th
door theeslot Apr 9, 2012 om 18:18
Voeding & gezondheid

Oven stuk,repareren of vervangen

Toen ik laatst de oven aan wilde doen kwam er een brandlucht uit de oven. Toen ik ging kijken en de deur open deed, kwam er allemaal rook vanachter uit en sloegen de stoppen door in huis. Elke poging later eindigde in het doorslaan van de stoppen en dat de oven helemaal niets meer deed. Licht gaat niet branden, ventilator gaat niet aan, maar de timer en klok doen het nog wel gewoon. De oven is denk ik een jaar of vijftien oud. Het is een ATAG inbouwoven.
Zou het de moeite zijn om te laten repareren of moet hij gewoon vervangen worden.

26267 19 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 9, 2012 om 18:30
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik denk aan 15 jaar oud, zie ik maar één ding: een nieuwe kopen! Veilig en waarschijnlijk voordeliger.

tenormin
door tenormin - Apr 9, 2012 om 18:39
16836 Antwoorden / 108 Vragen

En mocht u het nog een keer willen lezen, ben het met mahadma eens, dus op naar de shop.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Apr 9, 2012 om 22:36
355 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga toch voor de klok en de timer .... hè zo jammer dat ik hier geen engelsmilie kan plaatsen.

de
door dennis80 - Apr 10, 2012 om 23:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik ben het met valerius-2 eens
vooral omdat het al vrij moeilijk is om onderdelen te krijgen op een oven van 15 jaar
en atag ook best wel duur kan zijn in zijn onderdelen
en als je hem toch gaat maken wat wordt dan het volgende defect

dc
door dcz - Apr 10, 2012 om 23:28
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 9 apr 2012, 22:57] ...plus dat u op reperatie meestal geen garantie heeft.... .

Kunt U even aangeven waarop U dat baseert?
Uiteraard heb je gewoon recht op garantie als je iets repareert..
Mocht dat niet zo zijn dan ga ik nu een reparatieservice beginnen, loop lekker binnen en geen enkel risico....

valerius-2
door valerius-2 - Apr 11, 2012 om 00:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=dcz schreef op dinsdag 10 apr 2012, 23:28][quote=valerius-2 schreef op maandag 9 apr 2012, 22:57] ...plus dat u op reperatie meestal geen garantie heeft.... .

Kunt U even aangeven waarop U dat baseert?
Uiteraard heb je gewoon recht op garantie als je iets repareert..
Mocht dat niet zo zijn dan ga ik nu een reparatieservice beginnen, loop lekker binnen en geen enkel risico....

Op ervaring.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 11, 2012 om 00:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Sorry tevroeg weg gedrukt. Er kwamen bij mij een geval omdat het ene was vernieuwt een andere oorzaak naar voren die daar dus ook mee te maken had.

dc
door dcz - Apr 11, 2012 om 00:31
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 11 apr 2012, 00:04]Sorry tevroeg weg gedrukt. Er kwamen bij mij een geval omdat het ene was vernieuwt een andere oorzaak naar voren die daar dus ook mee te maken had.

Misschien ligt het aan mij maar bovenstaande snap ik niet helemaal...en da's een understatement....

valerius-2
door valerius-2 - Apr 11, 2012 om 10:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

In deze tijd kost reperatie meer dan nieuw plus dat u op reperatie meestal geen garantie heeft. Mijn advies is nieuw kopen als u daar de middelen voor heeft.

koekeloer
door koekeloer - Apr 11, 2012 om 12:30
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 9 apr 2012, 22:57]In deze tijd kost reperatie meer dan nieuw plus dat u op reperatie meestal geen garantie heeft. Mijn advies is nieuw kopen als u daar de middelen voor heeft.

Dat reparatie duurder is dan een nieuwe is niet waar. Ik heb ook een defecte inbouwoven gehad en reparatie kostte toen 250 euro of zo, maar een nieuwe inbouw combi oven (Bosch) was ruim boven de 1000 euro.

wildy
door wildy - Apr 11, 2012 om 13:38
27 Antwoorden / 2 Vragen

Op dit forum worden nogal wat boute uitspraken gedaan, die kant nog wal slaan.
1) Nieuw app. beter dan oud ? Dat zit nog, veelal is het andersom.
2) Klok of timer defect ? Het is geen wasautomaat, fabel komt waarschijnlijk uit de hoek van de monteurs, die geen weg met de storing weten en dan om specifieke reden het duurste onderdeel kiezen.
3) Garantie op reparatie. Tamelijk normaal, als je je vak verstaat.
4) Oplossing is tamelijk simpel. Ga naar de site van het merk en kijk wat de onderdelen kosten. (na 15 jaar bij grote merken zeker aanwezig). Vraag wat de technicus voor kosten zal maken, tel daar de onderdelen bij op en maak dan een onderbouwde keuze.
Succes

de
door dewollf - Apr 11, 2012 om 14:33
54 Antwoorden / 0 Vragen

op reparatie zit wel degelijk garantie, maar zoals "gebruikelijk" proberen een hoop er zich weer onderuit te draaien. 3-6 maanden wordt vaak gehanteerd.
raparatie zou mee kunnen vallen, gezien de omschrijving van de klacht. het is heel goed mogelijk dat door de hitte al die jaren de isolatie is gesmolten/bechadigd waardoor kortsluiting is ontstaan. maar je komt daar alleen achter als er een monteur bij komt en die rekenen vaak behoorlijk wat voorrijkosten. dus advies is moeilijk. maar als u veel gebruikt maakt van de oven zou ik een nieuwe kopen, want na 15 jaar heeft hij zijn centen al aardig opgebracht.
misschien kan je een dealtje sluiten met een monteur als de oven niet te repareren is en je koopt bij hem en nieuwe dat je geen voorijkosten hoeft te betalen.

ro
door ron530 - Apr 11, 2012 om 15:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

het kan heel raar zijn maar ik had dat met een oude inbouw oven ook, wat bleek niet de oven was gaan hemelen maar de aansluiting op het net. Die contactdoos bleek door losse vergane aansluitpunten hele rare dingen te doen. Ter verduidelijking als de aansluitingen en zoals in mijn geval de nul draad geen contact meer maakt gaat de fasedraad samenwerken met de aarddraad. Ik zal wel een boel theorie over me heen krijgen maar het zij zo. Aansluitingen op het lichtnet zijn gewoon eerste verdachte niet de oven ansich.

ro
door ron530 - Apr 11, 2012 om 15:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ter aanvulling met de contactdoos bedoel ik het aansluit punt bij de oven zelf.

kriekra
door kriekra - Apr 11, 2012 om 15:51
204 Antwoorden / 64 Vragen

U zou eens een bij een paar monteurs een vrijblijvende prijsopgave kunnen vragen, bv hier: Werkspot
Omschrijf zo gedetailleerd mogelijk het probleem, en dan komen er vanzelf prijsopgaves. Aan de hand daarvan kan u beslissen of u de oven wilt laten repareren of een nieuwe gaat kopen.

harrie
door harrie - Apr 11, 2012 om 16:28
765 Antwoorden / 36 Vragen

Beste theeslot.

Een tip. Ga nooit naar een keukenboer voor vervanging van een inbouwapparaat. Zij rekenen meestal de adviesprijs. Dit terwijl de adviesprijs het dubbele is van het zelfde losse apparaat. Ook de inkoopprijs is het zelfde of lager.
Als u 30% korting zou krijgen betaalt u teveel. Zelfs bij 50% korting betaalt u de volle mep t.o.v. het normale witgoed.
Keukenboeren hebben deze adviesprijzen afgedwongen van de fabrikanten om keukens er door te duwen...
Google eens op de fabrikantennaam + be en je ziet dat de adviesprijzen daar ondanks de hogere BTW 1/3 lager liggen.
Dit is overigens een ex-beroepsmatige en persoonlijke ervaring.

Ex-Haagsche Harrie

br
door brambo47 - Apr 11, 2012 om 19:27
14 Antwoorden / 3 Vragen

Waarschijnlijk dat de circulatie ventilator vast is gelopen en zodoende in de brand gevlogen is. Deze word dikwijls niet schoon gehouden zodat er een steeds dikkere laag vet op komt. Als jezelf beetje handig en voorzichtig ben kan je deze er zo zelf inzetten.

Succes

ad
door ad65 - Apr 12, 2012 om 21:22
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beetje handig? Een inbouwoven zit meestal met 4 schroefjes vast: open de deur en je ziet ze aan de voorkant. Draai ze los en je kunt de oven er in zijn geheel uittrekken. Bekijk het snoer en de stekker of zet eventueel een nieuwe oven er in.
Even op internet kijken en je vind ze voor de helft van de adviesprijs.
Anders kijken op Atagservice.nl, daar helpen ze je prima en mailen of bellen. dezelfde dag terug, zo heb ik vorige week ervaren. Succes.

gr
door griffioen - Apr 13, 2012 om 12:52
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb sinds kort een nieuwe Atag oven (geen inbouw!), maar ik vind deze geweldig, korte opwarmtijd en mijn baksel komt er altijd perfect uit.