Jeannetims
door Jeannetims Jul 24, 2012 om 21:54
Voeding & gezondheid

Rechten van een partner bij zorg

Een kennis van ons heeft in drie maanden tijd tot tweemaal toe een tia gehad. De eerste keer was hij korte tijd het gezichtsvermogen kwijt. Nu de tweede keer heeft hij een verminderde coördinatie van de linkerhelft van zijn lichaam. Het blijkt, dat zijn vrouw hem hoge bloeddruk medicijnen heeft onthouden, omdat zij meer geloofd in alternatieve geneeswijzen en zelf geprobeerd heeft te dokteren. Nu is hij ontslagen uit het ziekenhuis en de arts heeft met klem aangeraden om naar een revalidatiecentrum te gaan i.v.m. de benodigde therapie. Zijn vrouw wil dat echter niet en heeft hem mee naar huis genomen. Heeft zijn vrouw het recht hem de benodigde revalidatie te ontnemen? Moet hij daar geen handtekening voor zetten? Hij is wat langzamer met praten en zo, maar voor de rest nog prima in staat om beslissingen te nemen. Wij als vrienden maken ons ernstige zorgen en ik zou het bijna mishandeling willen noemen. Hij moet nu b.v. nog meer dan een week wachten tot er een plek is bij de plaatselijke fysiotherapeut, terwijl hij in het revalidatiecentrum direct in therapie zou gaan. Wie heeft hier ervaring mee en weet of zijn vrouw dit zomaar mag beslissen?

1115 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij mag het zelf beslissen. Als hij prima in staat is om zelf beslissingen te nemen, kan hij dus zelf besluiten naar een revalidatiecentrum te gaan. Als hij niet tegen zijn vrouw in wil gaan kan je daar niets aan doen. Als hij niet in staat is zelf te beslissen dan ligt de beslissing in eerste instantie bij zijn vrouw.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......maar voor de rest nog prima in staat om beslissingen te nemen.......

Dan zal naar huis gaan op zijn minst een gezamenlijke beslissing zijn geweest.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang, dat hij moeilijk tegen de wil van zijn vrouw in kan gaan op het moment, omdat hij daar gewoon de kracht niet voor heeft. Ze is nl. nogal dominant.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het echt ernstig is kun je eens met zijn huisarts gaan praten.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op dinsdag 24 jul 2012, 22:42: Als het echt ernstig is kun je eens met zijn huisarts gaan praten.

En dan?

Die huisarts hoeft je niet eens te woord te staan en zal daarnaast een patient niet met jou bespreken. Die huisarts kan hem ook nergens toe verplichten.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat verwacht je hier nou te horen? Meneer is nog prima bij en is prima in staat om een eigen beslissing te nemen (volgens je eigen woorden). Wie of wat zou meneer dan moeten verplichten om tegen z'n eigen wil in te gaan? Hij wil graag vrouwlief tevreden houden, en da's z'n goed recht.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2012 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op dinsdag 24 jul 2012, 22:42: Als het echt ernstig is kun je eens met zijn huisarts gaan praten.

Denk niet dat een huisarts met voor hem vreemde mensen een patiënt gaat "bespreken".

@jeanne388, de dominantie van zijn vrouw zal meneer inmiddels wel gewend zijn. U schrijft dat hij wat moeilijker spreekt (misschien lichte vorm van afasie) maar verder volkomen bij de tijd is. 't Lijkt mij logischer dat u dan met de echtgenote van uw kennis een gesprek aangaat om op zo'n manier uw ongerust te uitten. Het blijkt dat zijn vrouw hem hoge bloeddruk medicijnen heeft onthouden. Hoe bent u dat te weten gekomen?

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 07:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op dinsdag 24 jul 2012, 23:04:
hereistom schreef op dinsdag 24 jul 2012, 22:42: Als het echt ernstig is kun je eens met zijn huisarts gaan praten.

Het blijkt dat zijn vrouw hem hoge bloeddruk medicijnen heeft onthouden. Hoe bent u dat te weten gekomen?

Dat heeft ze zelf gezegd. Ze heeft zelf zijn bloeddruk gecontroleerd en deze 'normaal' was heeft ze geen medicijnen gegeven. Terwijl het na zijn eerste tia juist zo belangrijk voor zijn herstel was, om deze iedere dag te slikken.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 08:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jeanne388. Wij hebben gelukkig niet van die bemoeizuchtige kennissen zoals jij.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tia's....de eerste symptomen van een aankomende beroerde! Naar meerdere tia's had ik de zelfde symptomen, ondanks het slikken van bloedverdunners! Jaar later was de beroerde een feit. Links verlamd, slecht spreken, klein coördinatie (motoriek) kwijt etc... Naar enkele weken ziekenhuis was ik weer thuis en zou naar de fysio gaan. Eerlijk gezegd hielp de fysio niet.
ik heb mezelf een programma gemaakt van hoe en wat ik iets wil bereiken, zonder fysio en in mijn ogen overbodige medicijnen en heb mijn doel bereikt!
Opmerkelijke feit: in het ziekenhuis vroeg de neuroloog: Meneer? wat moeten we nu doen, u heeft al behoorlijke bloedverdunners! Een nieuwe beroerde "kan" weer komen. U kunt Ascal slikken bij de marcoumar en u krijgt géén beroerde meer. Enige wat er kan gebeuren is een hersenbloeding!!!
Tsja....ik slik de ascal al 7 jaren al, ben bijna weer de oude ik, op vermoeidheid na of coördinatie en spraakstoornis indien ik echt moe bent.

Voor de rest?...er is weinig aan te doen, alternatieve geneesmiddel kunnen helpen, maar de medicijn tegen hoge bloeddruk slik ik elke dag, of het helpt of niet!

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 09:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als patiënt zelf in staat is om besluiten te nemen kan hij tegen de wil van zijn vrouw de benodigde medicatie innemen en had hij ook naar revalidatie centrum kunnen gaan.

Het is jammer dat hij niet tegen zijn vrouw op kan.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

jeanne388, over het algemeen zijn T.I.A.'s een voorbode van een herseninfarct. Dat u bezorgd bent over uw kennis is wel iets bij voor te stellen, echter, mevrouw zoekt het kennelijk in de alternatieve hoek. Dat ze haar man de hoge bloeddruk pillen onthoudt is dom. U kunt voor haar ook uitprinten (talloze adviezen te vinden op het net) dat het wel van belang is dat uw kennis juist deze medicijnen wel moet blijven innemen. Misschien kunt u zo mevrouw overtuigen dat dit absoluut noodzakelijk is. * niet ter zake doende: mijn man kreeg diverse T.I.A.'s voor zijn herseninfarct; die T.I.A. therapie helpt daar niet tegen, wel het innemen van de medicatie.* Omdat meneer, zoals u schrijft "voor de rest nog prima in staat is om beslissingen te nemen" staat hij kennelijk ook achter de beslissing die zijn vrouw genomen heeft. Conclusie, hoe dom ook: beiden zijn daarvoor verantwoordelijk.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

De patiënt mag wel goed uitkijken met zo'n dominante moederfiguur. Straks is ie genezen en dan blijkt ie homo te zijn.

Kom zeg, mevrouw Jeanne388, is het echt nodig om uw zorg te uiten door de betrokkenen neer te zetten als een echtpaar waar mevrouw wel héél erg dominant is. Weet het echterpaar in kwestie dat u hun karakters gezellig op het internet plettert?

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

trouwens, hoe dominant bent u zelf?