mi
door misman_1 Dec 31, 2014 om 10:54
Voeding & gezondheid

Info op verpakkingen

Het is me nu al een paar keer overkomen dat ik een artikel kocht en pas op de omschrijving ,die in de verpakking zit ,lees dat dit artikel de werking van de pacemaker kan verstoren.
Is het geen logica dat dit soort informatie op de buitenkant van de verpakking wordt gezet?
Steeds meer mensen krijgen om wat voor reden een pacemaker of ICD.

426 5 Rapporteer

costnix
door costnix - Dec 31, 2014 om 11:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is typisch een vraag voor uw nurse practitioner of uw cardiloog. Hij/zij weet precies welke apparaten uw pacemaker of ICD (kunnen) beïnvloeden.

mi
door misman_1 - Dec 31, 2014 om 11:25
27 Antwoorden / 18 Vragen

" Dat is typisch een vraag voor uw nurse practitioner of uw cardiloog. Hij/zij weet precies welke apparaten uw pacemaker of ICD (kunnen) beïnvloeden."

Dat zou betekenen dat iedere pacemaker of ICD drager een giga lijst van allerlei artikelen bij moet houden om te kijken welke apparaten de werking van pacemaker of ICD kunnen storen. Er komen nl steeds meer storende apparaten op de markt.

Het lijkt mij niet meer dan handig dat dit op de buitenverpakkingen wordt vermeld.

pi
door pieterwolters - Dec 31, 2014 om 11:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zijn slechts disclaimers om achteraf gedoe mee te voorkomen (m.n. in landen met een claimcultuur). De kans dat het daadwerkelijk invloed heeft op een pacemaker is nihil. Zolang beide producent (dus ook de pacemaker) aan de geldende EMC normen voldoet is er niets aan de hand. Mocht er wel wat aan de hand zijn dan zouden mensen met pacemakers bij bosjes neervallen....

costnix
door costnix - Dec 31, 2014 om 11:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang u niet in een MRI scanner gaat en niet getaserd wordt, zal er niets gebeuren. De huidige pacemakers zijn tegen storingen va buiten af beschermd.

gerbera
door gerbera - Dec 31, 2014 om 13:44
7368 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=misman schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:25]" Dat is typisch een vraag voor uw nurse practitioner of uw cardiloog. Hij/zij weet precies welke apparaten uw pacemaker of ICD (kunnen) beïnvloeden."

Dat zou betekenen dat iedere pacemaker of ICD drager een giga lijst van allerlei artikelen bij moet houden om te kijken welke apparaten de werking van pacemaker of ICD kunnen storen. Er komen nl steeds meer storende apparaten op de markt.

Het lijkt mij niet meer dan handig dat dit op de buitenverpakkingen wordt vermeld. Als ICD drager heb ik in het ziekenhuis een boekje gekregen waarin exact staat waarmee ik rekening dien te houden en dat is feitelijk niet zo veel. De kans dat mijn ICD op "hol" slaat is gering bij gebruik van (huishoudelijke) apparaten. Met name scans op vliegvelden moeten vermeden worden waarvoor je in bijna alle talen een brief kunt uitprinten via de hartstichting. Het feit dat het bij een product, wat ik overigens nog niet ben tegengekomen, vermeld wordt, geeft de fabrikant een soort vrijwaring voor de gevolgen. Voor met name electronische apparaten geldt dat je er geen gekke dingen mee moet doen, dus bv. niet op de plaats van de ICD of pacemaker moet houden. Op die wijze kun je er wel honderd jaar mee worden in deze moderne wereld.