we
door wendyiven Feb 25, 2005 om 16:14
Voeding & gezondheid

Light producten

ze zeggen dat light producten ( mn frisdrank etc) zo gezond is.

de zoetstof aspartaam is toch helemaal niet zo gezond??

1011 1 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Feb 25, 2005 om 16:27
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Goedemiddag,

Volgens het voedingscentrum het volgende over Aspartaam (quote:)

"Aspartaam is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) blijft. De ADI is de maximale hoeveelheid die iemand iedere dag kan binnenkrijgen zonder dat dat risico’s heeft voor de gezondheid.

Het is geheel ten onrechte dat aspartaam op diverse sites in verband wordt gebracht met onder meer hersentumoren, epilepsie, hoofdpijn en gedragsveranderingen. Deze uitlatingen berusten op slecht onderzoek en een selectieve weergave van de aanwezige kennis. In één experiment met ratten werd verband gelegd tussen aspartaam en hersentumoren. Er kon echter geen relatie worden gelegd tussen de hoeveelheid en het effect. Dat betekent dat een een oorzakelijk verband niet is aangetoond. Eén epidemiologische studie legt een link tussen een stijging van het aantal hersentumoren en de introductie van aspartaam. Ook hierbij geldt dat geen oorzakelijk verband is gevonden. Diverse specifieke vervolgonderzoeken hebben geen relatie aan kunnen tonen tussen aspartaam en het ontstaan van hersentumoren. Ook naar aanleiding van uitspraken over het gebruik van aspartaam en epileptische aanvallen, hoofdpijn en gedragsveranderingen, zijn tal van onderzoeken uitgevoerd. Ook daarin kon geen verband worden vastgesteld.

Aspartaam wordt vooral gebruikt in light producten, met name light frisdrank. De ADI van aspartaam is voor volwassenen vastgesteld op 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Voor een volwassene van 65 kilo komt dat neer op 2600 milligram. In een liter frisdrank mag ten hoogste 600 milligram aspartaam zitten. De ADI overschrijdt een volwassene van 65 kilo pas na het drinken van ten minste 4,3 liter light frisdrank. Gebruikt hij of zij ook andere producten met aspartaam, dan is de veilige dagelijkse hoeveelheid fris uiteraard lager.

Vergeleken met andere zoetstoffen is de maximale veilige hoeveelheid voor aspartaam groot. Bij cyclamaat bijvoorbeeld bereikt een volwassene van 65 kilo de ADI door ca. 7 glazen light frisdrank met cyclamaat te drinken. Zeker kinderen - die een lager lichaamsgewicht hebben - bereiken relatief snel de ADI van cyclamaat.

Aspartaam wordt op de verpakking ook wel aangeduid met het E-nummer E951."

Bron: www.voedingscentrum.nl

Op deze webzijde kun je nog meer info vinden hierover door te zoeken op de term Aspartaam.

Goed en gezond weekend,

Brynnar