omaloes
door omaloes Jan 28, 2011 om 17:11
Voeding & gezondheid

Kosten van het gebruik van een AED komen voor rekening van de eigenaar/beheerdervan het apparaat

Ons hele gezin is betrokken bij de vrijwillige hulpverlening als EHBO-er met AED certificaat.
Onlangs hebben wij de AED van onze vereniging moeten inzetten, gelukkig met goede afloop, maar nu blijkt dat wij als vereniging ZELF voor de kosten van vervanging van de pads en batterijen moeten opdraaien. Deze beide onderdelen dienen nl.na ieder gebruik vervangen te worden. Dit kost ± € 150,-

Wij zijn daarvan nooit op de hoogte gebracht en kunnen dit als kleine vereniging niet betalen.

We hebben al nagevraagd bij zorgverzeekeraars hoe dit zit maar ook zij vergoeden de kosten niet.
Wij vinden dit onbestaanbaar. Als dit apparaat door de politie of ambulance-medewerkers gebruikt wordt kan het gewoon gedeclareerd worden bij de desbetreffende zorgverzekeraar, maar als je een "openbare" AED gebruikt moet de eigenaar/beheerder er zelf voor opdraaien.
Wij vinden dit alle peken te buiten gaan en zijn dan ook van plan dit apparaat weg te halen om geen kosten meer te hebben. Dat zou dan wel betekenen dat iemand overlijdt omdat wij finacieel niet draagkrachtig genoeg zijn om de kosten te dragen.

Wat vinden de lezers van dit forum hiervan?

2531 20 Rapporteer

invalide
door invalide - Jan 28, 2011 om 17:29
787 Antwoorden / 5 Vragen

Net als ze ooit voor mij een ambulance riepen zou U dit moeten kunnen declareren bij het slachtoffer wat U behandelde en die verzekeraar zal net als alle overige ook deze moeten betalen.

Dus vraag deze persoon of hij deze rekening naar zijn verzekering wil sturen.
Als U niets had gedaan was hij er vermoedelijk niet meer geweest dus zal U zeer dankbaar zijn.

Omdat na deze ingreep vrijwel zeker zijn eigen risico op is kost het hem niets.
Alleen bij verkeerde diagnose iemand onterecht behandelen is voor Uw eigen rekening maar verder zou je dus meestal dit via verzekering slachtoffer vergoed moeten krijgen.

Werkgevers die dit soort apparaten ook kopen declareren ook indien mogelijk dus U mag het ook insturen.

eenigma
door eenigma - Jan 28, 2011 om 19:37
252 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een verhaal te zot voor woorden gewoon dat de vereniging voor de kosten van het redden van een leven zou moeten opdraaien. Dit systeem deugt gewoon niet, nu weet ik niet over wat voor soort vereniging je het hebt maar ik zou voor jullie het apparaat wegdoen aankloppen bij de gemeente met dit verhaal en deze vragen uit de algemene middelen de kosten te vergoeden, schakel politieke partijen in, schrijf naar het lokale krantje, bel je lokale tv-station met dit verhaal en ik ben er zeker van dat je aandacht krijgt en zo vast wel een oplossing voor dit probleem.

Als de kosten door de zorgverzekeraar worden vergoed zoals Invalide hierboven stelt dan is dat mooi maar stel je reanimeert met het apparaat en de persoon overlijd alsnog dan wil je toch niet de familie lastig gaan vallen met vragen over de zorgverzekering om je kosten te kunnen declareren.

Een laatste mogelijkheid zou nog zijn dat het apparaat gesponserd wordt door ..........

tja dat wordt toch lastig, de drogist of apotheek gaat nog maar de slager wordt een beetje raar en de snackbar zou een fraaie paradox zijn. Zie je het voor je dat er een sticker of poster bij de AED hangt met de tekst: "deze AED wordt gesponserd door snackbar "De vette hap"..........". Nee, richt je maar op de gemeente, de lokale overheid waar je woont om mee te beginnen en geef er zoveel mogelijk bekendheid aan door het overal te vertellen, start bijvoorbeeld een Hyves over dit onderwerp en als de gemeente niets voor je wil doen stap dan naar de nationale ombudsman. In mijn visie is het ook in het belang van de gemeente dat er adequate eerste hulp geboden kan worden.

Heel veel succes gewenst en laat eens horen hoe het verder gegaan is,

vriendelijke groeten,
Enigma.

pino123
door pino123 - Jan 28, 2011 om 20:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@Oma Loes,

Ik vind dat u hier een goed punt heeft, waarom opdraaien als je iemand een dienst verleend! Persoonlijk zou ik het wel zo netjes vinden, indien een vereniging dit zou kunnen declareren bij de ziektekosten verzekering van degenen die het overkomen is!

de motormuis
door de motormuis - Jan 28, 2011 om 20:59
598 Antwoorden / 13 Vragen

Dit vind ik inderdaad een belachelijk domme regeling. Hangt er een apparaat om levens te redden, vervolgens doet U dit ook en als "beloning" hiervoor mag U,
in dit geval Uw vereniging , voor de kosten opdraaien. Echt te gek voor woorden.
Trouwens ook de eerste keer dat ik dit hoor.
Nu wordt er op van alles bezuinigd in de gezondheids sector, maar dit moet toch niet mogen. Nu krijg je inderdaad dat er niemand meer zo'n belangrijk apparaat
wil gebruiken omdat er na ieder gebruik 150,= euro kostende batterijen en
pads moeten worden vervangen. Hier moet toch een oplossing voor mogelijk zijn.

mahadma
door mahadma - Jan 28, 2011 om 21:16
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Misschien zijn deze 150 euro te claimen op de ziektekostenverzekring van het slachtoffer? Uiteindelijk was het wel de redding. Idee? Groet, MG.

omaloes
door omaloes - Jan 28, 2011 om 22:05
11 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat om de plaatselijke EHBO vereniging en we hebben gemeente, ministerie, zorgverzekeringen, kortom alles en iedereen die hier iets aan zou kunnen doen maar overal krijgen we hetzelfde antwoord: " Dit is voor rekening van de eigenaar/beheerder", in ons geval dus de EHBO vereniging. Het vreemde is, voor het apparaat wat bij de huisartenspraktijk hangt kan de huisarts na gebruik wel declareren maar als wij het gebruiken als AED-gecertificeerden niet.

stacey
door stacey - Jan 28, 2011 om 22:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 28 jan 2011, 21:16]Misschien zijn deze 150 euro te claimen op de ziektekostenverzekring van het slachtoffer? Uiteindelijk was het wel de redding. Idee? Groet, MG.

Misschien wil het slachtoffer zelf ook nog wel (privé) een bijdrage leveren.....
als hij weet dat jullie voor deze onkosten opdraaien.....
Lijkt mij redelijke `beloning` voor de redders, ik zou die 150,00 er wel voor over hebben in elk geval.

stacey
door stacey - Jan 28, 2011 om 22:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Je zou ook kunnen kijken of de leden hier een iets hogere contibutie voor willen bijdragen of een vast bedrag per jaar en hier een potje voor maken als er echt geen andere mogelijkheden zijn dit ergens te declareren.
Ze kunnen het tenslotte zelf ook eens nodig hebben...........

Maar van de zotte is het wel natuurlijk, soort van stank voor dank............ ;-(

stacey
door stacey - Jan 28, 2011 om 22:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Zit maar even mee te denken naar mogelijkheden........is het niet mogelijk met (plaatselijke) arts praktijk iets te regelen dat zij (op papier) eigenaar/beheerder zijn van het betreffende apparaat (jullie hebben het in bruikleen of iets) waardoor er via hun wel gedeclareerd kan worden indien het gebruikt wordt ?
Neem aan dat artsen er ook voorstander van zullen zijn dat dit soort apparatuur (overal) beschikbaar is in geval van nood, zeker bij iets als een EHBO vereniging.

börgemeister
door börgemeister - Jan 29, 2011 om 03:15
506 Antwoorden / 25 Vragen

Omaloes, hoe wrang het ook is, helaas is uw vereniging met de kossten opgezadeld. Het zelfde als ik persoonlijk een AED in huis zou ophangen. Geldt natuurlijk ook als uw vereniging de EHBO-koffer/tas gebruikt met verbandmiddelen.

Niet alleen de geleidingpads doch ook de batterij is na een aantal jaren volledig aan vervanging toe. Merkgebonden: alleen de batterij of de complete uitrusting!

Eigenlijk zou men moeten overwegen om 'eenmalig gebruik AED' te produceren.

U moet maar zo denken, dat er een mensenleven mee heeft gered en dat is onbetaalbaar. Hoe zuur de nasmaak (van de kosten) moge zijn.

omaloes
door omaloes - Jan 29, 2011 om 10:51
11 Antwoorden / 3 Vragen

@ börgemeister: natuurlijk heeft u gelijk, de kosten wegen niet op tegen het redden van een leven, het waardevolste wat een mens heeft.
Punt is alleen dat onze vereniging met een kleine 30 leden deze kosten simpelweg niet kan betalen. De leden een hogere contributie vragen vinden wij geen optie want ook minder draagkrachtigen moeten de gelegenheid krijgen vrijwillig hulpverler te worden, en het kan toch niet zo zijn dat een hulpverlener zelf de kosten van de hulpverlening moet gaan betalen. Onze leden kopen ook al hun die ze dragen als ze bij grote evenementen de eerste hulppost bemannen.

Wij, en waarschijnlijk met ons meer verenigingen die hier tegenaan lopen, vinden dat deze kosten gewoon op een ziektekostenverzekering verhaald moeten kunnen worden.

marcel75
door marcel75 - Jan 29, 2011 om 11:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, ik weet natuurlijk niet wat voor afspraken er bijvoorbeeld met de gemeente gemaakt zijn, maar in mijn woongemeente heeft de gemeente het voortouw genomen om in alle woonkernen een AED-apparaat beschikbaar te stellen (in grotere kernen natuurlijk meerdere). Zodra deze gebruikt is, dient er contact opgenomen te worden met de lokale EHBO-vereniging die voor toezending naar het AMC zorgt. Naar ik heb begrepen zorgt het AMC er ook voor dat er weer een werkend apparaat terugkomt.

la
door lapto - Jan 29, 2011 om 15:36
53 Antwoorden / 5 Vragen

Heel het zorgstelsel is naar de donders geholpen door zowel de regering als de zorgverzekeraars zelf.

En het enige wat voor die beesten ( ik vind dat het beesten zijn ) zien is GELD.

Het draait bij hun niet meer om mensen en of de zorg voor mensen alleen om geld en eigenlijk moeten die beesten zelf opgenomen worden want hebzucht behoort ook tot een ziekte ( mijn mening )

Maar ik denk dat een heel groot deel van nederland wel vind dat het zorgstelsel niet klopt.

Vind het heel erg om te horen dat jullie als vereniging iemand hebben geholpen om in leven te blijven en dat je dan nog op moet draaien voor de koste.

En ik vind het persoonlijk niet een heel gek idee om misschien aan het slachtoffer te vragen of hij met zijn zorgverzekering wil praten over de kosten bijv.
En ik denk dat als dit niet zou lukken dat hij zelf ook wel een bijdragen zou willen geven hiervoor

Greetings Lapto

erik008
door erik008 - Jan 29, 2011 om 15:43
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Berekend de vereniging geen kosten als ze ingezet worden op festivals en aciviteiten?
Die kosten moet je zo berekenen dat je voor vervanging, over houd.
Beter is, dat je het apparaat in bruikleen krijgt van je gemeente.
Dan komen de kosten, uit de kas van de algemene veiligheid.
De gemeente heeft de vereniging namelijk nodig, voor de activiteiten in de gemeente.

jpm
door jpm - Feb 1, 2011 om 13:40
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik denk dat het niet onlogisch zou zijn als alle ziektekostenverzekeraars gezamenlijk een fonds in het leven roepen. Alle gebruiksmomenten van de AED-apparatuur zouden via een declaratie bij dat fonds bekend kunnen worden, inclusief tijdstip, plaats en datum van het gebruiksmoment en de opvolgende ziekenhuisinstantie. Na een telefoontje van de fondsbeheerder naar deze instantie is de zaak administratief gecontroleerd en na goedbevinden kan de declaratie ad 150 euro dan gedeclareerd worden.
Dat kan gelden voor de AED-apparatuur in openbare gebouwen e.d., maar ook voor AED-apparatuur bij particulieren en verenigingen. Ik ga er vanuit dat uitgifte van de apparatuur wel geregeld zal zijn op voorwaarden van beschikbaarheid EHBO-ers of anderszins gecertificeerden.

jo
door johnheeres - Mar 10, 2011 om 09:42
4 Antwoorden / 2 Vragen

Vorig jaar heb ik een AED aangeschaft. Deze heb ik ook altijdbij me als ik met de auto op pad ben.
Als levens redden mij nu geld gaat kosten dien ik dus, om financiele redenen, maar iemand DOOD te laten gaan.
Ik kan dus beter maar mijn AED "vergeten"
Het defibrilleren is een medische handeling , dunkt mij dat dan de ziektekostenverzekering hiervoor dient te betalen.
Dit redt mensen , die vervolgens nog jaren weer door gaan met ziektekostenpremie betalen. Dus levert het de ziekenkostenverzekering nog geld op ook. Hoort gewoon in de BASISverzekering thuis dunkt mij.

omaloes
door omaloes - Mar 10, 2011 om 09:56
11 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is dus het hele probleem: geen enkele door mij gebelde verzekeringsmaatschappij vergoed de kosten van het "uitlezen" en de vervanging van de batterijen.
Natuurlijk kun je zoiets in Nederland verwachten, net als het feit dat je de kosten voor een cursus EHBO en je AED-certificaat zelf moet betalen.
Ik ben nu lid geworden van het Vlaamse Rode Kruis en daar wordt ALLES GRATIS aangeboden. Zelfs mijn uniform krijg ik gratis in bruikleen, tot veiligheidsschoenen toe. Mijn man en dochter hebben hier in Nederland al hun kleding zelf moeten aanschaffen ( p.p. € 200,= voor een broek, shirt en jas)
Een cursus EHBO en AED certificering kost hier € 213,= en jaarlijks een contributie van de EHBO vereniging € 20,= ivm herhalingslessen en het verlengen van je AED certificaat ook nog eens € 18,=.
Je moet dus betalen om mensen te helpen, te zot voor woorden.

pa0wgk
door pa0wgk - Mar 10, 2011 om 12:57
52 Antwoorden / 3 Vragen

Dus als ik het goed heb ,is het maar de vraag of die dingen het doen ,die langs de straat hangen.
Proberen ze je te helpen zijn de batterijen op .

Het systeem is net zo ziek als het hele zieken pakket.

Willem.

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2011 om 13:19
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Pa,
Die dingen die langs de weg hangen moeten, althans in mijn omgeven, na gebruik worden opgestuurd naar het AMC. DAar worden ze ook uitgelezen en zij zorgen voor een nieuw exemplaar.

nl
door nlp - Oct 13, 2011 om 23:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=omaloes schreef op vrijdag 28 jan 2011, 22:05]Het gaat om de plaatselijke EHBO vereniging en we hebben gemeente, ministerie, zorgverzekeringen, kortom alles en iedereen die hier iets aan zou kunnen doen maar overal krijgen we hetzelfde antwoord: " Dit is voor rekening van de eigenaar/beheerder", in ons geval dus de EHBO vereniging. Het vreemde is, voor het apparaat wat bij de huisartenspraktijk hangt kan de huisarts na gebruik wel declareren maar als wij het gebruiken als AED-gecertificeerden niet.

BOVENSTAANDE IS PERTINENT ONJUIST
Het is zelfs zo dat als een huisarts gebruik maakt van een AED deze de kosten NIET mag declareren bij de zorgverzekering. Overigens worden de kosten van gebruik van de AED verkeerd weergegeven. Er moeten nieuwe pads aangeschaft worden (tussen de Euro 40 en 175) én nieuwe batterijen tussen de Euro 83 en Euro 420. Over het algemeen geldt hoe goedkoper de elektrodes hoe vaker ze vervangen moeten worden (tussen de 2 en 5 jaar) en hoe duurder de batterijen.
Vervangingskosten van de set kost tussen de Euro 130 (Medtronic lifepak express) en de Euro 470 (Cardiac Science) uit.
Blijkbaar willen verzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit dat niet uitgeven aan een mogelijk gered mensenleven.
Als een huisarts een reanimatie heeft dan mag hij daar wel voor Euro 22,78 declareren of Euro 18,00 als het op de praktijk gebeurd. Hoezo kostendekkend?