ch
door christakromdijk May 12, 2015 om 16:56
Voeding & gezondheid

Kun je in de horeca wel zoutarm eten

Aan de redactie van Kassa TV,
Naar aanleiding van uw uitzending welke onder meer het probleem van teveel zout in onze producten heeft behandeld graag aandacht voor het volgende.
Ik heb de uitzending als zeer positief ervaren maar het probleem van teveel zout gaat veel verder.
Ik heb sinds 8 jaar cardiomyopathie. Dit is een vrij ernstige ziekte van de hartspier.
Naast de vele medicijnen is het voor mij van levensbelang dat ik zo weinig mogelijk zout gebruik. Dit houdt namelijk vocht vast wat voor mij ernstige gezondheidsproblemen kan geven. Het was voor mij een lange zoektocht om toch elke keer een smakelijke maaltijd op tafel te krijgen met zo weinig mogelijk zout en toch smakelijk.
In de meeste producten zit veel te veel zout. Het staat gelukkig steeds beter op de verpakking aangegeven hoeveel natrium er inzit maar het blijft moeilijk.
Om mede patiënten op weg te helpen heb ik zelf een kookboek geschreven met diverse tips en recepten zonder zout.
Men kan dit tegen kostprijs bij mij verkrijgen.
Dit is echter niet de reden dat ik me tot u richt.
Uw programma helpt zeker om het zoutprobleem aan de kaak te stellen en mensen bewuster te maken.
Er is echter een ander probleem waar veel te weinig aandacht voor is en dat is de horeca.
Uit gaan eten en aangeven dat je een zoutarm dieet hebt loopt bijna in alle gevallen op een fiasco uit. Met andere diëten zoals gluten heeft de horeca vaak geen probleem.
Zoutarm lukt bijna nooit. Je kunt wel een zoutloze smakeloze hap krijgen maar dat is niet de bedoeling. Ik kan thuis voor een smaakvolle maaltijd zorgen waar geen zout in is verwerkt maar de chef koks lukt dat niet. Waarschijnlijk hebben ze er geen zin in.
Als je de kookprogramma’s op TV bekijkt en ziet hoeveel zout er wordt gebruikt rijzen je de haren te berge. De detailhandel levert aan de restaurants producten met teveel zout en de kok voegt er weer doodleuk zout aan toe.
Topkoks zoals Robert Kranenburg en met hem nog vele andere koks kunnen wat mij betreft hun lesgeld terugvragen.
Bij elk bezoek aan een restaurant geef ik dagen van te voren aan dat ik een zoutarm dieet heb maar het lukt gewoon niet.
In een hotel wordt alles van te voren voorbereid (met zout). Men durft gewoon niet te erkennen dat ze geen zoutarme maaltijd kunnen bereiden. Wees dan eerlijk.
Kan Kassa TV met bv een consumententest niet een keer aandacht besteden aan mijn probleem. Ik weet zeker dat velen met mij het zelfde probleem ervaren.
Het moet eens een keer aan de kaak worden gesteld dat de horeca gewoon solt met hartpatiënten.

Met vriendelijk groet,
Christa Kromdijk

4071 2 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

aurora1
door aurora1 - May 12, 2015 om 19:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Als u de redactie wilt bereiken kan dat via links onderaan deze pagina, klikken op Contact met Kassa. U zit hier op een openbaar forum.

pi
door pieterwolters - May 13, 2015 om 09:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen
0

Misschien eens kijken bij de kleinere (huiskamer) restaurants? Die maken dingen niet in bulk klaar zoals de grote restaurants (en hotelrestaurants zijn wat dat betreft helemaal erg: daar wordt volgens mij niets vers klaargemaakt).

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

GK
GKHB - Sep 29, 2024 om 06:47
Huishouden & energie

Oxxio: Verbruik gas = Eindstand - Beginstand + factor?

Op mijn jaarnota staat een verbruik van 431 m3 gas. Nu hou ik zelf de meterstanden bij, en kom uit op een verbruik van 422 m3 gas. (Meterstanden kloppen). Dit heb ik teruggekoppeld met Oxxio. Hun reactie:   Wat vervelend dat dit gebeurd is op de jaarnota. Ik heb het voor je nagekeken en dat heeft te maken met de factor waarmee het gas wordt berekend. Dit gebeurd altijd op de jaarnota en de fac ... Lees meer

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer