h1
door h18j11 Jun 19, 2006 om 14:21
Voeding & gezondheid

Medicijn zelf betalen

Zijn er meerdere personen die het medicijn Plavix ,welke door de cardioloog is voorgeschreven,na een dotterbehandeling en het plaatsen van een stent  levens lang  moet slikken en deze volgens  ziekte kosten verzekering" Unive zorgzaam" ook zelf moeten betalen, ik ben allergiesch  voor medicijn op basis van ACETYLSOSYZUUR dat telt niet mee volgens Unive Zorgzaam het gaat mijn zo'n 840 Euro per jaar kosten.

904 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via Google "plavix" kwam ik op de site www.bloedlink.nl

daar staat het antwoord op uw vraag .

Als u niet tegen acetylso... kunt ( gebruik ik zelf ook) en uw arts kan dat aantonen hebt recht op plavix zolang als nodig.

hans

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een medicijn heeft voorgeschreven gekregen van uw huisarts en de verzekeraar dit vervangt omdat een aander middel goedkoper is, jammer dan voor de zorgverzekeraar, ze moeten dan wel vergoeden.

Richt allereerst uw klacht middels een aangetekend schrijven aan Univé en "levert dat niet op, danb aan  Zorgverzekeraars te Zeist,

Zorgverzekeraars Nederland

Bezoekadres:

Sparrenheuvel 16

3708 JE Zeist

Postadres:

Postbus 520

3700 AM Zeist

www.zvn.nl

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik vond iets waar je de medicijnkosten die je wel of niet moet betalen kunt berekenen, als ik Plavix intik krijg ik dit --------U heeft gekozen voor CLOPIDOGREL. Dit geneesmiddel wordt verkocht onder de namen ISCOVER en PLAVIX.------- dan moet je fabrikant en hoeveelheid kiezen, -die weet ik niet- maar als ik zonder iets in te vullen door enter staat er volledig vergoedt ......

http://www.medicijnkosten.nl/

Maar loop het schema even zelf door, er staan ook eventuele voorwaarden voor vergoeding ( ik heb onder basisverzekering gekeken )

Overleg ook even met je huisarts dezelfde medicijnen zijn soms (goedkoper) leverbaar via andere leverancier, de zorgverzekeraar vergoedt dan meestal de goedkoopste daar ze niet willen betalen voor de dure merknaam ..........terwijl het hetzelfde product betreft.

Dit is de strartpagina; http://www.unive.nl/basisverzekering/veelgesteldevragen

Succes,

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

En als de zorgverzekeraar exact hetzelfde product (zonder de merknaam en dus goedkoper) wel vergoedt zal je huisarts dit wel wijzigen (de mijne controleert dit vaak nog even) en is je vergoeding rondt.

Want het is wel een feit dat al deze dure producten de premie`s ook opjagen voor ons klanten, dus deze keus van de zorgverzekeraar voor het goedkopere merk werkt twee kanten op............  ;-)

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey@ ter info: op dit moment begint de discussie weer de kop op te steken wie de soort medicijnen bepaalt, de arts of de zorgverzekeraar. In principe geldt de regel dat als er medicijnen zijn die een oorspronkelijk voorgeschreven medicijn vervangen en (veel) goedkoper zijn omdat daar geen licenties of patenten meer op zijn, de zorgverzekeraar de goedkopere medicijnen vergoedt. Dat is overigens in ona leer voordeel uit oogpunt van kostenbesparing en daardoor lagere prelies. Als echter een dergelijk vervangend medicijn klachten oplevert door bijv. als hier allergie dan moet de zorgverzekeraar het duurdere medicijn betalen. (Het goedkopere medicijn betekent immers andere en soms ook ernstige klachten - en kan de zorgverzekeraar aansprakelijk worden gesteld in het uiterste geval).

Een oud zorgverzekeraars bestuurder (voorzitter)

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja lijkt me logisch als vervangend medicijn niet voldoet dat de duurdere dan vergoedt moet, helaas gaat dit niet altijd probleemloos.

Ik heb even bij advies van Krook gekeken, daar hebben ze er werk van gemaakt betreffende dit medicijn en je kunt daar een speciaal machtigings formulier downloaden;

http://www.bloedlink.nl/?bwr_id=104192

Maar t is n ramp hoor met die zorgverzekeraars en wordt steeds erger, het product dat wij leveren wordt ook steeds slechter vergoed,  ze beseffen niet dat op lange termijn de kosten alleen maar hoger zullen zijn doordat mensen die het nu niet meer kunnen betalen staks met nog grotere problemen te kampen krijgen en als die daardoor in het ziekenhuis terecht komen kost het ze een klap geld..........en hoop ellende voor patient. Triest hoor zulke dingen.

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het vergoeden van Plavix een een verhaal apart en behoort niet tot de categorie "vervangen door soortgelijk produkt" Zelfs minister Hogervorst heeft zich hier mee bemoeit.

Voor Plavix is er volgens de cardiolgen geen vervangend middel en wordt in de regel na een hartinfarct een half jaar of een heel jaar voorgeschreven.

Je moet door de behandelend cardioloog een Machtigingsaanvraag laten uitschrijven, deze opsturen naar je zorgverzekeraar en in mijn geval heb ik een machtiging toegestuurd gekregen door Achmea Groene Land en bij mijn apotheek ingeleverd en krijg nu één jaar vergoed.

De schuld van het niet vergoeden door de zorgverzekeraars ligt voor een deel bij de fabrikant die heeft n.l. een fout gemaakt bij de het op de markt brengen in Nederland, maar er ligt nu een goede aanvraag bij de toezichthoudende instantie.

Bassie (maakt zich hartstikke druk om dit soort dingen)

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heee Bassie

Denk om je hart...!  ;-)

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jun 20, 2006 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel vreemd dat je altijd plavix moet slikken na een stent, ik heb zelf ook een zwaar hartinfarct gehad en hoefde plavix in combinatie met acetylsuur maar 6 maanden te slikken en zit nu alleen met ascal.
Ik ben verzekerd bij groene land en die deden in het begin ook moeilijk met de vergoeding van plavix,maar nalang aandringen van mijn huisarts heb ik ze toch vergoed gekregen.