ar
door arnojansen Mar 12, 2014 om 13:58
Voeding & gezondheid

Ranbaxy / Atorvastatine

Rond 20 januari 2014 werd bekend dat er een invoerverbod was voor medicijnen van Ranbaxy en dan met name Atorvastatine. Op 24 januari 2014 was te lezen op de website van Menzis ,onder het kopje "nieuws", dat, "Klanten van Menzis die het middel Atorvastatine van deze fabrikant gebruiken, kunnen als zij dit wensen bij hun apotheker nu om vervangende middelen vragen. Menzis vergoedt deze middelen volledig". Omdat ik een "gebruiker" ben van dit medicijn en voorraad had van dit middel heb ik deze ( middels een receptje van mijn huisarts) bij mijn apotheker omgeruild tegen eenzelfde middel maar dan van Pfizer. Mijn verbazing was groot dat ik enkele dagen daarna toch een rekening kreeg voor eigen risico voor dit laatste middel. Menzis zegt daarop dat je altijd je eigen risico moet betalen. Menzis geeft dus verkeerde informatie op hun website, want "volledig vergoedt" is in mijn opinie dat je er dan niets voor behoeft te betalen. Menzis ( met hun miljoenenwinst in voorgaand jaar) weigert de kosten 11,47 euro terug te boeken op mijn eigen risico met de mededeling dat iedere klant weet dat er aan het leveren van medicijnen kosten van eigen risico kleven.

4506 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat Menzis bedoelt dat deze middelen onder de normale vergoedingsregelingen vallen. Dat daar dus geen extra eigen bijdrage voor wordt gerekend, of dat ze van vergoeding zijn uitgesloten.

Ik weet niet waarom er een invoer verbod voor dat andere middel geldt, maar wellicht had u het gewoon kunnen opgebruiken en dan pas overschakelen op het nieuwe.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat eerste middel was preferent bij Menzis. Bij anderen moest u dus bijbetalen of die werden niet vergoed.

Nu dus wel.

tenormin
door tenormin - Mar 12, 2014 om 14:35
16876 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 14:25]
- maar wellicht had u het gewoon kunnen opgebruiken en dan pas overschakelen op het nieuwe.

Het blijkt dus een gevaarlijk middel te zijn en, ondanks dat de TS er wel voor moet betalen terwijl dat niet het credo van Menzis was op hun site lijkt het me niet verstandig de TS te adviseren de Atorvastatine eerst 'op te gebruiken'. Google maar eens op: waarom invoerverbod op Atorvastatine!

ar
door arnojansen - Mar 12, 2014 om 15:11
11 Antwoorden / 3 Vragen

@tijger1. "Ik denk dat Menzis bedoelt dat deze middelen" Als Menzis dat bedoeld dan moeten ze dat ook op hun website schrijven en aan de klanten telefonisch meedelen. Want ook een medewerker van Menzis vertelde mij per telefoon wat ik precies moet doen en daar geen rekening voor zou krijgen.Het gaat er om dat Menzis op hun website aangeeft dat het omruilen volledig wordt vergoedt en dan toch kosten gaat doorberekenen. Ranbaxy is inderdaad een preferent middel bij Menzis. Maar dat is niet waar het om gaat.

@ tenormin. Het bekendmaken van dit Ranbaxymiddel gaf mij veel onrust. En nu 2 maanden na het omruilen blijkt dat een kwaal waar mijn huisarts ongeveer 1 jaar naar heeft lopen zoeken langzamerhand verdwijnt met gebruik van Atorvastatine van een ander merk.

@ allen. Ik vind gewoon dat Menzis hun klanten niet moet misleiden met teksten waarin gezegd wordt dat iets volledig wordt vergoedt als je iets omruilt. Als klant ben ik nu het geld kwijt van de ingeleverde Ranbaxy en moet opnieuw betalen voor de aanschaf van een ander middel.
Zo zou ik ook als bedrijf een miljoenenwinst kunnen maken. Het woord "coulance" kennen ze niet, bij misleiding. Maar ze weten nu wel dat mijn gezin ( 4 personen) halverwege december zullen overstappen naar een andere ziektekostenverzekering, maar daar zijn ze niet van onder de indruk.

tenormin
door tenormin - Mar 12, 2014 om 15:50
16876 Antwoorden / 108 Vragen

Wat ik ervan begrijp is dat CZ wel 'omruilt' voor andere medicijnen het wel degelijk vergoeden. Slechte zaak als Menzis dat ook op zijn site zet en het vervolgens niet vergoed.
KLIK. Als ik het artikel lees kan men de resterende tabletten nog innemen maar...de mensen die het slikken zijn, terecht, bang geworden.

fl
door flessebon - Mar 12, 2014 om 16:14
418 Antwoorden / 7 Vragen

In deze omstandigheden zouden ze het gratis moeten omruilen voor de hoeveelheid die U nog in huis had is mijn mening. De rekeningen worden automatisch verstuurd. De computer houdt geen rekening met bijzondere omstandigheden. Heeft U al contact gehad met Menzis over deze gang van zaken?

tenormin
door tenormin - Mar 12, 2014 om 16:29
16876 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=flessebon schreef op woensdag 12 mrt 2014, 16:14] Heeft U al contact gehad met Menzis over deze gang van zaken?

Dat schrijft @arnojansen immers; dat hij eind van het jaar overstapt op een andere Zorgverzekering.

fl
door flessebon - Mar 12, 2014 om 16:59
418 Antwoorden / 7 Vragen

Opzeggen is niet hetzelfde als een klacht indienen.

Maar goed, deze gang van zaken verdient geen schoonheidsprijs. Vond dat het lang duurde voordat bij mijn verzekeraar informatie op de website had staan en de apotheek liet ook niets horen (in deze bijzondere omstandigheden). Waar betaal je dan voor? Komt op mij amateuristisch en nonchalant over. Je krijgt niet het gevoel dat ze om de patient geven, integendeel.

ar
door arnojansen - Mar 12, 2014 om 17:45
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=flessebon schreef op woensdag 12 mrt 2014, 16:14]. Heeft U al contact gehad met Menzis over deze gang van zaken?
Ja, zowel schriftelijk als telefonisch. Men houdt voet bij stuk en kent geen coulance. Zij verwijzen me nu naar SKGZ ( Stichting klachten en geschillen). Die vraagt heel veel kopie-stukken op en die kan ik niet leveren omdat ik geen printer bezit. Voor iedere kopie die ik moet laten maken moet ik weer betalen en als je net uit een schuldsanering bent let je op iedere stuiver. Het telefonisch contact met Menzis heeft al meer gekost dan er aan eigen risico is doorberekend. En verdere financiële kosten heb ik er niet meer voor over. Daarom schrijf ik het hier om te laten weten hoe Menzis met zijn klanten omgaat en dat is ook de reden dat ik met mijn gezin eind van dit jaar overstap naar een andere ziektekostenverzekering. Een firma die klanten misleid daar wil ik niet meer aan betalen. Geloof me, het is niet het eerste probleem wat ik heb met Menzis.

ar
door arnojansen - Mar 12, 2014 om 17:51
11 Antwoorden / 3 Vragen

Nog even het betreffende "nieuwsbericht" opgezocht:
https://www.menzis.nl/web/Artikel/Nieuws/VervangendeMiddelenAangewezenVoorAtorvastatineVanRanbaxy.htm

fl
door flessebon - Mar 12, 2014 om 18:08
418 Antwoorden / 7 Vragen

Heeft waarschijnlijk ook weinig zin om een klacht in te dienen Arno, de kosten voor de apotheek zijn hoger dan de medicijnen zelf. Vind het schandalig hoe met de patienten in het algemeen is omgegaan. Als je therapietrouw belangrijker vindt dan de gezondheid van patienten dan ben je verkeerd bezig.

fl
door flessebon - Mar 12, 2014 om 18:21
418 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor Uw verhaal Arno. Vergat ik nog te zeggen. Altijd leerzaam.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 19:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=arnojansen schreef op woensdag 12 mrt 2014, 17:51]Nog even het betreffende "nieuwsbericht" opgezocht:
https://www.menzis.nl/web/Artikel/Nieuws/VervangendeMiddelenAangewezenVoorAtorvastatineVanRanbaxy.htm

Die pagina bestaat niet (meer).

ar
door arnojansen - Mar 12, 2014 om 20:27
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 19:12]Die pagina bestaat niet (meer).

Toch wel. Het adres kopieeren en in de adresbalk plaatsen. Alleen even aanvullen met ".htm"
Je kan ook via "Google" intikken "ranbaxy menzis" ( zonder"") dan kom je ook op het nieuwsbericht
van 24 januari.

@flessebon. Ik heb graag mijn ongenoegen hier geuit op dit forum. Alleen hoop ik dat het uitgebreider bekend wordt dan alleen dit forum. De hele Nederlandse gemeenschap mag wel eens op de hoogte gebracht worden van de wijze waarop Menzis met hun premiebetalers omgaat. Ze geven miljoenen uit aan reklame waar ze ook mensen mee lokken en misleiden. Maar dit terzijde, het gaat mij om de misleidende informatie over Ranbaxy en aan mij in rekening gebracht eigen risico.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat had ik al gelezen. Menzis vergoedde voorheen alleen dat middel Ranbaxy, omdat dat het preferente middel was. Blijkbaar werden andere merken niet, of niet volledig vergoed.

Omdat nu dat Ranbaxy niet meer geleverd kan worden, is worden andere middelen nu wel volledig vergoed, zoals voorheen Ranbaxy en daarop was uiteraard ook het eigen risico van toepassing.

Dat staat er dus, niet dat u het kosteloos kunt omruilen.

ar
door arnojansen - Mar 12, 2014 om 21:43
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 20:38] en daarop was uiteraard ook het eigen risico van toepassing.
Dat staat er niet bij!!. Kort gezegd staat er: het vervangende middel wordt door Menzis volledig vergoedt.

Op andere websites van ziektekostenverzekeraars ( bijv. CZ) daar staat het er wel bij. Bij Menzis niet. En ik ben premiebetaler aan Menzis en voel me dus misleid.

SVP niet het verhaal verdraaien c.q. mensen het anders voorstellen dan dat er staat.

Bent u een medewerker van Menzis?

tenormin
door tenormin - Mar 12, 2014 om 21:52
16876 Antwoorden / 108 Vragen

Menzis

Maar geachte heer arnojansen, niemand, ook tijger1, werkt niet voor Menzis noch zijn wij allen, werkzaam bij allerlei genoemde bedrijven in allerlei diverse Topics, hoor. Dat moet u gewoon maar geloven.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@arnojansen

Ja, Menzis is ongeveer mijn twintigste baan, dus geloof Tenormin maar niet. Het woordje volledig vergoed, slaat op de normale gang van zaken. Voorheen werd dat nieuwere middel dus of niet, of niet volledig vergoed.

Elke verzekeraar hanteert zijn eigen regels.

menziswebcare
door menziswebcare - Mar 13, 2014 om 14:05
31 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo arnojansen,

Ik lees hier je bericht over de medicijnen van Ranbaxy (Atorvastatine).
We hebben inderdaad een bericht geplaatst waarin we aangeven dat men, indien gewenst, om een vervangend middel kan vragen bij de apotheek. Wij vergoeden deze middelen volledig. Wat betekent dat de medicijnen vergoed worden vanuit de Basisverzekering. Op vergoedingen vanuit de Basisverzekering is het eigen risico van toepassing. Vandaar dat u een nota eigen risico aangeboden heeft gekregen. Zie voor meer info:http://www.menzis.nl/web/Consumenten/Zorgverzekering/Basisverzekering/EigenRisico.htm

Met vriendelijke groet,
Jeannette Nijdam
Menzis

fl
door flessebon - Mar 13, 2014 om 16:12
418 Antwoorden / 7 Vragen

Nu nog de vraag waarom patienten dit merk medicijnen kregen terwijl die fabrikant al meerdere keren in opspraak kwam en een boete kreeg van 500.000.000 usd.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2014 om 16:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zal wel voordeliger geweest zijn voor de zorgverzekeraar. Het schijnt ook nog niet te werken.

ar
door arnojansen - Mar 13, 2014 om 17:47
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=flessebon schreef op donderdag 13 mrt 2014, 16:12]Nu nog de vraag waarom patienten dit merk medicijnen kregen terwijl die fabrikant al meerdere keren in opspraak kwam en een boete kreeg van 500.000.000 usd.

Wat dacht je van "money, money, money"? Men wil meer winst maken. Want de prijs van Lipitor werd te hoog. Ik heb jarenlang Lipitor geslikt, nooit enige kwaal ervaren met dit medicijn. Bij gebruik van Ranbaxy, wat in 2012 werd ingevoerd ipv Lipitor ervoer ik meerdere kwalen. 1 kwaal ben ik nu na gebruik van atorvastatine van Pfizer zeker van dat dit lag aan Ranbaxy. De overige kwalen daar lopen nu wat onderzoeken of de oorzaak daarvan Ranbaxy is. Mocht dit zo zijn dan ben ik 2 jaar lang vergiftigd door medicijnen waarvan Menzis vond dat ik die maar moest nemen want andere werden in zijn geheel niet vergoed. Geld is belangrijker voor Menzis ( over andere verzekeraars kan ik niet oordelen). In ieder geval is mij duidelijk dat het bij Menzis niet gaat om de gezondheid van de mens. Waar het bij Menzis wel om gaat dat mag men zelf invulling aan geven.Ons gezin zijn ze kwijt na 31 december 2014.