jan adrianus
door jan adrianus Nov 10, 2019 om 14:06
Voeding & gezondheid

Ik krijg steeds andere medicijnen

word gezegd niet afgestuurd en geven ze een ander merk

2211 8 Rapporteer

jan adrianus
door jan adrianus - Nov 10, 2019 om 14:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Fentanyl 12/ug/uur morfinepleister enAmlodipine Accord 5 mg

aurora1
door aurora1 - Nov 10, 2019 om 14:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dan niet in een andere apotheek geprobeerd het te krijgen?
Op onderstaande website zijn namen te vinden waaronder het product ook verkrijgbaar is, bij ca de 9e +, even op klikken:
https://www.apotheek.nl/medicijnen/fentanyl?product=fentanyl#onder-welke-namen-is-fentanyl-verkrijgbaar

edrick3
door edrick3 - Nov 10, 2019 om 15:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De werkzame stof zal ongetwijfeld hetzelfde zijn.
Alleen de leverancier zal verschillen.

Engelse drop
door Engelse drop Nov 11, 2019 om 13:32
63 Antwoorden / 5 Vragen

Werkzame stof zou het zelfde kunnen zijn. Alleen de bij stoffen verschillen en daar kan je ziek van worden.

panter22
door panter22 Nov 11, 2019 om 13:35
6599 Antwoorden / Vragen

Dat klopt en daar wen je ook niet aan, ook niet na een paar maanden,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2019 om 17:21
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Bestelt u dan medicijnen/arikelen  via een web winkel? Of ontvangt u deze op basis van een recept van uw arts? Ktrijgt u ze vergoed van uw zorgverzekeraar, zo ja, dan is er sprake van preferente middelen als inmiddels ook wettelijk geregeld en als u daar problemen mee heeft kunt u bij uw arts een verklaring vargan van medische noodzaak. Dan kan het wel zo zijn dat de dan niet preferente artikelen eerst via uw verplichte eigen risco worden verrekend,

panter22
door panter22 Nov 10, 2019 om 17:36
6599 Antwoorden / Vragen

Alle geneesmiddelen worden via het eigen risico verrekend. Niet preferente geneesmiddelen zonder medische noodzaak moet je volgend jaar zelf betalen. bv bij Zilveren kruis

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 10, 2019 om 17:51
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22: helaas onjuist. De volgens mijn ziektekostenverzekeraar als preferent geldende middelen worden rechtstreeks aan de zorgverlener/apotheker vergoed en de medicijnen die ik op basis van medische noodzaak deels heb/had worden/werden eerst afgerekend ten laste van mijn eigen risico dus daarop in mindering bedrijg. Bij overschrijding van het eigen risico wordt de vergoeding ten laste van de zorgverzekeraar aan de zorgverlener betaald!
Voor de goede orde: bij en door mijn ziektekosten verzekeraar en ik neem aan dat het bij anderen (mijn verzekeraar maakt deel uit van een 'keten/groep')  het niet anders zal zijn.

panter22
door panter22 Nov 11, 2019 om 13:07
6599 Antwoorden / Vragen

Je betaalt de rekening voor niet prefente medicijnen eerst zelf en declareert ze daarna bij de ziektekostenverzekeraar, begrijp ik uit je verhaal.
Dan is het logisch dat, als je die €385 al opgemaakt hebt, en je hebt teveel betaald, dan krijg je dat teveel teruggestort.
Maar je kunt ook kiezen voor een niet preferent medicijn en het verschil bij betalen, Dat kan volgend jaar niet meer,

Engelse drop
door Engelse drop - Nov 11, 2019 om 13:30
63 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb dat gehad met keppra, men gaf een ander goedkoper merk mee. Kreeg er zware bijwerkingen van, de arts heeft er bij gezet alleen keppra. Op medische gronden kreeg weer vaste merk nergens meer last van.

Jo
door Josephyne - Nov 12, 2019 om 01:23
2 Antwoorden / Vragen

Dit gebeurt inderdaad veel vaker. Kunnen verschillende redenen voor zijn waarom er een ander merk gegeven wordt. Vaak heeft dit met geld te maken (de zorgverzekering vergoedt alleen het goedkoopste merk) maar soms heeft dit ook met aanbod te maken.

De werkzame stof is als het goed is gewoon hetzelfde, daar zou dus geen verschil in moeten zijn. Mocht het zo zijn dat u wel verschil merkt, bijvoorbeeld door een aantal bijwerkingen die u eerst niet had, is het handig uw arts raad te plegen. één bepaald merk krijgen op medische gronden is vaak erg lastig aangezien dan specifiek aangetoond moet zijn dat u voor één van de bijstoffen die in de andere medicijnen zitten allergisch bent. De zorgverzekering zal dus altijd de goedkopere medicatie vergoeden tenzij er echt bewijs is dat u hier allergisch voor bent.

De apotheek zelf kan hier dus jammer genoeg heel weinig aan doen.

Pa
door Paulstoutenberg - Nov 14, 2019 om 09:19
2 Antwoorden / Vragen

Dat er steeds andere merken worden afgeleverd kan diverse oorzaken hebben. Het preferentiebeleid van de zorgverzekeraar en vooral het feit dat momenteel ongeveer 1500 geneesmiddelen (merken) niet verkrijgbaar zijn.