cr
door creichart Feb 23, 2007 om 13:08
Voeding & gezondheid

Houdbaarheid van wijn

Ik vroeg mij af hoelang je een fles wijn na openen kan bewaren. Ik hoor dat dit maar een paar dagen is, maar dat lijkt mij wel kort.

Kan je witte wijn ook langer bewaren dan rode wijn, omdat je witte wijn in de koelkast bewaart?

Groet,

Channa

74718 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 23, 2007 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal 3 a 4 dagen mits gekoeld.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2007 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Channa,

In feite is witte wijn zelfs doorgaans korter houdbaar dan rode. Dit komt omdat rode wijn meer fenolen bevat, die met zuurstof reageren en zodanig het bederf veroorzaken. Als je geopende flessen wit en rood beide buiten de koelkast bewaart, zal de witte sneler vergaan.

Doordat witte wijn gekoeld wordt gedronken, ten opzichte van rode wijn het liefst net onder kamertemperatuur, bewaart men deze meestal in de koelkast. Dit heeft wel tot gevolg dat de houdbaarheid inderdaad wordt verlengd. Een zoete witte zal iets langer goed blijven dan een droge, maar inderdaad is 3-4 dagen wel gebruikelijk.

De koude bewaar temperatuur zelf veroorzaakt verder een teneergang in smaak van de wijn, dus te lang een geopende fles bewaren is sowieso niet aan te raden, puur vanuit het oogpunt van smaakbeleving.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Feb 23, 2007 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe lang je een wijn na opening kan bewaren is niet makkelijk te beantwoorden omdat factoren zoals de hoeveelheid rest wijn in de fles, de omgevings variabelen als temperatuur en sigaretten rook mede bepalend zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat normaal gesproken een halve fles wijn die gedurende het drinken afgesloten is door een dop of kurk nog één tot maximaal twee dagen kan worden bewaard als je een vacuüm afsluitdop gebruikt. De smaak van een verschraalde wijn is vlak en muf en soms iets zurig en de aroma's die je direct na opening kon waarnemen zijn dan vrijwel geheel weg. Het komt ook wel voor dat een wijn de volgende dag meer tot haar recht komt door de inwerking van zuurstof (oxyderen) - dit is meer uitzondering dan regel, waarbij je het bovenstaande in je achterhoofd moet houden -

Hou er ook rekening mee dat een wijn sneller oxideert naarmate de blootstelling aan de lucht hoger wordt. Wijn in een halfvolle fles zal dus sneller oxideren dan een wijn in een fles waaruit maar één glas gedronken is. De snelheid van het oxideren hangt ook samen met de produktiemethode van een wijn. Een wijn die op natuurlijke wijze gemaakt is zal sneller oxideren dan een fabriekswijntje.

Een witte wijn oxideert sowieso sneller dan een rode, ondanks de koelkast.

Proost!

ve
door verwijderd - Feb 23, 2007 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Lexus, als je tekst overneemt van een site, is link erbij wel zo netjes ;-)

bewaren van een geopende fles

De Wijnhoek

ve
door verwijderd - Feb 24, 2007 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Mij idee, je kan beter in een avond opdrinken, daar is het voor.

groet

ve
door verwijderd - Feb 26, 2007 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn een aantal horeca kunstmiddeltjes waaronder een rubberen dop waardoorheen stikstof te persen is dat de oxiderende zuurstof verdrijft.

Met verder gekoeld bewaren kunt u wijn langer bewaren.

Overigens, u bewaart  toch de goede (nog niet aangebroken) wijnen liggend? En in een koele (kelder)ruimte?
[niet meer van toepassing op kunststof en schroefdoppen]

Overigens zou ook ik u adviseren om rustig aan zo'n goede wijn op één avond lekker op te slobberen, daarbij af en toe kijkend naar de mooie kleur van een mooie wijn
De Lirac '89 en de 90-er waren vooral prachtige wijnen tegen toen een zeer schappelijke prijs.

Oh,ma douche france!! Ma côte vivarais.

dit L'oiseau libre

ve
door verwijderd - Feb 27, 2007 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey you're right, thanks! ;-)