jh
door jhi Feb 2, 2011 om 02:11
Voeding & gezondheid

Podotherapeutische zolen

Wat is uw ervaring met podotherapeutische zolen? Worden uw klachten er door opgelost of komen er na verloop van tijd juist andere klachten bij?

12351 18 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Feb 2, 2011 om 07:14
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn klachten worden er sterk door verminderd, c.q. opgeheven.

Ik heb wel goed aangegeven wat de klachten zijn.

erik008
door erik008 - Feb 2, 2011 om 12:52
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Mijn ervaring is, dat je beter een verwijskaart voor een revalidatiearts kunt halen.
Die meet als het nodig is, steunzolen aan.
Met podotherapeutische zolen heb ik slechte ervaring.
Bij alle zolen kunnen rugklachten optreden.
Bij de juiste zolen is dit tijdelijk van aart.

tr
door trineke - Feb 2, 2011 om 14:22
65 Antwoorden / 23 Vragen

Ik heb er heel goede ervaring mee.
De podotherapeute onderzocht mijn voeten heel zorgvuldig.In combinatie met een hulpstukje ben ik totaal van mijn klachten af. Ook voor het bezoek aan een podotherapeut is een verwijzing nodig.De zorgverzekeraar vergoedt niet alles.
Trineke

spooky01
door spooky01 - Feb 2, 2011 om 15:14
418 Antwoorden / 56 Vragen

Ik heb ook zolen van de podotherapeut, ik ben alleen hier naar doorverwezen via het ziekenhuis. Daar heeft de arts mij zolen aangeraden, het heeft wel goed geholpen. Je moet de zolen ook niet meteen de hele dag dragen, je moet het opbouwen. Mijn klachten komen door artrose.

ju
door juano - Feb 2, 2011 om 16:41
50 Antwoorden / 65 Vragen

Zoals met veel zaken hangt het resultaat af van de kwaliteit van de behandelaar.
De eerste podotherapeut heeft mij zooltjes aangemeten terwijl ik links een beenverkorting heb van 20mm. De zooltjes hadden evenwel gevoelsmatig toch zin.
Een tweede podotherapeut wilde vanwege de verkorting absoluut geen zooltjes aanmeten. Onverantwoord meende hij en verwees mij door naar een orthopeed.
Ik bedoel maar.
Succes.

gi
door ginyt - Feb 8, 2011 om 14:07
19 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jhi schreef op woensdag 2 feb 2011, 02:11]Wat is uw ervaring met podotherapeutische zolen? Worden uw klachten er door opgelost of komen er na verloop van tijd juist andere klachten bij?

Enige jaren geleden heb ik deze ook gehad i.v.m. het feit dat mijn ene been korter was dan de andere.
Van tijd tot tijd kreeg ik weer andere zolen. Het heeft mij goed geholpen, de beenlengte is opgeheven.
Nu gebruik ik ze niet meer, maar zou het misschien nog wel goed zijn.
Ik denk wel dat de ene podotherapeut niet de andere is, dus je moet er zelf wel een goed gevoel bij hebben.

jo
door joan - Feb 8, 2011 om 14:18
26 Antwoorden / 4 Vragen

Wij hebben samen (mijn man en ik) steunzolen van de podo therapeut, (werd vergoed door agis) en waren er zéér content mee, onze pijn in knieen en rug was stukken minder.
Maar nu hebben wij MBT SCHOENEN, de originele, dus erg duur, maar daar lopen we helemaal mee weg. Koop deze wél in een MBT winkel want dan heb je de goede service, mijn 1e paar schoenen liepen scheef, en ze werden opgestuurd naar duitsland, de sensor was verschoven, en ik kreeg na een week een nieuw paar schoenen of laarzen, naar keuze.
Nu heb ik ook de laarzen er van gekocht, en die zijn ook prima.
De inleg zolen van de podo, gebruik ik in laarzen en schoenen die niet van MBT zijn.
Dus wij hebben geen narigheid met de podo, alleen ...als de zolen wat bijgesteld moesten worden, duurde het 6 weken voor we ze terug hadden, en dat was wel vervelend.

defries
door defries - Feb 8, 2011 om 15:01
69 Antwoorden / 0 Vragen

De ene 'podo' is de andere niet, kortom je hebt goede en minder goede. Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met 'mijn' huidige podo therapeut, (is de tweede). Men moet wel met enige regelmaat nieuwe zolen nemen, volgens mij vergoed de verzekering eens in de zoveel tijd (2 of 3 jaar). Een goede schoen is ook een vereiste, anders is het in principe weggegooid geld.. Bij een bezoek aan de podo neem ik, op zijn verzoek, mijn schoenen mee.

xx
door xxxellen - Feb 8, 2011 om 15:52
4 Antwoorden / 3 Vragen

Door podotherapeutische zolen is de nagel van mijn rechter dikke teen losgegaan. Die heb ik bij een pedicure moeten laten verwijderen. En tot op de dag van vandaag heb ik nog altijd een nagel die loszit en efbreekt. De zooltjes zijn een jaar of 3 geleden aangemeten en ik heb er maar één keer op gelopen.................

donkschr
door donkschr - Feb 8, 2011 om 16:03
79 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb al diverse jaren podotherapeutische inlegzooltjes. De podotherapeute heeft deze op mijn voeten aangemeten. Een bult op een knokkel? Stukje uit het zooltje om de bult ruimte te geven. Ik kon bijna niet meer lopen van de pijn, maar sinds ik zooltjes heb is de pijn verdwenen. Zomers loop ik zelfs zonder zooltjes in open schoenen. Een keer in de week/2 weken draag ik dan de zooltjes weer een keer. De zooltjes moeten meestal wel 1 keer per 2 jaar vernieuwd worden, omdat deze toch slijten.

wi
door willyg - Feb 8, 2011 om 16:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

2x naar podotherapeut geweest, heeft mij een hoop geld gekost, geen resultaat.
- wel geklungel met ophogen middenvoet (totaal overbodig en onwenselijk)
daarna weer wat aanpassingen, hielp niets - kon nog geen 500 mtr. lopen.
Podotherapeut bleef ""doorklungelen".

Via orthopedisch schoenmaker daarna doorverwezen naar chirurg orthopedie - na operatie wel resultaat.
M.i. Podotherapie: totaal geen nut, ga - via huisarts - naar een orthopedisch schoenmaker, die beter kan zien wat er aan de hand is, en of het probleem via "speciale zooltjes"" is op te lossen, c.q. doorverwijzen naar specialist.

Em
door Emmap - Feb 8, 2011 om 16:48
162 Antwoorden / 8 Vragen

Met klachten van kleine tenen naar de huisarts, die wist eigenlijk geen oplossing, leek het ook geen probleem te vinden, waar ik mee kwam, maar voor mij was het wel degelijk een probleem. Ik kon niet meer de afstanden lopen die ik wilde lopen, blaren, pijn, eeltvorming...
Hij kwam, zij het aarzelend, op het idee van een bezoek aan de podotherapeut.

Zij had een fantastische oplossing: zgn. teenstukjes van soort siliconengoedje met verharder. Supersimpel en supereffectief.
Daarnaast inlegzooltjes aangemeten gekregen voor voetstandcorrectie. Inmiddels aan mijn tweede setje inlegzooltjes toe, die zijn nog beter dan de eerste, meer schokdemping en meer correctie.
Alle door mij veelgedragen schoenen meegenomen en laten beoordelen.
Goede adviezen over allerlei schoenen gekregen: over wandelschoenen, sportschoenen, dansschoenen, schaatsen zelfs, en over het wennen aan de zooltjes.
Geen extra klachten ontstaan door de zooltjes, voor zover ik kan beoordelen.
Bij volgens mij uitgebreid onderzoek werd ook een soort foto van de voetzool gemaakt op een kast met een glazen plaat, binnen ca. 10-14 dagen de zooltjes thuisgestuurd. Tegenwoordig sneller, ca. 7 dagen. De laatste aanpassing kon ik zelfs op wachten.

Mijn podotherapeut is lid van de nederlandse vereniging van podotherapeuten, ik weet verder niet wat dat zegt over de kwaliteit, maar je kan in elk geval de website bekijken.

Ik had geen idee van wat een podotherapeut doet, maar ik ben er blij mee.

lo
door lowjoe - Feb 9, 2011 om 00:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had voor jaren terug veel last van pijnlijke hielen,ik kon echt de dag niet af wachten dat ik naar huis kon,zoveel pijn had ik er aan tijdens werk in de bouw.Naar de podotherapeut en zooltjes gekregen.Na twee weken voelde ik al resultaat in minder worden van de pijn!Later helemaal geen pijn meer!
En ik voel nu ook direkt wanneer ze weer vernieuwd moeten worden,want dat moet eigenlijk elk jaar!
Kortom,ik ben zeer tevreden er over.

do
door dompie - Feb 9, 2011 om 08:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

goede ervaringen met podotherapeutische zolen, al jaren, met alleen steunzolen bleven de rugklachten, met podotherapeutische zolen weinig tot geen klachten meer van mijn rug. Er wordt naar het totale plaatje gekeken, niet alleen de voeten. Let wel op! Er is een groot verschil tussen podotherapeut en podoloog! Podotherapie is een HBO studie, net als Fysiotherapie, er wordt naar rug/benen/voeten gekeken, een podoloog is iemand die een studie/cursus heeft gevolgd en alleen naar de voeten kijkt, dus net als bij een orthopedische hulpmiddelen winkel, alleen steunzolen aanmeet, en niet verder kijkt.

ar
door artenan - Feb 9, 2011 om 11:06
13 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals te lezen valt zijn er grote verschillen in ervaringen.
Die van mij is tweeledig:
Na overbelasting van de archillis spieren door lopen in hoge bergschoenen waarin de enkel is gefixeerd, kon ik op een gegeven moment niet meer lopen zonder pijn. Eigenlijk wilde ik helemaal niet meer lopen door de pijn.
De podotherapeut bood de oplossing met speciaal aangemeten zooltjes (op eigen kosten) in de schoenen en kon ik weer aardig lopen.
Helaas niet van blijvende aard. Want hierdoor kwam ik hoger in de schoen te zitten en kreeg ik uiteindelijk ontstoken hielen. Na lang sukkelen loop ik inmiddels weer jaren zonder aanpassingen, kilometers lange tochten, maar alleen op lage wandelschoenen, want hoge zijn blijkbaar niet geschikt voor mij.
Kortom: de podotherapeutische zolen kunnen (tijdelijk) uitkomst bieden maar geven geen garantie.
Succes

clijnmarijne
door clijnmarijne - Feb 9, 2011 om 21:48
134 Antwoorden / 46 Vragen

Hallo,
op een gegeven moment kreeg mijn man dermate last van eelt onder de bal van zijn voet, dat hij gewoon niet meer kon lopen, zo'n pijn. Wij zijn naar een podotherapeute gegaan en die heeft een uitgebreid onderzoek gedaan (incl.
de door iemand anders al genoemde glazen plaat). Er werden zooltjes aangemeten en sindsdien heeft mijn man geen enkele klacht meer. Ik geloof dat hij de zooltjes al zo'n jaar of 5 heeft en er hoeft nog niets te worden aangepast
(1x per jaar op controle). Heel tevreden dus.
Clijnmarijne

sp
door spikkel - Mar 30, 2011 om 11:24
148 Antwoorden / 5 Vragen

Een Revalidatie arts en een orthopedisch schoenmaker hebben voor mij 3 paar orthopedische schoenen in elkaar 'geklungeld'. In drie jaar tijd ben ik zeker 50 keer terug geweest voor aanpassingen aan de schoenen. Uiteindelijk was ik veel geld kwijt en stonden er 3 paar schoenen in de gang waar ik niet op kon lopen. Er was zelfs een paar schoenen te KLEIN !!

Een jaartje later werd ik doorgestuurd naar een podotherapeut. Alvorens hier naartoe te gaan heb ik inforrmatie ingewonnen. Alleen de beloftes hebben mij al doen besluiten er niet naar toe te gaan. Mijn wervelkolom staat scheef, zoveel voorwaarts als zijwaarts waardoor het lijkt dat mijn benen een lengteverschil hebben. Mijn voeten zijn een hoopje botten waar geen enkele stevigheid in zit. Al mijn gewrichten zijn te los, mijn banden zijn te ruim waardoor mijn gewrichten bij het minste geringste uit de kom gaan. Dit kon allemaal opgelost worden met podo zooltjes. Mijn losse gewrichten en ruime banden zouden als door een wonder steviger worden en zelfs mijn morfinegebruik zou misschien verminderd kunnen worden. N.B. gewrichten die steeds weer uit de kom gaan worden vaak operatief vastgezet. Deze meneeer kon het met zooltjes......

Triest, hoe wanhopige mensen door dit soort gasten overgehaald worden om veel geld uit te geven voor niets. Uiteraard zijn er klachten die hiermee verlicht kunnen worden maar als je lijf van top tot teen verkeer in elkaar zit kunnen geen honderd zooltjes daar iets aan veranderen. Als de orthopedisch schoenmaker het zelfs niet meer weet kan zo'n podo gast mij van al mijn klachten afhelpen. Geloof je nog in sprookjes ? Ikke niet !

jo
door joan - Mar 30, 2011 om 11:49
26 Antwoorden / 4 Vragen

spikkel, wat een elende
misschien heb ik nog een oplossing????
zelf hebben wij schoenen gekocht in de originele winkel van MBT schoen te Arnhem.je wordt er keurig geholpen, ik weet niet of het uw voeten ook kan helpen beter te lopen.
maar ik kon ook slecht lopen veel pijn in mijn knieen, en heb deze schoenen gekocht (na jaren birckenstocks te hebben gedragen) en het gaat goed.
alleen nu is mijn grote teen aan het op spelen drukt de kleintjes aan de kant, want ik heb een dystrofie voet, en ben ik bij een podoloog therapeut sinds gisteren, en heb ik van die teen corrigerende dingen gekregen die opmaat zijn gemaakt van siliconen, en dat is weer afwachten natuurlijk, maar ik ben zéér te vreden met mijn schoenen, ze zijn wel duur 250 euro en wordt niet vergoed, ik hoop dat u er wat aan heeft, sterkte gr joann