hu
door huis3 Jul 1, 2021 om 21:21
Voeding & gezondheid
huiduitslag

Huiduitslag

heb ik nou last van eczeem  psoriasis en netelroos zie foto kreeg  van de huisarts en best wel een krachtig middel cultivate maar die werkt niet zo goed tegen die plek het wil maar niet weg gaan en over gaan

6091 23 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 1, 2021 om 21:26
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Huis3,

Die plekjes zijn herkenbaar.

Ik raad u aan om geen gewone zeep te gebruiken bij het douchen maar een "sensitive" badschuim.

hu
door huis3 Jul 1, 2021 om 21:28
11 Antwoorden / 20 Vragen

oke maar wat is het dan  psoriasis of netelroos  of eczeem ?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 1, 2021 om 21:41
1771 Antwoorden / 31 Vragen

@Huis3,

Het lijkt op eczeem. Zit het ook op uw gezicht?

Stress kan ook een rol spelen.....

Sanex is 1 van de beste badschuimen, maar pittig geprijsd.

ju
door juliomariner Jul 1, 2021 om 21:53
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Bent u nu ook al huidarts?
het enige juiste advies bij medische vrsgen is: vraag het uw arts of specialist. Luister in ieder geval niet naar leken die het  goed bedoelen maar geen expert zijn , zoals GA

hu
door huis3 Jul 1, 2021 om 22:15
11 Antwoorden / 20 Vragen

het zit aleen op me arm niet me gezicht

tenormin
door tenormin Jul 1, 2021 om 22:35
16837 Antwoorden / 108 Vragen

@GA, netelroos geeft veel pijn. Inmiddels een beroemde Amsterdamse dokter geworden die vanuit een vraag uitsluitsel kan geven? Mijn advies aan u is: dokter haha, blijf bij uw leest. Geen idee welke leest, maar toch. Je hebt wel geluk: je hoefde niet om een foto te vragen, dat scheelt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 2, 2021 om 09:41
16870 Antwoorden / 202 Vragen

@GA reageert wel op basis van eigen ervaring. Het is dus goed bedoeld.

ju
door juliomariner Jul 2, 2021 om 11:51
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Goed bedoelt of niet, aan ervaringsdeskundigen heeft TS niets. de enige goede reactie is een verwijzing naar een arts.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 2, 2021 om 12:43
1771 Antwoorden / 31 Vragen

@Juliomariner,

De meeste van ons zijn opgegroeid zonder internet.

Huisartsen werden als een soort "heilige" gezien.

Tegenwoordig weten we door internet bijna net zoveel als een huisarts.

aurora1
door aurora1 Jul 2, 2021 om 16:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus die jarenlange peperdure opleiding is volkomen onzin en overbodig?

tijger1
door tijger1 Jul 2, 2021 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Dan nog maar wat meer studeren op internet, bespaart u zorgkosten.:-((

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 2, 2021 om 17:26
1771 Antwoorden / 31 Vragen

@Aurora,

Ik zeg niet, dat een artsenopleiding zinloos is.

Maar voeger had je een encyclopedie nodig om een diagnose te kunnen lezen.

Nu toets je de moeilijke woorden in op Google en weet je alles.

Zelfs mijn eigen specialist ging Googlen toen ik een moeilijke vraag stelde....... ;<))

ju
door juliomariner Jul 2, 2021 om 19:28
1329 Antwoorden / 2 Vragen

schiet toch een heel eind op, dankzij internet weten we bijna evenveel als artsen?
Wordt het niet tijd dat u zich eens laat nakijken?
Als u de diagnose niet snapt moet je de arts om uitleg vragen netzolang tot je het wel snapt.
Heel veel van de informatie op het web klopt niet of is verouderd

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 2, 2021 om 21:17
1771 Antwoorden / 31 Vragen

@Juliomariner,

Ik weet niet wat uw leeftijd is, maar veel sites zijn uiterst betrouwbaar.

Er was een programma op tv waar 2 personen met een computer het opnamen tegen 2 artsen zonder computer.

De 2 personen met computer wonnen steeds van de artsen bij het vaststellen van de diagnose.

Ik kan helaas niet meer op de naam komen van het televisieprogramma.....

ju
door juliomariner Jul 3, 2021 om 08:25
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Wat heeft mijnleeftijd met betrouwbaarheid van sites te maken.
Veel medische sites zijn berucht om hun onbetrouwbaarheid.

getty
door getty - Jul 1, 2021 om 21:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Terug naar de huisarts!

dit is niet de plek hiervoor.

tenormin
door tenormin - Jul 1, 2021 om 21:36
16837 Antwoorden / 108 Vragen

De huisarts is geen tovenaar/tovenares. Dus ook hij/zij moet even proberen welke medicatie werkt. Dus... en route naar de huisarts. Als u zegt dat het gegeven middel geen effect heeft zal hij/zij of verder zoeken of verwijst hij/zij u naar de dermatoloog. Wij zijn geen van allen huisarts. Wel mijn vriendin, maar daar heeft u niets aan. ;-) via een site.

gerbera
door gerbera - Jul 1, 2021 om 22:30
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben geen arts dus kan u, in tegenstelling van die Amsterdammer, alleen maar adviseren maar weer eens bij uw huisarts langs te gaan. Wat ik wel weet is dat bij netelroos, na korte tijd, een verdikking van de rode vlekken ontstaat vaak met een rode rand er omheen. Zo te zien lijkt het mij dan eczeem en mogelijk dat u een ander middel moet gaan gebruiken bv hormoonzalf. En dat douche advies vergeet dat even want dan zou u de vlekken over het gehele lichaam hebben.

tijger1
door tijger1 - Jul 1, 2021 om 22:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk lijkt het me geen van drieen. Maar ik ben ook geen dokter. Er is maar één advies, terug naar de huisarts.

aurora1
door aurora1 - Jul 1, 2021 om 22:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Per direct terug naar de huisarts. U bent hier niet bij artsen en specialisten maar bij een ploegje vrijwilligers die bijv. adviezen geven over wat te doen als de nieuwe stofzuiger niet werkt.... Anders dan bijv. @ga, die nu ook dermatoloog blijkt te zijn, wat ik niet wist....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 1, 2021 om 23:25
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Ik pretendeer zeker geen arts te zijn, maar ik heb vroeger veel last gehad van eczeem.

Ik gebuik nu deze badschuim van Kruidvat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 1, 2021 om 23:35
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Op de middelbare school had ik veel last van stress tijdens tentamens.

Ook andere medeleerlingen hadden hier last van.......

tenormin
door tenormin - Jul 1, 2021 om 23:59
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Geborenamsterdammer, ga nu in hemelsnaam niet een Klazien spelen. Wat weet jij nu helemaal van medische zaken? Ja, dat iets je geholpen heeft? Fijn. Ik heb ook "middeltjes" die geholpen hebben, maar is medisch gezien toch geen toevoeging. Hou jij je maar bij je eigen vragen: foto: waar, wanneer en waar woont U. Meer dan voldoende. En is nog steeds aanvaardbaar voor de redactie van Kassa forum.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 2, 2021 om 00:33
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

U maakt "van een mug een olifant".

tenormin
door tenormin Jul 2, 2021 om 01:26
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Nee GA, u maakt van een olifant een mug. Slaap lekker en morgen gezond weer op.

gerbera
door gerbera Jul 2, 2021 om 12:00
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, het heeft geen zin met die A'dammer in discussie te gaan, deze snapt het begrip "vraag en beantwoord" niet helemaal. Denkt dat die bij elke vraag van een TS zelf vragen moet stellen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 2, 2021 om 12:37
1771 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Elkaar "de les lezen" is niet nodig op dit forum.

gerbera
door gerbera Jul 2, 2021 om 13:54
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@GA, Heeft niets met "de les lezen" te maken maar stop eens met die flauwekul en kom met gerichte antwoorden.

aurora1
door aurora1 Jul 2, 2021 om 16:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

tijger1
door tijger1 Jul 2, 2021 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

+10 erbij

ju
door juliomariner Jul 2, 2021 om 19:29
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Elkaar de les lezen is wel nodig bij idiote antwoorden

tenormin
door tenormin Jul 2, 2021 om 20:30
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Mag soms best wel, hé, @juliomariner.

panter22
door panter22 Jul 3, 2021 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Geboren amsterdammer meldt alleen dat hij last heeft gehad van eczeem en de doucheschuim van het Kruidvat hem goed bevalt.
Het is toch logisch dat als je een huidprobleem hebt eerst eens zelf kijkt  wat je goed bevalt of  online speurt naar wat het beste is voor je huid.
Als het antwoord van Geboren amsterdammer je niet bevalt, reageer dan inhoudelijk, ipv hem belachelijk te maken.

gerbera
door gerbera Jul 4, 2021 om 21:44
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@panter22, is het niet verstandiger om bij huidproblemen een huidanalyse te laten doen. Dat kan bij een goede schoonheidsspecialist, huisarts of dermatoloog. Ik gebruik Nivea, advies van dochter gediplomeerd schoonheidsspecialiste, maar is dat en toevoeging op de vraag van de TS.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 2, 2021 om 08:19
7197 Antwoorden / 3 Vragen

In de bijsluiter staat alles wat u weten wilt.

informatie uit de link;

1. WAT IS CUTIVATE EN WAARVOOR WORDT DIT MIDDEL GEBRUIKT*
De werkzame stof in dit middel is fluticasonpropionaat. Dit is een corticosteroïd
(bijnierschorshormoon) dat ervoor zorgt dat de klachten, die veroorzaakt worden door
huidaandoeningen, verminderen. Cutivate trekt na aanbrengen snel in de huid. Hierdoor nemen
klachten zoals jeuk, roodheid, zwelling en schilfering af. Cutivate pakt de gevolgen en niet de oorzaak
van de huidproblemen aan.

https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/nl/rvg16647

https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/bijsluiters/h16647.pdf

U kunt ook nog te rade gaan bij:

https://www.thuisarts.nl/

panter22
door panter22 - Jul 2, 2021 om 08:34
6599 Antwoorden / Vragen

Als het niet over wil gaan, dan moet je weer terug naar de huisarts.
De plek is flink rood en onderaan de foto lijkt het er op dat daar ook nog een plek bijkomt.
Lees eens hier over het wassen met zeep.
https://www.umcg.nl/SiteCollectionDocuments/UMCG/Afdelingen/Dermatologie/VLK252_1201%20Const%20eczeem%20huidverzorging.pdf

va
door vanlotjegetikt Jul 2, 2021 om 09:30
809 Antwoorden / Vragen

Lanoline is een bestanddeel van cremes en zeep helaas ook dit is ook een trigger voor eczeem. Dus nog steeds verwijzen naar huisarts of dermatoloog.

va
door vanlotjegetikt - Jul 2, 2021 om 08:41
809 Antwoorden / Vragen

Ben geen huisarts maar wel iemand die al heel dr leven eczeem heeft.
Advies huisarts of dermatoloog.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 2, 2021 om 09:37
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Ook kort: teriug naar  uw huisarts of vraag een verwijzing naar een huidarts (dermatoloog) !

pe
door pebk - Jul 2, 2021 om 16:19
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou niet op een consumentenforum vragen naar huis-tuin-en-keuken middeltjes of andere onbewezen zaken. Uw huisarts zou u door moeten verwijzen of wat andere middeltjes aan'smeren'. Het zal uitproberen worden. Misschien een second opinion?

panter22
door panter22 - Jul 2, 2021 om 16:36
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zou eerst juist eens kijken naar ervaringen van anderen met eczeem. Hormoonzalf lijkt mij wel het laatste om elke dag mee te smeren.Dat neemt niet weg dat je naar de huisarts moet als het voorgeschreven middel niet werkt.
https://omaweetraad.nl/gezondheid/eczeem

aurora1
door aurora1 - Jul 2, 2021 om 16:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kunt u eventueel een tijdje zinkzalf proberen (Daro, Zwitsal)?
Daro werkt nmm in het algemeen beter dan Zwitsal.
https://www.apotheek.nl/medicijnen/zinkoxide-op-de-huid?product=zinkzalf#eczeem

Zelf zou ik niet zo graag elke dag met hormoonzalf smeren.

Als de oorzaak een virus is kan alleen aan symptoombestrijding gedaan worden en met smeersels die uitslag terug in de kast geduwd worden. Verder niet krabben, niet eraan prutsen. Schoonhouden, zeep zonder parfum gebruiken zoals bijv. Unicura. Niet afdekken en niet mee in de zon zou ik ook denken.

rj
door rjw - Jul 2, 2021 om 17:07
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou voor zoiets specialistisch ook leken op een internetforum raadplegen.

sira
door sira - Jul 2, 2021 om 20:01
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Ik waag mij hier niet aan. Uitsluitsel kan alleen een huisarts of dermatoloog geven, maar Aurora1 noemt zinkzalf. Dit is prima zalf voor allerlei huidkwalen. Baat het niet, dan schaadt het niet, het wordt zelfs op babybilletjes gesmeerd.
Krabt u er 's nachts soms onbewust aan?

gerbera
door gerbera - Jul 2, 2021 om 21:25
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dit nog ter info, maar dit verschijnsel zie ik niet op de foto. Dus toch maar weer naar de huisarts, mogelijk kan deze u doorverwijzen.

Dit zijn de verschijnselen van psoriasis:

  • U kunt last hebben van enkele plekjes of uitgebreide rode plekken met schilfering.
  • De plekken jeuken, vooral als ze net ontstaan.
  • De plekken kunnen groot of klein zijn. Ze kunnen ook samenvloeien.
  • De schilfers zijn wittig of zilvergrijs. Ze laten gemakkelijk los.
  • De plekken komen vooral voor op de elleboog en knie, op het hoofd en de onderrug.

bron

1paul
door 1paul - Jul 3, 2021 om 10:07
3162 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben geen arts, hup terug naar de HA en gebruik geen "agressieve" zepen....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 3, 2021 om 16:25
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een huisarts beoordeelde deze plek en geeft wat hij denkt dat zal werken.

Als geen resultaal een 2e of  nog 3e en dan doorsturen Dermatoloog.
Gelijk daar naartoe mag niet,  en  is erg kostbaar.
Maar na 1 poging al klagen?

Wel mooie foto,  hoeft onze G.A. niets meer te vragen.
Maar vaak zijn er meerdere producten mogelijk en die allen proberen is sneller dan  een Dermatoloog een afspraak maken na de
erg lang geworden wachtlijsten  in ziekenhuizen.
Doorsturen kan ook zomaar  enkele maanden kosten dus  ga terug en  de huisarts zal volgende proberen.

panter22
door panter22 - Jul 4, 2021 om 10:47
6599 Antwoorden / Vragen
aurora1
door aurora1 Jul 5, 2021 om 01:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen
Franske1958
door Franske1958 - Jul 5, 2021 om 07:55
430 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had een paar maanden geleden ook iets dergelijks, maar dan op een plek waarvan ik hier op dit forum
beslist geen foto van ga plaatsen omdat ik dan vrijwel zeker hier voorgoed wordt verwijderd. :-)
Mijn huisarts schreef een zalfje voor waardoor het binnen een paar weken volledig was weg getrokken.
Ga daar gewoon langs, dat de enige goede weg.