Su
door SuperElias Nov 18, 2020 om 12:39
Voeding & gezondheid

Niet aanwezig kunnen zijn bij zwemles: contributie terugeisen?

Hallo allemaal,
We zitten in een nare situatie met een zwemschool. Onze dochters van 7 en 4 zijn bezig met lessen voor hun A-diploma. Contributie is betaald t/m feb.

Echter sinds oktober mag je als ouder niet op de tribune zitten om toe te kijken. Zowel wij als ouders als onze dochters vinden de gedachte eng dat we er niet bij mogen zijn.
Wij hebben toen besloten om vanwege deze zeer ongewone situatie onze kinderen thuis te houden tot we er weer bij mogen. Ook vanuit principiele kwesties hebben wij dit besloten. Er zijn zelfs scholen waarbij vreemden je kind aan-/uitkleden! Godzijdank is dat (nog) niet het geval!
De zwemschool zelf kan geen uitzondering maken aangezien dit de zwembad regels zijn. Begrijpelijk. Maar dan hebben wij het als ouders ook het recht om onze kinderen thuis te houden omdat we van mening zijn dat dit geen 100% veilige situatie is.
De zwemschool heeft aangegeven ons contract te beeindigen per 14 november (inclusief 4 weken opzegtermijn, waarvan 2 weken de zwembaden sowieso dicht waren!). Ok, tot hier primra en begrijpelijk. Kinderen zijn overigens alle vier weken NIET geweest. Nu wordt het leuk.... we krijgen ons contributiegeld vanaf 21 november a.s t/m feb (oftewel de aankomende gemiste lessen) NIET terug!

Mag dit? We snappen dat we ons geld kwijt waren in andere omstandigheden (in tijden van pre-corona en wij zelf zomaar weg willen gaan). Maar laat het nou zijn dat corona iedereen hard heeft geraakt en dat dit zeer buitengewone omstandigheden zijn. Dus dit is dan toch een zeer unieke en aparte situatie?

Hopelijk kunnen jullie ons helpen zodat we weten waar we staan.
Dank allemaal!

3733 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2020 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw kinderen zitten op zwemles en kunnen weer les krijgen. Wat is er in vredesnaam eng aan dat u niet op de tribune mag zitten? En wat is het voor bijzonders dat een vreemde uw kind helpt met aan en uitkleden?

Uiteraard hebt u het recht uw kinderen thuis te houden, maar dat betekent niet dat u uw geld terugkrijgt.

pino123
door pino123 - Nov 18, 2020 om 13:02
2763 Antwoorden / 14 Vragen

U gaat een verbintenis aan die niet wordt opgezegd door het zwembad, maar door u. waarschijnlijk gaat u deze verbintenis aan voor een bepaalde periode, waarbij u tussendoor opzegt. Zo uniek is deze situatie niet, als u een verbintenis aangaat met een telefoonaanbieder en abonnement en u zegt tussendoor op bent u ook de restperiode verschuldigd.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2020 om 13:03
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U weet dat er corona maatregelen zijn. En toekijken van ouders naar kinderen visa versa verstoort de les, de kids raken verstoord door de twee partijen, de lesgever en papa en mama. Ik ken zwembaden waar de ouder in het restaurant konden wachten. Nu is ook dat restaurant gesloten. De instructeurs weten waar ze mee bezig zijn, dus uw toezicht is feitelijk "niet nodig".  Mijns inziens gaat u in de fout na: het als ouders ook het recht om onze kinderen thuis te houden omdat we van mening zijn dat dit geen 100% veilige situatie is. Wat zou u doen als u iets zou zien ? De instructeurs zijn altijd eerder bij als u, en ongetraind in dit soort situaties.
Het contract is gestopt met een maand opzegtermijn, conform de voorwaarden. U betaalt een cursus bedrag voor de cursus  en daarbij vergeet u  dat de instructeurs ook daarvan betaald worden, de hele cursus. Gelet op uw opmerking over aan/uitkleden, u zult als het nodig is (wat ik nooit hoop voor u) ook toe moeten staan dat verplegend en chirurgies personeel aan uw kind werkt. Of dacht u dat u  in een ziekenhuis mag komen om uw kind even te wassen? Kinderen zullen een keer, vroeg of laat een keer aan school af moeten staan. En nog wat later gaan ze zachtjes aan hun eigen leven lijden en als ze puber zijn ........ tja, dan mag u hopen dat er een goede communicatie blijft.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 18, 2020 om 13:04
7211 Antwoorden / 3 Vragen

U zou de zwemschool nog eens kunnen vragen of de kinderen later als de ouders er weer bij mogen zijn de verloren lessen mogen inhalen.
De zwemscholen kunnen niet anders handelen en zijn ook voor het blok gezet.

marita5
door marita5 - Nov 18, 2020 om 13:09
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Superelias ,

De zwemschool kan de overeenkomst nakomen , U besluit zelf om uw kinderen thuis te houden , terwijl er wel gezwommen kan worden , met aangepaste regels, dit is niet het probleem van de zwemschool
Contributie terug eisen !!! nog wel .

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://water-vrij.nl/organisaties/

Veelgestelde Vragen ,

https://water-vrij.nl/veelgestelde-vragen/

panter22
door panter22 - Nov 18, 2020 om 15:42
6599 Antwoorden / Vragen

Beetje vreemd dat het conract eindigt op 14 november  en je moet betalen tot maart.
Kijk eens in de algemene voorwaarden van de zwemschool.

gerbera
door gerbera Nov 18, 2020 om 16:08
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Het contract loopt tot maart echter de zwemschool zet het contract op 14 nov. al dan niet op verzoek van de TS stop.

ne
door neodutchio - Nov 18, 2020 om 16:18
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Bij de zwemles van onze kinderen kon je nooit blijven kijken. Eens in de zoveeltijd was er een kijkles. Je kleede je kinderen op en zij liepen een deur door. Nooit een gevoel van onveiligheid gehad. Er is altijd personeel zat, dus in geval van calamiteiten kon je ook direct gehandeld worden.

Kinderen worden groot en moeten zelf de wereld gaan ontdekken. Daar hoort ook loslaten bij. Hoe lastig dat soms is.

Analoog
door Analoog - Nov 18, 2020 om 16:29
138 Antwoorden / Vragen

Moet je op de tribune controle houden of zo, want ze zijn toch in goede handen van een zwemintructeur(s) volgens mij werkt het de kinderen alleen maar tegen als die prestatie gerichte ouders op de tribune zitten te vergelijken, bekijk het eens van die kant.

En dat aan en uitkleden met ! doe je nu wel een beetje te overdreven over, niet iedere medewerker is ineens .......vul zelf maar in.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2020 om 17:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het lees heeft u in ieder geval wel recht op geld terug, zij het niet omdat u de kinderen niet kunt vergezellen. Er is kennelijk sprake van een eenzijdige wijziging van de overeenkomst en dan is dit van belang: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html met toelichting bijv. : (Bron Omroep Max)In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt
verleend en zou u, zoals al weer enige weken geleden aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden.

M.b.t. ingebreke stelling: In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt
verleend en zou u, zoals al weer enige weken geleden aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/   Dit is wel allemaal formeel en de vraag is of het gelet op de huidige Covid-19 problematiek zinvol om actie te ondernemen. Dat omdat de handelwijze ook als overmacht kan worden gezien. De beslissing is aan u maar u kunt in ider geval wel een brief zenden zoals u kunt vinden bij https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

justmeagain
door justmeagain Nov 19, 2020 om 00:18
623 Antwoorden / 8 Vragen

De dienstverlening is dat de kinderen zwemles krijgen en die krijgen ze ook., Althans de zwemschool geeft de les maar de kinderen van ts komen niet.
Vergezellen is geen onderdeel van het contract en dus geen geldige reden voor wat dan ook.

pino123
door pino123 Nov 19, 2020 om 08:00
2763 Antwoorden / 14 Vragen

In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt
verleend

Hoe komt u daar nu bij? Dienst wordt wel verleend, alleen in andere omstandigheden.

pino123
door pino123 Nov 19, 2020 om 08:01
2763 Antwoorden / 14 Vragen

het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst
Ook dit is niet het geval, de overeenkomt wordt wel nagekomen.

rj
door rjw Nov 19, 2020 om 08:21
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry, maar heeft het bedrijf echt de schuld? Kan het niet zo zijn dat een consument ook wel fout kan zijn?

mahadma
door mahadma Nov 19, 2020 om 09:51
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben geen jurist, maar de kinderen kunnen komen zwemmen `en krijgen ook deskundig les, ALS ze komen. Ma is het niet eens dat ze niet kan toekijken. Maar dat is niet bevorderlijk voor de kids, de instructeur(s) en de feitelijke les en uiteindelijk het resultaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 19, 2020 om 17:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@PINO, @RJW, @JUSTMEAGAIN: het is mijn mening omdat normaliter ouders kinderen altijd kunnen begeleiden en ik geef ook nog aan of het allemaal wel zinvol is. De kern van mijn reactie betreft overigens de voortijdige contract beëindiging!  (per 14 november)

Kenelijk hebben jullie deze zin niet gelezen/gezien: (citaat) Zoals ik het lees heeft u in ieder geval wel recht op geld terug, zij het niet omdat u de kinderen niet kunt vergezellen. Er is kennelijk sprake van een eenzijdige wijziging van de overeenkomst .....
Ik heb de reactie van @RJW gerapporteerd. Uw opmerkingen m.b.t verdraaien en hobbyjurist zie ik als smaadschrift op een openbaar medium!

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2020 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

#heremietkreeft

Kent u de regels van het forum niet? Extra zwart engroot hoeft niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 20, 2020 om 11:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Toch maar met :-).

gerbera
door gerbera Nov 20, 2020 om 14:17
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Probeer eens tussen de regels door te lezen zodat u wat minder snel met juridische termen gaat strooien. Ouders houden de kinderen thuis terwijl er wel les wordt gegeven, de dienstverlening wordt wel degelijk gegeven. Zwemschool stopt het contract waar de ouders geen probleem mee hebben, m.a.w. wordt gedaan met hun toestemming. Zolang de coronamaatregel geldt komen de kinderen dus niet en is er op die manier weer plaats voor nieuwe leerlingen. En zoals u het schrijft zou dan de zwemschool een deel terug moeten betalen omdat de ouders dwars liggen. Ook de zwemschool moet letterlijk en figuurlijk het hoofd boven "water" zien te houden. En dan die zin over aan en uitkleden, hoe naief kun je zijn?

rj
door rjw - Nov 19, 2020 om 10:15
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Dit zijn van die situatie waardoor zwemleraren, voetbaltrainers etc waarschijnlijk erg blij zijn met corona: geen ouders meer in de buurt die zich overal mee bemoeien. Had ik dit maar in gehad in de tijd dat ik de F-jes en E-tjes trainde.... Ook veel leuker voor de kinderen om eventjes zonder ouders te zijn.

sira
door sira - Nov 19, 2020 om 10:23
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Als klein meisje ging ik alleen naar zwemles op mijn fietsje en ook nog in een ander dorp, ik ben van 1955.
Ook naar school ging ik alleen of samen met een vriendinnetje. De eerste paar dagen in de 1e klas werd ik door mijn moeder gebracht en gehaald, ieder op onze eigen fiets. Vroeger was dat normaal. Kinderen werden niet iedere dag naar van alles gebracht en gehaald. Er stonden geen drommen ouders te wachten.

U kunt de kinderen toch brengen en helpen omkleden? Daarna gaat u naar huis en u zorgt dat u tegen de tijd dat de zwemles bijna voorbij is, weer terug bent om de kinderen weer te helpen met omkleden.

rj
door rjw Nov 19, 2020 om 16:02
3280 Antwoorden / 5 Vragen

En toen was het eigenlijk een stuk gevaarlijker dan nu, zonder allerlei veiligheidsprotocollen en formele opleiding tot zwemleraar. Toen ik in de jaren 70 zwemles had, werd het gegeven door iemand die toevallig kon zwemmen.

sira
door sira Nov 19, 2020 om 16:23
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Zeker. En de boze mannen, kinderlokkers en potloodventers waren er in die tijd ook al hoor, alleen hoorde je er niet veel over, want er was geen internet of Social Media, de weinige mensen met televisie hadden maar 2 tv-zenders (1 Nederlandse en 1 Duitse zender) en Opsporing Verzocht bestond ook nog niet. Mijn vader zei altijd wel als ik wegging "niet met vreemde mannen meegaan en ook geen snoepjes van vreemden aannemen".

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2020 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja die "die vreemde mannen". De meeste belagers van kinderen zijn bekenden. Familie, vrienden of buren.

gerbera
door gerbera Nov 20, 2020 om 14:20
7373 Antwoorden / 14 Vragen

En heeft u het zwemdiploma gehaald?☺

sira
door sira Nov 20, 2020 om 14:30
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Jazeker wel, wat dacht jij. En ik kleedde me ook nog zelf uit en aan. Alleen veters strikken lukte me niet :-((

va
door vanlotjegetikt - Nov 20, 2020 om 10:45
809 Antwoorden / Vragen

Kan  mij herinneren dat ik lang geleden met zwemles mijn pa er ook niet bij was.die ging winkelen.
Maarre wie volgt er zwemles  u of uw kind.??

La
door Labje - Nov 20, 2020 om 12:21
5 Antwoorden / Vragen

Mijn complimenten aan deze ouders! Laat nooit je kinderen door een vreemde afdrogen!

sira
door sira Nov 20, 2020 om 13:28
2362 Antwoorden / 24 Vragen

En u maakt alleen om deze opmerking te plaatsen speciaal een account aan.

Stel u niet zo aan. Moeders kan op tijd terug zijn om haar kinderen af te drogen en aan te kleden.

Ja, we leven vandaag de dag in een rare wereld. Kleine groeperingen verbieden zaken waarvan de meerderheid wel voorstander is. Onthoofdingen vinden plaats, omdat een geloof denkt dat de profeet wordt afgebeeld (als er één geloof in Nederland is waar altijd grapjes over zijn gemaakt, dan zijn het de katholieken wel en ze deden er zelf ook aan mee).
Mensen die een andere mening hebben, worden afgeslacht. En onderwijzers durven kinderen niet meer te troosten door op schoot te nemen, want dan worden ze voor pedofiel uitgemaakt.

mahadma
door mahadma Nov 20, 2020 om 14:29
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het gaat om een meisje van 4 en 7, Ik mag toch hopen dat die zichzelf wel kan aan/uitkleden.
En die van 7 zou zusje probleemloos kunnen helpen.
Met 4 jaar gaan ze naar school en worden ze geacht om zelfstandig naar de wc te kunnen gaan, dus dan moet er toch ook een broekje uit.
En weer aan.
Sommige kinderen worden draken door helicoptermoeeders.
En er is zo weing tijd voor (als het al en masse drogen en kleden is) dat gekkigheid direct op zou vallen. En er zijn altijd meer als 4 of 6 of 8 ogen dan.

@Labje, als u een ziek kind in het ziekenhuis heeft wordt dat ook gewoon door de verpleging gewassen gedroogd en gekleed.Dit hele gebeuren doet mij denken aan Bloem - Even aan mijn moeder vragen.

sira
door sira Nov 20, 2020 om 14:41
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Mahadma +10

Waarom zijn ouders helikopters geworden? It's the economy, ... - De  Standaard Mobile