bl
door bleubell Dec 16, 2004 om 18:57
Voeding & gezondheid

Hypo

mijn dochter is diabeet en heeft regelmatig een hypo...( te laag bloedsuiker )als ze tegen een hypo aan zit komt haar konijn ( die los loopt door het huis)met een blaadje sla aanzetten...ook al merkt ze het zelf nog niet..weet ze dat ze wat moet gaan eten voor het te laat is..ik heb wel eens gehoord dat honden dat aanvoelen..teld dat voor alle diersoorten...wie kan mij vertellen hoe dit zit..

gr bleubell

1351 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 16, 2004 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat honden betreft: Ik zal die van mij toch eens een rotschop verkopen want in die 12 jaar dat ik dat beest heb heeft ze nog niet één keer gewaarschuwd. PML

ve
door verwijderd - Dec 16, 2004 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ PML, werkt niet jij hebt vast een paar domme honden die leer je niks meer, voordat ik commentaar krijg die van mij is ook al niet zo slim een beetje te eigenzinnig...;-)

Er zijn wel honden die wat aanvoelen maar geen hypo, wel epilepsie,

Hulphonden voor mensen met Epilepsie, dit is erg speciaal. Het zijn honden die opgeleid zijn als ADL hond. Er zijn honden die van nature een epilepsie aanval voelen aankomen, hierdoor kunnen zij de persoon waarschuwen zodat deze zichzelf in veiligheid kan brengen. Dit is bijna niet aan te leren als de hond het niet zelf voelt. Het is voor de persoon zeker in het begin moeilijk om vertrouwen in de hond te krijgen, na verloop van tijd groeit dit en weet men dat als de hond waarschuwt er een aanval komt.

Er wordt de hond ook geleerd de persoon bij te staan en om tijdens een aanval iemand te alarmeren of de alarmknop te bedienen

groet tuinfreak

ve
door verwijderd - Dec 16, 2004 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben er van overtuigd dat dieren in het algemeen voelen dat er wat te gebeuren staat. Toen mijn opa voor jaren terug een beroerte kreeg "voelde" onze hond dat, hij was de hele dag vreselijk vervelend en toen mijn oom mijn vader kwam halen ging ie in zijn mand en geen last meer van hem gehad. Toen mijn vader een ongeluk kreeg was de hond de hele dag vervelend. Toen ik een beroerte kreeg had de kat van mijn moeder het niet meer en liep constant te mauwen. Dus ik ben er van overtuigd dat het konijn van uw dochter een hypo voelt aankomen.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2004 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tuinfreak. Ik heb al bijna 12 jaar een middenslag schnautzer, die ik overigens nog nooit een rotschop heb verkocht. Inderdaad die valt niks meer te leren. Die is zo dom dat als er een inbreker komt het eerste wat ze doet is koffie zetten zodat die zich een beetje thuisvoelt. Dan zit ik ook nog opgescheept (nou ja...) met twee katten en het enige wat die aan voelen komen is de zak of het blik met voer. Verder alleen maar pitten en de boel slopen. Maar waarschuwien voor een hypo ??? Ho maar !

:-) PML

ve
door verwijderd - Dec 16, 2004 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu ik er over nadenk: Mijn grootvader had vroeger altijd twee konijnen en die voelden haarscherp aankomen wanneer het Kerstmis was. Het gekke was dat het jaar daarop twee nieuwe konijnen dit gevoel ook al hadden dus inderaad konijnen hebben iets :-) PML

ve
door verwijderd - Dec 16, 2004 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry hoor PML maar als je geen antwoord op een vraag weet reageer dan alstublieft niet meer!!!!!!!!!!!!!! Het is behoorlijk vervelend als iemand een SERIEUZE vraag stelt en u daar lachwekkend op gaat reageren.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2004 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bluebell, zoals ik het nu zie, is de ene persoon er alert op en de ander niet. Ik ben er van overtuigt dat het konijn een hypo kan voelen.

Anita

ve
door verwijderd - Dec 16, 2004 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Anita. Om te beginnen was mijn eerste antwoord wel degelijk serieus n.l. dat dit complete onzin en ongelofelijk flauwekul is om te eindigen met de opmerking dat als iemand deze idioterie wil geloven hij/zin zijn/haar gang maar gaat omdat er toch geen kruid tegen op gewassen. Voorts is dit een consumentenrubriek voor vragen over consumentenzaken en niet voor dit soort occult geleuter. Tenslotte maak ik zelf wel uit welke antwoorden ik geef zolang er geen onwelvoegelijke taal gebruikt wordt en als mijn antwoorden je niet bevallen verwijs ik je graag naar ene Yomanda of Irene von Lippe Biesterfelt die zo graag met bomen keuvelt en die zeker geinteresseerd zijn in deze materie. PML

ve
door verwijderd - Dec 16, 2004 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Paul, doe je een beetje rustig aan met de dames, denk aan je bloeddruk. ;-) Dieren kunnen vreemd gedrag vertonen hoor. Onze twee katten hebben de gewoonte om luid grommend naar de zolder te vluchten als de postbode langs komt. Meestal vluchten ze daar al naartoe als de postbode volgens mij nog aan het begin van de straat is! En die komt echt niet elke dag om dezelfde tijd. groetjes, Freya

ve
door verwijderd - Dec 16, 2004 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag bleubell,

Van honden, katten, olifanten, dolfijnen en aapachtigen is het vrij algemeen bekend dat zij bepaalde gebeurtenissen (soms lang van te voren) kunnen aanvoelen. Bijvoorbeeld aardbevingen. Hoe dat precies in z'n werk gaat weten we niet, maar we kunnen wel constateren dat (sommige??) dieren ander gedrag gaan vertonen als zich daarna vaak ingrijpende voorvallen voordoen. Je moet dus eigenlijk deze vraag niet stellen omdat je zo verzeild raakt in een welles-niettes spelletje. Als jij zelf konstateert dat jouw konijn negen van de tien keer of als je kritisch bent 99 van de 100 keer dat gedrag vertoont voordat het voorval (een hypo) zich voordoet, dan mag je ook zonder wetenschappelijk bewijs zonder meer stellen dat jouw konijn dat blijkbaar kan aanvoelen. Zonder daaruit de konklusie te trekken dat dat dan bij alle konijnen het geval zal zijn. Want voor dit laatste is natuurlijk wel wetenschappelijk onderzoek nodig. Met vriendelijke groet, Ton.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2004 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Freya en Ton. Nog even en ik ga er ook in geloven :-) Wat heb ik dan vreemde katten en rare hond want die reageren nergens op en waarschuwen ook al niet, Ik ga er toch eens mee naar de dierenarts :-) Verder heb ik van meet af aan gezegd dat iedereen maar geloven moet wat hij/zij wil daar ben ik heel makkelijk ik maar ik heb wel de vrijheid om zeggen (zonder grove taal te gebruiken) wat ik er van vind (een onderwerp wat de laatste tijd erg actueel is, dankzij Theo v G.) en laat mij dat recht zeker niet door een of ander mevrouwtje niet ontzeggen. Mijn huidige bloeddruk 120/75 :-) Groeten allemaal - Paul

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag bleubell. Als ervaren diabeet met regelmatige hypo's kan ik u vertellen dat dit soort 'voortekenen' pure flauwekul zijn. Tenzij u natuurlijk in allerlei occulte zaken gelooft en waarde hecht aan die tutmuts die een tijd geleden op de TV met uw overleden huisdier kon communiceren. En wat zegt mijn overleden lieverd ? Woef woef ! Nou, dat is knap voor een goudvis ! (gejat van Youp). Dus gelooft wat u wilt want tegen dit soort nonsens is geen kruid gewassen. PML

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Britse wetenschappers hebben honden getraind om kanker op te sporen. De viervoeters kunnen blaaskanker ontdekken door aan urine te ruiken .

De reukzin van honden is in staat de uiterst zwakke, maar karakteristieke geur van tumoren te onderscheiden, melden de onderzoekers in het vakblad British Medical Journal. Zij stellen dat de reukmethode in de toekomst mogelijk een alternatief kan zijn voor de huidige, vaak ingrijpende methodes om kanker op te sporen.

De wetenschappers oefenden ruim zes maanden lang met zes teven en reuen van verscheidene soorten en leeftijden. Uiteindelijk behaalden de honden een score van 41 procent bij het onderscheiden van urinemonsters van patiënten met blaaskanker van urine van andere kankerpatiënten en gezonde personen.

De inspiratie voor het experiment vonden de wetenschappers in een ingezonden brief in het vaktijdschrift The Lancet van vijftien jaar geleden. Britse dermatologen beschreven het geval van een bezorgde hond die hardnekkig een plekje op een been van zijn bazin besnuffelde. Een arts ontdekte dat het om huidkanker in een beginfase ging. De vrouw kon met succes worden behandeld.

http://archief.telegraaf.nl/artikel.fpl?id=423750&pagina=4&query=kanker&alleenrecent=on&bron=alles

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo bleubell,

De antwoorden op uw vraag vond ik bijzonder vreemd. Zelf heb ik diabetes en helaas ook mijn zoon. Mijn zoon heeft in de pubertijd heel veel hypo's gehad. Onze hond Robbie voelde de op komst zijnde hypo (mijn man en ik hadden het nog niet in de gaten) vantevoren aan. Wat was nl. het geval? Als onze zoon een hypo had, had hij de rare gewoonte om de hond, waar hij dol op was, zo stevig te knuffelen, dat deze bijna geen lucht meer kreeg. Wij moesten de hond dan bevrijden van onze zoon. Na een paar keer dit te hebben doorstaan ging onze hond naar boven, als bij onze zoon een hypo op komst was. De hond herkende dus eerder de verschijnselen dan dat wij ze constateerden.

Met andere huisdieren heb ik geen ervaring. Heeft uw dochter ook bepaalde gewoontes als zij een hypo krijgt? Let daar eens op. Misschien komt u dan zelf tot de verklaring van het gedrag van uw konijn.

Ik ben benieuwd, groetjes,

Mart.

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo pml ik heb 20 jaar in de verpleging gezeten en sta met mijn beide benen op de grond..als ervaren diabeet moet je weten dat als je een hypo of een hyper hebt...je lichaamsgeur sterkt veranderd...dat een ieder kan ruiken..want dan stink jij een uur in de wind..de manier zoals jij met je dieren omgaat..is het wel duidelijk dat je van hen niets hoeft te verwachten...het konijn van mijn dochter heeft zeker in de 3 jaar dat ze bij hem is wel 40 keer zo gereageert..dus is geen toeval..zo heeft nog meer dieren in huis..waaronder een pratende papagaai.. maar die reageert er niet op..mijn katten thuis reageerden ook,, want die vonden de lucht (acceton ) heerlijk..zelf de kat die nooit (12 jaar) bij je komt zitten bleef komen..ik ben ervan overtuigt dat dieren meer aanvoelen dat mensen...en vraag me af of jij wel instaat bent iets aan tevoelen...er zijn bij haar geen voortekens ..alleen dat ze stil voor zich uit gaat zitten kijken..maar dat doe je ook als je tv kijkt..maar dan zit hij lekker rustig bij haar op schoot..dit moest ik even kwijt...bleubell

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

bleubell. a. dat iemand stinkt die een hypo krijgt is ongelofelijke onzin. Al heb je 100 jaar in de verpleging gezeten, je klets maar wat. Het enige waar anderen aan kunnen zien dat ik een hypo krijg is aan mijn ogen, ik schijn dan heel anders te gaan kijken. b. hoe ik met mijn dieren omga, daarvan heb jij geen enkele weet. Als ik zeg dat ik mijn hond eens een rotschop zal geven is dit een grapje en wat grapjes zijn is aan iemand zoals jij niet uit te leggen. Ik ga met mijn huisdieren op een normale manier om zoals het hoort en dat is beter dan menig mens met andere mensen omgaat. Wat al die voortekenen bij dieren betreft: geloof alles maar lekker verder. Het enige zinnige wat ik in deze topic heb gelezen is dat dieren getraind kunnen worden dingen te herkennen en te doen om de mens daardoor van dienst kunnen zijn. Hier laat ik het maar bij want verder discuseren met types zoals jij is zinloos en daar krijg ik (om met Youp te spreken) alleen maar ongelofelijke jeuk van. PML

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo bleubell

ik geloof er wel in,waarom zouden dieren het niet kunnen aanvoelen?

jouw konijn heeft het toevallig...maar ik persoonlijk zou er nooit vanuit gaan,,anders word het zo stressen als het een keer niet zo is.

maar goed,dit is een gevoelig onderwerp lees ik uit de andere reacties,,maar dat zal zo blijven,,,,succes ermee

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi bluebell,

zeker weten dat dieren je kunnen waarschuwen voor een hypo.
ik weet van een vriendin dat zij nogal eens op de wc een hypo kreeg en daar dan een aantal uur kon liggen "slapen", na een aantal keer dat dat is gebeurt, komt de kat nu inmiddels zijn baasje wakker maken, door over haar heen te gaan lopen, als ze op plaatsen ligt te "slapen" waar dat niet normaal is.hij voelt dus blijkbaar aan dat er iets niet goed is en dat er actie nodig is.
 en zo kan ik nog wel even door gaan, maar het komt er inderdaad op neer dat dieren (in ieder geval poesen en honden) zeker wel kunnen merken dat er iets fout is, hoe het kan durf ik niet te zeggen, het kan zijn dat ze situaties vroeg herkennen, dus een aangeleerd iets is, maar er komt zeker ook een speciale band bij kijken tussen huisdier en "baasje".
en natuurlijk moet je het ook als baasje wel herkennen bij je huisdier dat hij of zij je iets wil vertellen

groeten mike
blijkbaar is die bij PML niet aanwezig :-)

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste boerenlobbe (komt in de nieuwe dikke van Dale ter vervanging van
het tot nu toe voor knuppels als jij gebezigde woord boerenlul),ik ben
met jou heel gauw klaar met de constatering, te maken te hebben met
iemand die zowel voor mensen met serieuze problemen, als voor het
zoogdier in het algemeen een misselijk makende minachting heeft. Ga zo
door knul en je slaat wat kwetsend rondtrappen betreft de eerder door
jou genoemde Th. van G. Niettemin hoop ik van harte, dat jou
uitlatingen niet dezelfde wraakgevoelens zullen opwekken bij
schietgrage mensen.

Enneh... sterkte Bleubell. Ik vind dat je gelijk hebt.

   jan van driel

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

de discussie over theo vind ik hier helemaal niet aan de orde. vrijheid van meningsuiting blijft een van de grootste waarden in Nederland voor mij. echter het in de waarde laten van mensen ook. iemand die een serieuze vraag stelt hoeft daar zeker niet belachelijk over gemaakt te worden. ik heb mijn moeder nergens horen beweren dat ik met mijn konijn praat of met bomen communiceer. jomanda of wie dan ook heeft hier niets mee te maken. als u dit zweverig gedoe vind moet u eens wat wetenschappelijk onderzoek er op na slaan over de mogelijkheden van sommige diersoorten om zaken aan te kunnen voelen. als u zo precies weet wat er in deze wereld allemaal wel en niet mogelijk is- bent u echt zo wijs- dan ben ik erg benieuwd naar tot welke conclusies u allemaal gekomen bent en hoe u daar gekomen bent. heb namelijk nog nooit met een dergelijk wijs mens gesproken dat alles wist - oja ff voor de duidelijkheid dit is cynische bedoeld- mocht u zo'n aanhanger zijn van de vrijdeid van meningsuiting laat anderen dat dan ook doen

met vriendelijke groet, bleubell

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

even nog wat voor pml

wat dat stinken betreft ik ruik je hier

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jan van Driel, Als ik ooit nog eens, net als jij, in het riool terecht kom zal ik proberen inhoudelijk op je scheldpartij te reageren. PML

ve
door verwijderd - Dec 17, 2004 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

pml,

Dat je mij ooit zult tegenkomen is een illusie.Ik heb in de afgelopen
75 jaren bovengronds zoveel smerigs voorbij zien en horen komen, dat ik
soms meende mij inderdaad in het riool te bevinden. In ieder geval heb
ik er voldoende wijsheid aan overgehouden om het onderscheid te kunnen
zien tussen wat wel en wat niet een humane en bruikbare raadgeving zou
kunnen zijn. Wat het laatste betreft heb je veel geschimpt maar niets
gezegd.

Bleubell is meer gebaad als wij beide er verder het zwijgen toe doen en
het verder aan serieuzere mensen overlaten hun mening te geven.

jan van driel

ve
door verwijderd - Dec 18, 2004 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat een gezeur zeg sorry dat ik het zeg ,ik heb zelf een hond en 2 katten die wel degelijk aan voelen hoe ik me voel heb zelf al jaren 2 soorten reuma,s mijn dieren voelen wel degelijk aan hoe ik me voel mijn iedee is laat iedereen in zijn waarde maar goed dat kan niet iedereen denk ik

ve
door verwijderd - Dec 18, 2004 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad wat een gezeur. De een vindt het grote onzin en de ander gelooft er heilig in. So what ? Dat is nog geen reden om iemand voor boerenlul uit te schelden of te zeggen dat hij stinkt.  De antwoorden van PML zijn inderdaad niet vriendelijk maar hij scheldt tenminste niemand uit en schelden is nog steeds een zwaktebod. Natuurlijk reageren dieren op situaties die voor ons niet meteen of helmaal niet duidelijk zijn maar je kunt ook overdrijven door aan allerlei toevalligheden bovennatuurlijke krachten aan een huisdier toe te kennen. Wel reëel blijven graag.Speelmuis

ve
door verwijderd - Dec 18, 2004 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een serieuze reactie,

De meeste dieren hebben een reukzin 500 tot 100 keer sterker dan de
mens. Verder zijn ook vaak de andere zintuigen veel beter ontwikkeld.

Als mens scheid je stoffen af die dieren kunnen ruiken. Als diabeet
scheid je die stoffen de ne keer meer of minder af. Een dier ruikt dit.

Hoe de exacte onderbouwing is weet ik niet, maar Midas Dekkers heeft het er ooit over gehad in een column.

Het is natuurlijk maar net hoe alert je bent op deze zaken en of ze je
opvallen. Omdat sommigen het onder paranormaal of occult beschouwen
zijn ze al gouw geneigd ze te negeren. Het is echter gewoon keihard
wetenschappelijk te onderbouwen.

Zo worden in China nog steeds kippen gebruikt om aardbevingen te
voorspellen. En verrek gemiddeld zijn de Chinezen een dag tot twee
dagen eerder met het voorspellen van een beving. Occulte zaken,
oosterse religie... Welnee  Kippen blijken zeer gevoelig voor
schokken en beginnen te kakelen als ze dat voelen.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2004 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo chong

 ik wil jouw en een ieder bedanken die gewoon een normaal antwoord op mij vraag hebben geven... waar ik wat mee kan..en voor een ieder ander..reageer alleen op een vraag waar je wat zinnigs over te zeggen hebt..probeer je negatieve energie om te zetten in 2005 naar pos. dan hou je meer ernergie over voor andere dingen maar toch voor een ieder fijne dagen en een goed en positief nieuwjaar

bleubell

ve
door verwijderd - Dec 19, 2004 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik las in een antwoord dat iemand ligt te slapen in de wc. dat slapen is toevallig wel in coma liggen. Dit gebeurt als je de tekenen van een hypo geheel negeert. De comagrens ligt bij 1.2. Erg onverstandig om dit ook maar een maal te laten gebeuren. Zeker al meerdere keren.

En o, ja. Als iemand een serieuse vraag stelt over hypo's (of gewoon over de diabetes) verwacht zo iemand wel een serieus antwoord. Maar goed, niemand snapt hoe je je voelt bij een hypo of hyper. Of gewoon diabetes te hebben! Je moet het zelf ervaren, voordat je snapt hoe iemand zich ook maar kan voelen. En alle diabeten zijn niet hetzelfde. Iedereen is anders en reageert anders.

Antwoord op de vraag: Ik heb een hond, maar die komt niet bij me als ik een hypo heb. Ik zal ook niet zeggen dat ik het niet geloof. Maar het is merkwaardig. Wel een goed teken natuurlijk, want hoe eerder je het weet hoe beter.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2005 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat ik deze discussie erg laat tref.

Nou encarta, ze zeggen ook dat hond en baas vaak erg op elkaar lijken. Dus als jij stelt dat je een erg domme hond hebt kunnen we wel een conclusie trekken. :-)

ve
door verwijderd - Mar 19, 2005 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien beter om de hypo vóór te zijn?!

Lijkt me toch de beste oplossing of je moet echt dood willen

Dat dieren zaken aanvoelen is inmiddels bekend, kanker sporen ze op, ze merken het als je zelf niet lekker in je vel zit, als er iemand overleden is (zelfs een pup is dan rustig heb ik ondervonden!!!) ze verdrinken niet als er een tsunami komt etc

Dat sommige mensen dat ontkennen is op zich al heel triest. Daarom verkloten we onze aarde ook

ve
door verwijderd - Mar 19, 2005 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oud suikerdraadje

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 24, 2005 om 06:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat leuk, een konijntje die een blaadje sla komt brengen. Dat zul je niet gauw meemaken, het is eerder omgekeerd. Dat valt op en wordt beloond. Wanneer het konijntje de volgende keer weer aceton ruikt (bij een kind kun je daar wel van uitgaan) herhaalt deze die beloonde aktie. Dat gaat ook met honden zo. Legio zijn de voorvallen waarbij honden de epileptische toevallen van het baasje voorvoelde. Oh nee, niks occults. Het beest is gewoon allert op zijn baasje en merkt allerlei veranderingen op. Het scheel kijken, licht krampachtige trekjes met een wenkbrauw, ooglid, wang, arm, of wat dan ook. Onderzoek is nog niet zover gevorderd dat definitief vastgesteld werd dat honden ook veranderingen in het elektronische veld in de hersenen kunnen aanvoelen, het heeft er echter wel alle schijn van dat dit wel zo is.

Vreemd blijft dat alles wat (nog) niet goed wordt begrepen, maar er klaarblijkelijk wel is, zo vijandig bejegend blijkt te moeten worden. Dit is altijd al zo geweest en dat zal waarschijnlijk ook altijd wel zo blijven. Er zijn in het verleden heel veel mensen levend verbrand en verdronken die ook beweerden een speciale band met dieren te hebben. Dat waren veelal katten, maar ook kraaien. Niet dat deze mensen occulte zakenuithaalden met die beesten. Ben je mal, deze personen waren in de ogen van sommige anderen alleen maar wat anders, vreemd. Dit was echter reden genoeg om hun namen door te geven aan het gezag, zodat ze opgeruimd konden worden. Nog steeds zijn veel mensen bang voor zwarte katten en kraaien, die brengen ongeluk. Dat is natuurlijk bijgeloof, hoewel? Wanneer je vroeger een zwarte kat of een kraai in huis had (meestal was het een kauw, kraaien komen hier bijna niet voor), dan kon dat wel je leven kosten, wanneer er iemand bij je in de buurt woonde die dit vreemd vond. Zo'n beest kon je dus echt wel ongeluk bezorgen.

In de loop der tijd heeft de mens zich steeds meer vervreemd van de natuur en heeft een hond en een poes meer tot een verlengstuk van het gezin gemaakt, soms als een substituut voor het gemis aan echt intermenselijk contact. Hierdoor worden deze dieren allerlei menselijke trekjes toegedicht. Soms wordt er zelfs gedacht dat het beest alles verstaat en begrijpt. Sceptisi verzetten zich tegen die gedachte en bagatelliseren daardoor alles wat met deze verschijnselen te maken kunnen hebben. Jammer, want hierdoor ontgaat hen toch klaarblijkelijk veel, ondanks dat dit zelfs middels onderzoek onomstotelijk aangetoond werd. Maar ach, je kunt niet alles hebben. Meestal hebben deze mensen weer meer gevoel voor technische zaken, zoals computers en zo. En ook dat is mooi, zo heeft iedereen zijn waarde op deze wereld.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2005 om 07:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud verhaal