wa
door wale541 Dec 21, 2019 om 17:46
Voeding & gezondheid

Tijdens contractperiode de tarieven wijzigen (Fit For Free)

Meerdere jaren ben ik bij deze sportclub aangesloten. Het contract dat destijds overeengekomen en getekend is, wordt elk jaar in oktober stilzwijgend met een periode van één jaar verlengd. Zo ook in oktober 2019.

Vorige week heeft de sportclub bekend gemaakt niet meer verder te gaan met de abbonnementsvorm die ik heb afgesloten. Een ander abbonnement afsluiten kan wel, maar die heeft dubbele tarief. De sportclub geeft twee keuzes: per 1 februari het nieuwe tarief betalen, of per 1 februari je abbonnement opzeggen.

Kan de sportclub vóór oktober 2020 van de afspraken uit het eerder overeengekomen contract afwijken en je tot één van de twee aangeboden keuzes dwingen?

4151 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2019 om 17:49
16858 Antwoorden / 202 Vragen

U bent helaas niet dee eerste en enige ie hier over klaagt en helaas kan men dit doen. U kunt wel om reden van de eenziujdige wijziging van de met hen gesloten overeenkomst per onmiddelijk de overeenkomst doen beëindigen.
Zie o.a. deze info: https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/contractenrecht-hoe-beëindig-ik-een-overeenkomst-opzegging-ontbinding-en-vernietiging/   en https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/voorbeeldbrief-abonnement-opzeggen  Men geeft kenneliujk zelf de opzeggingsmogelijkheid al aan zij het per 1 februari 2020. Als u het er niet mee eens bent, dan dat doen maar is het de vraag of u nog wel een goede dienstverlening krijgt in januari.

tenormin
door tenormin - Dec 21, 2019 om 18:16
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat kan en u kunt dan het tweede aanbod aannemen en per februari het abonnement opzeggen. Hoop voor u dat er een andere sportschool (club) bij u in de buurt is waar u verder kunt gaan met trainen. Succes.

aurora1
door aurora1 - Dec 21, 2019 om 18:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt voorwaarden lezen, opzeggen en in de vrije natuur/buiten fit worden en blijven. Is geen dure sportschool met in het stof sporten en minder zuurstof voor nodig ....
Dat is dan dus gezonder voor u én uw portemonnee....

marita5
door marita5 - Dec 21, 2019 om 19:21
11516 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wale541 ,

De voorwaarden :

Artikel 7 Prijs en prijswijzigingen

1. Het abonnementsgeld wordt voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst overeengekomen.

2. De Ondernemer maakt eventuele prijsverhogingen 4 weken voorafgaand genoegzaam bekend.

3. In het geval van een prijsverhoging, heeft de Consument het recht om de Overeenkomst binnen 4 weken na de bekendmaking van die verhoging door Ondernemer te ontbinden. Het vooruitbetaalde abonnementsgeld dat ziet op de periode na de ontbinding, wordt dan door Ondernemer terugbetaald. Het door Consument verschuldigde abonnementsgeld wordt dan wel herberekend naar de feitelijke abonnementsperiode.

4. De mogelijkheid tot ontbinding uit lid 3 is niet van toepassing op prijsaanpassingen op basis van het CBS-prijsindexcijfer voor gezinsconsumpties of op prijsaanpassingen die direct voortvloeien uit de wet, zoals een btw-verhoging, tenzij een dergelijke prijsverhoging door Ondernemer bekend wordt gemaakt binnen 3 maanden na totstandkoming Overeenkomst. In dat laatste geval heeft Consument tot 3 maanden na totstandkoming Overeenkomst het recht tot ontbinding. Het vooruitbetaalde abonnementsgeld dat ziet op de periode na de ontbinding, wordt dan door Ondernemer terugbetaald. Het door Consument verschuldigde abonnementsgeld wordt dan wel herberekend naar de feitelijke abonnementsperiode

Lees hier de volledige voorwaarden , klik op de rode regel .

 https://www.fitforfree.nl/sites/fitforfree.nl/files/FFF_Algemene_voorwaarden_13-8-2019.pdf

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2019 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom veronderstelt u dat dat lidmaatschap jaren en jaren voor hetzelfde geld blijft doorlopen?

Myrchelle
door Myrchelle - Dec 22, 2019 om 10:57
2 Antwoorden / 4 Vragen

Hier hetzelfde.

Twee jaar vooruitbetaald, 10,95/maand.

Nu naar 14,99/4 weken ==> dat is dus 1 betalingstermijn per jaar méér.

Dit komt neer op een verhoging van 48,5%.

Indexeren is geen probleem, maar dan gaat het om 1-1½% verhoging.

Maar als je al betaald hebt, de verhoging maar incasseren van de bank vd klant? Absurd!

Stel dat je een kranten/tijdschrift abonnement afsluit en je betaalt vooruit.
Dan zeggen ze ineens, je betaalt nu niet €1/dag, maar €1,50/dag. En het extra halen we zelf even van je bank af.

Dus nee: ik verwacht niet dat ze altijd dezelfde prijs hanteren. Maar in de door mij getekende algemene voorwaarden staat indexeren.
En ja, ik weet dat ik naar buiten kan. Maar aangezien ik én vrouw ben én vaak om 07 uur al in de sportschool sta, én we in Nederland wonen is dat geen constructieve opmerking.

tijger1
door tijger1 Dec 22, 2019 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft vrouw zijn, om zeven uur in de sportschool staan en in Nederland wonen te maken met sporten?

Myrchelle
door Myrchelle Dec 22, 2019 om 11:09
2 Antwoorden / 4 Vragen

Dat aurora1 zegt ga lekker buiten sporten: dat is goedkoper.

Nou de tijd dat ik sport, 7 uur 's morgens, is het donker, op dit moment vaak heel nat (Nl) en koud: dus voor mij als vrouw is het geen optie.

tijger1
door tijger1 Dec 22, 2019 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus een man kan wel om zeven uur 's morgens in de kou sporten?

En u leest de voorwaarden verkeerd.

Myrchelle
door Myrchelle Dec 22, 2019 om 16:03
2 Antwoorden / 4 Vragen

Fijn voor je tijgertje, man/vrouw discussie triggert je blijkbaar.

En volgens mij lees ik het niet verkeerd

tijger1
door tijger1 Dec 22, 2019 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt niet lezen en de naam is Tijger1.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2019 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar onzin argumenten om te sporten doen er helemaal niet toe.

En blijkbaar kunt u geen Nederlands lezen, dat u niet begrijpt dat de tarieven, juist volgens de voorwaarden wel verhoogd mogen worden, en dat u dan gewoon kunt opzeggen.

Als zij alleen indexeren, kunt u dus niet gewoon opzeggen.

Zo moeilijkis het echt niet.