valerius-2
door valerius-2 Jun 4, 2013 om 19:24
Voeding & gezondheid

Peultjes hoe behoren ze schoonkemaakt te zijn.

Een kennis van mij heeft dus een leverancier van ingevroren maaltijden.Nu heeft hij laatst iets aparts besteld en daar waren peultjes in verwerkt, en die waren dus met haar, niet afgehaald zoals ik het doe omdat ik dat al van jongs afaan gewend ben..
Is dit nu normaal of ben ik te veel vewent met de groenten thuis. Daar was al hommelus als er nog met een haar aanwezig was. Heeft de leverancier nu gelijk dat ontharen van de peultjes voor dat ze worden gekookt niet nodig is?

10702 13 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jun 4, 2013 om 20:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 4 jun 2013, 19:50]Dag valerius-2, peultjes zijn toch gewoon verse doperwten? Ik heb er nog nooit een "harig" iets in gevonden. Je dopt ze eigenlijk net als tuinbonen, dus de schone peul (de erwt) komt er dan "onthaard" uit. Is die kennis misschien in de war met de sugar snips? Die moet je, net als snijbonen, wel ontharen. Maar het moet in ieder geval zonder harigheid in de maaltijd zitten. Nee hoor, u bent helemaal niet verwend. Vreemde redenatie van de leverancier.

Nee hoor peultjes zij veel eerder gerooid en zitten dan ook erwten in, wel een begin hiervan, Peultjes zijn dan ook alleen de schil om te koken en van te genieten.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 4, 2013 om 22:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 4 jun 2013, 21:45]Vandaar dat ik schreef: Peultjes zijn toch gewoon verse doperwten ??. Dan heb ik nog nooit peultjes gegeten. Ga er zeker eens voor op pad.

@zoekster, ze lijken op de foto wel een beetje op Sugar snaps.

IK zou dit echt wel eens aan beginnen, ik vind het een van de lekerste voorjaars groenten. Maar zo ziet nooit te oud om iets te leren (eten)

valerius-2
door valerius-2 - Jun 5, 2013 om 12:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=aurora1 schreef op dinsdag 4 jun 2013, 23:20]Als ik peultjes uit een grote bak op de groenteafdeling koop moet ik ze meestal nog wat van draadjes ontdoen. Als ik een pakje schoongemaakte koop zitten er geen draadjes meer aan, maar ik kijk ze wel nog even na want ik houd, net als zoekster, ook niet van dergelijke verrassingen... Ik zou de kant en klare maaltijd niet (meer) kopen als ze verrassingen met draadjes hebben.

Dat doen ze dan ook niet meer ,keuze zat maar de peulen waren toch wel gewenst op goed schoon gemaakt.Zo is het ook doorgegeven dat zij eerst zullen melden dat ze draad vrij zijn. Maar ze hebben natuurlijk een voorraad en die moet eerst weg.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 5, 2013 om 15:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Allemaal bedankt Het kookuurtje is nu voorbij.

poltol
door poltol - Jun 9, 2013 om 19:07
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als de peultjes jong genoeg zijn zal er geen "draad" aanzitten.
Natuurlijk gaat een kookbedrijf die niet echt schoonmaken.
Die snijden, met een hand vol tegelijk, de kop en kont eraf en hup de pan in.
Ik zelf controleer wel altijd of er nog een draad meekomt met het verwijderen van kop en kont.

Eigenlijk moet het zo:

Gebruik ongeveer 200 tot 250 gram peultjes per persoon
Snij met een scherp schilmesje de 'kontjes' van de peultjes af.
Spoel de peultjes voor dat je ze gaat koken eventueel even af met wat schoon water.
Breng voldoende water aan de kook tegelijkertijd met de peultjes erin en een snuf zout.
Laat de peultjes zo'n 8 minuten koken.
De gekookte peultjes afgieten.

Eet smakelijk, poltol.

mi
door miepje58 - Jul 20, 2013 om 19:09
208 Antwoorden / 6 Vragen

Leuk... ik leer elke dag iets nieuws. Hoe kan iemand nou nog nooit peultjes hebben gegeten? Die dingen liggen toch uitgebreid in de supermarkt? Vaak zelfs náást de sugarsnaps zodat je moet uitkijken dat je de goede pakt.
En ja, ik maak ze ook schoon hoor. Ik eet ze echter vanwege de hoge prijs meestal niet als groente alleen, maar in een gerecht waar nog meer groente in moet.

zoekster
door zoekster - Jul 24, 2013 om 00:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Peultjes zijn geen doperwten, maar dit KLIK

Net als valerius 2 ben ik van mening dat je ze heel goed moet afhalen, geen enkel draadje mag eraan zitten. Veel mensen vinden het niet nodig, maar wat dat betreft ben ik net zo verwend als valerius. Ik hou ook niet van onverwachte graten in de vis. Ook doen de buitenste blaadjes van de kropsla niet mee. En meer van dat soort dingen.

ekiem
door ekiem - Jul 24, 2013 om 00:12
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ha ha, peultjes, heerlijk.
Als ik ze koop dan haal ik er altijd de "draadjes " af . Ze zijn inderdaad niet goedkoop maar wel lekker. Zelfs lekkerder dan suger snaps waar ik ook de "draadjes "vanaf haal.

gr Ekiem

aurora1
door aurora1 - Sep 21, 2013 om 23:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik peultjes uit een grote bak op de groenteafdeling koop moet ik ze meestal nog wat van draadjes ontdoen. Als ik een pakje schoongemaakte koop zitten er geen draadjes meer aan, maar ik kijk ze wel nog even na want ik houd, net als zoekster, ook niet van dergelijke verrassingen... Ik zou de kant en klare maaltijd niet (meer) kopen als ze verrassingen met draadjes hebben.

kanty
door kanty - Sep 21, 2013 om 23:03
284 Antwoorden / 69 Vragen

Alle draadjes eraf. Ze zijn heerlijk. We hebben het vaak met bonen uit blik/glazen pot dat er draden aan zitten. Nou dan lust ik het niet meer. Dat vind ik zo smerig.

tenormin
door tenormin - Sep 29, 2013 om 14:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=miepje58 schreef op woensdag 5 jun 2013, 14:15]Leuk... ik leer elke dag iets nieuws. Hoe kan iemand nou nog nooit peultjes hebben gegeten? Die dingen liggen toch uitgebreid in de supermarkt? Vaak zelfs náást de sugarsnaps zodat je moet uitkijken dat je de goede pakt.
En ja, ik maak ze ook schoon hoor. Ik eet ze echter vanwege de hoge prijs meestal niet als groente alleen, maar in een gerecht waar nog meer groente in moet.

O.T. Ja, gek hé, miepje58. Hoe bestaat 't.

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2013 om 22:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dag valerius-2, peultjes zijn toch gewoon verse doperwten? Ik heb er nog nooit een "harig" iets in gevonden. Je dopt ze eigenlijk net als tuinbonen, dus de schone peul (de erwt) komt er dan "onthaard" uit. Is die kennis misschien in de war met de sugar snips? Die moet je, net als snijbonen, wel ontharen. Maar het moet in ieder geval zonder harigheid in de maaltijd zitten. Nee hoor, u bent helemaal niet verwend. Vreemde redenatie van de leverancier.

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2013 om 16:04
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Vandaar dat ik schreef: Peultjes zijn toch gewoon verse doperwten ??. Dan heb ik nog nooit peultjes gegeten. Ga er zeker eens voor op pad.

@zoekster, ze lijken op de foto wel een beetje op Sugar snaps.