mi
door misha1977 Jan 2, 2008 om 19:02
Voeding & gezondheid

Koste veroorzaakt door tandarts

Beste experts,

Mijn partner, aanvullend verzekerd voor tandartskosten tot 250,- is eind vorig jaar met een fikse kaakontsteking, na 3 nachten huisartsenpost... eindelijk opgenomen in het ziekenhuis. De boel was dusdanig geïnfecteerd dat hij zondag geopereerd moest worden om een drain te plaatsen en drie dagen 'liters' antibiotica, peniciliine en pijnstilling per infuus kon tanken.

Dit alles is veroorzaakt door een tandarts die ruim een jaar (3 behandelingen) aan het hobbiën is geweest voor een eenvoudige wortelkanaalbehandeling.

De eerste keer is de zenuw eruit gehaald en een noodvulling geplaatst (heel normaal). Dit gebeurde echter door een vervanger omdat de eigen tandarts is overleden.

De tweede keer bleek van de eerste behandeling geen rapport te zijn op gemaakt (vervanger is vertrokken omdat zij niet in het team paste...) dus voor de zekerheid alles maar weer opnieuw.

de derde keer zou alles afgemaakt worden en de definitieve vulling worden geplaatst. Maar bij het dicht branden van het wortelkanaal bleek daar nog een stuk zenuw aanwezig.
Dus weer een wortelkanaal behandeling, en deze was net de druppel.

Deze wortelkanaalbehandeling heeft nu meer dan 500,- gekost. en dan heb ik het nog niet eens over de aanvullende kosten van de opname in het ziekenhuis en de operatie (welke hoogstwaarschijnlijk ten koste gaan van de no-claim terruggave).

De tandandarts wijst elke aanspakelijkheid af.

wat kunnen we nog doen om de no-claim a 255,- en het niet vergoede deel van ca. 250,- aan tandartskosten te verhalen?

Alvast dank voor het meedenken

Gr.
Misha

1223 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 2, 2008 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zal toch eerst moeten aantonen dat de tandarts een fout heeft gemaakt, wat moeilijk zal gaan omdat er meerdere tandartsen mee bezig geweest zijn.
Kansloze zaak zeker gezien de bedragen waarom het gaat.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2008 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Elke tandarts of groepspraktijk heeft een aansprakelijkheidsverzekering en via Uw rechstbijstand is het wel mogelijk, en het aanvragen via deze is meestal voldoende ter voorkoming hoge kosten!

Dus als U daar ook verzekerd is hoeft U vermoedelijk niets te betalen en kunt U zelfs voor de betaalde bedragen rente vergoeding volgens de wettelijke regels vragen, zie ook de bedragen die belastigdienst rekende of betaalde als je iets moet betalen of terug kreeg!

ve
door verwijderd - Jan 2, 2008 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag misha,

Elke tantarts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Je zult dus (letterlijk) moeten aantonen dat niet aan de inspanningsverplichting is voldaan en dat is vrijwel ondoenbaar. Alleen al een rapport van een onafhankelijke deskundige (de eerste stap in de bewijsvoering) kost je minimaal 600 euro. Wil je die weg toch inslaan, dan kom je terecht bij:

Geschillencommissie Tandartsen:

Meer informatie
Meer informatie over de klachtenregeling kunt u opvragen bij de NMT. Dat kan schriftelijk via

Postbus 2000, 3430 CA Nieuwegein

Voor een persoonlijk advies of informatie kunt u contact opnemen met het

telefoon 0900 20 25 012 (0,25 per minuut).

Adres en telefoon NMT-bureau

Geelgors 1
3435 CA Nieuwegein

Postbus 2000
3430 CA Nieuwegein

Telefoon: 030 - 60 76 276
Fax: 030 - 60 48 994
Email: nmt@nmt.nl

Tandheelkundig Informatiepunt (TIP, voor patiëntinformatie)
Telefoon: 0900 - 20 25 012 (25 eurocent per minuut)

Sukses en vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2008 om 08:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Misha

Wie eist bewijst. En in deze, ligt dat heel moeilijk. Nadat de zenuw eruit was kan het zijn dat daarna een ontsteking is op komen zetten, die bij de 2e behandeling misschien nog niet te zien was. En een volledige wortelkanaal-behandeling kost ook al gauw € 150/200. Zeker als je een paar keer terug moet komen. Geef het grif toe, het is klungelwerk. Maar ik ben bang dat u aan het kortste eind trekt. U zou nog info in het ziekenhuis kunnen ophalen omtrent de behandeling van uw partner. Maar of u daar iets mee kunt bij uw zorgverzekeraar? Al is het een fout van de tandarts, ziekenhuis heeft het verholpen en daar bent u voor verzekerd. Het enige zoete is dat uw partner van de ellende af is. Voor de rest zijn de druiven heel zuur. Gauw een andere tandarts zoeken.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2008 om 08:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal inderdaad een kansloos verhaal zijn... Maar toch even een update:

Gisteren hebben we het overzicht van de zorgverzekeraar gekregen. Het hele grapje heeft de verzekering ruim 5.000,- gekost.

Waarvan wij bijna 350,- nog aan betreffende tandarts moeten betalen (kosten boven verzekerd bedrag van 250,-). En inderdaad de no-claim is foetsie....

De andere tandarts is al gevonden en het dossier is bij de oude tandarts opgehaald. Deze laatste kan voorlopig wel ff op zijn centen wachten (lees: fluiten)!

ve
door verwijderd - Jan 5, 2008 om 08:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal inderdaad een kansloos verhaal zijn... Maar toch even een update:

Gisteren hebben we het overzicht van de zorgverzekeraar gekregen. Het hele grapje heeft de verzekering ruim 5.000,- gekost.

Waarvan wij bijna 350,- nog aan betreffende tandarts moeten betalen (kosten boven verzekerd bedrag van 250,-). En inderdaad de no-claim is foetsie....

De andere tandarts is al gevonden en het dossier is bij de oude tandarts opgehaald. Deze laatste kan voorlopig wel ff op zijn centen wachten (lees: fluiten)!

ve
door verwijderd - Jan 6, 2008 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem ook eens contact op met je zorgverzekeraar. Misschien liggen er wel meer klachten over deze tandarts. Dan weten zij daar zeker meer van. Wellicht zien zij er nut in om hun tandheelkundig adviseur eens naar het dossier of in jouw mond te kijken.