be
door bettievdgriend Oct 3, 2023 om 12:46
Voeding & gezondheid

Is er nog iets wat je kan doen met ongebruikte mondkapjes

Ik heb best nog een voorraad mondkapjes. Zijn die nog ergens nuttig voor.

14066 17 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Oct 3, 2023 om 12:55
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt ze gebruiken bij schilderwerk om verflucht te ontwijken of werkzaamheden waar een luchtje aan te pas komt die  hinderlijk is.

deexpert
door deexpert Oct 4, 2023 om 12:25
104 Antwoorden / 2 Vragen

Mondkapjes houden geen geur of schadelijke stoffen tegen.

Meanderaar
door Meanderaar Oct 4, 2023 om 13:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ligt aan welke mondkapjes TS bedoelt...

Thecla58
door Thecla58 - Oct 3, 2023 om 12:56
856 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt ze opzetten als je gaat klussen, bijvoorbeeld schuren. Of bewaren voor een eerstvolgende epidemie of pandemie die er vast en zeker weer een keer komt.

mahadma
door mahadma - Oct 3, 2023 om 13:04
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Ergens bewaren, droog. Je weet maar nooit of ze voor een toekomst weer nodig geacht worden (terwijl ze weinig effect hadden volgens de kenners).

Ja
door JannyBoe Oct 3, 2023 om 13:25
519 Antwoorden / Vragen

Uit een groot wetenschappelijk onderzoek bleek dat ze wel degelijk effect hadden.

John1313
door John1313 Oct 4, 2023 om 20:41
34 Antwoorden / 1 Vragen

https://theconversation.com/evidence-shows-that-yes-masks-prevent-covid-19-and-surgical-masks-are-the-way-to-go-167963?

ju
door juliomariner - Oct 3, 2023 om 13:08
1329 Antwoorden / 2 Vragen

als koffiefilter gebruiken?

sira
door sira - Oct 3, 2023 om 13:38
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Allemaal waardevolle tips hierboven, maar mocht u toch beslissen om ze weg te gooien, knip dan de koortjes door, want er schijnen nogal wat dieren (vogels, egels, etc.) in verstrikt te raken.

Ozymandias
door Ozymandias Oct 3, 2023 om 18:42
167 Antwoorden / Vragen

Eh... Ja, dat zijn die mondkapjes die door idioten op straat zijn gegooid. Ik ga er niet vanuit dat de TO deze zomaar op straat gaat dumpen dus dat advies is niet echt nodig.

sira
door sira Oct 3, 2023 om 19:17
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Je bent slecht op de hoogte en toch commentaar leveren.

Tijdens de coronapandemie werd hier ook voor gewaarschuwd en deze waarschuwing was ook aan mensen gericht die de mondkapjes keurig thuis weggooien.
Er zijn namelijk in Nederland nog steeds gemeenten die het huisvuil in zakken ophalen. Zakken worden door (on)gedierte stuk gemaakt en zo belanden de mondkapjes op straat. Maar er zijn ook afvalbakken voor de openbare ruimte waar ook ongedierte bij de inhoud kan.
Ik woon bij een veerpont, als de mensen bij drukte daar in de rij staan te wachten, benutten ze de wachttijd om het afval in de auto weg te gooien en dat kan in de openbare bakken die langs de weg staan. Bij dat afval zitten soms ook oude mondkapjes.
Bij ondergrondse containers is het probleem dat de mensen de zakken er naast zetten als de container vol is.

En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.

Mabelle
door Mabelle - Oct 3, 2023 om 13:39
427 Antwoorden / 1 Vragen

Zomaar wat suggesties:

1. Gebruiken als inlegkruisje.
2. Aan elkaar knopen en gebruiken als bh.
3. Kunstwerk voor aan de wand mee maken.
4, Bewaren en verkopen voor de hoofdprijs als er in de toekomst weer een tekort aan is.

Franske1958
door Franske1958 - Oct 3, 2023 om 13:47
428 Antwoorden / 2 Vragen

Gebruiken als hepa filter in een stofzuiger?????
Internet staat vol met dat je van een stofzuiger hepafilter geen mondkapje mag maken.
Maar ik kan niets vinden of een mondkapje wel gebruikt kan worden als hepa filter in een stofzuiger.

tenormin
door tenormin - Oct 3, 2023 om 14:32
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik had nog een volle doos staan. Heb ik aan mijn pedicure gegeven, zij gebruikt altijd mondkapjes als ze aan het werk is.

wi
door wilhelmina59 - Oct 3, 2023 om 18:37
516 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn buren hangt al een jaar zo'n ding in hun boom.
Eruit halen???nou nee kost teveel moeite.

Ozymandias
door Ozymandias - Oct 3, 2023 om 18:44
167 Antwoorden / Vragen

Bewaren voor de volgende pandemie die gegarandeerd gaat komen. Dat is geen grapje of pessimisme. Dit is iets waar alle wetenschappers uit de betreffende vakgebieden het wel met elkaar over eens zijn.

En dan we hopen dat de volgende niet gevaarlijker is want met de mentaliteit uit de vorige pandemie gaan we dat namelijk gewoon niet overleven.

pe
door pebk Oct 4, 2023 om 11:58
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dit wilde ik ook zeggen. Helaas is het zeer waarschijnlijk dat er een volgende epidemie of pandemie komt.

Pietmaarten
door Pietmaarten - Oct 4, 2023 om 12:08
5 Antwoorden / Vragen

Heeft de regering deze toen niet weggedaan om dat de houdbaarheidsdatum was verstreken.of zijn we toen ook gewoon bedonderd.

marijke77
door marijke77 - Oct 4, 2023 om 12:23
158 Antwoorden / 3 Vragen

Verkopen aan Siewert

mo
door mof - Oct 4, 2023 om 12:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Sjjoppie: niet als verfmasker te gebruiken ... je ademt er gewoon doorheen dus giftige dampen adem je nog gewoon in. Wel als stofmasker voor  grofstof te gebruiken.

datweetikniet
door datweetikniet - Oct 4, 2023 om 13:11
1 Antwoorden / Vragen

je kont er mee afvegen..

Meanderaar
door Meanderaar - Oct 4, 2023 om 13:37
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf heb ik er afgelopen week nog een gebruikt. Ik was stiksnotverkouden en moest toch wat boodschappen doen. Dus om anderen te beschermen maar zeker ook mezelf aangezien mijn longen hierdoor vatbaarder zijn voor andere infecties.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 4, 2023 om 14:28
16860 Antwoorden / 202 Vragen

In navolging van al gegeven tips: bewaren omdat een nieuwe 'golf' niet is uit te sluiten, weggeven aan iemand die ze dagelijks benut in de gezondheidszorg (bijv afgeven bij apotheek), benutten bij 'stoffige'of 'verf' klus, afgeven in kringloopwinkel.

sira
door sira Oct 4, 2023 om 16:36
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik laat ze ook gewoon liggen, zoveel ruimte nemen ze niet in.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 5, 2023 om 09:51
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@Sira, ik heb er nog een paar inleg om te benutten in twee met het provinciewapen dat ik heb. Die bewaar ik uiteraarden en bovendien, je weet maar nooit.

eahmk58
door eahmk58 - Oct 4, 2023 om 15:14
7 Antwoorden / 1 Vragen

Gebruik ze gewoon bij het snijden van uien

sira
door sira Oct 4, 2023 om 19:50
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Doet u ze voor de ogen? Het zijn altijd de ogen die gaan tranen. Levensgevaarlijk tijdens het snijden. ;-))

eahmk58
door eahmk58 Oct 4, 2023 om 20:11
7 Antwoorden / 1 Vragen

Neen hoor, gewoon voor de mond en de neus. Dat werkt prima. Probeer het maar eens. Wel kan het zijn dat het bij mij werkt omdat ik brildragend ben ... Misschien het mondkapje combineren met een bril?