georgette5
door georgette5 Oct 27, 2007 om 13:13
Voeding & gezondheid

Olie heeft geen houdbaarheidsdatum

Goedendag, Vorige week kocht ik via een internet webwinkel een aantal producten , overwegend voedingssupplementen, van een door de wet geregistreerd merk , Solgar, Orthica en Aromed.

Van de laatste had ik een olie besteld. Al jaren gebruik ik deze, en nu was het handig voor mij om alles via internet te bestellen wegens ziekte. De grote flesjes die ik gewend was waren altijd 50 ml. Ik bestelde dus bij die winkel een aantal producten uit voorraad en de olie kon erbij geleverd worden ( over hoeveelheden niet gesproken )

Bij de ontvangst trof ik een literfles van de genoemde olie ( op zich geen probleem, wel behoorlijke uitgave maar goed) wat ik erger vond: geen houdbaarheidsdatum op de fles ook geen verpakking en ook geen bijsluiter.

Mijn oog viel tevens op het etiket. Het etiket dat Aromed een paar jaar geleden gebruikte : lichtgroen/groen. Daar ik regelmatig de olie bij de apotheek bestelde weet ik dat Aromed sedert 2 jaar een rood etiket heeft voor deze producten.

Ik heb contact opgenomen met de eigenaar van de webwinkel en deze vertelde mij : "Oliesmeersels voor de huid, zijn onbeperkt houdbaar". Dit is niet correct, daar ik altijd op de doos de houdbaarheid zichtbaar zie staan en nu helemaal niets ook geen bijsluiter.

Toen ik de man erop wees dat hij toch verplicht is, om de houdbaarheid te melden aan de consument en ik gelet op de oudere etiketten, niet echt het idee, had met een "nieuwe fles" van doen te hebben, heb ik gezegd dat ik het product niet wil afnemen en dus terug zou sturen. De nota van de overige producten heb ik diezelfde dag nog voldaan via online banking.

Het pakket met de literfles heb ik ongefrankeerd verzonden, daar ik van mening ben, dat de verkopende partij , zich niet aan de regels heeft gehouden. Nu heeft men mijn pakket geweigerd en heeft toegezegd , dat ik alsnog verplicht ben de olie af te nemen, dat terwijl deze niet aan de eisen voldoet.

Uiteraard ben ik het hiermee niet eens, en wil dit melden aan de instantie die hierover gaat. De VWA doet oa cosmetica enz.

deze olie valt daar niet onder ,volgens hun zeggen.

MIjn vraag is nu: waar kan ik een klacht indienen? ben ik verplicht een product af te nemen, waar geen houdbaarheidsdatum, en geen bijsluiter bijzit?

Voor wie zijn de verzendkosten?

wat een boel vragen zie ik en dat als nieuwkomer, ik hoop dat er iemand zal reageren alvast dank

33026 30 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of het voor die olie ook geld maar op veel produkten is een houdbaarheidsdatum volslagen onzin, maar door de meest belachelijke amerikaanse rechtzaken gaat bijna elke fabrikant zich indekken.

U zou de apotheek eens kunnen vragen.

Sommige huidverzorgings produkten bevatten melk bestanddelen en dan is het wel belangrijk dat er een datum opstaat.

En een tenminste datum is ook lekker duidelijk?

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

dankuwel voor Uw reactie op mijn verhaal.Ik weet dat het verplicht is voor ieder medicijn en ook medicinale olie. Wat dat betreft denk ik dat dit wel te onderbouwen is, maar ik begrijp dat u ook niet weet waar ik mijn klacht kan indienen?

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

--De houdbaarheidsdatum is een door de warenwet voorgeschreven vermelding op een levensmiddelenproduct, die de klant informatie biedt over de uiterste datum waarop de consument het product moet hebben geconsumeerd of kan bewaren. Binnen de warenwet bestaan twee vormen van het vermelden van de houdbaarheidsdatum.—

Volgens mij is er geen verplichting tot uiterste datum voor producten die niet ingenomen worden zoals bv huidolie en haarverf .

Groetjes,

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eenn klacht indienen zou bij de consumentenbond kunnen maar ik vrees dat je dan eerst lid moet worden.

Als u weet wie de fabricant of importeur is kunt u daar misschien ook een klacht deponeren, en misschien willen die wel omruilen tegen een recentere produktie, met datum zeker als het een erkent medicinaal produkt is.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey

Wat dacht van een vermelding uiterste verkoop datum en na aankoop bewaren in de koelkast?

Dat staat op een doos eieren die we vorige week kochten bij de lidl.

En nu terug naar de vraag !

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ? Sorry, Mij ongaat even wat je bedoeld ?

--Wat dacht van een vermelding uiterste verkoop datum en na aankoop bewaren in de koelkast?   Dat staat op een doos eieren die we vorige week kochten bij de lidl. ----

Eieren zijn levensmiddelen, daar moet verkoop- of houdbaarheidsdatum op staan, maar voor bv haarverf is dit niet echt noodzaak - je gaat er niet dood aan als het niet goed meer zou zijn 9nog nooit meegemaakt overigens) , hooguit mislukt je kleurtje

 ;-( of krijg je wat uitslag/jeuk.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat probleem met de olie wellicht hier ligt ; is het een erkent ? medicinaal ? produkt

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Informeer anders eens ;

Klachten, twijfels of vragen?

Bel de  Warenklachtenlijn  0800 0488 of gebruik het klachtenformulier. Let op! Bij voedselvergiftiging moet direct actie ondernomen worden door de VWA. Klachten met betrekking tot voedselveiligheid moeten daarom telefonisch worden doorgegeven.  VWA | Productveiligheid

Groetjes,

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

hartelijk dank iedereen voor jullie goede adviezen.Vanmorgen heb ik de VWA gebeld, die vertelden dat het niet hun competentie is. Het gaat hier om medicinale olie met etherische olie als basis. In het Warenwetbesluit cosmetische producten, vind ik de olie niet

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=06966-002/session=049811102242054/action=javascript-result/javascript=yes

dus de meneer van de VWA had dan wel gelijk, maar waar ik moet aankloppen ik kijk bij het advies van de consumentenwijzer,

wellicht kom ik dan verder ook.

nogmaals heel erg dank

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier heb je een link en een start om in ieder geval te kunnen beginnen en dan kan je meer informatie opvragen.

ConsuWijzer

Succes,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kun je hier nog wat info vinden;

Is dit product veilig - Cosmetica

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey

Er staat GEEN houdbaarheids datum op maar een uiterste VERKOOP datum en ik begrijp inmiddels dat op levensmiddelen en dat zijn eieren toch, een houbaarheidsdatum verplicht is..

hans.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

---De houdbaarheidsdatum wordt op 2 manieren aangegeven nl. "te gebruiken tot"/"uiterste verkoopdatum" voor bederfelijke waren als melk, vers vlees en voorgesneden groenten en "tenminste houdbaar tot" voor alle andere levensmiddelen. De houdbaarheidsdatum wordt op verschillende manieren aangegeven: voor producten die korter dan 3 maanden houdbaar zijn moeten dag en maand vermeld worden; zijn ze tussen de 3 en 18 maanden houdbaar, dan staan maand en jaar op het etiket en bij producten die langer dan 18 maanden houdbaar zijn hoeft alleen het jaartal vermeld te worden. ----

Gezondheidswijzer GGD

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op mijn eieren (deka) staat overigens ;

tenminste houdbaar tot: 11.11 / uiterste verkoopdatum 7 dagen voor T.H.T. datum

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

de olie die het hier betreft valt niet onder de voedingswaren als omschreven in Cosmetica besluit en is dus niet vergelijkbaar met een doos eieren.

Mijn vraag is eigenlijk: waar valt het onder? volgens de VWA onder geneesmiddelen en IGZ zegt er op hun website niets over

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan ook maar een korte "tik op het eitje".

U heeft het in de vraag over voedingssupplementen. Ik begrijp echter verder dat de olie die u bedoelt geen voedingssupplement is en naar alle waarschijnlijheid ook geen erkend medicijn. (net als de gangbare huidcremes van nivea etc.

Er is dan geen vermelding van uiterste verkoopdatum of uiterste gebruiksdatum etc. etc. verplicht en feitelijk ook nutteloos aangezien die artikelen jarenlang goed blijven en in ieder geval bij alsnog eventueel bederf geen enkel gezondheidsgevaar opleveren.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben bang dat U mijn bericht niet goed heeft gelezen, er staat oa voedingssuplementen, ik heb oa die besteld.

De olie is wel degelijk een geregistreerd en gepatenteerd middel Aromed. Dus Uw reactie begrijjp ik niet helemaal eerlijk gezegd, maar toch dank voor het reageren

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

georgette5@ wat doet u dan met de olie of waarvoor gebruikt u het? Ik meen te lezen dat u het niet als voedingsmiddel gebruikt. (De olie dus)

ve
door verwijderd - Oct 27, 2007 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

De olie is een spierolie met etherische olieëen erin. Deze valt onder de gepatenteerde geneesmiddelen. De voedingssupplementen staan los van het verhaal!

De olie is toepasbaar op de huid en heeft een geneeskrachtige werking. Het is verplicht om een houdbaarheidsdatum op geneesmiddelen te hanteren, alsmede een bijsluiter (daar deze niet onder de VWA valt, valt deze dus onder de IGZ )

De olie is een smeerbaar middel op de huid.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2007 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik kom nog even bij u terug. Ik kan namelijk niets vinden betreffende

het gepatenteerd geneesmiddel zijn.

http://www.aromed.nl  Bovendioen kunnen echte geneesmiddelen alleen maar verkregen worden via recept van een huisarts/specialist.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2007 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch nog even dit. Het "vet"heb ik aangebracht.

Aromed, een prettige kennismaking

Welkom op de vernieuwde website van Aromed. Deze site geeft een uitgebreide uitleg van wat aromatherapie eigenlijk is, wat het voor u doet en welke producten uit onze lijn u helpen bij specifieke klachten. Weet u niet waar de klacht precies zit? Door middel van de button zoek en benoem uw klacht wordt u stapsgewijs naar het voor u geschikte Aromed product geleid. De meestgestelde vragen van de bezoekers aan onze site zijn voor u op een rijtje gezet. Bovendien kunt u door middel van het informatieformulier zelf u opmerkingen en vragen aan ons kwijt. De zoekmachine helpt u om het verkooppunt van Aromed producten bij u in de buurt te vinden.

De boodschap die we over willen brengen is in ieder geval dat u met de keuze voor Aromed natuurproducten voor een echte oplossing uit de natuur kiest. Vooropgesteld: onze producten zijn natuurlijk geen vervanger voor de klassieke geneeskunde. Dat mogen en willen we ook niet beweren. Wij kunnen u echter wel verzekeren dat ze een gezonde én werkzame aanvulling zijn. Werkzaam op een andere manier dan veel mensen wellicht denken. De belangrijkste kracht zit hem namelijk in onze huid, het grootste orgaan van het menselijk lichaam. Ze neemt de geneeskrachtige stoffen op en geeft ze door. Met Aromed behandel je dus wel degelijk je fysieke lichaam.

Aromed Natuurproducten B.V.
Postbus 290, 4730 AG Oudenbosch, Nederland
Tel. 0165-330794 / Fax. 0165-330158
E-mail: info@aromed.nl

ve
door verwijderd - Oct 28, 2007 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat niet om Aromed zelf. Aromed is een groothandel en deze distribueren weer onder wederverkopers. De wederverkoper in casu is dan Nieuwe Lente .

Het is mij niet bekend, waar nieuwe lente zijn producten aanschaft, dat kan uit restpartijen zijn ( oude etiketten, geen verpakking, in mijn geval)

of wellicht bij andere verkopers.

Het gaat dus niet om de werkzaamheid van het product, het gaat om het feit, dat de verkoper in dit geval de webwinkel, dus verplicht is om een verpakking met houdbaarheidsdatum te verstrekken /verkopen, en dat is niet gebeurd.

Aromed levert producten die als zodanig staan geregistreerd en ook gepatenteerd in het nederlandse homeopathische geneesmiddelen bestand.

Derhalve is nog steeds mijns inziens de webwinkel aansprakelijk..

ve
door verwijderd - Oct 28, 2007 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

als ze niet in overtreding zijn met de wetgeving zoals het nu lijkt, waarop dan aansprakelijk te stellen?

ve
door verwijderd - Oct 28, 2007 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heer Altena

ik begrijp Uw standpunt, de discussie ligt nu hierin: is Aromed gepatenteerd? Welnu, ik zal morgen bellen met ik gok even op IGZ, die kunnen direct kijken of dit zo is. Dat is even afwachten , maar ik dank U hartelijk voor de moeite inzake het opzoeken van deze gegevens. Het helpt mij zeker verder in het geheel. Blijft nog steeds: waar moet ik de klacht deponeren?

ve
door verwijderd - Oct 28, 2007 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De fabrikant of producent vermeld de houdbaarheids datum en niet de winkelier dus moet je bij de producent zijn denk ik je kan ook het ministerie van volksgezondheid bellen als het onder de homeopatische geneesmiddelen valt tenmiste.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2007 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere verkoper of wederverkoper van oa cosmetica, voeding ed is verplicht de herkomst en daarmee de houdbaarheden vast te leggen en te registreren. Aromed ( zoals ik het weet) levert zijn producten altijd af in originele verpakkingen ( dus met doos , omhulsel ed)

In dit geval is dit weggelaten. Dat kan natuurlijk door de wederverkoper zijn gebeurd. Hij is verplicht om zeker in het geval van medicinale producten, een dossier aan te leggen, waarin de houdbaarheidsdatum staat, te overleggen,\

Dat moet toch bij jullie ook bekend zijn, als zeer volleerde experts?

ve
door verwijderd - Oct 28, 2007 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ JOhan Pc

Goede opmerking overigens! Ik zal even bellen met het ministerie. Wat ik totnutoe gevonden heb via cosmeticabesluit en wet op de homeopathische geneesmiddelen, is dat een wederverkoper, danwel tussenhandelaar aansprakelijk is voor de verpakking waarop dus kennelijk de houdbaarheid staat vermeld.

In dit geval heb ik geen verpakking gekregen en bovendien een oud etiket.

Ik vind jouw reactie zeer treffend en waardevol, dank hiervoor!

ve
door verwijderd - Oct 28, 2007 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt helemaal gelijk????????????????????????????

ve
door verwijderd - Oct 28, 2007 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tsjonge tsjonge@ ik gaf al aan dat ik bij mij thuis ook huidverzorgende producten heb staan of producten als u nu noemt. En daar staan geen data op ( o.a. Nivea).

ve
door verwijderd - Oct 28, 2007 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jeetje, als Nivea al geen houdbaarheidsdatum geeft, hoe is het dan wel niet gesteld met de cosmetica in Nederland?

Ik weet van Aromed, ... dat zij op de kartonnen verpakking altijd hun houdbaarheid vermelden. Dit is als ik het product via de apotheek aanschaf. Nu , echter, geen verpakking, geen bijsluiter, en dus geen houdbaarheid.

nou , dank voor jullie bijdragen, ik ben jullie zeer erkentelijk, ga morgen even wat telefoontjes plegen, maar het blijft interessant.