toon59
door toon59 May 23, 2011 om 13:11
Voeding & gezondheid

Van wie is MIJN man's medisch dossier ?

Mijn man is tijdelijk 2 maanden opgenomen geweest in de Hamboskliniek te Kerkrade. Op hun verzoek heb ik het medisch dossier, ruim 70 of meer pagina's, meegekregen van onze huisarts. Na 2 maanden wordt mijn man overgeplaatst naar St.Magdalenahof te Haelen en daar wordt gevraagd om zijn medisch dossier, dat ik drie dagen van te voren telefonisch heb opgevraagd, toen ik het dossier kwam halen (60km) kreeg ik slechts 10 pagina's in dezelfde kapotgescheurde enveloppe. Hier heb ik geen genoegen mee genomen en dit mondeling en schriftelijk medegedeeld.
De hoofdzuster van afdeling 2 aan de lijn gehad, met de mededeling dat ik het dossier dan NIET had moeten inleveren, want het was nu in het archief. Wat nu ???

1485 10 Rapporteer

jaapje_1
door jaapje_1 - May 23, 2011 om 13:26
315 Antwoorden / 0 Vragen

Het dossier is maar van één iemand en dat is van je man. Officieel gezien mogen ze het dossier zonder machtiging niet eens aan jou meegeven maar daar wordt in de praktijk niet heel lastig over gedaan.

Ik hoop even dat je met het archief ook echt een archief bedoeld en niet het beruchte ronde archief, wat een normaal archief in gaat kan er ook weer uitgehaald worden en dat is precies wat het ziekenhuis heeft te doen. Schrijf even een kort briefje dat je het dossier opgevraagd hebt maar slecht 10 van de 60 pagina's gekregen hebt en dat je per direct de overige 50 pagina's vordert. Stuur dit naar de administratie van het ziekenhuis.

tdehond
door tdehond - May 23, 2011 om 15:00
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U kunt een copie opvragen van het gehele medische dossier, mits u gemachtigd daartoe bent.

börgemeister
door börgemeister - May 24, 2011 om 01:53
506 Antwoorden / 25 Vragen

Het auteursrecht van het medisch dossier en het juridisch eigendom ligt bij de (huis)arts of het ziekenhuis e.d.

Uw man kan wel inzage vragen om het medisch dossier in te zien..

börgemeister
door börgemeister - May 24, 2011 om 02:05
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 23 mei 2011, 15:00]U kunt een copie opvragen van het gehele medische dossier, mits u gemachtigd daartoe bent.

Wat is het nut van een kopie van het medisch dossier? Voor een leek is dit onbegrijpelijk met medische terminologie (Latijns en Grieks), waarden van onderzoeken die u toch niet begrijpt: wat is goed en wat is fout!

Tegenwoordig wordt u medisch dossier, naast het digitale medisch dossier, ook nog in stoffelijke vorm gehouden.

Een print van een digitale röntgenfoto van uw 'fractuur cáput fémoris' is dan best wel mogelijk voor het plakboek.

tdehond
door tdehond - May 24, 2011 om 07:19
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=börgemeister schreef op dinsdag 24 mei 2011, 02:05][quote=tdehond schreef op maandag 23 mei 2011, 15:00]U kunt een copie opvragen van het gehele medische dossier, mits u gemachtigd daartoe bent.

Wat is het nut van een kopie van het medisch dossier? Voor een leek is dit onbegrijpelijk met medische terminologie (Latijns en Grieks), waarden van onderzoeken die u toch niet begrijpt: wat is goed en wat is fout!
.
Het nut
1. Er zijn leken die in de gezondheidszorg hebben gewerkt en dus begrijpen wat erin staat.
2. Als u naar een ander ziekenhuis gaat kunt u een copie van een copie maken van een uitslag van een onderzoek wat relevant is voor de klacht waarmee u in het andere ziekenhuis komt.

Argument 2 lijkt mij de reden waarom dit volledige dossier werd opgevraagd.

toon59
door toon59 - May 24, 2011 om 08:15
40 Antwoorden / 7 Vragen

aanvulling: Mijn man heeft MS en is nu opgenomen in een somatisch verpleeghuis-afdeling. De medewerking van de Hamboskliniek is nul. Toen ik de hoofdzuster belde, kon zij zo voordragen uit het medisch dossier van mijn man, dwz dat het dossier dus open en bloot ligt op de zusterspost. Zij beloofde fotocopieen te gaan maken, maar het beleid van de Hamboskliniek is: gegeven, blijft gegeven.
Misschien moet ik maar teruggaan naar de voormalige huisarts, misschien heeft die nog iets van de elf jaar dat wij hier wonen. Daar waren de 50 vellen computer-uitdraai van.

Mijn mijn vraag blijft: WIE IS EIGENAAR VAN EEN MEDISCH DOSSIER ?????

tdehond
door tdehond - May 24, 2011 om 12:21
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=toon59 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 08:15]aanvulling: Mijn man heeft MS en is nu opgenomen in een somatisch verpleeghuis-afdeling. De medewerking van de Hamboskliniek is nul. Toen ik de hoofdzuster belde, kon zij zo voordragen uit het medisch dossier van mijn man, dwz dat het dossier dus open en bloot ligt op de zusterspost. Zij beloofde fotocopieen te gaan maken, maar het beleid van de Hamboskliniek is: gegeven, blijft gegeven.
Misschien moet ik maar teruggaan naar de voormalige huisarts, misschien heeft die nog iets van de elf jaar dat wij hier wonen. Daar waren de 50 vellen computer-uitdraai van.

Mijn mijn vraag blijft: WIE IS EIGENAAR VAN EEN MEDISCH DOSSIER ?????

De instelling is nu eigenaar, maar uw man heeft het recht op copies ervan.

U kunt een klacht over de gang van zaken indienen en gewoon via de administratie om de copies vragen. Zo heb ik het ook gedaan met mijn medische gegevens van een academisch ziekenhuis.

Ik diende een schriftelijk verzoek in vergezeld van een copie van een identiteitsbewijs. Wel even te voren informeren wat de kosten zijn.

loreleigil
door loreleigil - Jun 2, 2011 om 10:40
678 Antwoorden / 3 Vragen

Medische dossiers worden lang (en compleet) bewaard. Alles wat u of uw man zelf (op verzoek van instelling of vrijwillig) aandraagt, mondeling of schriftelijk, moet daar bewaard blijven. Anders is het dossier bij de instelling niet meer compleet. Maar begrijp ik nu goed dat u van de huisarts het orginele dossier heeft gekregen?!? Nooit, nooit, nooit een origineel uit handen geven! Maak kopieën, dan heeft u altijd zelf nog de mogelijkheid om weer kopieën te maken! Zoals ik laatst van het IKG heb begrepen, is de instelling nu eigenaar van het complete dossier. Heel veel sterkte met alles, zowel voor u als uw man!

toon59
door toon59 - Jun 3, 2011 om 08:41
40 Antwoorden / 7 Vragen

Hartelijke dank voor uw meedenken. De Hamboskliniek heeft alles teruggegeven en ik heb nu van alles copieen. De orginelen heeft de nieuwe verpleeghuisarts in bezit. Alles is opgelost, wel na de nodige telefoontjes en brieven en waarschijnlijk ook door Vara's Kassa. Want ik heb verteld dat ik een item zou plaatsen op het forum. B E D A N K T.

tdehond
door tdehond - Jun 3, 2011 om 09:21
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=toon59 schreef op vrijdag 3 jun 2011, 08:41]Hartelijke dank voor uw meedenken. De Hamboskliniek heeft alles teruggegeven en ik heb nu van alles copieen. De orginelen heeft de nieuwe verpleeghuisarts in bezit. Alles is opgelost, wel na de nodige telefoontjes en brieven en waarschijnlijk ook door Vara's Kassa. Want ik heb verteld dat ik een item zou plaatsen op het forum. B E D A N K T.

Netjes opgelost door de Hamboskliniek! Bedankt voor de terugmelding.