di
door diervrij Mar 7, 2011 om 11:40
Voeding & gezondheid

Plantaardig

Alpro maakt reclame op de televisie voor hun margarines, hierbij maken ze de melding dat de margarine volledig plantaardig is. Echter de margarine bevat vitamine D3 die van dieren afkomstig is.

Kan dit zomaar ? Ze springen op de "plantaardig is gezond kar", zonder dat hun product echt plantaardig is.

1687 10 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Mar 7, 2011 om 13:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Je zult dit is met de warenwet instantie moeten opnemen.

f.weele
door f.weele - Mar 7, 2011 om 14:24
1085 Antwoorden / 27 Vragen

de meeste margarines worden gemaakt van 100% plantaardige olie.
vitamines (a & d) zijn, voorzover ik weet, toegevoegd omdat dit wettelijk is
verplicht.
m.vr.gr.

di
door diervrij - Mar 7, 2011 om 14:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn margarines die melkbestanddelen bevatten ook. Dat vitamine toevoeging wettelijk verplicht is maakt vitamine D3 niet plantaardig. Alpro zou kunnen vitamin D2 toevoegen wat wel plantaardig is.

erik008
door erik008 - Mar 7, 2011 om 15:00
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Weet je zeker dat het D3 is?
Op de site van http://www.alprosoya.nl/ staat alleen vitamine D

Hier staat dat jouw lichaam van de D2 de D3 maakt.
Mijn conclusie is dat er D2 in zit

vladja
door vladja - Mar 7, 2011 om 15:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=diervrij schreef op maandag 7 mrt 2011, 14:33]Er zijn margarines die melkbestanddelen bevatten ook. Dat vitamine toevoeging wettelijk verplicht is maakt vitamine D3 niet plantaardig. Alpro zou kunnen vitamin D2 toevoegen wat wel plantaardig is.

Ja, dat is de oplossing. Je voegt gewoon een andere vitamine toe. In plaats van D3 doe je D2. Maar dat is niet hetzelfde, toch????

Vladja

di
door diervrij - Mar 7, 2011 om 15:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ze gebruiken D3, heb het ze gevraagd. Ze zijn op de hoogte dat het dierlijk is.

Je kan niet zomaar conclusies maken aan de hand van hun website dat specific is welke soort het is en dan een totaal niet gerelateerde website.

di
door diervrij - Mar 7, 2011 om 15:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

*niet specifiek*

erik008
door erik008 - Mar 7, 2011 om 15:26
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als je zeker bent, dien een klacht in bij http://www.reclamecode.nl/
Als er meer mensen klagen, gaat de procedure sneller.

erik008
door erik008 - Mar 7, 2011 om 15:33
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@vladja

Normaal zit er D2 in ons voedsel.
Je huid vangt zon op en zet dat om in D3

Dus uiteindelijk wordt de D2 toch weer D3

di
door diervrij - Mar 7, 2011 om 15:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Als er vitamine D toegevoegd wordt is dat vaak vitamine D3. Dat wordt gemaakt uit lanolin (van schapen). In producten die wel geschikt zijn voor veganisten wordt er inderdaad D2 toegevoegd, meestal moet je die al gaan zoeken in de natuurvoedingswinkel. Er bestaat ook D3 uit paddestoelen, maar dat is minder algemeen. Enkel in een paar multivitamine supplementen die vegan zijn zal je die aantreffen. Ik vermoed dat het niet mogelijk is om vitamine D3 uit paddestoelen op grote schaal in te zetten. Zou duurder worden dan die lanolin.

Als het wettelijk kan dan zal de reclame code commisie niet optreden, vandaar mijn vraag hier dus.