wh
door wheeler Sep 12, 2015 om 17:52
Voeding & gezondheid

Papier

Onlangs kocht mijn vrouw bij vishandel Zilte Zee 1 ons paling ad 5,75 per ons.
Bij thuiskomst woog ze het verpakkingspapier en dat was 10 gram. Dat is dus 60 eurocent.
Daar confronteerde zij de handelaar en zijn schoonmoeder mee en als
antwoord kreeg zij dat ze het zo al 8 ja ziar deden.
Handelen zij juist en betaal je dus als klant 60 cent voor een vel papier wat je daarna weggooit?

16638 76 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 12, 2015 om 18:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....betaal je dus als klant 60 cent voor een vel papier wat je daarna weggooit?.....
Inderdaad. Zonde geld. ;-)

aurora1
door aurora1 - Sep 12, 2015 om 18:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan daar maar niet meer kopen als u dat niet wilt....

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2015 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus duur velletje papier en mijns inziens mag dat niet voor de prijs van de vis afgerekend worden.

Maar er zijn daar meerdere topics over geweest. Lees bijvoorbeeld hier.

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/verpakking-meewegen-mag-dat-of-niet/cpagina/15/

me
door mein33 - Sep 12, 2015 om 18:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wheeler schreef op zaterdag 12 sep 2015, 17:52]Onlangs kocht mijn vrouw bij vishandel Zilte Zee 1 ons paling ad 5,75 per ons.
Bij thuiskomst woog ze het verpakkingspapier en dat was 10 gram.

Wat het verpakking weegt is niet zo interessant, ze had beter de paling kunnen wegen, dat is het product waar voor is betaald.
Maar de paling zal inmiddels we genuttigd zijn en kan dus niet meer worden gewogen.
Ik hoop wel dat het u goed gesmaakt heeft en nu a.u.b. niet komen vertellen dat de paling maar 90 gram woog ;-))

costnix
door costnix - Sep 12, 2015 om 18:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het meewegen van de verpakking wordt sinds jaar en dag gedaan. Dat papier kost ook geld.

aurora1
door aurora1 - Sep 12, 2015 om 18:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Link @tijger1: klik hier

diumenge
door diumenge - Sep 12, 2015 om 18:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mein33 schreef op zaterdag 12 sep 2015, 18:12]Wat het verpakking weegt is niet zo interessant, ze had beter de paling kunnen wegen, dat is het product waar voor is betaald.
Maar de paling zal inmiddels we genuttigd zijn en kan dus niet meer worden gewogen.
Ik hoop wel dat het u goed gesmaakt heeft en nu a.u.b. niet komen vertellen dat de paling maar 90 gram woog ;-)) Scherp!

hutch
door hutch - Sep 12, 2015 om 18:45
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Wheeler,

die vishandel handelt niet correct, indien zij de verpakking ook meewegen in het totaal gewicht. U betaalt voor de paling en niet voor de verpakking. Het wordt door hen zelf ook aangegeven: 1 ons paling € 5,75. En daar wordt uiteraard het netto gewicht mee bedoeld.

Dus als die vishandel vis verkoopt, dient deze gewogen te worden zonder (!) de verpakking.

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2015 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=costnix schreef op zaterdag 12 sep 2015, 18:14]Het meewegen van de verpakking wordt sinds jaar en dag gedaan. Dat papier kost ook geld.

Uiteraard kost papier geld, maar het scheelt dan nogal of het tegen de prijs van paling, of wijting afgerekend wordt.

Net zoals bij de slager, papier voor bijvoorbeeld rosbief of bloedworst.

edrick3
door edrick3 - Sep 12, 2015 om 18:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hutch,

Helemaal met je eens, maar de praktijk is helaas (vaak) anders.
Zie zo'n vishandelaar niet steeds de weegschaal schoonmaken als-ie vis gaat afwegen zónder een papiertje eronder.

tenormin
door tenormin - Sep 12, 2015 om 23:08
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 12 sep 2015, 18:56]@hutch,

Helemaal met je eens, maar de praktijk is helaas (vaak) anders.
Zie zo'n vishandelaar niet steeds de weegschaal schoonmaken als-ie vis gaat afwegen zónder een papiertje eronder.

Dat is toch niet bij alle vis"boeren" het geval, hoor. De mijne legt gewoon telkens een nieuw flinterdun stuk plastic folie, daar word de vis op gewogen en pas daarna komt het zwaardere, speciale inpakpapier voor vis tevoorschijn; echt wel zoals het hoort. De visboer van de TS maakt op zo'n manier voor 10 onsjes paling wel 10 x 60 cent. Zodat je je eigen inpakpapier ook nog eens betaalt.

ro
door ron530 - Sep 13, 2015 om 09:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Eerst het totale gewicht bepalen en daarna enkel de verpakking want anders kun je niet weten of de verpakking is meegewogen. Als de vishandelaar gebruik maakt van een voor de detailhandel geschikte digitale weegschaal dan is die ook voorzien van een netto/tarra optie. De werking van die optie gaat als volgt, het verpakkingsmateriaal wordt gewogen en middels de tarra knop in het geheugen opgeslagen. De weegschaal geeft leeg een minus stand aan totdat de verpakking er opgelegd wordt vervolgens geeft de weegschaal 0 aan en kan het product afgewogen worden. Wij consumenten zien dat vaak niet want we kijken naar het totaal gewicht na de weging en niet naar de weegschaal voor weging.

me
door mein33 - Sep 13, 2015 om 11:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ts. heeft het gewicht van de verpakking gewogen en "niet" het netto gewicht van de paling.
Indien zij de paling had gewogen en dit had tenminste 100gr. gewogen dan is het gewicht van de verpakking daarmee volkomen oninteressant geworden.
En de paling is, naar ik mag aannemen, inmiddels genuttigd en daarmee is het wettelijk en overtuigend bewijs dat verpakking + paling samen slechts 100gr. hebben gewogen te niet gedaan. :-((((

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2015 om 11:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die paling zal waarschijnlijk ook niet precies 100 gram hebben gewogen, maar bij een weegschaal waar het bedrag per ons of zo ingetikt wordt, betaal je naar het gewicht. Dus misschien 95 gram paling en 10 gram papier, dan moet je voor 105 gram betalen.

me
door mein33 - Sep 13, 2015 om 11:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 13 sep 2015, 11:22]Die paling zal waarschijnlijk ook niet precies 100 gram hebben gewogen, maar bij een weegschaal waar het bedrag per ons of zo ingetikt wordt, betaal je naar het gewicht. Dus misschien 95 gram paling en 10 gram papier, dan moet je voor 105 gram betalen.

Hoe dan ook, of je het nou linksom of rechtsom draait, het blijft maar gissen of er wel of niet is geleverd waarvoor is betaald.
En de betreffende ondernemer wordt, mogelijk geheel onterecht, in een kwaad daglicht gesteld. ;-))

gerbera
door gerbera - Sep 13, 2015 om 12:00
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Alleen het idee al om de verpakking te gaan wegen, ik krijg er de kriebels van. Daarom zie je ook op veel verpakkingen het zgn E gewicht. Ja dat kan een visboer niet op zijn papiertje zetten. Belangrijk is, was de paling lekker, zo ja waar hebben we het dan over.

tenormin
door tenormin - Sep 13, 2015 om 12:15
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerbera schreef op zondag 13 sep 2015, 12:00]
Belangrijk is, was de paling lekker, zo ja waar hebben we het dan over.

Over een piepklein stukje paling, t.w. 10 gram. ;-) Edoch, 10 grammetjes minder en misschien 100 klanten, mag de visboer toch niet mopperen. Hoewel, dat speciale papiertje kost de (goede) man ook geld. Kan de TS beter haring nemen, die gaan per stuk of aanbieding 4 voor de prijs van 3. De visserman moet ook bestaan, toch?

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2015 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Daar kunt u dan wel de kriebels van krijgen, maar jaren geleden haalde ik voor mijn lunch een beetje beleg, rosbief, bij de Spar. De verpakking woog net zo veel als die twee plakken à fl. 3,00 per ons. Er bleken meerdere schaaltjes onder te zitten. Beetje dure verpakking dus. Ik ben wel teruggegaan. Want dat flikten ze met alles

ro
door ron530 - Sep 13, 2015 om 12:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@gerdeba, er zijn nog steeds mensen die op de kleintjes letten maar daarin ook vaak doorslaan.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2015 om 12:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die E aanwijzing wat gewicht betreft, slaat op machinaal verpakte zaken, niet op losse verkoop.

diumenge
door diumenge - Sep 13, 2015 om 12:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou wheeler, laat ons een weten of de paling ook apart is gewogen?

hutch
door hutch - Sep 13, 2015 om 13:44
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het gaat (ook) om het principe.

Ook de kosten voor de verpakking dient bij de verkoopprijs inbegrepen te zijn, net zoals alle directe, dan wel indirecte kosten van een bedrijf. En dan met name indien de verkoper niet heeft aangegeven dat apart voor de verpakking betaald dient te worden (wat meestal het geval is).

En ja..... het gaat de meeste mensen niet om dat ene velletje, maar om de totaal hoeveelheid. En dan is het dus extra verdienen aan de klanten. En of dit nu met opzet gebeurt of niet.

mebo
door mebo - Sep 13, 2015 om 14:59
153 Antwoorden / 40 Vragen

" De vis wordt duur betaald".

Een nette visboer rekent momenteel voor een onsje paling tussen de € 3.65 en € 4.50.
Daarmee staat de € 5.75 die Ts heeft betaald wel in schril contrast.
En daarbij ook nog het gevoel hebben dat je bent bed........ ;-)) maakt maaltje er niet lekkerder op.

gerbera
door gerbera - Sep 13, 2015 om 15:56
7368 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 13 sep 2015, 12:22]En die E aanwijzing wat gewicht betreft, slaat op machinaal verpakte zaken, niet op losse verkoop. Vandaar dus dat ik schreef dat de visboer het niet op het papiertje kan zetten.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2015 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerbera schreef op zondag 13 sep 2015, 15:56][quote=tijger1 schreef op zondag 13 sep 2015, 12:22]En die E aanwijzing wat gewicht betreft, slaat op machinaal verpakte zaken, niet op losse verkoop. Vandaar dus dat ik schreef dat de visboer het niet op het papiertje kan zetten.

En dat hoeft hij ook niet, maar hij mag alleen de waar in rekening brengen en niet het papier.

ma
door mathiasjanssen - Sep 14, 2015 om 13:37
5 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de slager wordt tenminste nog gevraagd of het een beetje meer mag zijn.

ej
door ejelze - Sep 14, 2015 om 13:41
5 Antwoorden / 0 Vragen

neem contact op met het ijkwezen verpakking mag volgens mij niet meegewogen worden
bruto tarra

ej
door ejelze - Sep 14, 2015 om 13:43
5 Antwoorden / 0 Vragen

weegschaal moet netto gewicht aangeven van product dus zonder verpakking

simon55
door simon55 - Sep 14, 2015 om 13:56
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Wat u t beste kan doen is koop gefileerde paling want voor paling met n velletje eromheen betaal je ook heb je ze gefileerd dan blijft er geen pond over maar 435 gram en koop ik n pond paling gefileerd heb ik ook n pond

kn
door kneel - Sep 14, 2015 om 13:59
7 Antwoorden / 1 Vragen

doet een slager ook, al sinds in klein was. ik ben nu 60

ha
door harryromijn - Sep 14, 2015 om 14:20
272 Antwoorden / 0 Vragen

Quote "Dat is toch niet bij alle vis"boeren" het geval, hoor. De mijne legt gewoon telkens een nieuw flinterdun stuk plastic folie, daar word de vis op gewogen en pas daarna komt het zwaardere, speciale inpakpapier voor vis tevoorschijn; echt wel zoals het hoort." unquote

sorry, maar... wat heeft u nu gewogen resp. wat had die visboer op zijn weegschaal, toen hij die paling afwoog ?
Enkel dat hele dunne folietje a 0,01 gram ? En was dat niet in de "tarra" inbegrepen, ofwel: de weegschaal corrigeert dat beetje gewicht in het eindtotaal, door te beginnen bij -0,01 gram ?
Of bent u aan het eind het totale gewicht van alle verpakkingsmateriaal mee gaan wegen ? Dus papier, wat die visboer helemaal niet meegewogen heeft ?

De Keuringsdienst van Waren ( nu NVWA) controleert dat al zo'n 100 jaar. Het aantal overtredingen is minimaal.

Overigens: als bij nawegen er in totaal bijv. 103 g paling was geweest.. had u dan het verschil nabetaald ?

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2015 om 14:45
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=harryromijn schreef op maandag 14 sep 2015, 14:20]

Overigens: als bij nawegen er in totaal bijv. 103 g paling was geweest.. had u dan het verschil nabetaald ?

Ja hoor, de prijs die er op het display verschijnt, ook bij 103 gram, betaal ik 'gewoon'. Net als 'mag het een beetje meer zijn' ....., ligt er aan hoeveel meer. Ik val over 10 gram in ieder geval niet; anderen dus kennelijk wel. Maar clean gezien moet men natuurlijk betalen over wat men vraagt. En dus niet het papier meerekenen in het gewicht. En voor mij hoeft die visboer er geen puntje van de paling af te snijden als het wat meer is.

labren
door labren - Sep 14, 2015 om 15:02
862 Antwoorden / 0 Vragen

10 gram voor 1 velletje papier ????? zat er soms karton in of was het nat !!!! want dat is wel heel erg veel voor 1 velletje papier !!!! ik heb 1 velletje papier op de weegschaal gelegt maar was niet te wegen de weegschaal deed helemaal niks

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2015 om 15:07
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 14 sep 2015, 15:02]10 gram voor 1 velletje papier ????? zat er soms karton in of was het nat !!!! want dat is wel heel erg veel voor 1 velletje papier !!!! ik heb 1 velletje papier op de weegschaal gelegt maar was niet te wegen de weegschaal deed helemaal niks

De visboer heeft wel ander papier, binnenzijde folie en buitenkant echt zwaarder materiaal. Als men over 'zwaar' mag spreken/schrijven.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2015 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 14 sep 2015, 15:02]10 gram voor 1 velletje papier ????? zat er soms karton in of was het nat !!!! want dat is wel heel erg veel voor 1 velletje papier !!!! ik heb 1 velletje papier op de weegschaal gelegt maar was niet te wegen de weegschaal deed helemaal niks

Betere weegschaal kopen. En het ene papier is het andere niet.

ar
door aram - Sep 14, 2015 om 15:09
136 Antwoorden / 1 Vragen

Verpakking materiaal kost geld .
De meeste winkeliers berekenen het in hun producten .
Als je het product zo zou meenemen zonder verpakking betaal je dan toch voor de verpakking .
Bij de slager en visvoer word het op een plastic of kartonnen bakje of een stukje papier gewogen .
Wel zo fris je hebt dan minder kans op kruis besmetting .
Ze kunnen ook zonder wel wegen maar moeten dan elke keer voor ze gaan wegen die weegschaal schoonmaken .
Het risico dat je loopt is dat de smaak van het schoonmaakmiddel aan je product komt of nog erger dat je bellen ervan gaat blazen .
Waarom smaken producten minder in de supermarkt dan bij de slager of
visboer ? Antwoord het zit te lang in de verpakking .
De prijs van dat stukje papier mag dan wel wat hoger zijn . Als het goed is is de paling daardoor ietsje goedkoper .
Met wegen zonder dat papier zal de kosten voor de paling stijgen .
De kosten om die weegschaal elke keer schoon te maken worden dan meegerekend . Geloof me dat is duurder dan dat papiertje .

simon55
door simon55 - Sep 14, 2015 om 15:16
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Papier hier

ju
door juano - Sep 14, 2015 om 15:26
50 Antwoorden / 65 Vragen

Jaren geleden overkwam mij dit ook bij de aankoop van kruiden bij de drogist. De bestelde paar grammen kruiden werden in een enorme papieren zak gedaan en afgewogen. Meer papier dan duren kruiden. Bij navraag bleek dit legaal. Blijft wel vreemd.

ar
door aram - Sep 14, 2015 om 15:28
136 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn ook die een standaard verpakking gebruiken .
Daarvan is het gewicht van de verpakking al afgetrokken .
Als er niks oplicht zie je de wijzer onder nul staan .
Met verpakking word het dan nul .
Als je het gewicht van de paling had willen weten had je het zo op een geijkte weegschaal moeten leggen en niet op zo'n keuken dingetje bij je thuis .
Je had ook kunnen vragen om die kop eraf te snijden .
Gegarandeerd dat je de volgende keer meer voor je paling gaat betalen .

ka
door kama - Sep 14, 2015 om 15:34
161 Antwoorden / 19 Vragen

Wat een fijne reacties weer van sommigen .. maar soit.

Het komt meer voor. Wij kochten een tijd lang elke week nootjes: 250 gram studentenhaver + 50 gram macadamianoten. Omdat we ze thuis mengen zeg ik altijd: doe maar in één zakje. Maar ik zeg ook altijd: doe de macadamia's maar bij de studentenhaver in.
Want als het papieren zakje de eerste keer op de weegschaal wordt gelegd wordt het zakje (van iets meer dan 5 gram) meegewogen bij de noten. Daarna wordt de weegschaal op 0 gesteld en wordt de tweede soort noten erbij ingedaan. 5 gram op 250 gram veel goedkopere studentenhaver kost me minder dan 5 gram op 50 gram macadamia's.

ar
door aram - Sep 14, 2015 om 15:37
136 Antwoorden / 1 Vragen

Zet eens een rijtje werkende persoon weegschalen naast mekaar .
Ga op elke even staan en kijk wat je weegt . Er is niet 1 die hetzelfde aangeeft .
Met die je in de keuken gebruikt is het net zo .
Vandaar dat kleine afwijkingen zijn toegestaan .

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2015 om 15:54
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=aram schreef op maandag 14 sep 2015, 15:37]Zet eens een rijtje werkende persoon weegschalen naast mekaar .
Ga op elke even staan en kijk wat je weegt . Er is niet 1 die hetzelfde aangeeft .
Met die je in de keuken gebruikt is het net zo .
Vandaar dat kleine afwijkingen zijn toegestaan .

Dat is huis-tuin en keukengebruik. Weegschalen moeten ieder jaar gewoon geijkt worden, verplicht. De "gewone" weegschalen die supers nog gebruiken wijken ook af, wat kan, maar dat word (meestal) bij de kassa rechtgebreid, die weegschalen zijn ook geijkt.

mo
door mof - Sep 14, 2015 om 16:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Bij de NS heet dat "opstaptarief"

Volgende keer uw eigen papier meenemen!

En het kan nog erger. In Duitsland, Edeka, als je groente of fruit los koopt en niet in een plastic zakje doet
Dat op de geoente en fruitafdeling ligt, zo n boterhamzakjesachtig iets, dan leggen ze dat ee bij de kassa
Naast. Die halve gram moet nog betaald worden namelijk ....

Nee, het is niet netjes van de visboer, maar mag wel. Ze mogen ook 10 ons voor de prijs van 9 verkopen.
Een opstaptarief is dus wel geldig.

Maar wellicht zou dat aangegeven kunnen danwel moeten worden om de klant vooraf te kunnen laten kiezen.

gj
door gjs - Sep 14, 2015 om 16:33
35 Antwoorden / 23 Vragen

dat is niet alleen bij de visboer zo
de kaasboer op de markt weegt ook het papier mee
de groenteman idem dito een zak voor de appels en peren weegt men ook mee
dit is dus heel normaal ook vanwege de hygiëne .

ja
door jannyjoop - Sep 14, 2015 om 16:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

mensen weten kennelijk niet hoe een verkoopprijs wordt opgebouwd. Hierin zitten alle overheadkosten (salaris, huur enz.) en variabele kosten zoals verpakkingen. Dus de verpakking hoort niet meegewogen te worden. Ik heb zelf diverse keren hierover discussie gehad en laat het product dan ook liggen. Bij onze Plus supermarkt worden de producten gewogen zonder verpakking.
Het is van de zotte dat bv verpakking van rosbief - die 3,95/ons kost - ook 3,95/ons kost. Wat een waanzin.
Janny

me
door mein33 - Sep 14, 2015 om 17:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

O.T.

En Wheeler, de starter van dit topic hult zich in stilte.
Het is dat er in paling geen graten zitten, anders zou je nog op het idee komen dat hij misschien een graatje in z'n keel gekregen heeft en daarom niet reageert op alle antwoorden en suggesties ;-)))
Een beetje zouteloos t....... Nee, nee, dat hoort in een ander topic !!

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2015 om 17:53
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mein33 schreef op maandag 14 sep 2015, 17:45]O.T.

En Wheeler, de starter van dit topic hult zich in stilte.
Het is dat er in paling geen graten zitten, anders zou je nog op het idee komen dat hij misschien een graatje in z'n keel gekregen heeft en daarom niet reageert op alle antwoorden en suggesties ;-)))
Een beetje zouteloos t....... Nee, nee, dat hoort in een ander topic !!

Starters van Topics laten tegenwoordig nog maar weinig van zich horen, wat jammer is. Eenzijdige conversatie zullen we het maar noemen.

ioannes
door ioannes - Sep 14, 2015 om 18:56
20 Antwoorden / 3 Vragen

Ach..Hoe oud is de term "tik op de schaal al" ? Uit de tijd van de grutterswinkeliers en: die mentaliteit is er niet uit te sláan. Niet bij de middenstand, nog mìnder mij de Supermarktleveranciers waaronder de Multinationals en grote Fabrikanten. De consument betaal élk stukje verpakking.
Er kom al een twist in de markt: winkels die verhandelen zónder verpakking.......... :)

ma
door marco4659 - Sep 14, 2015 om 21:27
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jannyjoop schreef op maandag 14 sep 2015, 16:55]mensen weten kennelijk niet hoe een verkoopprijs wordt opgebouwd. Hierin zitten alle overheadkosten (salaris, huur enz.) en variabele kosten zoals verpakkingen. Dus de verpakking hoort niet meegewogen te worden. Ik heb zelf diverse keren hierover discussie gehad en laat het product dan ook liggen. Bij onze Plus supermarkt worden de producten gewogen zonder verpakking.
Het is van de zotte dat bv verpakking van rosbief - die 3,95/ons kost - ook 3,95/ons kost. Wat een waanzin.
Janny

Een normaal velletje A4 weegt ca. 80 gr/m2. Een velletje inpakpapier bij de visboer is qua formaat al snel 40 bij 50 cm, oftewel 0,2 m2 Dat een velletje inpakpapier (vaak ook nog met een plastic laagje) dus een gram of 10 weegt is heel goed mogelijk. Om dit dan vervolgens mee te wegen met het product wat je koopt is dus pure diefstal. Naar mijn mening is de reactie van jannyjoop dan ook de enige reactie waar ts wat aan heeft. Verpakkingsmateriaal is gewoon doorberekend in de overhead, meewegen betekent dik verdienen op de inkoopprijs van het inpakpapier, in het geval van paling gaat dit misschien zelfs wel richting 3000%

ze
door zeeuwse muts - Sep 14, 2015 om 22:16
8 Antwoorden / 1 Vragen

ik koop regelmatig garnalen/gamba's bij Jumbo, deze weeg je dus zelf af en komen in een emmertje. De weegschaal staat leeg op -46 (emmertje weegt tussen 38 en 44 gram). Als de weegschaal een keer niet goed (dus op 0) staat kun je dat melden bij de klantenservice en gaan ze de weegschaal veranderen. Zo kosten de garnalen dus ECHT € 10,00 p/kg en betaal je dus niet voor de verpakking. Op die manier is het tenminste eerlijk. Hetzelfde overigens met groenten en fruit die je zelf afweegt: als je de verpakking niet wilt meebetalen moet je wegen zonder de verpakking en daarna pas je groente of fruit in een zakje doen ;-)

be
door bertje59 - Sep 14, 2015 om 22:56
6 Antwoorden / 0 Vragen

Is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Wat dacht je van dat schaaltje onder de vleeswaren en dat schaaltje onder de gesneden kaas in de supermarkt. Bij sommige vleeswaren zit tussen de plakjes ook nog folie. Ook bij bakjes verse salade wordt het bakje meegewogen. Hier hoor je nooit iets over. Kennelijk weten veel mensen niet hoe je wordt belazerd. Bij voorverpakte fabriekssalades, zie je niet hoe ze afgewogen worden en hopen we maar dat de netto inhoud ook klop met wat opgegeven wordt. Misschien een onderwerp voor Kassa op TV.

ze
door zeeuwse muts - Sep 14, 2015 om 23:16
8 Antwoorden / 1 Vragen

ja bertje59, op die manier worden mensen belazerd waar ze bij staan. Volgens mij was er al ooit een programma over het verschil in gewicht wat je krijgt en gewicht dat op de verpakking staat.

wa
door walsum107 - Sep 15, 2015 om 00:04
54 Antwoorden / 0 Vragen

Boeien. Het zal zeker zwaar en tegen de lucht papier zijn, en dat voor € 0,60.

door 1953 - Sep 15, 2015 om 02:11
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Gebeurt al jaar en dag deze methode, het verpakkingsmateriaal moet ook betaald worden.

Of het nu schaaltje van het (de) vlees(waren) is of het doosje van de pralines o.i.d.

Kortom: de vis wordt (werd) duur betaald!

gj
door gjs - Sep 15, 2015 om 07:51
35 Antwoorden / 23 Vragen

wat een gedoe om een papiertje je klaagt toch ook niet over de graten en het vel van de paling die gooi je ook gewoon weg of lever je die in voor statie geld.

ar
door aram - Sep 15, 2015 om 13:14
136 Antwoorden / 1 Vragen

Als de vis ingekocht word betaald de visboer ook voor de graten , het velletje en de kop . Dat velletje kun je gewoon eten deden ze in de oorlog ook .
Dat velletje heeft verder geen voedingswaarde het is alleen maagvulling .
Bij sommige vleeswaren zit er zo'n velletje tussen .
Zonder dat velletje zijn de plakjes moeilijk van mekaar te scheiden .
Gemak heeft ook zijn prijs en die word vaak duur betaald .

audb
door audb - Sep 15, 2015 om 14:58
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wees blij dat uw vrouw het niet in Volendam heeft gekocht daar schijnt het zelfs €35,- per gram te kosten :)
Maar als de visboer nou geen papier die overigens de vet of olie op heeft gevangen maar een stuk folie had gebruikt zelfs dan had u nog die 60 cent betaald, hij verhoogt gewoon de prijs van de vis en dan betaalt u ook een stuk meer.

simon55
door simon55 - Sep 15, 2015 om 15:06
1556 Antwoorden / 5 Vragen

is de vis al op...............?

wh
door wheeler - Sep 15, 2015 om 16:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zowel het papier als de vis heeft ze gewogen. Ik blijf het bijzonder vinden dat je zoveel voor papier betaald.
Bedankt voor alle reacties.

simon55
door simon55 - Sep 15, 2015 om 16:26
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Graag gedaan hoor neem voortaan n plastic zakje mee kunnen ze t daar in kiepen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 15, 2015 om 17:03
16875 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 12 sep 2015, 18:03].....betaal je dus als klant 60 cent voor een vel papier wat je daarna weggooit?.....
Inderdaad. Zonde geld. ;-) >> wel een erg snelle reactie . Geldt ook voor tijger1@ al was die minder snel.

En ook sommige andere antwoorden: HET MAG NIET waarbij onder andere sprake is van het tekortkomen in het naleven van een (koop) overeenkomst. Maar tevens is er feitelijk dan sprake van oplichting.
Er is sprake van het kopen van paling tegen een bepaalde prijs. Dat moet dan worden afgerekend en er mag onder geen voorwaarde sprake zijn van het feit dat papier wordt afgerekend tegen dezelfde prijs.

De vraag is of de constatering ook werkelijk juist is aangezien ik diverse handelaren ken die hun weeginstrument hebben afgesteld op het gewicht van het papier dat dan niet wordt meegewogen.

In aansluiting op mein3@ : om feitelijk en precies te weten wat waarvoor betaald is is het absoluut noodzakelijk om thuisgekomen de paling met papier te wegen en zonder papier en ook nog op een geijkte weegschaal. Als het gewicht van de paling zonder papier vermenigvuldigd met de prijs per ons het betaalde bedrag is, dan is er niets aan de hand. Maar uit de vraag zie ik niet dat de paling is gewogen resp. thuis meegewogen!

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2015 om 17:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=wheeler schreef op dinsdag 15 sep 2015, 16:10]Zowel het papier als de vis heeft ze gewogen. Ik blijf het bijzonder vinden dat je zoveel voor papier betaald.
Bedankt voor alle reacties.Fijn dat je dan ook nog laten weten wat de vis woog.

wh
door wheeler - Sep 15, 2015 om 17:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat bleek 30 gram paling en 10 gram papier

simon55
door simon55 - Sep 15, 2015 om 17:16
1556 Antwoorden / 5 Vragen

schoonmoeder zal weg mee gewogen zijn

simon55
door simon55 - Sep 15, 2015 om 17:17
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@ gerrialtena

U had jurist moeten worden zeker roeping misgelopen

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2015 om 17:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=wheeler schreef op dinsdag 15 sep 2015, 17:15]Dat bleek 30 gram paling en 10 gram papierWonderlijk.

simon55
door simon55 - Sep 15, 2015 om 17:22
1556 Antwoorden / 5 Vragen

zal dan wel karton geweest zijn

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2015 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie koopt er nou 30 gram paling?

@gerrit

En als het papier is meegewogen en berekend, dan betaal je dus 60 cent voor die 10 gram papier.

En natuurlijk mag dat niet, is toch al herhaalde malen naar viren gebracht.

me
door mein33 - Sep 15, 2015 om 17:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wheeler schreef op dinsdag 15 sep 2015, 17:15]Dat bleek 30 gram paling en 10 gram papier

Topic starter "wheeler" geeft met deze reactie wel heel duidelijk aan dat hij een ????? * is en niet serieus genomen kan worden.

* kan even niet op de juiste benaming komen ;-))

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2015 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, want volgens de vraag kocht zij een ons paling. Dan is 30 gram wel erg weinig, of ze moet er onderweg van gesnoept hebben.;-))

wh
door wheeler - Sep 19, 2015 om 12:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

NVWA Klantcontactcentrum
03:16 (9 uur geleden)

aan mij

Geachte meneer Kerkhof,

Als producten voorverpakt zijn, geldt dat de inhoud van de verpakking op de verpakking vermeld moet staan. Dus een verpakking met de vermelding 100 gram moet ook 100 gram product bevatten.

Als de ondernemer de verpakking op de weegschaal legt en daarop het product en de verpakking (tarra) dus meeweegt, geldt dat het aan de consument is om dit te accepteren of niet.

Met vriendelijke groet,

Carla Aponno
hoofd afdeling klantcontactcentrum
........................................................................
Divisie Klantcontact & dienstverlening
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
Catharijnesingel 59 | 3511 GG | Utrecht
Postbus 43006 | 3540 AA | Utrecht

wh
door wheeler - Sep 19, 2015 om 12:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

NVWA Klantcontactcentrum
03:16 (9 uur geleden)

aan mij

Geachte meneer Kerkhof,

Als producten voorverpakt zijn, geldt dat de inhoud van de verpakking op de verpakking vermeld moet staan. Dus een verpakking met de vermelding 100 gram moet ook 100 gram product bevatten.

Als de ondernemer de verpakking op de weegschaal legt en daarop het product en de verpakking (tarra) dus meeweegt, geldt dat het aan de consument is om dit te accepteren of niet.

Met vriendelijke groet,

Carla Aponno
hoofd afdeling klantcontactcentrum
........................................................................
Divisie Klantcontact & dienstverlening
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
Catharijnesingel 59 | 3511 GG | Utrecht
Postbus 43006 | 3540 AA | Utrecht

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2015 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wheeler

Dat weten we dus ook weer. Ik zou maar een andere visboer zoeken met lichter papier.

costnix
door costnix - Sep 21, 2015 om 10:58
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De visboer zal de prijs van zijn producten dan wel gaan verhogen, om zijn iverpakking door de klant te laten betalen.
De verpakking wordt duur betaald.

jo
door jorisw - Sep 21, 2015 om 12:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het alternatief is simpel: de vis wegen zonder verpakking, en dan betalen voor de vis, het verpakkingsmateriaal en het schoonmaken van de weegschaal na iedere weging... Ik weet al wat goedkoper is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2015 om 13:13
16875 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 21 sep 2015, 12:34]Het alternatief is simpel: de vis wegen zonder verpakking, en dan betalen voor de vis, het verpakkingsmateriaal en het schoonmaken van de weegschaal na iedere weging... Ik weet al wat goedkoper is.

En dan een probleem hebben met de keuringsdienst wegens onvoldoende hygiëne?

De oplossing, als al gezegd: verpakking op weegschaal en dan product wegen, gewicht verpakking in mindering brengen van