ve
door verwijderd Oct 23, 2003 om 00:46
Voeding & gezondheid

Opgraven en alsnog cremeren?

Mag iemand die 2 jaar geleden is begraven alsnog opgegraven en gecremeerd worden? Wat voor rechten heeft de weduwe c.q. de kinderen?

10213 6 Rapporteer

mi
door michel_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
4 Antwoorden / 1 Vragen

Er kan tegenwoordig heel veel. Gelukkig wordt er ook veel meer geluisterd naar de wensen van de nabestaanden.
U zou navraag kunnen doen bij de Gemeente waar de begraafplaats onder valt. Er zijn per Gemeente en per begraafplaats diverse verordeningen waar men rekening mee dient te houden. Daarnaast is belangrijk of er sprake is van een eigen graf of algemeen graf.
Bovenal wil ik u wijzen en waarschuwen voor de vaak hoge kosten die een dergelijk opgraving met zich meebrengen. Daarnaast wanneer u wilt cremeren moet u ook rekening houden dat voor een dergelijke plechtigheid ook weer de volledige kosten voor een crematie gelden.

gu
door guusop - Apr 16, 2004 om 11:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer Michel

Mag ik u erop wijzen dat de vraag zeer eenvoudig gesteld wordt.
In mijn uitleg komt het gedeelte van een z.g. algemeen graf ook naar voren en verwijs ik naar de beheerder van de begraafplaats.
Bij een familiegraf blijft staan dat het belangrijk is wie de rechten van het graf heeft, natuurlijk is het zo dat begraafplaatsen bepalingen in hun regelment opgenomen kunnen hebben die mogelijk een opgraving uitsluiten, dit zal echter aanvechtbaar zijn, in principe blijft het Ja dus staan.
Dat er veel emotionele kanten aan de zaak zitten lijkt me vanzelfsprekend.
Ik heb het in de jaren dat ik als uitvaartverzorger werk (en na meerder opgravingen) nog niet meegemaakt dat er niet aan de wens ( behoudens bij een algemeen graf )tegemoed gekomen kon worden. Soms haken mensen af als zij de eventuele juridische procedure overzien.
In uw eerste reactie waarschuwt u eigenlijk alleen voor de kosten maar daar wordt niet naar gevraagd.en wijst u door naar de beheerder maar daar stopt het evnetueel niet bij.
Mij moet ook van het hart dat de toon die u aanslaat mij niet zint maar daar is dit het forum niet voor, onthoudt u dus van dit soort commentaar.
Als u het ergens niet mee eens bent dan kunt u ook neutraal melden en uw eigen mening geven!
Guus

gu
door guusop - Apr 16, 2004 om 11:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Op het eerste gedfeelte van uw vraag of het lichaam op gegraven en gecremeerd mag worden is JA, dit kan altijd, het probleem is dat u binnen de 10 jaar wettelijke grafrust in nederland deze rust wil vestoren. u kunt zich dan het beste met een uitvaartondernemer in verbinding stellen of met de betreffende begraafplaats. via de officier van justitie moet er een verlof tot opgravenb gegeven worden, daarna kan het lichaam opgegraven worden en in een nieuwe kist gelegd worden, bij de gemeente krijgt u dan een nieuw verlof tot het verbranden van het stoffelijk overschot.

Hiermee maakt u een afspraak met een betreffend crematorium (gemiddelde prijs crematie €750,00)
Het opgraven is zeer verschillend per begraafplaats, daar u veel specifieke zaken te maken krijgt raad ik u aan om een uitvaartondernemer in te schakelen.

Op het 2de gedeelte van de vraag wat voor rechten hebben de weduwe en kinderen.
De weduwe heeft als zij rechthebbende is van het graf (familiegraf) veel rechten zij kan opdracht geven tot opgraving en cremeren, bij het verstervenb van de weduwe gaan deze rechten vaak over naar kinderen. het kan echter ook zo zijn dat er voor een al;gemeen graf gekozen is vaak is het dan zo dat er ook familie vreemde personen in het graf begraven zijn, dan is de eigenaar van de begraafplaats de rechthebbende, u zult zich dan in contact met hem/haar moeten treden en de vraag daar neerleggen.
Bent u geen rechthebbende op het graf maar wel de weduwe of het kind en de rechthebbende van het graf wil niet meewerken dan zult u een procedure moeten starten bij de rechter.

Ik hoop dat ik u enige duidelijk heb kunnen geven.
Guus

mi
door michel_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Guusop

Ik denk dat het een beetje kort door de bocht is om te stellen dat het zo simpel is om te gaan herbegraven cq cremeren. Je geeft een simpel JA en je maakt misschien wel mensen blij terwijl het juridisch zeker niet helemaal zeker is of dit haalbaar is. Bij dit soort beslissingen komt zeker een brok emotie kijken en ik denk dat je hier integer mee moet omgaan.
Ik denk nogmaals om tot een concrete informatie te komen men moet weten of er sprake is van een algemeen graf of een eigen graf.
Bij uitzonderingen die gemaakt worden bij algemene graven, zal het vooral de laag zijn waarop iemand begraven is. Daarnaast bestaat er jurisprudentie over een aantal soort gelijke zaken welke hierop nageslagen kunnen worden.
Misschien kunt u zich behouden van commentaar of van foutieve informatie, hier is niemand mee geholpen. Misschien is het een overweging om een ander kennisgebied te nemen.

ve
door versluis - Apr 16, 2004 om 11:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

In het antwoord van Guus staan helaas enkele fouten of slordigheden.
Inderdaas moet er een verlof tot opgraven gegeven worden, maar door de burgemeester en NIET door de officier van justitie. Zie artikel 29, lid 1 van de Wet op de lijkbezorging. Daarnaast moet voor het alsnog cremeren verlof worden gegeven door de officier.
De burgemeester verbindt aan het verlof tot opgraving meestal de voorwaarde dat dit gedaan moet worden door een gespecialiseerd bedrijf. Dit conform advies van de Inspectie voor de volksgezondheid voor het milieu. Dat is meestal geen doorsnee uitvaartondernemer. Die willen het trouwens meestal ook niet doen, want het is geen leuk werk.
Er zin normen voor het opgraven: het kan binnen 2 maanden na de begrafenis of pas na 10 jaar. Er tussenin, zoals in uw vraag na 2 jaar, zal men in de regel niet toestaan.
Wat voor rechten de weduwe en kinderen hebben, hangt af van de vraag of het gaat om een algemeen graf, dan wel om een graf met een uitsluitend recht. Dit laatste graf staat altijd op naam van iemand; die is rechthebbende en beslist of er wel of niet opgegraven mag worden. Als het een algemeen graf is, is de persoon die de opdracht voor het begraven heeft gegeven de persoon die het als eerste mag zeggen.
Als de weduwe of een kind niet de rechthebbende of opdrachtgever is, en het niet eens is met de voorgenomen opgraving, dan kunnen ze bezwaar aantekenen tegen het verlof van de burgemeester. Of een advocaat inschakelen om naar de rechter te gaan. Dat is de bestuursrechter en dan heb je niet per se een advocaat nodig, maar zonder wets- en rechtskennis redt je het vaak niet in dit soort zaken.

Pieter Versluis

ve
door versluis - Apr 16, 2004 om 11:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvullend nog het volgende (het blijkt dat je slechts een beperkt aantal karakters kunt opgeven).

Guus zegt "natuurlijk is het zo dat begraafplaatsen bepalingen in hun regelment opgenomen kunnen hebben die mogelijk een opgraving uitsluiten", maar dat kan niet. Zulke bepalingen zijn onwettig en komen in de praktijk dan ook niet voor. De begraafplaats heeft er ook niks over te zeggen. Er is jurisprudentie van een Joodse begraafplaats die principieel tegen opgraven was en die een proces heeft aangespannen, maar dat heeft ze verloren. De mening van de begraafplaats doet niet ter zake. En verbieden kunnen ze het nooit.

En verder is het jammer als de verschillende antwoordgevers elkaar gaan aanvallen. We mogen er van uitgaan dat iedereen met de beste bedoelingen en naar beste weten en kunnen antwoord probeert te geven. Alleen is het handig om ook eens in de wet te kijken en iets van andere regels zoals van de Inspectie milieuhygiëne te weten.

Tot slot: veel van dit soort vragen is ook beantwoord op de site www.uitvaart.nl, die een uitgebreide juridische adviesrubriek heeft. Ik heb er gekeken en deze vraag niet gevonden, maar wel vragen die er veel op leken.
En verder is terecht opgemerkt dat de vraag wat kort was. Om heel precies te kunnen antwoorden wat de weduwe en wat de kinderen aan rechten hebben, moet je weten wat bedoeld is: of opgraven en cremeren kan (Ja, maar waarschijnlijk pas over 8 jaar, tenzij er nú een heel bijzondere reden is), dan wel of een van hen het wil tegenhouden.

Pieter Versluis