Se
door Seagram62 Jun 9, 2024 om 20:21
Voeding & gezondheid

Serviesgoed / bestek woonzorgcentrum

Het serviesgoed / bestek in het woonzorgcentrum waar mijn moeder verblijft wordt altijd verzorgd/geregeld door het woonzorgcentrum.

Nu gaan ze bij de bewoners op de kamer de afwas doen. De reden zou zijn dat ze hiermee tijd besparen omdat ze dan niet telkens heen en weer hoeven lopen naar de vaatwasser in de huiskamer.
Nu betwijfel ik of ze hier echt tijd mee besparen. Zoals het nu gaat wordt in 1 keer al het serviesgoed / bestek opgehaald en in de vaatwasser gedaan. Met de nieuwe regel moet dit per persoon op elke kamer worden gedaan. Heb in de 'wandelgangen' gehoord dat de vaatwasser eigenlijk vervangen zou moeten worden. Dit verhaal wordt echter door niemand bevestigd.
Deze nieuwe regel zou ook alleen gelden op de afdeling van mijn moeder.
Nu wordt gevraagd of elke bewoner minimaal voor het volgende servies / bestek op de kamer kan zorgen:

3 kleine borden

3 grote borden

1 soepkom (liefst met oor)

2 schaaltjes voor nagerecht/fruit

2 gebakbordjes

4 thee mokken

4 koffie kopjes

4 glazen voor fris

Indien van toepassing wijnglazen

3 messen

3 vorken

3 lepels

3 theelepels

2 gebaksvorkjes

3 dessertlepels

1 afwasborstel

1 schuurspons

voldoende afwasmiddel

voldoende theedoeken

voldoende vaatdoekjes

Wat vinden jullie van deze regeling. Hebben jullie nog adviezen, ideeën of suggesties?

4607 10 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Jun 9, 2024 om 21:05
7281 Antwoorden / 3 Vragen

Als de vaatwasser niet vervangen kan worden is deze regeling een prima oplossing.
Er moet bij het servies wel een afdruiprek komen en een afwasteiltje.
Denk dat deze regeling blijvend is.
Als het personeel voor de afwas zorgt zou in een centrale ruimte een afwasmiddel opgeslagen kunnen worden die voor
alle bewoners op de afdeling gebruikt kan worden.
Misschien wordt aan de familie nog gevraagd om met wat ideeën te komen.

Se
door Seagram62 Jun 9, 2024 om 23:09
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het raar dat een vaatwasser niet vervangen kan worden. Ik ga ervanuit dat er voor vervangen van apparatuur geld is gereserveerd. Net zoals ieder verstandig mens dit ook thuis doet.

gerbera
door gerbera Jun 10, 2024 om 16:04
7405 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien wordt aan de familie nog gevraagd om met wat ideeën te komen.

Ik denk niet dat de familie met een idee hoeft te komen, binnen korte tijd dient de bewoonster of familie zelf de afwas doen.
Verder vraag ik mij af op wiens kosten al die spullen aangeschaft moeten worden en wie de boel vergoed als er bij de afwas iets sneuvelt.

Mabelle
door Mabelle - Jun 9, 2024 om 21:09
537 Antwoorden / 1 Vragen

Je maakt wel overal een probleem van https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/rechter-en-plichten-in-een-woonzorgcentrum?id=607743

Bij de Action kan je voor een paar euro alles wat je moeder nodig heeft aanschaffen. De meeste bewoners hebben trouwens al vaak bestek en serviesgoed in gebruik van zichzelf.

Se
door Seagram62 Jun 9, 2024 om 23:05
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik maak niet 'overal' een probleem van, ik stel gewoon een vraag.

Ja
door JannyBoe Jun 10, 2024 om 09:05
556 Antwoorden / Vragen

Zo is het @SEAGRAM62, daar is deze website tenslotte voor.

Janzegt
door Janzegt - Jun 9, 2024 om 22:29
145 Antwoorden / Vragen

Mijn moeder heeft een aantal jaren geleden enkele jaren in een verzorgtehuis gewoond, waar ook overgestapt is van centraal afwassen naar afwassen op de kamer. En dat werkte prima. Tijdens de afwas wordt er even een gezellig praatje gemaakt en moeders vond haar eigen servies veel leuker.

We hebben tezamen met haar een beetje serviesgoed bij de kringloop gehaald en ze vond het prachtig want ze at van haar eigen servies. De kosten: minder dan eur 25,--
Je kunt van veranderingen ook iets leuks maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 9, 2024 om 23:03
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geacht Seagram 62,

Ik snap uw zorgen en ergernissen : ik heb dit ook meegemaakt met naasten....

Helaas is het in Nederland droevig gesteld met de zorg als je hulpbehoevend bent : je moet echt met 1 been in het graf staan om goed verzorgd te worden....

Wat ik u aanraad is om houten  wegwerp- bestek te kopen (bijvoorbeeld bij de Action).

Dit scheelt weer wat tijd.

Th
door Theawaalen Jun 10, 2024 om 11:01
114 Antwoorden / 5 Vragen

Hebje al ooit met houten bestek gegeten ? Ik vind het gewoonniet lekker.

Mabelle
door Mabelle Jun 10, 2024 om 11:35
537 Antwoorden / 1 Vragen

Tis ook een belachelijke suggestie je moeder met wegwerpbestek laten eten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 10, 2024 om 12:04
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thea en Mabelle,

Ik heb er geen problemen mee.

Als je ook nog houten wegwerpbordjes gebruikt, scheelt dat nog meer afwas.

ti
door tilpend Jun 10, 2024 om 12:33
143 Antwoorden / 0 Vragen

@GA: wat is uw leeftijd? Kunt u een foto maken van het servies? En de kassabon?

Ozymandias
door Ozymandias Jun 10, 2024 om 12:46
198 Antwoorden / Vragen

Ja, joh. Laten we lekker hout verspillen voor dit soort onzin. En eens met het feit dat het ronduit onprettig eet. De messen snijden niet, de vorken buigen of breken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 10, 2024 om 12:59
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tjilpend en Ozymandiablo,

Ik heb er geen problemen mee.

In veel goedkopere restaurants krijg je houten bestek , zoals bij een salade.

Mabelle
door Mabelle Jun 10, 2024 om 13:34
537 Antwoorden / 1 Vragen

@Tilpend, ik had al om een selfie gevraagd van GA, maar dit werd als 'niet respectvol' verwijderd. Alle respectloze en niet relevante vragen/antwoorden/reacties van GA blijven helaas gewoon staan.

Mabelle
door Mabelle Jun 10, 2024 om 13:36
537 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kom gelukkig nooit in goedkope restaurants.

tenormin
door tenormin Jun 10, 2024 om 22:26
16895 Antwoorden / 108 Vragen

@GA, houten wegwerpbestek en bordjes? Lijkt mij hartstikke "niet lekker". Ik kan trouwens niet eens met stokjes eten, sushi of zo. Wat tegenwoordig gelukkig ook niet meer van hout is. Trouwens, de moeder van mevrouw vind het gezellig als ze even een babbeltje kan maken mt degene die het afwasje doet. Dat is veel waardevoller dan wat dan ook.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 10, 2024 om 23:18
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Ik ben mantelzorger geweest voor mijn moeder, mijn tante en mijn oom.

Soms is het sneller en hygiënischer om wegwerp bestek te gebruiken om tijd te winnen.

Bij de McDonald's en KFC krijg je ook een houten lepel bij de salade en ijsjes.

gerbera
door gerbera Jun 11, 2024 om 10:31
7405 Antwoorden / 14 Vragen

@GA, dat je een "houten lepeltje"krijgt is simpel omdat plastic lepeltjes niet meer verstrekt mogen worden. (millieu)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 11, 2024 om 10:40
1843 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Dat klopt,

Ik heb nog veel plastic bestek over van voor het verbod.

Overigens was het eind jaren 70, begin jaren 80 al in gebruik, herinner ik mij.

Plastic vorkjes voor de patat kwam pas midden jaren 80 in opkomst, maar ik ben opgegroeid met houten bestek.

tenormin
door tenormin - Jun 9, 2024 om 23:07
16895 Antwoorden / 108 Vragen

Geweldig dat ze daar in het zorgcentrum kennelijk nog voldoende personeel hebben. Maar toen uw moeder naar het zorgcentrum toe ging (voor het eerst) heeft u (of zussen/broers) dan geen bestek, servies etc. meegenomen vanuit haar eigen huis? Zou mij de meest logische optie lijken.

Se
door Seagram62 Jun 9, 2024 om 23:11
2 Antwoorden / 3 Vragen

Nee al het serviesgoed e.d. staat nog bij mijn vader thuis. Die woont n.l. nog thuis.

tenormin
door tenormin Jun 9, 2024 om 23:17
16895 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, dan is het natuurlijk een ander verhaal. @seagram62.

Thecla58
door Thecla58 - Jun 10, 2024 om 12:17
902 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het een prima regeling. Het lijkt mij een kleine moeite om, zoals geopperd, bij de action het een en ander te kopen en dat bij je moeder in het verpleeghuis neer te zetten. Of, als je dat geld niet uit wil geven, vraag aan je vader of hij de helft van het servies bij je moeder kan zetten. Nu niet met de opmerking komen ja maar... als wij al kinderen eens bij onze vader willen komen eten? Bekijk het dan zo, dat jij/jullie beter jouw/jullie vader kunnen vragen, dan scheelt de goede man een hoop sores om te koken of zo.

Mooi van het tehuis dat ze bij de mensen in hun kamer willen komen afwassen. Dan, zoals ook al geopperd is, heeft je moeder wat aanspraak en kan de persoon die afwast eventuele zorgen die geuit worden door geven aan de verpleging.

Jon K
door Jon K - Jun 10, 2024 om 15:39
8 Antwoorden / Vragen
rj
door rjw Jun 12, 2024 om 18:59
3325 Antwoorden / 5 Vragen

Goed beargumenteerd ook....

ba
door baro - Jun 10, 2024 om 17:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Voor aanschaffen van servies etc. verwijs ik naar de Kringloopwinkels en naar Marktplaats.

Ke
door Keesje39 - Jun 12, 2024 om 18:05
29 Antwoorden / Vragen

Moet ze wel een kast hebben die groot genoeg is om alles in op te bergen. En een tafel die groot genoeg is om de afwas op te doen.

il
door iljaha - Jun 12, 2024 om 19:26
182 Antwoorden / 3 Vragen

Eten de bewoners dan niet (indien gewenst) gezamenlijk? Dat is voor velen veel gezelliger. En als het om de vaatwasser gaat: koop met z'n allen een vaatwasser: probleem opgelost!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 12, 2024 om 20:50
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ilaha,

Bij sommige tehuizen moeten de bewoners op de kamer ontbijten.