Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 06:48
Voeding & gezondheid
Mag een zorgverzekeraar medisch discrimineren?

Geachte forumleden,

Zoals verwacht , is de komende zorgpremie van 2024 weer gestegen.
Maar ik zie een trend : zorgverzekeraars komen met nieuwe aanvullende verzekeringen, waardoor jouw oude meest complete aanvullende verzekering is versoberd.
De meest complete aanvullende verzekering wordt dan geweigerd op medische gronden.
Mag een zorgverzekeraar medisch discrimineren?

4323 30 Rapporteer

Ho
door Hommer - Nov 11, 2023 om 07:09
30 Antwoorden / Vragen

U vraagt waarschijnlijk naar de bekende weg want er geldt geen acceptatieplicht voor aanvullende verzekeringen. Dus ja zorgverzekeraars mogen daar aanvullende eisen voor stellen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 10:26
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer,

Bent u het dan met mij eens ,dat zorgverzekeraars mogen discrimineren om medische redenen?

Thecla58
door Thecla58 Nov 11, 2023 om 11:52
854 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, zij doen aan een risicoanalyse... net zo goed als autoverzekeringen dat doen. Want vanaf een bepaalde leeftijd sluiten autoverzekeraars niet graag nieuwe verzekeringen af.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 12:46
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thecla58,

U geeft een voorbeeld van leeftijdsdiscriminatie......

Ho
door Hommer Nov 11, 2023 om 16:56
30 Antwoorden / Vragen

@GA ik zie de discriminatie niet want gelijke gevallen dienen gelijk behandeld te worden. En mbt de risico-acceptatie snap ik dat verzekeraars eisen hanteren om de premie in de hand te houden. Men zegt wel eens dat je 'een brandend huis' niet kunt verzekeren. Zo is het ook met bepaalde aanvullende verzekeringen op dit moment.

Er zijn echter ook verzekeraars die geen aanvullende vragen stellen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 21:08
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer,

De vergelijking van een mens met een huis zie ik niet.

Over welke zorgverzekeraars heeft u het?

ro
door ronny530 - Nov 11, 2023 om 08:03
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Waarom zouden zorgverzekeraars een duurdere aanvullende verzekering optuigen om vervolgens de acceptatie eisen zo hoog te maken dat niemand er voor in aanmerking komt want als dat zo zou zjn wordt zo'n aanvullende verzekering verliesgevend en dat willen de zorgverzekeraars ook weer niet.
Van discriminatie is zeker geen sprake omdat er zoals al geschreven geen acceptatieplicht van toepassing is en het een risicoverzekering betreft net zoals een inboedel verzekering die kun je ook niet afsluiten als de woning al in brand staat.
Het is nu weer de tijd om eens goed te kijken of een complete aanvullende verzekering wel noodzakelijk is want veel mensen zijn verzekerd voor zorg die ze niet afnemen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 10:29
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Ik zit bij Zilveren Kruis en ik heb al jaren de duurste tandverzekering (3 sterren).

Maar nu heeft Zilveren Kruis een 4 sterren aanvullende tandverzekering,maar die mag ik niet om medische redenen.....

Dat is toch medische discriminatie?

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 10:36
425 Antwoorden / 1 Vragen

xx

ro
door ronny530 Nov 11, 2023 om 11:15
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Medische redenen zijn van toepassing als u reeds omder behandeling bent van een tandarts of de verwachting is dat gedurende het verzekeringsjaar gebitsverzorging noodzakelijk kan zijn.
Voorwaarde kan zijn dat u jaarlijks een tandonderzoek heeft laten doen en uw gebit door de tandarts goed onderhouden is en er in de toekomst geen echte problemen met het gebit zijn te verwachten.
Sec gezien is de jaarlijkse tandartsvergoeding lager of gelijk aan de premie die u er voor betaald en dan vraag ik me af of het niet handiger is om zelf een bedrag voor tandzorg opzij te leggen want als uw gebit gezond is heeft u behalve een jaarlijkse controle geen extra tandzorg nodig en gebruikt u maar een klein deel van de vergoeding die u wel betaald maar niet gebruikt heeft.
Op tandzorg en bril aanvullende verzekeringen maakt de zorgverzekeraar de meeste winst en als een zorgverzekeraar dat in een compleet aanvullende verzekeringspakket meeneemt betaalt u ook voor de zorg die u niet afneemt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 11:29
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Bent u het met mij eens ,dat zorgverzekeraars op deze manier medisch discrimineren?

Dus omdat ik problemen heb met mijn gebit , heb ik geen recht op de duurste verzekering ?; terwijl ik die wel altijd heb gehad,maar deze is niet meer de meeste luxe verzekering.

1paul
door 1paul - Nov 11, 2023 om 08:08
3149 Antwoorden / 0 Vragen

een aanvullende verzekering mag men weigeren, de standaard verzekering niet, daarvoor is een plicht om een ieder die dat wil aan te nemen!!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 10:31
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte 1Paul,

Ik heb al jaren de duurste zorgverzekering bij Zilveren Kruis.(3 sterren).

Nu komt Zilveren Kruis met een 4 sterren verzekering  en ik wordt geweigerd om medische redenenen.....

Dan is dat toch medische discriminatie?

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 11:43
425 Antwoorden / 1 Vragen

Nou dan heb je mazzel, want nieuwe verzekerden kunnen voor een *** sterren nu ook geen verzekering afsluiten zonder medische acceptatie. Als je niet weet discriminatie betekent, kun je het woord beter niet gebruiken. Je staat zo voor l*l anders.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 12:45
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Bemoeit u zich alstublieft met uw eigen antwoord......

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 13:10
425 Antwoorden / 1 Vragen

Ik reageer waar en wanneer ik wil, flappie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 14:09
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

U praat als een kip zonder kop....

1paul
door 1paul Nov 12, 2023 om 10:16
3149 Antwoorden / 0 Vragen

het is nu eenmaal zo dat een aanvullende verzekering geweigerd mag worden, je kunt dit zien als discriminatie maar de verzekeraar zal dit uitleggen als risico management, een huis welk reeds in de fik staat verzekerd men ook niet immers!!

je kunt altijd eens informeren bij andere verzekeraars!!!!

rj
door rjw - Nov 11, 2023 om 09:07
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Een aanvullende verzekering is pas zinvol als er een redelijke kans bestaat dat je van minstens 2 of 3 vergoedingen gebruik gaat maken. Als dat niet het geval is is bij vrijwel alle verzekeringen de premie meer dan de vergoeding.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 10:34
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Ik vind het prettig om goed verzekerd te zijn omdat ik moeite heb om geld apart te leggen, vooral in deze dure tijden....

Vanuit het ziekenfonds heb ik daarom al jaren het duurste pakket (3 sterren).

Nu kwam Zilveren Kruis met 4 sterren en dat wordt geweigerd om medische redenen.

Mabelle
door Mabelle - Nov 11, 2023 om 09:13
425 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon een flauwekul vraag stellen om het weer eens over zijn stokpaardje te kunnen hebben.

Als je na al die jaren nou nog niet weet dat er geen acceptatieplicht is voor aanvullende verzekeringen...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 10:34
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Geeft u mij gelijk, dat dat medische discriminatie is?

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 10:37
425 Antwoorden / 1 Vragen

Man houd eens op over discrimineren. Een brandend huis kun je ook niet verzekeren. Een rot gebit dus ook niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 11:00
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Het is jammer,dat u zo flauw reageert.

Topantwoord

atlas1302
door atlas1302 - Nov 11, 2023 om 09:40
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als we het over de prijs hebben van zorgpremie die verplicht is, krijg ik acute ademhaling problemen. 146 euro gemiddeld p/m, dat is geld toch? Dan nog eigen risico natuurlijk en je bent nog niet eens voor alles gedekt.

Hoe ga je dat eigenlijk betalen als je alleen bijstand hebt in Nederland, of krijg je dan weer een of andere toeslag.

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 09:56
425 Antwoorden / 1 Vragen

Nooit van zorgtoeslag gehoord? Een alleenstaande met bijstand krijgt 127 euro p.m. toeslag. Blijft er maar ongeveer 20 euro over om zelf te betalen.

atlas1302
door atlas1302 Nov 11, 2023 om 10:05
341 Antwoorden / 13 Vragen

Discriminerend, juist ja.

Thecla58
door Thecla58 Nov 11, 2023 om 11:49
854 Antwoorden / 3 Vragen

@mabelle ik krijg meer dan die door jou genoemde 127€ ;-)) en ik zit in de IOAW. Dat heeft volgens mij te maken of je nog aanvullende verzekeringen hebt.

@Atlas1302 ik ga volgend jaar 179€ betalen en dat is dan inclusief een aanvullende uitgebreide verzekering via de gemeente en een aanvullende tandarts verzekering. Plus dat de gemeente nog 26 euro betaalt voor mij. Zou ik die laatste 26 euro niet krijgen dan zit ik rond 205€. En ja dan wordt het voor mij lastig om ...

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 12:06
425 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, met AV heeft hoogte van de toeslag natuurlijk niets te maken. Ook niet met IOAW, AOW enz. Ik heb het over de toeslag voor het jaar 2024. Voor 2023 was er een tijdelijke verhoging.

atlas1302
door atlas1302 Nov 11, 2023 om 12:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

Bizarre prijzen, straks moet je nog eerst door een APK keuring, en aan de hand van dat rapport bekijkt de verzekering WAAR te verzekeren valt. Dus je mag wel topfit zijn zonder letsels of aandoeningen, en een strak gebit, en dan kan je tegen de hoofdprijs aanvullend verzekeren.

Ik heb geen verstand van zorgtoeslagen, heb altijd teveel verdiend en ook nog eens opgemaakt. Maar ik begrijp dan ook wel dat een toeslagenaffaire niet voor niets is ontstaan.

Blij dat ik niet verplicht verzekerd ben, maar ga het wel doen in Portugal voor 30 euro p/m voor mijn vrouw en ik als bofkont.In CV ben ik ook verzekerd via Nederland, ik dacht zo iets voor 4 euro p/m.

Banken en verzekeringen, die weten hoe harken op de beste manier uitgevoerd kan worden, zonder moe te worden.

Thecla58
door Thecla58 Nov 11, 2023 om 12:46
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Mabelle

quote
Nee, met AV heeft hoogte van de toeslag natuurlijk niets te maken. Ook niet met IOAW, AOW enz. Ik heb het over de toeslag voor het jaar 2024. Voor 2023 was er een tijdelijke verhoging.
unquote

Dat van die tijdelijk verhoging klopt. Die houdt per 1 januari op.

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Nov 11, 2023 om 11:43
854 Antwoorden / 3 Vragen

Het is niet discriminerend als een zorgverzekering iemand weigert voor een aanvullende verzekering. Zoals anderen al tikten alleen de basisverzekering mag door geen enkele zorgverzekering geweigerd worden (ik geloof wel dat er een uitzondering is voor wanbetalers, maar dat weet ik dus niet zeker) een aanvullende verzekering dus wel.

Wil je, al dan niet bij een andere zorgverzekering, een nieuwe av afsluiten dat moet je een gezondheidsverklaring invullen. Daarop bekijkt de zorgverzekering of je een (hoog)risico klant zou kunnen zijn.
Jij bent dus, ook al is het bij je eigen zorgverzekeraar, een risicoklant en verwachten ze dus op termijn hoge kosten en daarom nemen ze je niet op in die 4* verzekering.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 12:31
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thecla58,,

Bent u het wel met mij eens ,dat als je altijd het duurste pakket hebt gehad en Zilveren Kruis versobert dit pakket en komt met een nieuw duurste pakket en weigert jou dit omdat je zorgkosten hebt gemaakt.....dan is dat toch medische discriminatie?

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 12:32
425 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom stel je 100x dezelfde vraag? Moeten wij 100x zeggen dat het geen discriminatie is? Begrijp je het dan pas???

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 12:42
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Bemoeit u zich alstublieft met uw eigen antwoord.....

Thecla58
door Thecla58 Nov 11, 2023 om 12:42
854 Antwoorden / 3 Vragen

@geboren amsterdammer,

quote
Bent u het wel met mij eens ,dat als je altijd het duurste pakket hebt gehad en Zilveren Kruis versobert dit pakket en komt met een nieuw duurste pakket en weigert jou dit omdat je zorgkosten hebt gemaakt.....dan is dat toch medische discriminatie?
unquote

Neen.
Heb jij de laatste tijd wel meegekregen dat de zorgkosten de pan aan het uitrijzen zijn. Besef je dan dat het 'uitkleden' van verzekeringen door de verzekeraars een poging is om diezelfde zorgkosten een beetje in het gareel te houden.
Ik snap ze wel... zouden ze dat niet doen dat was de premieverhoging van de basisverzekering toch een stuk hoger geweest dan nu. Hou ook in je achterhoofd dat ze zorgverzekeraars de laatste paar jaren op hun eigen vermogen hebben ingeteerd op de premiestijgingen... ik hoef me niet te herhalen.

Laat het nu eindelijk los want nogmaals het is geen discriminatie. Maar some how... denk ik niet dat je dat kunt loslaten want je wil per se gelijk hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 13:01
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thecla58,

Het gaat mij niet zozeer om gelijk hebben.

De Nederlander heeft te maken met een pervers zorgsysteem, dat steeds duurder en slechter wordt,maarrrr nog erger : er wordt onderscheid gemaakt tussen gezonde en zieke mensen......:<((

De zorg kun je niet overlaten aan de markt.

Thecla58
door Thecla58 Nov 11, 2023 om 14:08
854 Antwoorden / 3 Vragen

Dat laatste ben ik met je eens. Maar ja, door het stemgedrag van de bevolking over langere tijd, hebben diverse kabinetten (van o.a. Rutte) besloten om verschillende zaken - zorg, energie, ov, post - aan de markt over te geven. Et voilá... de wachtlijsten zijn niet weggewerkt en meer van dat soort dingen.

Ik ben het, als het om de zorg gaat, zo eens met de SP die stellen dat de marktwerking in de zorg niet werkt en dat het vroeger zo slecht niet was dat systeem van ziekenfonds en boven bepaalde grense een particuliere verzekering. Maar ja... 'het volk' blijft/bleef stemmen omdat het geloofde in de 'leugens'de met name de VVD ophing.

Mabelle
door Mabelle - Nov 11, 2023 om 11:48
425 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft Amsterdammertje al een rekensom gemaakt? Om 250 euro meer vergoed te krijgen bij ****, moet je bijna 230 euro meer premie betalen dan voor ***. Je hebt het dus over een verschil van 20 euro per jaar!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 12:20
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Dat is niet mijn vraag.

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 12:29
425 Antwoorden / 1 Vragen

Je vraag heb ik, net als anderen, allang beantwoord. Dat de antwoorden je niet bevallen, kunnen de beantwoorders niets aan doen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 12:35
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Het gaat erom dat de zorgverzekeraar een consument een aanvullende verzekering weigert omdat er zorgkosten zijn gemaakt.

Dat is toch medische discriminatie?

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 12:37
425 Antwoorden / 1 Vragen

Doei!!!!! Ik blijf niet tegen een dikke muur aan l*llen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 12:47
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Au revoir.....;<))

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Nov 11, 2023 om 12:41
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Verzekeraars willen maar een ding: veel premie vangen en weinig uitbetalen. Dat is hun verdienmodel.

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 12:48
425 Antwoorden / 1 Vragen

En verzekerden willen ook maar 1 ding: pas een verzekering afsluiten als ze zeker weten dat ze er gebruik van gaan maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 13:47
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

U praat als een kip zonder kop.

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 13:59
425 Antwoorden / 1 Vragen

Oh ja joh? Mag je 3x raden waarom verzekeraars bij de betere tandartspakketten tegenwoordig een medische selectie toepassen. En je mag ook 3x raden waarom de premies de laatste jaren voor de tandarts zo duur zijn geworden. Nou, ik zal het je niet te moeilijk maken: dat is omdat mensen pas zo'n duur pakket willen afsluiten als hun tanden zo'n beetje uit hun mond vallen. Iedereen met een beetje verstand weet dat, behalve dan een amsterdammertje.

Gratis tip: neem een kunstgebit. Heb je geen tandartsverzekering meer nodig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 14:14
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Mijn topic gaat om medische discriminatie bij zorgverzekeraars : er wordt onderscheid gemaakt op basis van je gezondheid.

Ik praat over vernieuwde aanvullende verzekeringen  bij je eigen zorgverzekeraar.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 11, 2023 om 12:56
7191 Antwoorden / 3 Vragen

@Geboren Amsterdammer,
u hebt een zorgverzekering bij Ziveren Kruis voor 3 sterren, u komt niet voor de vierde ster in aanmerking om medische redenen maar u kunt toch gewoon bij de 3 sterren blijven?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 13:06
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sjjoppy,

Ik heb geen andere keuze.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 11, 2023 om 16:02
2058 Antwoorden / Vragen

Een verzekeraar heeft voor aanvullende verzekeringen geen acceptatieplicht, als u dat Medisch discrimineren wil noemen dan is het antwoord 'Ja'. In de echte wereld is discriminatie gedefinieerd als ongeoorloofd onderscheid maken en aangezien er dus geen acceptatieplicht is, is er van discriminatie geen sprake.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 21:01
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk de Zevende.

Met uw eerste zin ben ik het eens.

Uw 2e zin zou eens door een jurist moeten worden beoordeeld.

Ik lees het anders ,zie de volgende link:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 12, 2023 om 12:20
2058 Antwoorden / Vragen

Kan je niet lezen dan? Het staat er letterlijk; "Discriminatie is het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen (of groepen) op basis van kenmerken die niet relevant zijn in een gegeven situatie."
Het is geen "medische discriminatie" omdat we onderscheid maken voor een vrijwillige verzekering geen discriminatie noemen. Het mag gewoon  van de wet dus is het geen discriminatie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 12, 2023 om 13:34
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk de Zevende,

Bent u het dan wel met mij eens, dat de zorgverzekeraars op de stoel van de arts en de overheid gaan zitten en dat dit ongewenst is?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 12, 2023 om 15:00
2058 Antwoorden / Vragen

Nee, het is dezelfde stoel waar je anders zelf op zou zitten als je geen verzekering zou hebben. Bepaalt de dokter of de ingreep wordt uitgevoerd of bepaal jij zelf of je het voor dat geld wil laten doen? Verder is dat inderdaad de stoel waarop voorheen de overheid zat, weet u nog, ziekenfonds brilletjes, zo snel mogelijk aan een kunstgebit en wachtlijsten waar je niet overheen kon kijken en voor de fondspatient vond de overheid tweedeklasse behandeling goed genoeg. Mooie tijden waren het als je weer doorliep langs de fondspatienten. En dat willen mensen blijkbaar graag terug ;-)
Dus nee, iemand moet op de kosten letten. Doet u dat zelf dan niet met uw eigen uitgaven?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 12, 2023 om 19:18
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk de Zevende,

Ik heb andere ervaringen met het ziekenfonds.

Ik had destijds het duurste pakket,kostte toen omgerekend € 20,- per maand.

Vanaf 2024 betaal ik voor datzelfde pakket €300,- per maand ,inclusief verplicht eigen risico.

Het enige verschil ,dat ik merk bij de tandarts, is dat sommige patiënten ter plekke moeten betalen of dat de assistente mensen opbelt om te vragen wanneer de rekening wordt betaald.....

Dus een verbetering? Nee.....

ti
door tilpend - Nov 11, 2023 om 18:47
132 Antwoorden / 0 Vragen

Wettelijk gezien moet een verzekering een element van "onzekerheid" bevatten en dat houdt in dat bij het aangaan van de verzekering het onzeker is of er een uitkering plaats zal vinden en/of hoe hoog de uitkering zal zijn.

Voor de basisverzekering geldt een acceptatieplicht vanuit het solidariteitsprincipe dat iedereen zich voor zorgkosten moet kunnen verzekeringen. Voor de aanvullende verzekeringen is deze acceptatieplicht er niet en het is dan ook volkomen terecht dat mensen met bestaande klachten worden geweigerd omdat zeker is dat er een uitkering zal plaatsvinden en de hoogte daarvan op dit moment ook al met een ruime mate van zekerheid valt te bepalen.

Om dezelfde reden kunt u een brandend huis niet verzekeren en geen begrafenis- of overlijdensrisicoverzekering afsluiten als u een ernstige/terminale aandoening heeft.

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 20:41
425 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is best jammer, want amsterdammertje wilde pas op zijn sterfbed een begrafenisverzekering afsluiten. Maar dat kan dus niet? Dat is toch gewoon discriminatie van de ongezonde mensen...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 20:58
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Mabelle,

U praat nog steeds als een kip zonder kop.

Geachte  Tilpend,

De vergelijking van een persoon met een huis zie ik niet zo.

Ik praat over een aanvullende tandartsverzekering.

Waarschijnlijk maken de zorgverzekeraars ook bij andere aanvullende verzekeringen onderscheid op basis van je gezondheid...

Mabelle
door Mabelle Nov 11, 2023 om 21:10
425 Antwoorden / 1 Vragen

Er is hier maar 1 figuur die praat als een kip zonder kop en die komt uit Amsterdam. Jammer dat je te dom bent om dat te begrijpen.

ti
door tilpend Nov 11, 2023 om 22:11
132 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap niet wat er moeilijk aan is: u kunt alleen een onzeker risico verzekeren en in uw geval met uw slechte gebit is het een zeker risico. Dat mag niet van de wet en de zorgverzekeraars zijn daar dan ook niet toe verplicht. Mijn voorbeelden waren om dat principe duidelijk te maken maar blijkbaar gaat zelfs een simpel voorbeeld u de pet te boven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 23:56
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tilpend,

Ik heb geen slecht gebit.

Ik had : Aanvullend tand***

Ongeveer 2 jaren geleden kwam Zilveren Kruis met ; Aanvullend tand****

Omdat ik de afgelopen jaren 3 wortelkanaalbehandelingen heb gehad ,is de extra ster geweigerd door Zilveren Kruis.

De zorgverzekeraars gaan op de stoel van de arts en de overheid zitten.

Thijs12
door Thijs12 - Nov 11, 2023 om 18:50
538 Antwoorden / Vragen

Voor de basisverzekering gelden geen uitsluitingen en ze zijn dus ook verplicht. Gelukkig worden ze voor de lagere inkomens grotendeels door de zorgtoeslag betaald.
Voor alle andere verzekeringen in Nederland wordt eventueel een risicoanalyse gedaan.
Dit is natuurlijk nooit discriminatie. Die verzekeringen zijn dus ook niet verplicht, niet voor de verzekerde noch de verzekeraar.
Maar mensen uit Amsterdam weten ook wel dat het niets met discriminatie te maken heeft.
Sommigen hebben er een hard hoofd in om dat te snappen..

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 20:13
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

Aangezien ik niet het geld heb om mijn tandarts zelf te betalen heb ik al sinds het ziekenfonds een aanvullende tandartsverzekering.

Als de zorgverzekeraar hiervoor onderscheid maakt tussen consumenten op basis van je gezondheid dan is dat toch medische discriminatie?

Thijs12
door Thijs12 Nov 11, 2023 om 20:33
538 Antwoorden / Vragen

Je moet eens het verschil proberen te zoeken tussen een verplichte basisverzekering en een "niet verplichte" (voor verzekeraar en verzekerde) aanvullende verzekering.
Zoek op wat "niet verplichte" betekent.
Voor jou is die verzekering niet verplicht, voor de verzekeraar ook niet. Wel zo eerlijk.
Jij wilt dat niet inzien. Stampvoetend krijg je ook geen gelijk.
Maar je spaart wel geld uit. Dat heb je in ieder geval verdiend.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 20:36
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

U neemt mijn topic niet serieus en bagatelliseert het serieuze probleem.

Janzegt
door Janzegt - Nov 11, 2023 om 20:09
126 Antwoorden / Vragen

Beste Geboren Amsterdammer,

U schrijft: "Ik zit bij Zilveren Kruis en ik heb al jaren de duurste tandverzekering (3 sterren).
Maar nu heeft Zilveren Kruis een 4 sterren aanvullende tandverzekering,maar die mag ik niet om medische redenen....."

Ik weet niet waarom u nu schrijft dat Zilveren Kruis nu een 4 sterren aanvullende tandverzekering heeft,  maar zowel in 2022 als in 2023 had Zilveren Kruis al een 4 sterren Aanvullend Tand verzekering.
Voor de jaren daarvoor weet ik het niet, omdat ik die vergoedingen wijzer niet meer heb.
Overigens is niet voldoen aan de gestelde criteria iets anders dan medische discriminatie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 20:15
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Janzegt,

Als de zorgverzekeraar onderscheid gaat maken bij consumenten op basis van je gezondheid, dan is dat toch medische discriminatie?

Janzegt
door Janzegt Nov 11, 2023 om 21:06
126 Antwoorden / Vragen

Het gaat hierom de aanvullende verzekeringen, die aangeboden worden om extra klanten te lokken en zo een hogere omzet te genereren.
Het staat iedere ziektekosten verzekeraar vrij om zowel de inhoud als de voorwaarden en prijs van de aanvullende verzekering te bepalen
Het staat hun dan ook vrij om iemand die niet aan die voorwaarden voldoet te weigeren. En dit is geen discrimenatie.
Discriminatie is verschillend behandeld worden voor gelijke kenmerken. Het zou discriminatie zijn als iemand die exact dezelfde medische historie en gezondheid heeft dan u, wel geaccepteerd zou worden voor die 4 sterren aanvullende verzekering en u niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 21:12
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Janzegt,

Uw interpretatie van medische discriminatie is anders dan de mijne.

Ik denk ,dat een jurist hierover het beste kan oordelen.

Zie deze link:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

ne
door neodutchio - Nov 11, 2023 om 22:02
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Even een vergelijk gedaan met die 3* en 4* tandartsverzekering. Het prijsverschil is €225,- op jaarbasis. Het grote verschil is 25% minder vergoeding bij vullingen of tanden trekken. Dat wil zeggen tussen de €10 en €15 bijbetalen per vulling of trekking.
Ook bij kronen geldt dat verschil. Oftewel, gemiddeld €100 bijbetalen per kroon.

Hoeveel zorgkosten denkt u te gaan maken dat het loont om €225,- meer aan premie te betalen? Heeft u ook zoveel tandartskosten dat €1.000 per jaar aan vergoeding niet toereikend is? U gaat €225,- meer betalen om €250,- extra vergoed te krijgen. Heeft u aankomend jaar bijvoorbeeld 2 kronen nodig, dan betaald u €200,- zelf, maar is de premie €225,- lager.

U roept wederom eens in de rondte, maar nergens onderbouwd u dat het voor u voordeliger zou zijn met de meest dure verzekering.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 23:42
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Het gaat mij niet zo zeer om het geld.

Het gaat mij erom ,dat zorgverzekeraars  onderscheid maken op je gezondheid of zij jou een aanvullende verzekering geven of niet.

Zorgverzekeraars gaan op de stoel van de arts en de overheid zitten.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2023 om 23:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Beste geboren amsterdammer,

ik geloof niet zozeer dat het een kwestie van discriminatie is, zoals u het noemt. Het is al enige jaren geleden maar: omdat ik problemen kreeg en kronen nodig had, wilde ik ook mijn Tanden Gaaf verzekering ophogen tot het hoogste level. Alleen, in dit geval OHRA, vroeg OHRA mij eerst om een tandartsverklaring: "voorzag hij hogere kosten in de zeer nabije toekomst". Een vraag die hij (in dit geval) naar waarheid moest beantwoorden met: ja. Dus ik kreeg ook de door mij gewenste ophoging van vergoeding niet. En zijn antwoord klopte ook, daarna meerdere kronen geplaatst.

Natuurlijk geen fijn bericht maar: de tandarts mag natuurlijk geen zaken mooier maken dan ze zijn/waren. Dus ik denk zeker niet dat het discriminatie is maar realiteit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 11, 2023 om 23:49
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt.

Ik had vanaf het begin toen het ziekenfonds overging in Zilveren Kruis:

Aanvullend Tand ***

Maar toen kwam zo'n 2 jaren terug Zilveren Kruis met een nieuwe verzekering:

Aanvullend tand ****

Die wilde ik ook ,maar werd geweigerd omdat ik 3 wortelkanaalbehandelingen had gehad.

Dit is toch medische discriminatie?

De zorgverzekeraars gaan op de stoel van de arts en de overheid zitten......

tenormin
door tenormin Nov 12, 2023 om 00:20
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@ga, nee, ik geloof niet echt dat dit onder medische discriminatie valt. Meer onder realistische toekomst voorspellingen. Uiteraard zijn Verzekerings Maatschappijen ook geen filantropische instellingen: ook alle  zorgverzekeringen willen geen risico's nemen om iemand te verzekeren die te duur voor hen zal worden. Ik zou me er maar gewoon bij neerleggen, want winnen, (wat een woord) zullen mensen toch niet. Het probleem is toch: 3 wortelkanaalbehandelingen leidt toch, uiteindelijk toch tot een kroon. En die behandelingen zijn duur. En weet je, wij denken alleen voor "onszelf", alleen, begrijp wel wat verzekeringsmaatschappijen denken (en doen): er zijn gewoon teveel mensen die teveel problemen hebben, zowel met gezondheid als met gebit. Of het fair is, is een andere kwestie. Er iets aan doen. Nee, zeker niet, nooit meer. Ik heb me er allang bij neergelegd, nu jij/u nog. Acceptatie heet het. ;-))

ro
door ronny530 - Nov 12, 2023 om 08:18
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Het is zeker niet discriminerend mede omdat het een vrijwillige verzekering betreft waar de zorgverzekeraar acceptatie eisen aan mag verbinden.
U heeft al problemen met uw gebit dus staat vast dat u van die verzekering gebruik gaat maken maar daar is de vrijwillige verzekering niet voor bedoeld, die is bedoeld voor gebitsproblemen die bij afsluiting van de verzekering nog niet aanwezig waren.
Omdat u vanwege gebitsproblemen afgewezen wordt haalt u het woord discrimineren aan maar is dat wel zo want daarmee stelt u dat alle mensen met gebitsproblemen worden uitgesloten terwijl u daar geen gedegen onderzoek naar gedaan heeft en maakt dat uw uitsluiting op zichzelf staat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 12, 2023 om 10:08
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

De zorgverzekeraars gaan door onderscheid te maken op basis van gezondheid op de stoel van de arts en overheid zitten.....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 14, 2023 om 17:06
2058 Antwoorden / Vragen

En dat onderscheid maken mag ook gewoon bij een vrijwillige verzekering. Daar staat Henk, Henk wil graag een auto verzekering maar is vorig jaar veroordeeld met drank achter het stuur. Mag de verzekeraar Henk weigeren of niet? Previes!
Er is een fundamenteel verschil tussen de basisverkering met verplichte deelname en verplichte acceptatie en de vrijwillige verzekering die vrijwillig is en geen acceptatie plicht kent.

ne
door neodutchio - Nov 12, 2023 om 08:57
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Verzekeren doe je om het risico op onverwachte zaken in de toekomst bij een andere partij neer te leggen. Iemand met een slecht gebit nu is niet iets onverwacht in de toekomst. Nogal wiedes dat een verzekeraar je dan niet wilt hebben. Als iedereen zich pas verzekerd als er kosten aankomen, hoe kan een verzekeraar dan winst maken?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 12, 2023 om 10:04
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik heb geen slecht gebit.

Vanaf het begin ,toen het ziekenfonds overging in Zilveren Kruis had ik het meest uitgreide aanvullende pakket :

Aanvullend tand***

Toen Zilveren Kruis zo'n  2 jaren geleden kwam met Aanvullend tand****, wilde ik die ook

. Zilveren Kruis weigerde die nieuwe aanvullende verzekering omdat ik 3 wortelkanaalbehandelingen heb gehad. Dat is toch onderscheid maken op basis van gezondheid?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 12, 2023 om 10:18
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte forumleden ,

Lees even onderstaande link en de bijgevoegde screenshot ervan :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 12, 2023 om 10:20
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Gezondheidstoestand.

ne
door neodutchio Nov 12, 2023 om 11:05
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Ik sluit mij aan bij een eerder gegeven reactie: ga lekker het gevecht aan, doe aangifte, stap naar de rechter en krijg het voor elkaar dat een verzekeraar iedereen moet accepteren.

atlas1302
door atlas1302 Nov 12, 2023 om 12:30
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik snap het punt wel, en iedereen heeft een basis verzekering verplicht, hoe gammel je ook in elkaar zit. En dan? moet je dan met een slecht gebit blijven lopen die alleen maar slechter wordt omdat je niet kan +++ (+) verzekeren. Moet je dan alles extra uit eigen knip trekken om zeg maar een kroon of plantaat te plaatsen? Hoe doe je dat als je minimun van het minimale inkomen hebt? Dat wordt veel paracetamol slikken als ik het zo begrijp.

Oh ja, zorgtoeslag! En dan lukt het allemaal wel?

Ik ga hier gewoon naar de tandarts op CV, en de verzekering betaalt gewoon 40% uit op elke behandeling, en dat is gewoon een simpele basis verzekering zonder enige ++++. 4 euro p/m

Ik stel voor om een goedkope ticket te nemen, en hier uw gebit te updaten. Daar kan geen enkel Europees land tegen op, jammer dat je wel verplicht elke maand verplicht moet betalen in Nld. wat niet erg opschiet met eigen risico en bijdragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 12, 2023 om 12:44
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio en Atlas1302,

Bedankt voor jullie aandacht voor mijn topic

Helaas is de situatie in de zorg op dit moment zo geregeld in Nederland.

Ik hoop ,dat Zilveren Kruis of de ACM hier misschien nog reageren.....

Ozymandias
door Ozymandias Nov 12, 2023 om 15:19
167 Antwoorden / Vragen

Wat ben je nou voor slappeling. Je bent toch zo overtuigd van je gelijk? Vecht dan aan. ZK en ACM gaan hier niet op reageren. Die hebben wel wat beters te doen met hun tijd.

Klagen en verder niets doen is zo'n zwaktebod.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 12, 2023 om 19:11
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozymandias,

U praat ook als een kip zonder kop.....

Ik ben geen jurist, maar ik constateer iets als consument, wat ik hier op dit consumenten-forum plaats.

ti
door tilpend Nov 12, 2023 om 21:41
132 Antwoorden / 0 Vragen

En uit de vele reacties blijkt dat uw constatering niet correct is maar u weigert dat aan te nemen en blijft als een Don Quichot maar door en doorgaan met dezelfde non-argumenten. Wat dat betreft praat u zelf als een kip zonder kop want die blijft ook maar doorgaan zonder zijn hersens te gebruiken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 00:14
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tilpend,

U heeft geen verstand van dit onderwerp want u vergelijkt een mens met een huis.....

Ook leest u mijn reacties niet goed want ik heb geen slecht gebit.

Helaas bent u geen jurist..... Blijf voortaan bij uw eigen antwoord en reageer pas als u voldoende onderzoek heeft gedaan over dit onderwerp.

Mabelle
door Mabelle Nov 13, 2023 om 14:38
425 Antwoorden / 1 Vragen

Er is er hier maar 1 die er geen bal verstand van heeft en dat ben jij. Jammer dat je niet eens doorhebt dat hoe dom je bent.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 19:08
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

U praat weer als een kip zonder kop.

ti
door tilpend Nov 13, 2023 om 19:09
132 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Geboren Amsterdammer,

Een verzekering is een verzekering, ongeacht of het verzekerde "object" een mens of een huis is. Dezelfde regels zijn van toepassing. De "brandend huis"-opmerking is binnen de verzekeringswereld een heel bekend begrip en ook een hele simpele manier om uit te leggen waarom je sommige verzekeringen niet kan afsluiten als duidelijk is dat er uitgekeerd zal moeten worden. Een kind kan die vergelijking begrijpen maar blijkbaar u niet.

Maar u begrijpt duidelijk niet wat een verzekering is, hoe een verzekering werkt en aan welke regels een verzekeraar zich dient te houden met betrekking tot acceptatie.

Wat het "slecht gebit" betreft: u heeft zelf het volgende geschreven: "Dus omdat ik problemen heb met mijn gebit , heb ik geen recht op de duurste verzekering ?" en dat u 3 wortelkanaalbehandelingen heeft gehad, dat noem ik een slecht gebit.

Je hoeft geen jurist te zijn om dit te snappen, alleen een beetje basiskennis hebben van (zorg)verzekeringen en het vermogen om informatie die anderen u aanbieden tot u te nemen. Maar u heeft uw mening bepaald en weigert open te staan voor de mogelijkheid dat u ongelijk heeft (wat ook het geval is).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 19:17
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tilpend,

Ik snap uw redenatie.

Ik weet ,dat er verzekeraars zijn die aan leeftijdsdiscriminatie doen bij het verzekeren van een auto.

Maarrr....wij praten hier over mensen hun lichaam.

Begrijp ik dus goed uit uw antwoord, dat de zorgverzekeraars medisch mogen discrimineren?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 14, 2023 om 17:06
2058 Antwoorden / Vragen

Jahaasaaa, dat mogen ze alleen heet het geen discriminatie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 14, 2023 om 20:49
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk de Zevende,

Tja ,dat woord "medische discriminatie" vinden de zorgverzekeraars niet leuk,maar dat is het natuurlijk wel.

Topantwoord

2g
door 2greyrooms - Nov 13, 2023 om 09:51
41 Antwoorden / 8 Vragen

Over de achtergrond van dit verschijnsel: een artikel in NRC vandaag:
NRC via archive

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 11:01
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte 2 Greyrooms,

Uw link werkt niet.

2g
door 2greyrooms Nov 13, 2023 om 11:15
41 Antwoorden / 8 Vragen

Het artikel zit helaas achter een betaalmuur NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/13/de-aanvullende-dekking-wordt-steeds-minder-aanvullend-zorgverzekeraars-accepteren-niet-iedereen-meer-a4180603#/krant/2023/11/13/#310

Hopelijk werkt deze langer:
https://archive.li/TCf1D

Nu zie ik dat ik eerder een fout maakte bij het knippen-en-plakken van de link, sorry, deze moet werken

2g
door 2greyrooms Nov 13, 2023 om 11:18
41 Antwoorden / 8 Vragen

of zelf de link van NRC bij  https://archive.ph/  invullen

Mabelle
door Mabelle Nov 13, 2023 om 11:53
425 Antwoorden / 1 Vragen

In dat artikel staat precies wat ik hier eerder in het kort schreef: "En je mag ook 3x raden waarom de premies de laatste jaren voor de tandarts zo duur zijn geworden. Nou, ik zal het je niet te moeilijk maken: dat is omdat mensen pas zo'n duur pakket willen afsluiten als hun tanden zo'n beetje uit hun mond vallen."

En als door dat calculerende verzekergedrag (waar ook Amsterdammertje zelf aan mee gedaan heeft, want ook jaren geleden al had hij een duurdere verzekering kunnen afsluiten, maar dat deed hij niet, want dat vond hij zonde vh geld!) mensen geweigerd gaan worden, gaan ze op Kassa klagen dat er gediscrimineerd wordt. Ze verpesten het voor zichzelf EN voor anderen! Verzekeraar zijn geen liefdadigheidsinstelling.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 12:56
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

U praat weer als een kip zonder kop.

Als u alles goed had gelezen in mijn topic ,dan weet u dat ik vanaf de overgang van het ziekenfonds naar Zilveren Kruis, het duurste pakket had.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 13:05
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte 2 Greyrooms,

Een hele goed link.

De zorgverzekeraars gaan op de stoel van de arts en de overheid zitten....

Echt een pervers en walgelijk zorgsysteem......

Mabelle
door Mabelle Nov 13, 2023 om 13:59
425 Antwoorden / 1 Vragen

NEE, je had niet het duurste pakket!! 4 sterren tandarts ZK was er AL JAREN!! Een paar jaar geleden kon je zelfs een 4 sterren pakket afsluiten voor een vergoeding van 2500,- euro! Dat heb je zelf niet gedaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 18:25
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Mabelle,

Dan heeft Zilveren Kruis mij al vanaf het begin in de maling genomen....

Zilveren Kruis communiceert ook heel slecht : zij willen alles online doen ,zodat je  het overzicht mist....Heeft u voor mij de link, waar dat staat?

Mabelle
door Mabelle Nov 14, 2023 om 22:54
425 Antwoorden / 1 Vragen

Op deze site https://www.tandartsverzekering.nl/tandartsverzekering-2018.html kun je de tandartsverzekeringen vanaf 2018. Op plek 2 (stukje naar beneden scrollen) stond toen het **** sterren ZK pakket. Ook toen waren er al acceptatievoorwaarden, maar waarschijnlijk had je toen nog geen kronen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 15, 2023 om 00:41
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Mabelle,

Bedankt voor uw link.

Ik doe niets online met Zilveren Kruis, dus ik wist het niet.

Die kroon is trouwens geen succes : ik werd er ziek van en hij valt er steeds uit.....dan maar zonder kies verder leven.....

Thijs12
door Thijs12 - Nov 13, 2023 om 11:04
538 Antwoorden / Vragen

Mag een autoverzekeraar medisch discrimineren?

Ja
door JannyBoe Nov 13, 2023 om 11:38
516 Antwoorden / Vragen

Die analogie klopt niet: de openingsvraag gaat over een zorgverzekering waarbij volgens de vraagsteller medisch gediscrimineerd wordt.
Dus beter is hier de vraag: mag een autoverzekeraar autoverzekeringstechnisch discimineren?
Uiteraard sowieso als het om geloof, ras of politieke overtuiging gaat.
Maar wat wel te zien is dat autoverzekeraars onderscheid maken bijvoorbeeld wat betreft leeftijd of de plaats waar men woont.
Er is zelfs een verzekeraar die onderscheid maakt op basis van opleidingsniveau.

Thijs12
door Thijs12 Nov 13, 2023 om 12:41
538 Antwoorden / Vragen

Doen ze echt dat onderscheid maken?
Wanneer ben ik hoger opgeleid?
Daar komt natuurlijk het woordje dan achter want het is een vergelijking.
Ik raak er altijd van in de war.
Hebben ze mijn diplomas nodig?
Ook mijn rapporten?
Welke rechtbank beoordeelt dat?
Is het een jury rechtbank?
Als ik toch te weinig diploma s heb moet ik dan een boete betalen?
Misschien weten ze in Amsterdam een antwoord.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 12:58
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

U gaat offtopic.

Thijs12
door Thijs12 Nov 13, 2023 om 13:36
538 Antwoorden / Vragen

Dat is geen antwoord.

Mabelle
door Mabelle Nov 13, 2023 om 13:54
425 Antwoorden / 1 Vragen

Amsterdammertje komt alleen met off-topic woorden bij reacties die hem niet bevallen. Andere antwoorden die hem goed uitkomen maar ook off-topic zijn, krijgen zelfs puntjes.

Thijs12
door Thijs12 Nov 13, 2023 om 16:08
538 Antwoorden / Vragen

Misschien kunnen die puntjes ingeleverd worden om medische discriminatie te bestrijden.

Thijs12
door Thijs12 - Nov 13, 2023 om 11:06
538 Antwoorden / Vragen

Mag een brandverzekeraar medisch discrimineren?

Ja
door JannyBoe Nov 13, 2023 om 11:42
516 Antwoorden / Vragen

Die analogie klopt ook niet: de openingsvraag gaat over een zorgverzekering waarbij volgens de vraagsteller medisch gediscrimineerd wordt.
Dus beter is hier de vraag: mag een brandverzekeraar brandverzekeringstechnisch discimineren?
Uiteraard sowieso als het om geloof, ras of politieke overtuiging gaat.
Maar wat wel te zien is dat brandverzekeraars onderscheid maken bijvoorbeeld wat betreft de plaats waar men woont.
Ze kijken naar de statistieken van schades in een bepaalde plaats en wijk en baserenb daar hun premies op.

Thijs12
door Thijs12 Nov 13, 2023 om 12:43
538 Antwoorden / Vragen

Misschien is het bij de steigers in Amsterdam heel anders.
De Wbv doet er niets aan. Dan kan de premie voor die postcode natuurlijk drastisch verhoogd worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 13:01
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

U gaat weer offtopic.

Thijs12
door Thijs12 Nov 13, 2023 om 14:48
538 Antwoorden / Vragen

We blijven bij medisch discrimineren.

Thijs12
door Thijs12 Nov 13, 2023 om 16:05
538 Antwoorden / Vragen

Als je Amsterdammer bent maar niet geboren, is dat medische discriminatie?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 13, 2023 om 13:08
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte forumleden,

Lees even onderstaande link goed.

De zorgverzekeraars gaan op de stoel van de arts en de overheid zitten...

Dat is toch een pervers en walgelijk zorgsysteem?

https://archive.li/2023.11.13-101003/https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/13/de-aanvullende-dekking-wordt-steeds-minder-aanvullend-zorgverzekeraars-accepteren-niet-iedereen-meer-a4180603

pino123
door pino123 Nov 13, 2023 om 13:43
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Los van dat ik je ontzettend drammerig vind, ben ik het niet eens met je stelling. In mijn ogen is er sprake van discriminatie op het moment dat verzekeraars mensen weigeren op basis van hun gezondheid op de basisverzekering. Elk aanvullend verzekering wordt niet via de wet geregeld, de basisverzekering wel. Het staat dus vrij voor een verzekeraar om hierop mensen te weigeren, het is aanvullende service voor klanten en dus geen verplichte.

Mabelle
door Mabelle Nov 13, 2023 om 13:53
425 Antwoorden / 1 Vragen

Grappig, als ik in een paar woorden hetzelfde zeg als wat in het artikel staat, word ik uitgemaakt als kip zonder kop. En je begrijpt het nog steeds niet, het heeft niets te maken met op de stoel van anderen te gaan zitten. Tenslotte wordt je niet verboden van die zorg gebruik te maken, je moet het dan alleen zelf betalen.

Wat jij wilt (en vele anderen) is je pas verzekeren als je die zorg nodig hebt. Een verzekeraar is GEEN liefdadigheidsinstantie!!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 13, 2023 om 14:29
2058 Antwoorden / Vragen

Volgens mij begrijpt zo ongeveer iedereen wat er aan de hand is behalve één zeker iemand. Die vindt dat hij recht heeft op een soort volledige verzekering en hij denkt dat de verzekeraars hem dat recht onthouden. Daar vergist hij zich want het is de overheid die de basisverzekering verplicht heeft gemaakt en de aanvullende verzekeringen vrijwillig en vrijwillig werkt twee kanten op geen verplichting voor de burger én geen verplichting voor de verzekeraar. Wie daar geen vrede mee heeft klaagt bij de verzekeraars aan het verkeerde loket, dit is een keuze van de overheid. Binnenkort mag iedereen weer stemmen.

Mabelle
door Mabelle Nov 13, 2023 om 14:39
425 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad Henk, iedereen begrijpt hoe het werkt, behalve een amsterdammertje.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 14, 2023 om 14:00
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino123, Mabelle en Henk de Zevende , zeg dan gewoon : ja , zorgverzekeraars mogen medisch discrimineren bij het toekennen van aan aanvullende zorgverzekering.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 14, 2023 om 15:24
2058 Antwoorden / Vragen

Dat heb ik toch geschreven, "als jij dat medisch discrimineren wil noemen is het antwoord ja". Alleen lijk je te denken dat als je iets nu maar discriminatie noemt dat er dan van alles gaat gebeuren en dat is niet zo. Er gaan enkel dingen gebeuren als het ook discriminatie is in de zin van de wet en niet enkel in iemand z'n hoofd.
Sowieso kan wat jij wil überhaupt niet met een vrijwillige verzekering, vrijwillig werkt namelijk twee kanten op voor deelnemers en verzekeraars, enkel als een verzekering verplicht is acceptatieplicht ook mogelijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 14, 2023 om 20:57
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk de Zevende,

Ik snap uw redenatie nu.

Maar op deze manier kunnen de zorgverzekeraars iedereen weigeren op basis van gezondheid.

Voor kinderen tot 18 jaar is de mondzorg gratis.

Maar daarna ben je overgeleverd aan de zorgverzekeraars.

Stel ,dat je niet meteen werk kunt vinden of je hebt een paar jaar niet genoeg geld voor een aanvullende tandartsverzekering?

Dit zijn Amerikaanse toestanden.....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 14, 2023 om 23:31
2058 Antwoorden / Vragen

Dat is een politieke beslissingen, enkel de politiek kan kiezen om aanvullende verzekeringen opnemen in het basispakket en dan wordt dat dus verplicht en het basispakket weer duurder. Dat wil(de) men niet.

pino123
door pino123 - Nov 13, 2023 om 13:48
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Nog even een andere hypothese:
Stel dat er helemaal geen aanvullende verzekeringen beschikbaar waren, omdat dit niet wettelijk geregeld hoeft te worden.... Dan hadden we deze vraag ook niet. Op dat moment gaat voor mij de hele stelling onderuit, het is een aanvullend pakket op een wettelijk pakket en daar hoeft niemand je op toe te laten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 18:38
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino123,

Bent u het dan wel met mij eens ,dat de marktwerking niet thuis hoort in de zorg omdat de zorg steeds duurder en slechter wordt?

pino123
door pino123 Nov 15, 2023 om 13:00
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ja, maar zolang wij oeverloos mensen blijven behandelen om 3 maanden langer in leven te houden, blijven wij dit zorgstelsel in stand houden. De zorg in Nederland behoort tot de beste ter wereld, misschien is de standaard verlagen een idee hierin. Al denk ik zeker niet dat de overheid 'opeens' ervoor gaat zorgen dat de zorg betaalbaar blijft en beter wordt.
De standaard waarmee wij leven in Nederland is afgezet tegen het buitenland enorm hoog, dit is iets wat wij vaak vergeten.

Thijs12
door Thijs12 - Nov 13, 2023 om 14:54
538 Antwoorden / Vragen

Effe on topic
Mag een ongevallenverzekering medisch discrimineren?

Mabelle
door Mabelle Nov 13, 2023 om 15:45
425 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat mag niet. Ook als je alle botten in je lijf gebroken hebt, moet je nog zo'n verzekering kunnen afsluiten.

Ja
door JannyBoe Nov 13, 2023 om 15:45
516 Antwoorden / Vragen

Dat is niet on topic.
Een ongevallenverzekering dekt de risico's van een ongeval.
En niet specifiek ziektekosten.
De verzekering verzekert ook arbeidsongeschiktheid (inkomensverlies) of overlijden.

Mabelle
door Mabelle Nov 13, 2023 om 16:01
425 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, alsof wij dat niet weten, JB. Niemand neemt dit topic nog serieus.

Thijs12
door Thijs12 Nov 13, 2023 om 16:04
538 Antwoorden / Vragen

Voor iedereen die geboren is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 18:13
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs 12,

Ik verzoek u vriendelijk om te stoppen met uw offtopic "bijdrages".....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 13, 2023 om 18:30
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte forumleden,

Het is wel steeds duidelijker geworden, dat het huidge zorgstelsel nadelig is voor de gezondheid van de consumenten en nodig op de schop moet.....

Lees nog even onderstaande link,  de gebitten van de Nederlanders worden steeds slechter door dit systeem......:<((

https://www.ad.nl/gezond/breng-tandartszorg-terug-in-de-basisverzekering-want-mondzorgmijding-zorgt-voor-meer-kosten~aa3cff25/#:~:text=Sinds%202006%20wordt%20mondzorg%20voor,Kitty%20Jong%2C%20vicevoorzitter%20van%20FNV.

Mabelle
door Mabelle Nov 13, 2023 om 18:39
425 Antwoorden / 1 Vragen

Denk je nou echt dat iedereen zo slecht op de hoogte is als jij dat je het nodig vindt om iedere keer artikeltjes te plaatsen? Mijn gebit is prima hoor. Behandelingen betaal ik gewoon uit eigen zak. Het enige wat misschien na de verkiezingen terug komt, is 2x per jaar gratis controle. Maar als er wat aan gesleuteld moet worden, zullen ze het toch zelf moeten betalen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 19:10
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Wij weten ,dat u ,als VVD-stemmer, in de slappe was zit.....

pino123
door pino123 Nov 15, 2023 om 13:02
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@GA,
Ik snap niet dat als een antwoord u niet zint u met dit soort reacties komt. Zelf stem ik ook rechts, dus dan zit ik per definitie in de 'slappe was'.
Nogmaals ik vind je erg dwangmatig om je punt te maken. Misschien is het handiger om dan op een medium te gaan zitten met gelijkgestemde mensen.

Topantwoord

Ka
door Karin en Erik Rodenburg - Nov 13, 2023 om 18:39
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een aanvullende vraag hierover, wat als jouw ziektebeeld niet meer voor vergoeding in aanmerking komt.
Je bent dan niet meer verzekerd en kan vanwege het preferentiebeleid (bestaande ziektebeelden) niet terecht bij een andere verzekeraar. Of alleen voor de hoofdprijs.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2023 om 18:45
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Misschien kan onze "betweter" Mabelle hierop antwoorden?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 14, 2023 om 23:45
2058 Antwoorden / Vragen

Wat is een "ziektebeeld dat niet voor vergoeding in aanmerking komt"? En waarom niet meer, was het dan eerst wel?
Kunt het misschien helderder maken met een voorbeeld?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 15, 2023 om 00:28
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Henk de Zevende,

Ik vermoed ,dat Karin en Erik de zorgcontracten bedoelt,die nog niet afgesloten zijn :

https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/contracten-zorgverleners

pino123
door pino123 Nov 15, 2023 om 13:04
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien moeten we accepteren dat bij bepaalde ziektebeelden mensen gewoonweg uitbehandeld zijn.......

Redacteur
door Redacteur - Nov 15, 2023 om 14:48
1054 Antwoorden / 62 Vragen

omdat topicstarter en anderen inmiddels niet meer on topic reageren, sluiten we dit topic. Dank voor de bijdragen!
Redactie