mrsempel
door mrsempel Oct 21, 2003 om 22:05
Voeding & gezondheid

Schrale lippen

Al bijna een jaar heb ik last van een droge lip (alleen boven). Ik smeer er zo min mogelijk op sinds een dikke maand, meestal 1 keer per dag. Maar wat is hier aan te doen? Volgens de huisarts is het een kwestie van een droge huid en moet ik het goed vet houden. Maar ik blijf aan het smeren, dat lijkt mij niet goed. Hoe kom ik hier vanaf?

17355 8 Rapporteer

tj
door tjitske_1 - Apr 16, 2004 om 11:47
5 Antwoorden / 2 Vragen

Wat het beste is om er op te smeren is ongezouten roomboter. Ook honing helpt, een dikke laag erop en goed laten intrekken.
Mocht je het smeren echt zat zijn dan adviseer ik je om bij het tandenpoetsen ook je lippen zachtjes mee te nemen. Net als bij een droge huid kun je ook blijven smeren, maar scrubben helpt net zo goed.

manonna
door manonna - Apr 16, 2004 om 11:47
7 Antwoorden / 11 Vragen

Het is ook blijkbaar ook zo dat als je altijd maar Labello of zo op je lippen smeert, je huid dan zelf minder vet aan maakt op die plek. Daarom moeten mensen die hun handen, gezicht en/of lippen insmeren alsmaar meer gebruiken en kunnen op een gegeven moment niet meer zonder. Misschien helpt het om tijdelijk helemaal niet meer te smeren om de vetproductie zelf weer op gang te brengen?

sw
door swaasje - Apr 16, 2004 om 11:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hier ook een tijd last van gehad. Hoe meer Labello ik smeerde, hoe erger het werd, ik kon niet meer zonder. Bij mij is het over gegaan door niet meer overdag te smeren, maar 's avonds voor het slapen. Iedere avond smeer ik mijn lippen goed in met Purol onguent (of vaseline) zodat het de hele nacht de tijd heeft om in te trekken. Sindsdien heb ik overdag niets meer nodig, behalve bij droog en koud weer. Dan gebruik ik de verzachtende lippenbalsem van Etos, een stuk goedkoper dan Labello en werkt goed.

sk
door skulleke - Apr 16, 2004 om 11:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

stop een tijdje met smeren dan komt het vanzelf goed ik heb het ook gehad

tjores
door tjores - Apr 16, 2004 om 11:47
2 Antwoorden / 2 Vragen

Binnen mijn opleiding als logopediste is ons vertelt dat je zeker niet dagelijks je lippen moet insmeren. Dit zorgt er juist voor dat je lippen nog sneller schraal worden. Je lippen maken dan zelf niet meer de stoffen aan om zacht en soepel te blijven......je krijgt dan luie lippen!!

zero_cool89
door zero_cool89 - Apr 16, 2004 om 11:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb gehoord dat je vaseline kunt gebruiken het werkt beter dan al die sticks

ch
door chumy - Apr 16, 2004 om 11:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,
Zelf heb ik ook wel eens last van behoorlijk droge lippen, wat echt goed werkt is het wonder potje van Oriflame, het lijkt een beetje op uierzalf. erg vet dus. je zou dus dit potje eens kunnen proberen of anders uierzalf.
Zelf merk ik dat gewone lipbalsems het probleem maar heel tijdelijk oplossen en voor mijn gevoel lijkt het of ze daarna zelfs droger zijn als voorheen

an
door anguul - Feb 2, 2005 om 16:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad zo dat je van veel gebruiken van Labello e.d juist een
schrale huid krijgt als je er mee stopt. Er treedt namelijk een
gewenning op. Dat komt door de stof parafine in deze producten zit. Het
kan helaas een tijd duren voor de huid zich weer hersteld. Wat heel
goed kan helpen is honing op je lippen smeren. Het is plakkerig, maar
honing werkt ontsmettend en verzachtend. In ieder geval het proberen
waard. Succes ermee.