vr
door vraag21 Jun 24, 2012 om 05:07
Voeding & gezondheid

Kosten ziekenhuisopname Duitsland

Hallo,
Ik ben 21 jaar oud en ben bijna een jaar geleden opgenomen in het ziekenhuis in Duitsland omdat ik na een lange zomer dag buitenbewust was geworden op een festival.
Eenmaal aangekomen met de ambulance in het ziekenhuis ging het weer goed na een paar controles mocht ik het ziekenhuis verlaten.. Ik heb toen alleen mijn voor en achternaam en geboortedatum opgegeven en het adres van m'n (ex)vriendin! Had op het moment geen legitimatie bewijs bij.. Nu heb ik op het adres van mijn ex vriendin een rekening gehad van meer als 600 euro, nu is mij verteld dat na een jaar de rekening vervalt.. Klopt dit?? En vrienden hebben me verteld dat niet betalen geen problemen kan opleveren omdat ze verder geen gegevens van mij hebben zoals bsnnummer ofzo.. Is het verstandig om het hierbij te laten?? Of zou het in het vervolg problemen opleveren als ik in duitsland ben om te vliegen of als ik word aangehouden dat ik bijv. De rekening meteen moet afrekenen?? Kan iemand me helpen? Groetjes

8541 19 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jun 24, 2012 om 07:45
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als ik u goed begrijp overweegt u de rekening niet te betalen en vraagt u hier of men dat voor u wilt uitzoeken.

Ik stel voor dat u googelt om de antwoorden te vinden, naast het indienen van de rekening bij uw zorgverzekeraar. Dan krijgt u daarna antwoord of uw zorgverzekeraar de rekening voldoet.

M.i. is de dienst verleend en hoort deze IMHO betaald te worden.

xv
door xvisx - Jun 24, 2012 om 10:07
55 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me dat tdehond dit correct heeft gezien. Ik wil hem ook graag complimenteren met zijn buitengewoon correcte woordkeuze...ik weet nog niet of ik dat ook kan opbrengen.

Als ik het inderdaad goed begrijp wil meneer advies over of hij een ziekenhuis kan laten zitten met een rekening na het opgeven van een vals adres...dat heet fraude....en nog buitengewoon onhandige fraude ook. Wie weet wie dit forum allemaal lezen en uw verhaal herkennen?

Je dient gewoon te doen wat we allemaal doen. Betalen voor zorg die je ontvangen hebt.
Het zegt veel dat je je eerst laat informeren over je mogelijkheden te frauderen in plaats van gewoon je verzekering te bellen die de rekening waarschijnlijk gewoon gaan vergoeden.

Het is inmiddels zondag geworden en dit bericht is sluit naadloos aan bij het weer van dit moment...het is van een deerniswekkende treurigheid. Ik ben geen gelovig mens, maar ik zou TS willen adviseren om deze zondag maar eens naar de kerk te gaan om te overdenken waarom hij het nodig vindt om 's ochtends om 5 uur een plan uit te dokteren (-; om een Duits ziekenhuis op te lichten...

Ik ben tot slot nog benieuwd wat meneer gaat doen als de deurwaarder bij zijn ex vriendin op de stoep staat om de rekening te innen...

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 24, 2012 om 10:35
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Dat deze patiënt nu pas de rekening kreeg begrijp ik als je het adres van een EX gebruikte.

De originele rekening bij jou ziektekosten verzekeraar indienen en vermoedelijk betaal je alleen het eigen risico omdat je boven het maximale zit.

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2012 om 10:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als ik je ex-vriendin was, zou ik meteen contact opnemen met het zkh en jouw adres door geven. Dat gaat zij zeer waarschijnlijk ook (terecht) doen, want zij krijgt de incasso's op haar deurmat.

En nee: de rekening vervalt niet na 1 jaar!

Bah, wat een mentaliteit.

stacey
door stacey - Jun 24, 2012 om 10:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vraag21 schreef op zondag 24 jun 2012, 05:07] nu is mij verteld dat na een jaar de rekening vervalt.. Klopt dit??

Nee, dat klopt voor geen meter, verjaringstermijn is 5 jaar (dienst) en indien op tijd gestuit nog eens 5 jaar
dus ze hebben max 10 jaar de tijd om je te vinden (niet zo moeilijk) en om te innen.
Gewoon betalen dus en rekening indienen bij je zorgverzekeraar.

En hopen dat ze jou of een ander een volgende keer niet laten liggen als er iets is en je niet vooraf kunt betalen, want door dit soort kul van figuren als jij ga je dat soort dingen straks nog krijgen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 24, 2012 om 11:04
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet wat in de Duitse wetten staat maar iemand aanhouden en opsluiten wegens niet tijdig betalen is niet uitgesloten.
Naast deze rekening krijg je dan ook naast incasso kosten in Rusland ook de kosten van in bewaring stelling dus als de Duitsers dit ook zouden doen?

Vergeet niet dat het voor hun moeilijk zoeken is in andere landen en die kosten mogen ze doorberekenen in de meeste landen.
Snel insturen naar jou verzekeraar, en zorg dat je een pasje bij je hebt van jou verzekeraar of neem een voordelige doorlopende reisverzekering.

xv
door xvisx - Jun 24, 2012 om 11:21
55 Antwoorden / 1 Vragen

@tot15karakters,

We dwalen wat af nu, maar je haalt hier twee zaken door elkaar. De kosten van het civielrechtelijk innen van de rekening zoals administratie en derurwaarderskosten enz. kun je inderdaad verhalen.

Als we beginnen over opsluiten wegens fraude (en niet wegens niet tijdig betalen, want dat is geen strafrechtelijk delict) of een ander delict komen we in het strafrecht terecht. Het is binnen de EU absoluut ondenkbaar dat de kosten van strafrechtelijke opsporing en tenuitvoerlegging doorberekend zouden kunnen worden op particulieren. Je kunt op zijn hoogst als benadeelde partij een vordering tot schadevergoeding indienen, of als overheid overgaan tot ontneming van wederrechtelijk verkregen voordeel, inbeslagname enz, maar het doorberekenen van kosten is niet aan de orde.

xv
door xvisx - Jun 24, 2012 om 11:24
55 Antwoorden / 1 Vragen

Het voorgaande laat natuurlijk wel onverlet dat de kosten wegens het niet tijdig betalen heel snel heel hoog kunnen gaan oplopen en dat deze meneer dus wel echt een risico loopt.

diumenge
door diumenge - Jun 24, 2012 om 11:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

21 jaar oud en niet de verantwoordelijkheid willen nemen voor je eigen handelen, triest zeg.

tdehond
door tdehond - Jun 24, 2012 om 11:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het is de vraag of vraagsteller verzekerd is.
Indien dit niet het geval is dan is er m.i. tevens sprake van overtreding van zorgverzekeringswet in Nederland.

Googel indien nodig op: zorgverzekeringswet.

=diumenge schreef op zondag 24 jun 2012, 11:28: 21 jaar oud en niet de verantwoordelijkheid willen nemen voor je eigen handelen, triest zeg.

stacey
door stacey - Jun 24, 2012 om 11:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=xvisx schreef op zondag 24 jun 2012, 11:21]@tot15karakters,

We dwalen wat af nu, .

Onze Rus / 15karakters/ Gozik, de 50 andere namen die hij hier al heeft gehad ben ik even vergeten.....dwaalt al jaren af hier ;-)
Dus daar moet je verder maar niet wakker van gaan liggen.

xv
door xvisx - Jun 24, 2012 om 11:41
55 Antwoorden / 1 Vragen

@stacey,

Wakker liggen doe ik sowieso niet vaak ergens van, maar het is in zijn algemeenheid wel goed om civiel en strafrecht even los van elkaar te zien en te houden...ik was zelf in mijn eerste post over fraude begonnen dus gewoon even een aanvulling voor alle duidelijkheid....maar goed....we dwalen weer af geloof ik(-;}

vr
door vraag21 - Jun 24, 2012 om 11:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst bedankt voor jullie reacties, de reden waarvoor ik het adres van m'n ex had opgegeven is meer om conflicten thuis te voorkomen en uiteraard snap ik dat ik daar zelf verantwoordelijk ben, en het m'n eigenschuld is. Dus bespaar jezelf de moeite om te vertellen(herhalen).

diumenge
door diumenge - Jun 24, 2012 om 11:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar je overweegt wel om de rekening niet te betalen.

tdehond
door tdehond - Jun 24, 2012 om 11:50
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Graag gedaan.

=vraag21 schreef op zondag 24 jun 2012, 11:42: Allereerst bedankt voor jullie reacties,.

xv
door xvisx - Jun 24, 2012 om 11:55
55 Antwoorden / 1 Vragen

nu is mij verteld dat na een jaar de rekening vervalt.. Klopt dit?? En vrienden hebben me verteld dat niet betalen geen problemen kan opleveren omdat ze verder geen gegevens van mij hebben zoals bsnnummer ofzo.. Is het verstandig om het hierbij te laten??

de reden waarvoor ik het adres van m'n ex had opgegeven is meer om conflicten thuis te voorkomen en uiteraard snap ik dat ik daar zelf verantwoordelijk ben,

1) Eerst het adres van je vriendin opgeven om geen verantwoordelijkheid tegenover je ouders te hoeven afleggen.
2) Daarna je vrienden raadplegen en op dit forum vragen stellen die duidelijk bedoeld zijn om je verantwoordelijkheid tegenover het ziekenhuis te ontlopen.
3) En passant even vergeten dat je ex vriendin nu met jouw probleem opgezadeld dreigt te worden.
4) Met droge ogen durven schrijven dat je best snapt dat je er zelf verantwoordelijk voor bent....sinds wanneer!

Weet je wel zeker dat je geen 12 bent ipv 21?

vladja
door vladja - Jun 24, 2012 om 12:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

vraag21,

Met jouw gegevens: naam en geboortedatum kan een Nederlandse deurwaarder je - via de registers van de Burgerlijke Stand - opsporen. Die hebben namelijk toegang tot die bestanden. Het zal enige tijd in beslag nemen, maar die kosten mogen en zullen ze doorberekenen.

Ik ga ervan uit dat je vorig jaar - volgens de wet - gewoon een ziektekostenverzekering had lopen. Daar kan je de rekening bij indienen, maar dan moeten de gegevens op de factuur wel kloppen. Dus schrijf het ziekenhuis aan, met een kopie van de rekening, en vraag ze een nieuwe rekening op te maken op het juiste adres en jouw BS-nummer erop te vermelden.

Het beste is de brief in het Duits op te stellen, maar als dat niet gaat in het Engels. BS-nummer is nodig voor de ziektekostenverzekering = health insurance = Krankenkasse (duits).

Vladja

vladja
door vladja - Jun 24, 2012 om 12:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=xvisx schreef op zondag 24 jun 2012, 11:55]nu is mij verteld dat na een jaar de rekening vervalt.. Klopt dit?? En vrienden hebben me verteld dat niet betalen geen problemen kan opleveren omdat ze verder geen gegevens van mij hebben zoals bsnnummer ofzo.. Is het verstandig om het hierbij te laten??

de reden waarvoor ik het adres van m'n ex had opgegeven is meer om conflicten thuis te voorkomen en uiteraard snap ik dat ik daar zelf verantwoordelijk ben,

1) Eerst het adres van je vriendin opgeven om geen verantwoordelijkheid tegenover je ouders te hoeven afleggen.
2) Daarna je vrienden raadplegen en op dit forum vragen stellen die duidelijk bedoeld zijn om je verantwoordelijkheid tegenover het ziekenhuis te ontlopen.
3) En passant even vergeten dat je ex vriendin nu met jouw probleem opgezadeld dreigt te worden.
4) Met droge ogen durven schrijven dat je best snapt dat je er zelf verantwoordelijk voor bent....sinds wanneer!

Weet je wel zeker dat je geen 12 bent ipv 21?

Volstrekt overbodige reactie na al wat hierover al gezegd is en die persoonlijke meteorologische en religieuze invalshoeken, bewaar die voor je dagboek en memoires. Totaal irrelevant.

Vladja

xv
door xvisx - Jun 24, 2012 om 12:43
55 Antwoorden / 1 Vragen

Ach vladja toch, je kunt het niet laten he...uit alle irrelevante posts op dit forum vallen die van mij blijkbaar het meest op.

Ik word bijna verlegen van al die aandacht. Zou bijna gaan denken dat je me stiekem leuk vindt...