yo
door yona Aug 12, 2011 om 17:39
Voeding & gezondheid

Sperziebonen

Dag allemaal,

Mijn groenteman had enkele jaren geleden soms mooie, dikke sperziebonen. Heerlijk, veel lekkerder dan die dunne sprietjes die je alleen nog maar bij de supers, groentewinkels of groentejuweliers kunt kopen. Helaas is deze groenteman gestopt. Ik ben al jaren op zoek naar die droombonen...
Hij noemde ze spekbonen, maar als ik daar om vraag in winkels, kent men die niet. Weet iemand een andere, misschien meer bekendere, naam en wie weet waar je deze bonen kunt kopen?
Groet, Yona

12382 41 Rapporteer

birdies
door birdies - Aug 12, 2011 om 17:51
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Spekbonen is toch echt de goede benaming; ik neem aan dat ze zeker niet bekende zijn met de latijnse naam, Phaseolus vulgari.

Vermoed dat je om spekbonen niet hoeft te vragen bij supermarkten, daar zal de spekboon inderdaad onbekend zijn.

Probeer eens een andere groenteboer.

empyria
door empyria - Aug 12, 2011 om 18:05
504 Antwoorden / 3 Vragen

Spekbonen worden regelmatig verward met snij- of slabonen.

(Weet ik ook niet van mezelf hoor, stond op Wiki)

Misschien dat als je om die bonen vraagt dat je toch spekbonen aangeboden krijgt?

't Is te proberen.

yo
door yona - Aug 12, 2011 om 18:06
20 Antwoorden / 9 Vragen

Ha birdies, dank voor je antwoord.

Ook aan andere groenteboeren gevraagd. Heel vaak kennen ze ze niet.

Maar dat komt vaker voor hoor! Ik heb ook eens een discussie gehad over blauwe bessen en bosbessen; was hetzelfde werd er toen gezegd...

Yona

birdies
door birdies - Aug 12, 2011 om 18:11
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Ook aan andere groenteboeren gevraagd. Heel vaak kennen ze ze niet............

Erg vreemd dat zelfs een groenteboer de spekboon niet kent. Ik ga er morgen even om vragen bij mijn eigen groenteboer. Kijken wat voor antwoord ik daar krijg.

tdehond
door tdehond - Aug 12, 2011 om 18:35
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Even googelen levert op:

Spekbonen
andere namen zijn: stokslaboon

Doorgaans witzadige rassen met groene peulen zonder draad en vlies. Er zijn ook rassen met gele en paarse peulen. Bekende rassen: Necores (vrij lang, iets gebogen, middengroen en rondovaal tot ovaal in doorsnee), Neckargold (lang, rond, goudgeel, zonder draad) en Blauwschedige Spek (ca 19 cm lang, zwak gebogen , paarse peulen).

Smaak
Iets zoeter van smaak dan de snijboon.

bron: klik hier

ltmvz
door ltmvz - Aug 12, 2011 om 21:04
949 Antwoorden / 18 Vragen

Misschien bij een Turkse of Marokkaanse groentenwinkel.

bosbess
door bosbess - Aug 12, 2011 om 22:34
354 Antwoorden / 40 Vragen

De spekboon (Phaseolus vulgaris) is de wat vleziger variant van de sperzieboon. Spekbonen worden vaak ten onrechte aangeduid als snijbonen. ...

Spekbonen, slabonen, prinsessenbonen, het zijn allemaal sperziebonen.

Dan heb je ook nog pronkbonen, maar dat zijn snijbonen.

harrie
door harrie - Aug 13, 2011 om 08:13
765 Antwoorden / 36 Vragen

Yona

Aangezien de groenteteelt ook steeds grootschaliger moet worden, zal het aanbod beperkter worden. Spekbonen zal voor de grote markt steeds minder interessant worden.
Het werkt van 2 kanten minder aanbod, minder vraag wegens onbekendheid en allerlei groentesoorten zullen verdwijnen uit de winkels.
Een bedreigde soort is bijv. postelein, in de supermarkt ook bijna niet meer te koop.
Wat sperziebonen betreft raakt het grote publiek gewend aan die dunne smaakloze import boontjes uit Afrika. Dit omdat ze het hele jaar verkrijgbaar zijn.
Op dit moment zijn er de Hollandse sperziebonen, die dikker/vleziger zijn en veel meer smaak hebben.

Salut, Ex-Haagsche Harrie

yo
door yona - Aug 13, 2011 om 17:03
20 Antwoorden / 9 Vragen

Ha Harrie en alle anderen,

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben bang dat Harrie gelijk heeft, zeker in de "grote" stad zullen ze niet te verkrijgen zijn. Maar ik blijf gewoon vragen, wie weet helpt dat.
Ik heb geen tuin anders zou ik zelf gaan proberen ze te zaaien.

Groet, Yona

=harrie schreef op zaterdag 13 aug 2011, 08:13: Yona

Aangezien de groenteteelt ook steeds grootschaliger moet worden, zal het aanbod beperkter worden. Spekbonen zal voor de grote markt steeds minder interessant worden.
Het werkt van 2 kanten minder aanbod, minder vraag wegens onbekendheid en allerlei groentesoorten zullen verdwijnen uit de winkels.
Een bedreigde soort is bijv. postelein, in de supermarkt ook bijna niet meer te koop.
Wat sperziebonen betreft raakt het grote publiek gewend aan die dunne smaakloze import boontjes uit Afrika. Dit omdat ze het hele jaar verkrijgbaar zijn.
Op dit moment zijn er de Hollandse sperziebonen, die dikker/vleziger zijn en veel meer smaak hebben.

Salut, Ex-Haagsche Harrie

cl
door clarabella - Aug 13, 2011 om 18:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ga eens langs een natuurvoeding/biologische winkel bij u in de buurt. Daar verkopen ze vaak groenten die u bijna nergens anders kunt vinden. De biologische winkel waar ik kom verkopen ze het wel.

Mvg Clarabella

toolboy
door toolboy - Aug 13, 2011 om 20:31
965 Antwoorden / 40 Vragen

Klopt TS daar was ik ook al achter.Maar volgens mij zijn de telers de veroorzakers.,Hoe kortere groei, en dan toch kunnen verkopen.?
Gaat niet meer om kwalieteit maar om geld.

hellevoet
door hellevoet - Aug 15, 2011 om 12:54
151 Antwoorden / 28 Vragen

Hallo Yona

Ik woon in Rotterdam en eet ze vaak.

Hier worden het kasbonen genoemd, zijn heel dik.

Ze zijn een stuk duurder, dan gewone sperciebonen.

Ik haal ze op de markt of ook wel bij een groenteboer.

In Rotterdam in winkelcentrum Keizerswaard zit een groenteboer, die ze verkoopt, maar daar heb jij niets aan waarschijnlijk.

Probeer eens om kasbonen te vragen, waarschijnlijk kent de groenteboer deze benaming wel.

Niet schrikken van de prijs, op de markt een stuk goedkoper.

Ik hoop, dat je wat aan deze informatie hebt.

Succes, Hellevoet

hu
door huppeltrutje - Aug 15, 2011 om 13:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ze toevallig net nog op de markt gekocht.Dus lijkt me dat wellicht een aangewezen plek om ze te kunnen kopen

ri
door riebnj - Aug 15, 2011 om 13:09
6 Antwoorden / 1 Vragen

heb ze hier zaterdag nog op de markt zien liggen, maar ja, ik woon in Groningen. Het zijn dikke sperciebonen en zeker geen snijbonen, want die zijn plat!!

edwardus
door edwardus - Aug 15, 2011 om 13:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=bosbess schreef op vrijdag 12 aug 2011, 22:34]Dan heb je ook nog pronkbonen, maar dat zijn snijbonen.

Dat is onjuist. Ze behoren tot dezelfde familie, maar pronkbonen zijn absoluut niet hetzelfde als snijbonen. Je kunt ze beter vergelijken met (taaie) sperziebonen.

sonja_1975
door sonja_1975 - Aug 15, 2011 om 13:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

Op de markt in provincie Groningen!

tenormin
door tenormin - Aug 15, 2011 om 13:49
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn groenheer heeft gewoon lekkere dikke sperciebonen. Of je dat spekbonen noemt weet ik niet, zal het hem morgen eens vragen. Die dunne slierterige bonen, haricôt verts, ja dat oogt wel leuk op je bord; maar vind het zelf niet zo echt lekker, beetje gummi-achtig als ik erop knauw, maar dat zal bij iedereen anders zijn; smaken verschillen.

wa
door wam - Aug 15, 2011 om 13:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben ze in onze volkstuin
en ze worden in de catalogus neckarkoniging of spekboon genoemd
probeer anders eens om in kontakt te komen met iemand met een volkstuin kun je zo mischien aan komen het is er nu de tijd voor
succes Willy

ne
door nellygwyn - Aug 15, 2011 om 13:58
8 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vader, zoon van een groenteman, noemde ze "boterbonen". Ook hij klaagde regelmatig dat die bonen er (bijna) niet meer zijn. Er werd altijd gezegd dat de consument ze niet meer wilde, die hadden liever de haricots, die dunne boontjes.
Ook wij hebben liever de boterboontjes en hier in West Friesland zijn ze soms nog wel te koop langs de weg. Maar ook steeds minder. Jammer!

krulstaart
door krulstaart - Aug 15, 2011 om 14:09
13 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn reactie heeft niets met de vraag over spekbonen te maken.
Die is volgens mij al voldoende beantwoord, spekbonen zijn inderdaad een eigen soort en niet overal bekend. Wilde alleen even kwijt dat pronkbonen niet een taai soort sperciebonen zijn. Het toeval wil dat ik vanochtend juist een flinke portie pronkbonen geplukt heb en daar vanavond heerlijk van eet. Ook de buurtjes deelden graag mee in de verse pronkbonen. Het zijn prachtig roodbloeiende platte bonen. Mits jong geplukt smakelijker dan gewone snijbonen, ze bevatten dan ook nog geen draad. Laar hier geen misverstand over bestaan! Ik kweek ze gewoon in de bloementuin om hun sierwaarde. Zo snijt het (bonen)mes aan twee kanten!

Groetjes en succes voor Yona

jantje
door jantje - Aug 15, 2011 om 14:15
123 Antwoorden / 12 Vragen

Yona,

In Westerlee, langs de hoofdweg is een groenteboer die verkoopt spekbonen voor 3,95 de kilo

Groetjes van Moin.

edwardus
door edwardus - Aug 15, 2011 om 14:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou krulstaart, dan heb jij meer geluk met de pronkbonen, wat ik vroeger uit de groentetuin kreeg vond ik maar taai, ik had liever gewone sperziebonen. Niet op tijd geplukt wellicht.

ma
door marijkev37 - Aug 15, 2011 om 14:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop spekbonen bij een boerderijwinkel hier in de buurt (tussen Eindhoven en Son). Het schijnt dat je ze ook op de markt kunt krijgen.

yo
door yona - Aug 15, 2011 om 14:47
20 Antwoorden / 9 Vragen

Beste allemaal,

Veel reacties; hartelijk dank daarvoor!
Ik ga het maar (weer) eens op de markt proberen. Ik woon in Amsterdam en daar ben ik ze tot nu toe niet tegengekomen.
Helaas ken ik niemand met een moestuin of volkstuin.

Vriendelijke groet, Yona

tenormin
door tenormin - Aug 15, 2011 om 14:57
16841 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=yona schreef op maandag 15 aug 2011, 14:47]Beste allemaal,

Veel reacties; hartelijk dank daarvoor!
Ik ga het maar (weer) eens op de markt proberen. Ik woon in Amsterdam en daar ben ik ze tot nu toe niet tegengekomen.
Helaas ken ik niemand met een moestuin of volkstuin.

Vriendelijke groet, Yona

Attent dat je ons bedankt! Maar Amsterdam is toch DE stad met de beroemde Albert Cuyp markt (als ik het goed schrijf?). Goh, wat zou ik daar graag eens een "marktje pikken". 't Lijkt mij dat, als ze het daar niet hebben, je echt naar het platteland moet gaan voor je geliefde bonen. Succes in ieder geval met je zoek/strooptocht.

0-
door 0-ram - Aug 15, 2011 om 15:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Yona,

Het is al weer een jaartje terug oid maar wij haalden ze altijd bij Kitty Beentjes, een grote groentekweker in de buurt van Heemskerk. Als ik het goed herinner was het ook allemaal biologisch en zeer smakelijk. Zeer goed te doen vanuit Amsterdam en wellicht ook een gezellig dagje uit in die richting(als het weer een beetje meezit)

eu
door eukie - Aug 15, 2011 om 16:15
61 Antwoorden / 70 Vragen

Zaterdag j.l. gewoon bij de groentenboer op de markt gekocht. Heerlijk, maar wel . . .€ 4,50 per pond ! Wat me overigens tegenviel was zijn antwoord op mijn vraag: wanneer komen de pronkers (pronksnijbonen) ? Dat antwoord luidde: bij mij nooit meer. Ik kan ze wel inkopen, maar dan moet ik ze zelf opeten, want die raak je tegenwoordig niet meer kwijt ! Ik woon NIET in een grote stad.

wa
door wam - Aug 15, 2011 om 16:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

nou nellygwyn
boterboontjes zijn echt geen spekbonen
spekbonen zijn groen en boterboontjes zijn geel
ze worden ook wel wasbonen genoemd en zijn erg lekker met een kluit roomboeter erop

ra
door radstakeboer_1 - Aug 15, 2011 om 18:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

het is gwoon een dikke slaboon.
lekker ouderwets.

on
door onthouden - Aug 15, 2011 om 18:45
27 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Yona,

Ik heb ze jaren zelf gepoot.
Zaad kocht ik bij tuincentrum.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om zelf te kweken¿¿
Het is ieder jaar steeds de vraag of het zaad nog te koop is.

hans515
door hans515 - Aug 15, 2011 om 19:48
250 Antwoorden / 117 Vragen

Wij hebben ze afgelopen vrijdag nog gegeten. Heerlijk zijn ze.
Onze groenteman noemt ze speksnijbonen. Bij ons in de streek worden ze ook vaak gebruikt in de soep. Dat heet dan : Humkessoep. Ook heerlijk !!
Groeten, Hans.

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2011 om 12:58
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Goedemorgen Yona, ben vanmorgen (niet bij eigen) groenteboer geweest. Ik vroeg naar de spekbonen en hij verkocht ze. Ik vroeg of ze ook
boterbonen werden genoemd en hij zei: nee, wel noemt men ze pronkbonen, dus sommige waren daar dus goed in hun antwoord. Ook zei hij dat ze via de normale handel niet meer geleverd werden, maar hij had wat groente hobby-kwekers die ze aan hem verkochten; puur voor hun lol. Het kwam uit het Westland, dus moeten er nog wel meer hobby-telers zijn die dit ook voor hun lol doen en er een klein zakcentje aan verdienen. Ik betaalde voor 350 graam € 2,95. Hoe ze smaken: geen idee: eet ze morgen pas. Maar ze zien er niet zo mooi uit als gewone dikke sperziebonen maar misschien maakt de smaak dit morgen goed.

yo
door yona - Aug 16, 2011 om 13:10
20 Antwoorden / 9 Vragen

Goedemiddag allemaal,

Nogmaals dank voor de reacties!
Toch vreemd, er zijn zoveel mensen die die dunne sperziebonen
niet lekker vinden en toch zie je de spekbonen nauwelijks. Misschien een demonstratie: "Wij willen spekbonen!!!" met spandoeken? :-))
Groet Yona

eu
door eukie - Aug 16, 2011 om 13:18
61 Antwoorden / 70 Vragen

Jammer voor Tenormin (EN haar groentenboer), maar SPEKBONEN zijn toch echt hele andere bonen dan PRONKBONEN (ook wel genoemd: Pronkers). Is me dan ook een raadsel hoe haar bericht gewaardeerd kan worden met: TOPANTWOORD. Ga nog maar eens terug om te vragen of je hem wel goed hebt verstaan.

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2011 om 13:29
16841 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=eukie schreef op dinsdag 16 aug 2011, 13:18]Jammer voor Tenormin (EN haar groentenboer), maar SPEKBONEN zijn toch echt hele andere bonen dan PRONKBONEN (ook wel genoemd: Pronkers). Is me dan ook een raadsel hoe haar bericht gewaardeerd kan worden met: TOPANTWOORD. Ga nog maar eens terug om te vragen of je hem wel goed hebt verstaan.

Ik heb hem héél goed verstaan en met mij anderen want die vonden het wel leuk dat ik hem vertelde over de vraag op KASSA site. Dit is een geboren en getogen westlander wiens familie al jaren in de "bonen" zitten. Hij wist waar hij over sprak en mijn gehoor en geheugen zijn nog prima. Dat je het niet met me eens bent is prima, maar je moet niet persoonlijk worden met je opmerking "ga maar eens terug enz. enz. Niet aardig.

eu
door eukie - Aug 16, 2011 om 14:01
61 Antwoorden / 70 Vragen

Jammer, het was echt niet mijn bedoeling om onaardig te zijn. Sorry dus. Maar kijk toch voor alle zekerheid eens op Google, onderwerp: SNIJBONEN PRONKERS, En wandel dan de verschillende sites eens door, dan zie je dat het echt om verschillende soorten gaat. Mijn groenteboer verkoopt spek(snij)bonen, maar GEEN pronk(snij)bonen, omdat hij die, naar zijn mening, in de omgeving waar ik woon niet kwijt kan (zie mij eerdere bericht). Ik ben dus nog steeds op zoek naar een adres waar ik Pronkers kan kopen ( die vroeger bekend stonden als: Scheermesjes, maar die na veredeling in de loop der jaren gewoon zacht zijn geworden).

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 16, 2011 om 14:47
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Eukie: waarom heb je het nu ineens over snijbonen??? Een snijboon is toch echt een andere boon. En een spekboon is echt niet het zelfde als een pronkboon. Kijk anders even op Wiki:

Spekboon

Pronkboon

....dus volgende keer graag een beetje genuanceerder...

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2011 om 14:52
16841 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=deinert schreef op dinsdag 16 aug 2011, 14:47]@ Eukie: waarom heb je het nu ineens over snijbonen??? Een snijboon is toch echt een andere boon. En een spekboon is echt niet het zelfde als een pronkboon. Kijk anders even op Wiki:

Spekboon

Pronkboon

....dus volgende keer graag een beetje genuanceerder...

Deinert, ik wilde Eukie niet weer quoten met haar snijbonen, ik kom dan helemaal over bij haar als een oude zeur. Maar fijn dat jij het doet!

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2011 om 11:09
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Nog een keer Goedemorgen Yona,
Gisteren (11:21) heb ik beloofd dat ik de door mij gekochte spekbonen vanavond zou proberen (had ze dus nooit gegeten). Ik ben voor vanavond uit eten gevraagd maar wilde toch graag mijn belofte nakomen om mijn "spekboon" proeverij met je te delen dus heb ik ze zojuist gekookt. En ik, die alleen maar sperziebonen at, ben helemaal om. Ze zijn heerlijk, bijna vlezig te noemen, lekkere dikke volle smaak en dat terwijl ik er nog niet eens een klont boter doorheen heb gedaan. Ga jou vraag bijna jammer vinden, want die groenteboer is niet al te dichtbij. Ik wist alleen uit de lokale krant dat hij een beste groeteboer is en gisteren, toen de winkel vol stond, realiseerde ik me dat de markt om de hoek, met veel groenteboeren, voor hem dus geen concurrentie was. Wat ik nu ga doen? Terug, en een boel kopen, blancheren en invriezen al weet ik dat de smaak iets achteruit loopt, maar dat mag de pret niet drukken. Dus, ze zijn er nog wel maar je moet er waarschijnlijk, net als ik, wel een eindje voor rijden. Maar dat had ik graag voor je over en nu: ook voor mezelf.

yo
door yona - Aug 17, 2011 om 11:22
20 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 17 aug 2011, 11:09]Nog een keer Goedemorgen Yona,
Gisteren (11:21) heb ik beloofd dat ik de door mij gekochte spekbonen vanavond zou proberen (had ze dus nooit gegeten). Ik ben voor vanavond uit eten gevraagd maar wilde toch graag mijn belofte nakomen om mijn "spekboon" proeverij met je te delen dus heb ik ze zojuist gekookt. En ik, die alleen maar sperziebonen at, ben helemaal om. Ze zijn heerlijk, bijna vlezig te noemen, lekkere dikke volle smaak en dat terwijl ik er nog niet eens een klont boter doorheen heb gedaan. Ga jou vraag bijna jammer vinden, want die groenteboer is niet al te dichtbij. Ik wist alleen uit de lokale krant dat hij een beste groeteboer is en gisteren, toen de winkel vol stond, realiseerde ik me dat de markt om de hoek, met veel groenteboeren, voor hem dus geen concurrentie was. Wat ik nu ga doen? Terug, en een boel kopen, blancheren en invriezen al weet ik dat de smaak iets achteruit loopt, maar dat mag de pret niet drukken. Dus, ze zijn er nog wel maar je moet er waarschijnlijk, net als ik, wel een eindje voor rijden. Maar dat had ik graag voor je over en nu: ook voor mezelf.

Ha tenormin,
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Jaahaa, dat is andere koek (bonen) he?
Dan lust je die enge dingen uit de super niet meer! Ik heb al jaren geen flutsperzieboon meer gegeten.
Ik vraag mij af hoe ver "ver" is...
Ik ben wel in staat om een beetje "ver" te gaan...

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2011 om 12:55
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Yona, voor mij is ver als ik de auto moet gebruiken. Ik loop slecht, vandaar. Maar het is maar 5 km. Dus als je iemand weet te vinden die ze nog verkoopt maak ik uit je antwoord op dat dit een peulenschil (we blijven in de groente, hoor) moet zijn. Succus met je zoektocht.