an
door anne2marie Apr 23, 2008 om 20:42
Voeding & gezondheid

Sanquin Bloedbank

Ik geef al bijna 40 jaar bloed,witte bloedplaatjes en nu al weer 1x per 6 weken plasma Nu heb ik eind 2007 begin 2008 iets gelezen Ben het kwijt voor dat ik tijd had om het goed te lezen, dat sanquinbloedbank samen- werkt met Pharma??? en afgelopen jaar 250 milj. euro winst heeft  gemaakt met verkoop plasma over de hele wereld.Zij krijgen plasma gratis heb ik ook helemaal geen moeite mee. Vind het de makkelijkste manier om een ander te helpen. Heeft iemand hier ook over gelezen in de krant? Zou zo graag even weten of dit waar is. Bij de bloed bank kom ik niet verder. Het voelt even niet goed om plasma tegen.!!!!!!

9085 5 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 24, 2008 om 02:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Anne,

Met 17 jaar was ik donor. Makkelijke groep en rh.f., dat overal voor te gebruiken is. Heb verschillende flessen bloed met mijn naam erop als donor aan een bed gezien. Ook 's nachts wel eens met loeiende sirene naar ziekenhuis geweest voor een noodgeval bij een kraamvrouw. Daar had ik een goed gevoel bij.
Doordat ik werk kreeg waardoor ik niet meer op vaste tijden thuis was, ben ik gestopt. Intussen ben ik vast thuis, maar hoorde ik intussen dat er altijd plasma van gemaakt wordt en de bloedbank aan het buitenland plasma verkocht voor dik geld. Een beschuit met kaas kon er niet meer af, alleen een kop koffie. Daar houd ik niet van.
In Duitsland wordt sinds jaar en dag iets betaald aan de donor, voor een halve liter. In het leger een dag verlof.
Dit, en omdat er alleen nog plasma van gemaakt wordt, ook al heb je een mooie bloedgroep en puur gezond, hebben me geen donor meer laten worden.
Er wordt nu kunstbloed gemaakt en hebben geen last meer van HIV-besmetting. Ze doen maar.

Hardware ERror MAN.

in
door ingeborgh - Apr 25, 2008 om 17:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Annemarie,

Ik werk zelf bij Sanquin (Bloedbank) en zag je vraag. Ik hoop dat mijn antwoord een en ander verduidelijkt. Van het bloed dat donors afstaan maakt Sanquin verschillende bloedproducten die direct bij de ziekenhuizen kunnen worden gebruikt (rode cellen en bloedplaatjes). Van de overblijvende eiwitten (plasma) worden geneesmiddelen gemaakt voor Nederlandse patiënten. Als er dan nog restmateriaal is, gaat dit naar de zusterorganisaties in België en Finland en als deze zijn voorzien naar de farmaceutische industrie. Alle inkomsten vloeien terug naar Sanquin en worden onder andere gebruikt voor verbetering van de bloedtransfusie en voor wetenschappelijk onderzoek. Sanquin maakt hierop geen winst.

Groeten,
Ingeborg

ar
door arend03 - Dec 14, 2008 om 22:18
3 Antwoorden / 32 Vragen

de drie directeuren v.d. bloedbank verdienen ieder meer dan 2 ton !!!

bl
door bloeddonor - Jan 26, 2009 om 11:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mw. / dhr. Ingeborg,

Heel jammer dat u inhoudelijk niet ingaat op de vragen van Annemarie. Annemarie schrijft notabene dat ze bij de Bloedbank niet verder komt. U komt met een tekst die letterlijk van uw meerdere is en al eerder in de publiciteit is geweest. Heeft de pers en media niet terecht gewezen op de transparantie van Sanquin Bloedbank?? Ook de Landelijke Vereniging van Bloed- en plasmadonoren (LVB) heeft van begin af aan op de weinig transparantie van Sanquin Bloedbank gewezen. Er dient bij Sanquin Bloedbank hoognodig een cultuuromslag te komen zodat alle 400.000 donoren zich ook prettig voelen voor en tijdens de donatie!!

johanpc
door johanpc - Jan 26, 2009 om 12:54
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Wat anne2marie schrijft klopt sanquin is een samenwerking aangegaan met een amerikaanse firma die handelt in bloed en de daarvan afgelijde produkten het was de ontdekkers van deze konstruktie niet duidelijk wat er met de woekerwinst die daarmee binnen komt gebeurt.

Heeft in diverse dagbladen gestaan!