Edouardus
door Edouardus Apr 21, 2024 om 14:27
Voeding & gezondheid

Schuursponsjes en micro-plastic

Bij het doen van de vaatwas gebruikten we altijd een schuursponsje met een blauwe toplaag, gekocht bij een van de grootgrutters van Nederland. Je hebt ze ook met een groene toplaag. Sinds een paar maanden gebruiken we hiervoor een wit afwasteiltje. Bij het ledigen van dit witte teiltje zag ik allemaal heel kleine blauwe plastic deeltjes in het laatste afwaswater zweven en op de boden drijven. Niet zomaar een paar, maar heel veel. Of het stelt niets voor, wat ik me sterk afvraag, of we zijn hiermee onszelf en de planeet aan het vergiftigen.
Ik ben geen chemicus, maar misschien zijn hier mensen die er meer over kunnen vertellen?
Misschien moet u gewaarschuwd zijn!
Wij gebruiken deze sponsjes dus niet meer!

3791 10 Rapporteer
ju
door juliomariner - Apr 21, 2024 om 14:30
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dan moet u ook niet meer autorijden want buj de slijtage van de banden komt veel meer microplastics vrij.

sira
door sira Apr 21, 2024 om 15:11
2348 Antwoorden / 24 Vragen

De redenatie zou dan zijn, die auto heb ik nodig, dus is dat minder erg :-))

Ja
door JanvanAlles Apr 21, 2024 om 15:19
330 Antwoorden / 1 Vragen

"En vakantie heb ik ook nodig dus ik vlieg 6 keer per jaar" :-))

cr
door crazyritten Apr 22, 2024 om 12:06
5 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn idd mensen die de auto nodig hebben ivm chronische ziektes etc.

Er zijn mensen die voor hun werk moeten vliegen en de gewone man kan niet 6x op vakantie.

Daarbij was dat haar vraag niet.

pe
door pebk Apr 22, 2024 om 12:53
581 Antwoorden / 0 Vragen

@Crazyritten

Er lijkt ook een relatie te zijn tussen sommige chronische ziekten (waaronder kanker, diabetes en auto-imuunziekten) en microplastics. Het wordt nog verder onderzocht, maar het maakt het cirkeltje wel rond.

ju
door juliomariner Apr 22, 2024 om 12:57
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had zo gereageerd omdat wij consumenten zo met het milieu bezig zijn maar onze inspanningen geen zoden aan de dijk zetten. De echte grote vervuilers namelijk de industrie met name in China India en de VS doen zo goed als niks maar zouden juist het verschil kunnen maken.

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2024 om 14:33
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien is het u nu pas opgevallen (door gebruik wit teiltje). Maar zowel in de groene als blauwe sponsjes alsmede in microvezeldoekjes zitten micro-plastic vezeltjes. Of het kwaad kan weet ik ook niet. Ook geen chemicus.

1paul
door 1paul - Apr 21, 2024 om 14:34
3156 Antwoorden / 0 Vragen

uw constatering is juist, en tegelijk, koop dan geen kleding meer, of er zit plastic in of er zit vervuilend katoen in en de auto of de trein of de bus ook laten staan net als de fiets en vooral ook geen schoenen meer aantrekken.

tegelijk zeg ik u, knap van u dat u om het milieu en de leefomgeving denkt maar niet alles kan voorkomen worden in onze wereld met onze levensstijl!!

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 21, 2024 om 15:31
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Goed dat u deze sponsjes niet meer gebruikt, is in elk geval beter voor het leven waar het water na gebruik terecht komt.
Ook ik doe de afwas met deze sponsjes maar ik zie bij het leegmaken van het teiltje geen plastic deeltjes, ik gebruik de groene toplaag.

sira
door sira Apr 21, 2024 om 15:53
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik gebruik een vaatwasser

ju
door juliomariner Apr 21, 2024 om 16:14
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Oei dat is mega slecht voor het milieu ;-)

rj
door rjw Apr 21, 2024 om 17:44
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Een vaatwasser gebruikt minder energie en water dan (goed) met de hand afwassen. Sira is goed bezig.

sira
door sira Apr 21, 2024 om 18:02
2348 Antwoorden / 24 Vragen

@Juliomariner
Op mijn manier niet. Ik heb de hoeveelheid van mijn servies er op aangepast, kopjes en borden na gebruik even een beetje water in laten staan (zodat het niet aankoekt of gaat stinken), daarna in de vaatwasser en dan om de 5 à 6 dagen een geheel volle vaatwasser laten draaien. Is veel goedkoper dan iedere dag met de hand.

Wedden dat jullie thuis ook een vaatwasser hebben ;-))

ju
door juliomariner Apr 22, 2024 om 12:47
1329 Antwoorden / 2 Vragen

U mag nooit meer raden ;-)
Heel veel mensen denken niet nacen proppen het ding gewoon vol.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 21, 2024 om 18:46
2069 Antwoorden / Vragen

Volgens mij geldt dat als u het kunt zien het er definitie geen microplastics is. Dat kan er ook best zijn maar dat kunt u zeker niet zien.

Ja
door JannyBoe Apr 22, 2024 om 12:35
520 Antwoorden / Vragen

Microplastics zijn tot maximaal 5 mm groot.

Gr
door GreesjeG - Apr 22, 2024 om 12:49
5 Antwoorden / Vragen

Ja, Eduardus, ook daar zitten microplastics in. Mooi dat je daar rekening mee houdt.

Dat probeer ik ook te doen, door af te wassen met een borstel van fsc-hout. Alle beetjes helpen.
Er is een app waarmee je kunt checken of ergens microplastics in zitten: Beat the Microbead

ro
door ronny530 - Apr 22, 2024 om 14:04
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Micro-plastics zoals die in veel meer producten aanwezig zijn dan alleen in een schuurspons maar ook in cremés en shampoo's e.d. zijn niet bedoeld om op te eten maar dat moge duidelijk zijn.
Bij thuisgebruik worden die deeltjes met het afwas of douchewater in het riool afgevoerd en in een zuiveringsinstallatie van het waterschap uit het water gefilterd.
Bijgevoegd een link naar Waternet die e.e.a. uitlegd https://www.waternet.nl/service-en-contact/drinkwater/waterkwaliteit/microplastics-in-drinkwater/
De laastste tijd is het bijna een hype om micro-plastics er bij te betrekken maar als die micro-plastics op verantwoorde wijze afgevoerd worden komen ze ook niet in het mileu terecht.

th
door thieu - Apr 22, 2024 om 14:30
148 Antwoorden / 0 Vragen

Alles van plastic slijt waardoor er plastic in het milieu komt. Of het nou een schuursponsje, autobanden of een bezem met kunststof 'haren' is, alles geeft kunststof  (micro) plastics af. En het wordt ook bewust in veel producten ingestopt, b.v. om het beter smeerbaar te maken.
Nog niet zo lang is men zich er pas van bewust waardoor er voorzichtig wetgeving wordt voorbereid. Fabrikanten schreeuwen dan meteen moord en  brand omdat hun verdienmodel wordt aangetast, terwijl het steeds duidelijker wordt wat voor rotzooi het eigenlijk is.

Ke
door Keesje39 - Apr 22, 2024 om 16:08
27 Antwoorden / Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 22, 2024 om 16:28
16864 Antwoorden / 202 Vragen

@waar is dan de reactie van @Sira?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 22, 2024 om 16:32
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteraard is het plastic als in zoveel andere zaken zoals ook cosmetica, sigarettenfilters, (al gezegd autobanden) micro plastic bevatten. Let wel, micro plasticdeeltjes die niet eens met het blote oog te zien zijn.  En het is dan niet eens de groene laag alleen maar het gehele sponsje omdat dat ook geen natuurlijk spons is.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 23, 2024 om 12:31
7195 Antwoorden / 3 Vragen

@keesje39,
dacht ook aan eerst afspoelen maar het is dus beter om de servetjes te gebruiken om het bord schoner in de machine te doen.

sira
door sira Apr 23, 2024 om 22:12
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Keesje39
Als ik alle vaat vuil in de vaatwasser zet, ben ik genoodzaakt om de vaatwasser iedere dag te laten draaien, doe ik dat niet dan kruipen na 5 à 6 dagen de maden uit de machine.

Ik ben zuinig met water en energie en niet zozeer vanwege de natuur, maar wel voor de portemonnee.

Ik spoel niets af.
Als ik warm heb gegeten, zet ik het bord in de spoelbak met een laagje water, zo ook met thee- en koffiekopjes.

De linkjes die u geplaatst heeft, heb ik niet gelezen, want die staan in iedere gebruiksaanwijzing van een vaatwasser, maar ook de fabrikanten van vaatwasblokjes en glansspoelmiddelen raden dit aan. Die hebben namelijk het liefst dat je zo veel mogelijk van hun produkt gebruikt.

Ik gebruik geen vaatwasblokjes, maar losse poeder en i.p.v. glansspoelmiddel gebruik ik huishoudazijn (stuk goedkoper).
Mijn waterverbruik op jaarbasis is 40 m3 en daar was ik ook de auto nog van.

gerbera
door gerbera - Apr 23, 2024 om 12:10
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd maar ik gebruik gewoon een simpele afwasborstel, heb die sponsjes niet nodig want er brand niets aan in de pannen.

sira
door sira Apr 23, 2024 om 22:15
2348 Antwoorden / 24 Vragen

En zou er iets aanbranden dan de pan met een laagje water gewoon een uurtje laten weken en je veegt het met de borstel helemaal schoon.

wi
door wilhelmina59 Apr 24, 2024 om 10:22
516 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik al jaren en vervang m ook regelmatig zo'n gewone ouderwetse houten afwasborstel met stugge haren.
Kan helemaal gerecycled worden.
Off topic. Nog steeds inlogproblemen en de modjes?tja..................................

sira
door sira Apr 24, 2024 om 20:43
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, ondanks de vaarwasser gebruik ik ook een afwasborstel, want er zijn ook dingen die ik met de hand afwas.
De afwasborstel draait iedere week in de vaatwasser mee, zo ook mijn contactlensdoosje ;-))

Het lijkt inderdaad of de problemen op de site steeds groter worden. Inderdaad het inloggen, maar ook het verversen van de pagina. Zojuist 9x verversing geteld.