qiofanny
door qiofanny Oct 22, 2005 om 16:12
Voeding & gezondheid

Loodgieter voorrijden € 35.- Oogmeting opticien € 0.00???

De dienstverlening uit een concurrentie-beding werd gratis.

Als menig loodgieter voorrijd hebben we voor deze service al reeds de eerste kosten gemaakt. Dat weet je voordat die afspraak is gemaakt.

Als de opticien wordt bezocht, is het de gewoonste zaak van de wereld dat de oogmeting gratis zal zijn, terwijl dit het belangrijkste deel van de gehele transactie is.

Loodgieters zijn er even legio als dat er opticiens zijn en zijn ze even hard nodig, om onze 'noden' te ledigen. En toch wordt het in rekening gebrachte van de één wel als normaal geaccepteerd en van de ander niet.

De opleiding tot vakman/vrouw van beide beroepen is langdurig en vereist veel inzet en is de opgedane ervaring veel betekenend voor zijn/haar goede advies aan ons. De aanschaf van (peper) dure apparatuur is noodzakelijk voor het terdege uitoefenen van deze beroepen.

De gezonde concurrentie tussen loodgieters heeft geen invloed gehad op de prijsstelling van voorrij-kosten, terwijl dit wel een gevolg werd voor de doorberekening van oogmetingen bij de meeste opticiens.

Het opvoedingsaspect van dit geschrift, breekt een lans voor het prijsbeleid van onze opticiens, die (ook) een zeer belangrijke taak vervullen en ons scherpziende al onze eigen taken laten vervullen.

Is dat dan geen normale prijs waard voor een zeer verantwoordelijk uitgevoerde oogmeting?

454 2 Rapporteer

cassandra_1
door cassandra_1 - Oct 22, 2005 om 21:35
117 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij kunt u een loodgieter niet met de opticien vergelijken. De loodgieter komt met een auto vol materialen bij u voorrijden, en berekent inderdaad voorrijkosten. Dit kan niet anders, want u kunt niet met uw afvoer naar de loodgieter toe gaan.

Als u een nieuwe bril nodig hebt en u laat daarvoor een oogmeting doen, gaat u gewoon naar een opticien, u wacht op uw beurt, en als u na de meting besluit uw bril elders te gaan kopen krijgt u in veel gevallen eveneens een rekening voor het meten gepresenteerd. Want in het algemeen geldt de service van gratis oogmeting alleen maar als u de nieuwe bril koopt bij de opticien waar u de oogmeting laat verrichten.

En als ik dan de reclame op tv zie van een bekende opticien: "uw leeftijd is uw korting", dan denk ik dat wij met de opticiens in ons land nog geen medelijden hoeven te hebben.

Groeten, Cassandra

qiofanny
door qiofanny - Oct 22, 2005 om 22:04
8 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Cassandra,

Ik heb zeer bewust b.v. de loodgieter gekozen t.o.v. de opticien. De Thuiszorgorganisaties werken vaak samen met een "Opticien aan huis" (en die rekent géén voorrijkosten) Want er zijn toch vele mensen die hun huis om verschillende redenen niet uit kunnen.

De mensen die wel naar een opticien kunnen en zich laten meten en niet direct beslissen en de rekening en hun gegevens hiervan krijgen, krijgen hun geld terug, als zij later hierop terug komen!

We dwalen af, als U denkt aan die reclame van de leeftijdskorting-opticien, die als een echte zakenman, zijn geld dan wel via de glazen binnen haalt, maar dit terzijde;

Vraagje: U heeft toch ook geen medelijden met loodgieters?

Groeten, Qiofanny