oorlog en wederopbouw nog meegemaakt hè? Dan leer je wel dat weggooien het laatste is dat je kunt doen.

Wat een keuze heeft die jeugd van tegenwoordig toch: 6 aangebroken pakken of flessen in de koelkast. Overdaad schaadt.

Wat is er mis met eerst een aangebroken fles of pak leegmaken vóór een nieuwe opengemaakt wordt?

Eeuuch, lust ik niet is er dan niet bij: drink maar water tot het aangebroken spul op is.

Als ik die mensen met karren vol kratten en tray's zie slepen in de
supermarkt denk ik wel eens: wat dom! Zo'n 85 tot 100 % van wat ze
meeslepen komt thuis bijna gratis uit de kraan.

Die site welke kiran gaf heb ik ook opgeslagen. Kan nuttig zijn.

Tip: zet de thermostaat van de koelkast met deze warmte 1 à 2 standen
lager. Bij het openen van de kast valt er een bult koude uit de kast en
er komt navenant een bult warmte in. Dat moet er weer uitgepompt worden
en dat kost meer tijd dan wanneer het fris of koud weer is. Zorg voor
een lagere temperatuur in de koelkast, dan heb je een koude buffer.
Alles wordt dan weer iets langer houdbaar.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 01:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol / @hardware      off topic

Leuk te lezen dat jullie ook iets in die site zien. Het is inderdaad een heel handig naslagwerk met de nodige 'weetjes'.

@grootvader

Lees ik het nu goed? Koffie invriezen? Vroeger hoorde je wel eens dat als je je koffie koud liet worden ....  je daar knap van werd. Neem dan maar aan dat u een mooie haan bent. Maar ik hoop wel dat het u om het even is, als ik de mijne op de doorgaans gangbare manier drink. Lekker heet!

En over heet gesproken, allemaal welterusten voor straks. Zal gezien de temperatuur fijn sudderen worden.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 02:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha Kiran, off topic:

De weervrouw zei om 20:15 uur: Het wordt een zwoele nacht.....
Wat zal ze nog een last met me hebben, want ik wilde weer op het balcon, lang geleden herhalen... Ze had er nog lol in.;-)
H.

Overigens heb ik bij nu.nl n.a.v. van dat bewaarartikel opgemerkt dat de begrippen koelkast, diepvries en ijskast doorelkaar gebruikt worden. Dat sticht verwarring. Wat is een ijskast? Kun je die nog kopen? Zeer lang geleden was dat een dubbelwandige, houten kast met een blok ijs erin. Werd gebruikt als nu de koelkast.

Pit ze.
H.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een gedoe met een vriezer vol petflessen, zeg. Ik heb gewoon in mijn koelkast voor binnenvallende gasten van allerlei soorten frisdrank een paar blikjes staan. Zijn in de aanschaf wellicht wat duurder, maar ik hoef geen bijna volle flessen weg te gooien en het bezoek heeft toch alle keus. Is uiteindelijk toch voordeliger!

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

kiran,

Helaas werkt een vacuümpompje bij koolzuurhoudende danken niet.
Als je uit een PET fles met koolzuurhoudende drank iets hebt gebruikt en de fles wordt afgesloten is de fles in eerste instantie net een slappe dweil. Pas na enige tijd voelt de fles weer hard aan door de uit de drank ontwijkende koolzuur die expandeerd. Als de druk verlaagd wordt met een vacuümpompje zal het langer duren voordat de fles weer op druk is en er dus meer koolzuur uit de drank is ontweken.
De smaakkwaliteit zal er des te meer er uit de fles wordt gebruikt niet beter op worden.

Een vacuümpompje werkt wel bij niet mousserende wijn omdat er dan minder zuurstof aanwezig is die met de wijn kan reageren.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle reacties en adviezen. De site van Kiran heb ik gelijk aan mijn favorieten toegevoegd. Verder spreekt de tip van Mariegh mij ook wel aan. Ben van de generatie, dat er in principe niets wordt weggegooid. Dan toch maar opdrinken .....of inderdaad kleine pakjes/blikjes kopen. Hoef je toch geen nee te verkopen.

M.vr.gr. Ab

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha Willem    off topic

Op zich heb je gelijk, maar toch heb ik er 1 hoor. Weliswaar al een tijdje geleden gekocht, bij Blokker. Maar niet te gebruiken met die plastic flessen, doch overgooien in een echte fles. De 'prik' zit er dan toch wat langer in. Maar kan inderdaad niet op, tegen een verse fles.

@hardware / ijskast

Ja, een ijskast is iets anders dan een koelkast. Maar er zijn nog genoeg mensen die een koelkast, ijskast noemen. Echte ijskasten zullen wel niet meer bestaan. Alhoewel? Ik liep vanmorgen op weg naar de buurtsuper langs een bekende slijterij, en die had een soort ijskast, buiten voor zijn deur staan. Meer een vrieskast, maar met een heuse ijspik. (of dat meer voor de sier was? het zullen nu toch zeker wel voorgeprepareerde ijsblokken zijn?) Ik vroeg me wel af, als je daar ijs kwam bikken, hoe je dat nu in hemelsnaam met dit weer ongesmolten thuis kon krijgen .... (nog gelukt op dat balkon? haha)

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

kiran,

Het zal nagenoeg niets uitmaken of je een PET fles of een glazenfles gebruikt.
Als je met een vacuümpomp eerst de vrije koolzuur boven de drank uit een fles haalt wordt dit door koolzuur uit de drank weer aangevuld waardoor de hoeveelheid koolzuur in de resterende drank minder zal worden en dit op de smaak van invloed zijn.

Met vriendelijke groet,
Willem