schanullekuh
door schanullekuh May 11, 2012 om 17:22
Voeding & gezondheid

Op zoek naar volle voedselproducten, zie vrijwel enkel light helaas.

Iedereen heeft het maar over afvallen en light producht hier, daar en gunter. Jammer, want ook in ons land zijn er mensen ondervoed en dat geld niet enkel voor mensen die lijden aan annorxia-vervosa. Door een aandoending aan mijn galblaas, waar men mij jaren heeft laten aanmodderen, voor ze er eindelijk achter waren, dat ik een verschrompelde galblas en galstenen, heb ik ook het probleem, dat ik zwaar ondervoed ben en op krachten moet komen met bij/voeding van Nutricia alvorens ze me gaan opereren. De dieëtiste zegt mij zo veel mogelijk volle producten te eten/drinken als dat lukt. Het is alleen wel een vet probleem, dat als je boodschappen gaat doen vrijwel alles light is. De schappen puilen er gewoon van uit. Het enige wat er dan voor mij overblijft, is vette friet, kroketten, chips, enz. Lijkt me niet er voedsaam, laat staan gezond. Als ik het mis heb, laat het me dan rustig weten, maar als mij iemand tips kan geven waar ik volle, voedzame en gezonde producten kan kopen, ben ik u zeer erkentleijk.

3345 20 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 11, 2012 om 17:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo schanullekuh,

Als je in behandeling bent, lijkt het me toch dat je een advies gekregen zult hebben om contact op te nemen met een diëtiste. Zo niet, dan zou ik dat alsnog doen!

Sterkte.

edrick3
door edrick3 - May 11, 2012 om 17:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@schanullekuh,

FOUT van mij.
Je HEBT contact gehad met je diëtiste.
Ik bedoel dat die je dan wat concreter producten zou moeten voorschrijven en niet alleen maar zeggen dat je zoveel mogelijk 'volle' producten moet gebruiken.

zwemmer
door zwemmer - May 11, 2012 om 17:51
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik vind dat je het wel een beetje somber ziet. Er is toch gewoon melk, volle melk, roomboter, croissants, kaas, worst, pindakaas, spek, noten, koek en ga zo maar door te koop? Hoezo is alles light? Dan kijk je toch niet goed.

schanullekuh
door schanullekuh - May 11, 2012 om 18:07
25 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 11 mei 2012, 17:51]@schanullekuh,

FOUT van mij.
Je HEBT contact gehad met je diëtiste.
Ik bedoel dat die je dan wat concreter producten zou moeten voorschrijven en niet alleen maar zeggen dat je zoveel mogelijk 'volle' producten moet gebruiken.

Heeft ze inderdaad ook wel gedaan, maar heb ook nog het probleem, dat ik het niet weg kan krijgen, PFFFFF.....

Cookies
door Cookies - May 11, 2012 om 18:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Weet niet waar jij boodschappen doet, maar ik zie minstens zoveel niet-light producten als light producten in de schappen liggen/staan. Verder is vette vis, zoals bijv. makreel erg gezond.

tot15karakters
door tot15karakters - May 11, 2012 om 19:10
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik betwijfel of de kant en klaar producten wel zo goed zijn.
Een zakje soep bevat meestal zoveel zout.

Chips erg vet en welke vetten, verzadigde of onverzadigde of nog beter meervoudig onverzadigde.
Dus als je iets verder zoekt vind je voordelige recepten om niet magere maar wel gezondere producten zelf te maken.

tenormin
door tenormin - May 11, 2012 om 19:53
16850 Antwoorden / 108 Vragen

De dieëtische kan je dan toch ook wel aangeven wat wel goed zou kunnen werken? Ze moet toch wel voorbeeld recepten hebben. Als je alleen maar vette troep gaat eten heb je binnen de kortste keren een ander probleem bij (cholesterol). Wat Carola.83 zegt is wel degelijk een goed voorbeeld over vette vis. En dat je het niet "door je strot" kunt krijgen, dat is natuurlijk een probleem. Je zou kunnen proberen om met kleine beetjes tegelijk iets te eten, 6x per dag iets eten. Maar ik zou echt niet alleen maar aan de kroketten en de frites gaan, groente en fruit hoort er toch ook bij. En lekker een dikke bruine boterham met roomboter en jam.

zoekster
door zoekster - May 11, 2012 om 20:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is me niet duidelijk of u calorieën moet binnenkrijgen, dus zowel vet als koolhydraten of dat u alleen vet moet hebben. U kunt roerbakgerechten maken met groente en dan er een saus bij met een basis van volle room of kaassaus. Volkoren pasta zit vol koolhydraten. Of pannenkoeken (6 granen meel, eieren, volle melk) gebakken in roomboter met stroop erop. Of chocolade, het schijnt dat pure chocolade gezond is en toch heel erg vet.
Pinda's, cashewnoten en andere noten en zaden? Qua vruchten zijn bananen heel calorierijk. U kunt ook groentepizza's kopen, dan heeft u weer groente en toch de vette kaas. Dan nog volle vla en yogurt, ook niet vreselijk ongezond.
De vette vis was al genoemd. Weet niet of u vlees eet, maar rundergehakt met een ei erdoor in de roomboter gebakken natuurlijk.
U kunt al de genoemde eetwaren in een Natuurwinkel kopen, dan is het ook nog biologisch. In die winkels hebben ze ook frituurgerechten, maar dan net iets gezonder van samenstelling. Het is wel een aanslag op uw portemonnaie.
Meer kan ik niet zo snel niet bedenken, hoop dat u er wat aan hebt.
Heel veel sterkte met de operatie!

tenormin
door tenormin - May 11, 2012 om 20:46
16850 Antwoorden / 108 Vragen

schanulleke, kijk eens op www.dietenlijst.nl/ondergewicht

Staat ook inderdaad wat ik al dacht: vaker hapjes per dag. Lees eens rustig door. Succes hiermee.

abarth
door abarth - May 11, 2012 om 21:55
845 Antwoorden / 19 Vragen

toetjes met slagroom, slagroom in de koffie. blokje kaas 's avonds.

eva369
door eva369 - May 15, 2012 om 08:23
308 Antwoorden / 2 Vragen

bij vrijwel elke supermarkt waar ik kom hebben ze alles ook niet light.

tenormin
door tenormin - May 15, 2012 om 11:13
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=brainless schreef op dinsdag 15 mei 2012, 04:16]Zover ik weet, moet je bij galblaasproblemen juist zo vetvrij mogelijk eten.

Maar TS moet eerst aankomen voor ze operatie kan ondergaan, dan is het kiezen uit twee kwaden.

@zoekster, 15 mei, die groentepizza zou TS dan zelf moeten maken want in de kant en klaar pizza zit "namaak" kaas en dat zet niet echt aan. (Is uitzending van KASSA over geweest).

kriekra
door kriekra - May 15, 2012 om 12:23
204 Antwoorden / 64 Vragen

Dit is misschien een handig hulpmiddel, naast het aantal calorieen kan je het aantal (verzadigde) vetten zien van veel voedingsmiddelen. Veel succes met het aankomen en de operatie!

schanullekuh
door schanullekuh - May 17, 2012 om 20:56
25 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 11 mei 2012, 20:32]Het is me niet duidelijk of u calorieën moet binnenkrijgen, dus zowel vet als koolhydraten of dat u alleen vet moet hebben. U kunt roerbakgerechten maken met groente en dan er een saus bij met een basis van volle room of kaassaus. Volkoren pasta zit vol koolhydraten. Of pannenkoeken (6 granen meel, eieren, volle melk) gebakken in roomboter met stroop erop. Of chocolade, het schijnt dat pure chocolade gezond is en toch heel erg vet.
Pinda's, cashewnoten en andere noten en zaden? Qua vruchten zijn bananen heel calorierijk. U kunt ook groentepizza's kopen, dan heeft u weer groente en toch de vette kaas. Dan nog volle vla en yogurt, ook niet vreselijk ongezond.
De vette vis was al genoemd. Weet niet of u vlees eet, maar rundergehakt met een ei erdoor in de roomboter gebakken natuurlijk.
U kunt al de genoemde eetwaren in een Natuurwinkel kopen, dan is het ook nog biologisch. In die winkels hebben ze ook frituurgerechten, maar dan net iets gezonder van samenstelling. Het is wel een aanslag op uw portemonnaie.
Meer kan ik niet zo snel niet bedenken, hoop dat u er wat aan hebt.
Heel veel sterkte met de operatie!

Ik moet inderdaad caloriën binnenkrijgen omdat ik zwaar ondervoed ben, door de problemen met mijn galblaas (verschompeld en galstenen) waar ik achteraf gezien al jaren mee sukkel. Ik weeg namelijk zo'n 15 a 20 kg. te weinig. Daarnaast heb ik ook 6 flesjes Nutridrink per dag voorgescheven gekrekgen van de dietiste in het ziekenhuis en gelukkig word dat vergoed door mijn zorgverzekeraar. Ze kunnen me namelijk pas opereren als ik weer op het goede lichaamsgewicht ben en weer op kracht ben gekomen.

brainless
door brainless - May 17, 2012 om 21:02
324 Antwoorden / 0 Vragen

Zover ik weet, moet je bij galblaasproblemen juist zo vetvrij mogelijk eten.

schanullekuh
door schanullekuh - May 17, 2012 om 21:06
25 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 15 mei 2012, 11:13][quote=brainless schreef op dinsdag 15 mei 2012, 04:16]Zover ik weet, moet je bij galblaasproblemen juist zo vetvrij mogelijk eten.

Ik moet voorlopig zo veel mogelijk volle producten eten en drinken, omdat ik ondervoed ben, maar daarna is het uiteraard wel de bedoeling dat ik weer gezonde, dus halvvolle melkproducten, enz. ga eten. Het gaat er puur om, dat ik op gewicht kom en aangestekt ben voor de operatie.

Maar TS moet eerst aankomen voor ze operatie kan ondergaan, dan is het kiezen uit twee kwaden.

@zoekster, 15 mei, die groentepizza zou TS dan zelf moeten maken want in de kant en klaar pizza zit "namaak" kaas en dat zet niet echt aan. (Is uitzending van KASSA over geweest).

schanullekuh
door schanullekuh - May 17, 2012 om 21:16
25 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=kriekra schreef op dinsdag 15 mei 2012, 12:23]Dit is misschien een handig hulpmiddel, naast het aantal calorieen kan je het aantal (verzadigde) vetten zien van veel voedingsmiddelen. Veel succes met het aankomen en de operatie!

Dankjewel krieka. Ik er zal zeker gebruik gaan maken, door eens een blik te werpen bij het voedingscentrum. Zo gaat het zeker goed komen met mij en zal ik de operatie en het herstel hiervan zeker goed doorkomen.

schanullekuh
door schanullekuh - May 17, 2012 om 21:54
25 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 11 mei 2012, 20:46]schanulleke, kijk eens op www.dietenlijst.nl/ondergewicht

Staat ook inderdaad wat ik al dacht: vaker hapjes per dag. Lees eens rustig door. Succes hiermee.

Dat zal ik zeker doen tenormin. Dankjewel hoor. :)

pr
door preciesoptijd - Jun 5, 2012 om 09:05
21 Antwoorden / 1 Vragen

Onzin dat er alleen maar vette friet, kroketten en chips overblijven. Dan kijk je m.i. echt naar de verkeerde producten in de supermarkt. Ik heb namelijk geen enkel light product in huis.

ka
door kaartendraak - Jun 13, 2012 om 15:01
184 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=brainless schreef op dinsdag 15 mei 2012, 04:16]Zover ik weet, moet je bij galblaasproblemen juist zo vetvrij mogelijk eten.

Glablaasproblemen krijg je juist door jarenlang light en mager te ten: je glablaas hoeft eigenlijk niks te doen......eet je dan ineens een bord vette friet met kroketten dan moet je galblaas ineens op volle toeren draaien, gevolg: galaanval want je galblaas is het niet meer gewend dagelijks een normale portie gal een te maken.

Wat op gewicht komen betreft: gewoon de normale producten eten waar niet mee gerommeld wordt, dus normale volle melk, roomproducten zonder onnodige toevoegingen, dus roomkaas zonder kruiden die weer smaakversterkers kunnen bevatten(roer zelf wat geknipte bieslook door naturel roomkaas bijv). doodgewone roomboter(is ook niet mee gerommeld in tegenstelling tot de kuipjes transvetten), olijfolie, kokosolie, normale 48+ kaas, noem maar op.

Als je gaat lezen over de GOKmethode zul je snappen waarom. Ik val er zelfs mee af.

En het hele cholesterolverhaal is onzin. Je lichaam heeft cholesterol nodig om cellen op te kunnen bouwen, je hersens gebruiken zelfs het meeste aan choleseterol om je lichaam te laten functioneren. Van een verhoging(de norm die huisartsen hanteren) ga je echt niet dood, wel als je het expresss gaat verlagen, dan kun je de engste dingen oplopen.