lu
door luis wernet Dec 9, 2013 om 12:30
Voeding & gezondheid

Thee

Mag men theezakjes,meer dan eenkeer gebruiken,of dagen daarna ??
Nee, waarom niet ??
En de gezondsheidschade !!

24083 33 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2013 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alles mag, maar na een paar dagen zal de thee niet echt smaakvol zijn.

lu
door luis wernet - Dec 9, 2013 om 12:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals bedankt !!

jantje7
door jantje7 - Dec 9, 2013 om 12:50
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ook zet u thee van kokend water, eventuele ontstane bacteriën zullen dit niet overleven, dus voor uw gezondheid hoeft u niet bang te zijn. Maar zoals tijger1 opmerkt, smaken kunnen verschillen.

jantje7

costnix
door costnix - Dec 9, 2013 om 12:57
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Na een paar dagen kunnen/zullen er schimmels op de zkjes verschijnen. Niet hergebruiken dus!!!

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2013 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 9 dec 2013, 12:57]Na een paar dagen kunnen/zullen er schimmels op de zkjes verschijnen. Niet hergebruiken dus!!!

Maar die zie je en kokend water doet ze teniet. Niet dat ik adviseer om daar nog thee van te trekken hoor.

zw
door zwaardvis - Dec 9, 2013 om 13:09
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Hallo, thee heb je al voor 34 cent per 20 zakjes. Daar trek je een volle pot thee van, 8-10 kopjes. Dat is 0,2 cent per kopje. Ik zou geen risico's nemen en voor iedere pot een nieuw zakje.
Hergebruik alleen als je een zakje per kopje (geen pot dus) gebruikt en dan binnen enkele uren.

jantje7
door jantje7 - Dec 9, 2013 om 13:15
1459 Antwoorden / 23 Vragen

De Pickwick thee zakjes zij zo gevouwen dat je ze middendoor kunt doen. Kun je er toch 2x verse thee van zetten. Succes er mee.....

jantje7

pi
door pieterwolters - Dec 9, 2013 om 13:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat er nog drinkbare thee van te maken is, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

tenormin
door tenormin - Dec 9, 2013 om 15:22
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Mij lijkt het geen aanrader, maar met gebruikte theezakjes kan men nog wel iets anders doen ;-) theezakjes. Misschien staat er iets tussen?

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2013 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 9 dec 2013, 15:22]Mij lijkt het geen aanrader, maar met gebruikte theezakjes kan men nog wel iets anders doen ;-) theezakjes. Misschien staat er iets tussen?

Ik zou haast thee gaan drinken, als je dat allemaal leest. Lijkt wel wonderolie. ;-)

costnix
door costnix - Dec 10, 2013 om 09:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 9 dec 2013, 13:01][quote=costnix schreef op maandag 9 dec 2013, 12:57]Na een paar dagen kunnen/zullen er schimmels op de zkjes verschijnen. Niet hergebruiken dus!!!

Maar die zie je en kokend water doet ze teniet. Niet dat ik adviseer om daar nog thee van te trekken hoor.

De mycotoxinen enschimmmels zouden die behandeling best wel eens kunnen overleven.

ka
door kama - Dec 11, 2013 om 10:59
164 Antwoorden / 19 Vragen

Ik houd van 'dunne" of 'slappe' thee. Zo'n eenkopstheezakje hergebruik ik dus altijd, vaak wel een keer of zes. Totdat er te weinig smaak meer af komt.
Ik heb nog nooit schimmel gezien op de thee en ben er nog nooit ziek van geworden (voor zo ver ik weet :-) ) . Als er schimmel in zit zie je dat bij schimmels heel gauw.
Als je 100% zeker wil zijn: gebruik dan een zakje maar één keer. Als je theezakjes tussen het gebruik door steeds opdrogen en je nog nooit schimmels hebt gezien gebruik ze dan net zo lang tot je de thee niet lekker meer vindt.

wong
door wong - Dec 11, 2013 om 11:00
33 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=luis wernet schreef op maandag 9 dec 2013, 12:30]Mag men theezakjes,meer dan eenkeer gebruiken,of dagen daarna ??
Nee, waarom niet ??
En de gezondsheidschade !!

@Jantje7,
Ja kijk uit. Kokend water is hoogstens 100 graden Celsius. Bij deze temperatuur worden maar enkele soorten kiemen gedood. De meeste overleven tot een verhitting van 20 minuten op 121 graden Celsius.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 11, 2013 om 11:03
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik Rusland zetten ze een klein potje zwarte thee die ze extreem lang laten trekken.
Deze bijna Koffie verdunnen ze met heet water dus eventuele bacteriën zijn dan ook dood.

Zoek eens op Wikipedia naar Samowar en die grote water ketel en kleine potje erop... en tappen maar.
Daar zit ongeveer 5 liter heet water in en de kleine, minder als halve liter....

Iedereen bepaald dan zelf hoeveel zwarte thee erin gaat en kan verdunnen.
Wel doen ze er meestal verse Citroen bij dus niet die plastic flesjes...

OM
door OMPI65 - Dec 11, 2013 om 11:20
23 Antwoorden / 0 Vragen

Legionella krijg je alleen via het inademen van nevel. Niet van drinken.

he
door hendri lubberts - Dec 11, 2013 om 11:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

Waar praten we over ? bezuinigen ? Dan is volgens mij de kleinste besparing te halen bij theezakjes delen of drogen na gebruik. Thee is vandaag de dag al te verkrijgen voor enkele eurocenten per zakje.
Als men wil besparen is het beter dat op andere zaken te doen bij het thee zetten. neem bijvoorbeeld geen fluitketel. Gas is duurder dan electriciteit, dus neem een waterkoker. Die heb je dan sneller terugverdiend dan je denkt ;)

jp
door jpelt123 - Dec 11, 2013 om 11:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kokend water doodt niet alle bacterien, dat dit wel zo zou zijn is een misvatting. Voor sterilisatie hebben ze in laboratoria autoclaven, om de te steriliseren zooi 15 - 20 minuten te verhitten op 121 graden. Dan is 99,9999% van de bacterien dood.
Voor hergebruik van een theezakje moet je dus sowieso rekening houden met bacterien. Ik zou niet verder gaan dan 1 dag.

eclipse
door eclipse - Dec 11, 2013 om 11:49
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=hendri lubberts schreef op woensdag 11 dec 2013, 11:35]Waar praten we over ? bezuinigen ? Dan is volgens mij de kleinste besparing te halen bij theezakjes delen of drogen na gebruik. Thee is vandaag de dag al te verkrijgen voor enkele eurocenten per zakje.
Als men wil besparen is het beter dat op andere zaken te doen bij het thee zetten. neem bijvoorbeeld geen fluitketel. Gas is duurder dan electriciteit, dus neem een waterkoker. Die heb je dan sneller terugverdiend dan je denkt ;)

@ hallo lubbertje, mevr heeft het over slappe thee, niet over stille armoede. heb je wel de transportkosten en de belastingen op je stroomverbruik meegerekent als je een halflitertje thee zet ? gaan we zitten rekenen , een half litertje water duurt bij zoveel watt zolang de prijs is 0,002.6 cent .. gas bla bla is zoveel, mmmmm heb al geen trek meer

audb
door audb - Dec 11, 2013 om 11:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Goedkope thee heeft minder smaak dan dure thee en dat komt omdat dure thee gemaakt is van jonge thee blaadjes al zou als we de reclame moeten geloven dit ook voor goedkope thee gelden maar ja reclame hé.
Maar thee zakjes hergebruiken is alleen te doen als u niet al te sterke thee wilt dan blijft namelijk een deel achter in het zakje.
Wat u ook kan doen is juist het omgekeerde heel sterke thee zetten door losse thee in een goede theepot te doen en daar een laagje water op te gooien zodat de thee maar net onder het water staat en dit laten trekken.
Vervolgens neemt u een theezeefje (ja daar komt de naam vandaan) en schenkt een deel van de getrokken thee via het zeefje in een kopje of thee glas en vul deze af met heet water.
Gooi gerust de thee uit het zeefje terug in de theepot en vul deze weer bij met heet water.
Dit kan een paar keer gedaan worden tot u merkt dat de smaak achteruitgaat en dan moet u het weer opnieuw doen.

ta
door tar - Dec 11, 2013 om 11:53
522 Antwoorden / 9 Vragen

Geachte Luis,

Wat sommige mensen als zeiden; kokend water kan meestal bacteriën doden maar niet de toxines die zij hebben gemaakt.

Zie voor uitleg:

Gevaar toxines

Ik raad u dan ook niet aan om "dagen daarna" nog een theezakje te gebruiken.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 11, 2013 om 11:55
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Boven de 60 graden houden of opnieuw opwarmen voor gebruik Samowar, maar dan moet je wel de Russische instructie goed lezen!

Dus Salmonella, het kan in theorie maar daarvoor moet ook een bron zijn en langzaam groeien....
Wat dacht je van de gieter voor de planten in de vensterbank, daar verwacht ik ze eerder....

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2013 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot 15

Bedoelt u niet legionella?

Maar is ook niet gevaarlijk om te drinken.

maurik
door maurik - Dec 11, 2013 om 12:38
19 Antwoorden / 7 Vragen

Thee is niet lekker meer als je het zakje laat afkoelen en opnieuw gebruikt. Vind ik persoonlijk. Maar neem een thermosfles van 1 liter, heet water erin, theezakje erbij en je kan het net zo sterk/slap maken als je wilt. Scheelt tevens gas of electra bij telkens opnieuw water koken:-)

ma
door manwijf - Dec 11, 2013 om 13:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

De zgn. dust die in onze theezakjes zit, is eigenlijk nauwelijks nog thee. Om die reden zit er sowieso al minder smaak aan. Nog eens gebruiken kan soms, maar de smaak wordt er zoals al gezegd niet beter op. Een opgedroogd zakje nog eens gebruiken heb ik wel eens geprobeerd, maar ik vind het niet te buggelen.

zonnetje69
door zonnetje69 - Dec 11, 2013 om 14:36
37 Antwoorden / 0 Vragen

Met zwarte thee heb ik geen ervaring, maar groene thee is heel goed vaker te gebruiken. Ik heb ooit ergens gelezen (kan alleen niet meer vinden waar) dat je dan zelfs veel meer van de gezonde stoffen uit de blaadjes haalt.

Ik heb nog nooit ook maar een spoortje schimmel erop gezien of aan geroken. Ze staan hier wel droog als ze wat langer staan.

Je merkt vanzelf wel of er nog smaak afkomt. Met een 1kopszakje groene thee kan ik 2, soms 3 bekers thee zetten. De eerste laat ik kort trekken, de tweede iets langer en als er nog een derde inzit, dan laat ik m er vaak gewoon inzitten. Zet ik er een hele pot van, dan is ie meestal meteen wel op. Groene thee kan je overigens beter niet met kokend water zetten, dan wordt ie erg bitter. Een graadje of 80 is beter/lekkerder...

se
door sent - Dec 11, 2013 om 17:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n theezakje kan je net zo lang gebruiken totdat je
alleen maar warm water drinkt.

ba
door bartjemla - Dec 11, 2013 om 19:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

[Edit - redactie]

Em
door Emmap - Dec 11, 2013 om 20:10
162 Antwoorden / 8 Vragen

Net zo vaak als je zelf prettig vind, lijkt mij.
Gezondheidsrisico's lijken me niet zo groot, als je netjes / schoon werkt.

Een alternatief zou losse thee kunnen zijn. Kan je net zo veel of weinig in de pot of kopje doen als je zelf wilt. Na jaren de losse thee van DE ben ik (omdat de DE thee steeds poederiger leek te worden) recent overgestapt op pondspakken met zeer grove thee van de Turkse supermarkt, merk Dogadan, 3,95 per pak. Je doet er lang mee, met zo'n pak.
Superlekker, mild, wordt niet bitter van het langere staan.

labren
door labren - Dec 11, 2013 om 21:43
862 Antwoorden / 0 Vragen

knap smerig als je een theezakje gaat bewaren om hem meerdere keren te gebruiken , na 1 dag staat de schimmel er al op

Redacteur
door Redacteur - Dec 12, 2013 om 10:02
1074 Antwoorden / 62 Vragen

Een aantal bijdragen is verwijderd. Graag alleen reacties plaatsen als die inhoudelijk iets toevoegen. Bedankt!

De redactie

ba
door bartjemla - Dec 12, 2013 om 10:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik doe dit al jaren met theezakjes, geen probleem maar niet te lang bewaren, maximaal twee weken!
Ook met Senseo koppiepads werkt dit prima, daar kun je makkelijk vier kopjes van zetten i.p.v. één.
Zo bespaar ik behoorlijk op thee en koffie!

ha
door harryromijn - Dec 12, 2013 om 13:18
272 Antwoorden / 0 Vragen

Begin 70-er jaren woonden we met 5 studenten in een bovenhuis, samen met een Belg.
Het middenstuk was de keuken, en met dakraam zicht op buiten. Daar stond ook de doos met theezakjes.
Het ging waaien, het dakraam vloog open en veegde de theezakjes over de vloer.
De studentjes wilden snel weekend vieren, dus.. dakraam dicht en de rest was voor maandag.
Dat weekend kwam de hospita om schoon te maken en... knoopte alle theezakjes aan de waslijn.
Maandagavond kwam ook onze Belg binnen en.. het is 35 jaar geleden, doch ik hoor hem nog schaterlachen: allez, echte Ollanders, de theezakskes hangen te drogen.

Weet ge, wat in het Russische Handboek Soldaat staat als herkenning van de Ollandse militaire tenten ? Daar hangen de theezakskes aan de lijn te drogen.

ma
door manwijf - Dec 12, 2013 om 13:20
574 Antwoorden / 1 Vragen

Twee weken? Moet er niet aan denken...

En dan die vieze koffiepads ook nog eens hergebruiken. Wat zal dat een smerig bakkie koffie zijn.
I.p.v. zo'n dure Senseo met z'n dure koffiepads, had je beter een gewoon koffiezetapparaat kunnen kopen. had je nu meer bespaard dan met het recyclen van je koffiepads en theezakjes. Mensen bezuinigen vaak op de verkeerde zaken.