Le
door Leo Sittard Feb 5, 2024 om 17:36
Voeding & gezondheid

Prijsverschil houmous 200 gram

Ik kocht in de derde week van januari Houmous (of Hummus) bij de Plus (naturel, merk Plus) en enkele dagen later bij Nettorama hummus (ook naturel en van het huismerk 'bijzonder lekker"). Precies hetzelfde bakje, 200 gram, dezelfde samenstelling (63% kikkererwten etc) en... hetzelfde EG etiket (nummer producent 223109). Dus bij hetzelfde bedrijf geproduceerd. Alleen... bij Nettorama betaal ik € 1,09 en bij de Plus € 2,50 (!). Meestal bij Aldi of plus € 1,39.
Dat is allemaal toch wel een hééél groot verschil tussen een discounter en een A-supermarkt.

1851 10 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Feb 5, 2024 om 17:39
2340 Antwoorden / 24 Vragen

De winkelier bepaalt de prijs en als u het elders goedkoper kunt krijgen, moet u naar elders.

Le
door Leo Sittard Feb 5, 2024 om 18:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk maar dit rechtvaardigt toch geen prijs die bijna 140 procent hoger is?

sira
door sira Feb 5, 2024 om 19:17
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Het werkt wel zo.

Ik heb maar 1 supermarkt in mijn dorp (Boon's Markt een goede supermarkt met ruime gratis parkeergelegenheid) en daar doe ik mijn boodschappen, terwijl er verderaf van mijn dorp supermakten zijn die veel goedkoper zijn, maar ik ga geen 24 km v.v. rijden naar die goedkopere supermarkten, dat maakt het voor mij nog duurder.

Topantwoord

Analoog
door Analoog - Feb 5, 2024 om 17:50
137 Antwoorden / Vragen

Met minimale inspanning je snel een paar euro kunt "verdienen" want alle tv en radio reclames kosten ook geld en gok eens wie dat betaald?

Le
door Leo Sittard Feb 5, 2024 om 18:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

De klant dat is zeker. Maar hier gaat het wel om bijna 150 procent meer. Dat kan nooit alleen aan de reclame liggen.

Analoog
door Analoog Feb 5, 2024 om 19:38
137 Antwoorden / Vragen

Nee natuurlijk niet, maar de algehele kosten bij in dit geval de Plus zijn hoger dan bij een Nettorama, je moet het groter zien.

Kom ik hier bv in de Aldi dan loopt er weinig personeel op de werkvloer, in tegenstelling tot AH en Jumbo, daar lopen er vier
keer zoveel en ook die kosten worden doorberekend, het is een optelsom....

ju
door juliomariner - Feb 5, 2024 om 18:47
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, de ondernemer hoeft zijn prijsbeleid niet te rechtvaardigen.
Jumbo heeft een heel "flexibel" prijsbeleid af o.a. afhankelijk van hoeveel en welke concurrentie er in de buurt zit.
Hierdoor kan een artikel bij de Jumbo in Sittard veel goedkoper zijn dan hetzelfde artikel bij de Jumbo in Tjietjerkstradeel

tenormin
door tenormin - Feb 5, 2024 om 19:13
16829 Antwoorden / 108 Vragen

PLUS is een goede supermarkt, dat wel, maar ook "lekker aan de prijs". Maar begrijp dan alleen niet dat u dan niet eerst naar Nettorama gaat. In onze regio ken ik trouwens geen Nettorama. 't Kan natuurlijk ook zo zijn dat die PLUS een franchisenemer is, die kunnen op basis van afname ook een prijs bepalen.

ne
door neodutchio - Feb 5, 2024 om 19:25
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Nettorama is een goedkope supermarkt zonder fratsen, geen fatsoenlijke website, geen landelijke dekking en geen volledig assortiment. Plus is daarentegen completer, biedt service, heeft een luxerer uitstraling en heeft dus ook een heel andere kostenpatroon dan Nettorama. En ja, dat betaald zich uit in prijsverschillen. En die verschillen kunnen fors zijn.

tenormin
door tenormin Feb 5, 2024 om 19:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Niet alleen een luxere uitstraling: is ook aanwijsbaar duurder maar ook veel betere smaken in lokale produkten. Helaas is de PLUS bij mij ook een franchisenemer: hij kan geen thuis bezorgen meer doen. Ben nu bij Jumbo: kant en klaar producten wel geprobeerd maar niet te nassen. Rosbief, bij de PLUS 'gewoon' slagerij niveau, bij Jumbo: leren lapjes. Gelukkig heb ik een buurvrouw die mijn 'eet' winkels wil halen.

rj
door rjw - Feb 5, 2024 om 19:33
3262 Antwoorden / 5 Vragen

We hebben echt veel te weinig regels in Nederland. Er moet zo snel mogelijk een hummus wet komen die tot op de cent nauwkeurig voorschrijft voor hoeveel het verkocht moet worden. Belachelijk dat mensen nog vrijheden hebben!

Thecla58
door Thecla58 Feb 6, 2024 om 09:38
854 Antwoorden / 3 Vragen

Hahahahhahah... heerlijk deze reactie. :)))))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 5, 2024 om 21:56
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Leo,

Bij meerdere producten is dit aan de orde.

Vaak kun je het inderdaad aan de verpakking zien ,dat het om dezelfde fabrikant gaat met een andere label erop.

1paul
door 1paul - Feb 6, 2024 om 08:18
3149 Antwoorden / 0 Vragen

groot verschil en ja, niemand kan bepalen wie iets te koop zet voor hoeveel!!

is toch echt aan de verkoper, de klant bepaalt vervolgens of deze iets aankoopt of niet..

Thecla58
door Thecla58 - Feb 6, 2024 om 09:41
854 Antwoorden / 3 Vragen

Humus is eigenlijk niets meer dan fijngemalen kikkererwten met olie, kruiden en zo... Dan maak je voor hetzelfde geld heel veel meer humus en nog gezonder ook zonder al die toegevoegde meuk.

Hier een recept.

sira
door sira Feb 6, 2024 om 11:58
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Mij valt de kant en klare humus altijd tegen, ik zal het recept een keer proberen.
Zo zie je maar weer dat smaken verschillen.

rj
door rjw Feb 6, 2024 om 19:22
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind kant-en-klare humus altijd een beetje smaken als hele slechte tonijnsalade. Met de smaak van nat karton. Dus inderdaad: kleine moeite om het zelf te maken. Maar dat geldt voor heel veel producten. En de benodigde apparatuur zoals een blender koop je voor bijna niks in veel winkels. Ik heb 2 jaar terug de goedkoopste bij de Mediamarkt gehaald (met een dikke glazen beker, de veel duurdere Moulinex en Philips hadden een plastic beker) voor 3 tientjes.en dat ding blend alles naar de <vul maar een woord naar keuze in>. Ook handig voor zelfgemaakte boemboes (als zullen de indische lezers mij verketteren omdat ik het niet in een Indonesische vijzel maak :-)

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2024 om 15:00
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U zou dus als klant de prijs van wat u koopt zelf willen bepalen. Helaas, dat kan alleen in utopia. Gewoon folders lezen en of kijken waar welk artikel voor u gunstig geprijsd is en dat elders niet kopen. Folders kunt u al op internet bekijken, dus u kunt zelfs de brievenbus leeg houden.