pi
door pienter Jul 22, 2009 om 11:41
Voeding & gezondheid

Varkensgriep of Mexicaanse griep??

Ik ben net terug van vakantie en het viel mij op dat, terwijl de hele wereld spreekt over "pig-flu" Nederland weer eens als enig land een uitzonderingspositie inneemt en spreekt over de Mexicaanse griep!! Of de Mexicanen daar nu zo blij mee zijn?? Enige maanden geleden sprak men hier echter ook over varkensgriep!! Ik zou wel eens willen weten welk ministerie zo onder druk is gezet door lobbyisten dat men deze benaming eigenhandig veranderd heeft, op welke gronden en wie hier verantwoordelijk voor is. Eensgezindheid en duidelijkheid in bewoording en daden hoort, zeker met deze ziekte, toch voorop te staan!!

529 18 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 22, 2009 om 12:00
10352 Antwoorden / 12 Vragen

De Argumenten voor de veranderde benaming lijken mij voldoende;

---Het nieuwe virus bevat naast delen van het bekende varkensgriepvirus, ook delen van het vogelgriepvirus en menselijk griepvirus.---

---Grote uitbraken in het verleden kregen vaak de naam van het land of de regio waar de uitbraak begon. Bijvoorbeeld de Spaanse en de Aziatische griep.—

-- is uit Mexico afkomstig---.

aurora1
door aurora1 - Jul 22, 2009 om 14:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor zover mij bekend is sinds 12 mei jl de naam wereldwijd officieel Nieuwe Influenza. Ik meen dat viruoloog Oosterhuis in één van de eerste van de vele talkshows (P&W?) waarin hij te zien was van mening was dat de naam varkensgriep veranderd moest worden in Mexicaanse griep volgens de uitleg die door Stacey hier ook is gegeven. Gedurende het gesprek bleef hij de mensen corrigeren w.b. de naam. Ook zag ik een bericht dat Mexico niet blij was met deze benaming om voor de hand liggende redenen.

Voor zover ook mij bekend wordt deze naam alleen (nog?) in Nederland gebruikt en soms op de Belgische t.v. Zie ook:

kenwel2
door kenwel2 - Jul 22, 2009 om 15:07
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Pienter: H1N1 virus, of  varkensgriep, of Mexicaanse griep genoemd.

Groeten. Henri

aurora1
door aurora1 - Jul 22, 2009 om 15:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Aanvulling: Oosterhuis = Ab Osterhuis. Zie ook de uitzending van Pauw&Witteman van 28 april jl waarin viroloog Osterhuis meldt dat hij vindt dat de naam Mixicaanse griep ipv varkensgriep moet zijn en waarom.

vr.gr.

pi
door pienter - Jul 22, 2009 om 16:53
5 Antwoorden / 10 Vragen

Met dank voor Uw antwoorden maar mijn vraag is nog niet beantwoord:

De hele wereld spreekt over "swine-flu"!! Voor onbekende redenen neemt Nederland weer eens een uitzonderingspositie in!! Is mijnheer Oosterhuis dan degene die zomaar de naamstelling in Nederland kan veranderen en iedereen volgt dat dan zomaar? Lijkt mij onwaarschijnlijk. Het gaat hier toch over een officieele naam!! Dus een ministerie zal in dit geval toch zijn fiat moeten geven.

Hoop toch nog op meer duidelijkheid en met dank voor de geplaatste reacties.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 22, 2009 om 17:14
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo pienter: Influenza A subtype H1N1 is gerefereerd aan de varkensgriep (swine flu) echter, een officiele benaming is er helemaal nooit voor geweest! ja, er is geroepen Mexicaanse griep, omdat daar deze (dodelijke) griepvariant is uitgebroken voor het eerst. Ik zou het gewoon H1N1 griep willen noemen, klinkt wat vriendelijker dan 'Mexicaanse griep', en heel de wereld weet waar het over gaat, althans, zo zou ze het in het dagelijkse leven moeten zijn m.i.

Blijf gezond, en maak u verder niet al te druk! Geniet maar van de zon!

Groeten, Henri

aurora1
door aurora1 - Jul 22, 2009 om 20:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@pienter, het antwoord viel al te lezen in mijn hierboven gegeven link. Als u wat had gegoogled op de naam Ab Osterhuis dan had u gelezen wat hij doet, aan welke advies- en overlegorganen hij deelneemt, waar hij o.a. jaren heeft gewerkt etc.. Als u ook gekeken had naar de taken van het RIVM, o.a. in relatie met het Ministerie van VWS dan had u  begrepen dat u al een antwoord heeft gekregen. U kunt natuurlijk ook uw vraag aan het relevante ministerie stellen. Hieronder nog wat uzelf ook via Google had kunnen vinden...:

vr.gr.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 22, 2009 om 20:53
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@aurora1: Is toch een kundige man hoor! Helemaal niet zo gek, en interessante man.  Met dank voor de info.

Groeten, Henri

stacey
door stacey - Jul 22, 2009 om 22:01
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--neemt Nederland weer eens een uitzonderingspositie in!! ==

Ja, gelukkig zijn we toch niet echt van die meelopers blijkbaar ;-)

En wat maakt het uit wat voor naam het heeft, zolang je het maar niet oploopt zou ik zeggen.......

edwardus
door edwardus - Jul 22, 2009 om 22:08
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De naam verkensgriep (swine flu) is misleidend, omdat het suggereert dat alleen varkens of zwijnen vatbaar zijn voor het virus. Niets is minder waar. Vandaar dat men naast de officiele benaming heeft gekozen voor een naam die aangeeft waarvandaan de ziekte zich heeft verspreid.
Simpel toch?

Laat die complottheorie maar weer varen.

holpen
door holpen - Jul 22, 2009 om 22:49
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Als je alles op een rijtje zet, lijkt het mij toch duidelijk wie waarom de naam "Mexicaanse griep" heeft gekozen. En dat heeft niets met lobbyisten of ministeries te maken. Niet alles wordt door een minister vastgesteld, dus meteen weer schreeuwen tegen "de regering" is hier in het geheel niet van toepassing. En heeft overigens ook erg weinig nut. Daarnaast is de Engelstalige aanduiding over het algemeen "swine-flu" en niet "pig-flu".

Ik snap ook niet helemaal waar je je zo vreselijk druk om loopt te maken, eerlijk gezegd. De eensgezindheid is er toch echt wel: binnen het Nederlandse taalgebied is de griep Mexicaans. Internationaal wordt het meestal met de Engelse term aangeduid en de wetenschappers die zich ermee bezighouden hebben al helemaal geen last, want die gebruiken de "variatie-afkorting" H1N1.

Conclusie: dit gaat helemaal nergens over.... sorry....

kenwel2
door kenwel2 - Jul 24, 2009 om 12:32
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Over een ding zijn we het dan eens hier:

Blijf gezond, en maak u verder niet al te druk! Geniet maar van de zon!

En dat doe ik zeer zeker!! Pluk de dag!

Groeten, Henri

kamphuysen
door kamphuysen - Aug 5, 2009 om 19:22
252 Antwoorden / 68 Vragen

De regelgeving komt uit het Ministerie vn Alg.Zaken, JPB op aanraden van ...via het theekransje op maandag.

kamphuysen
door kamphuysen - Aug 5, 2009 om 19:23
252 Antwoorden / 68 Vragen

En op aandringen van burgemeester van de grote stad JC.

holpen
door holpen - Aug 6, 2009 om 11:12
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Is volkomen flauwekul, zoals ik je ook al in je andere "vraag" te verstaan heb gegeven.

Maar als je dit dan toch zeker meent te weten, wil je dan wel even de bronnen hier vermelden waarop je je baseert? In dit topic zijn inmiddels al meer dan voldoende bronnen gegeven waaruit blijkt hoe het in elkaar steekt - en vervolgens kom jij tijden later nog eens keer volslagen larie melden.

S.v.p. stoppen met het verspreiden van leugens!

holpen
door holpen - Aug 6, 2009 om 11:15
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Nou moet je er toch echt mee ophouden zonder je bronnen te vermelden. Waar heb je deze informatie gevonden.

Of loop je gewoon weer wat te blaten zoals heel veel mensen tegenwoordig denken te moeten doen? Zolang het maar gekant is tegen alles wat maar enigszins naar overheid riekt....

kamphuysen
door kamphuysen - Aug 6, 2009 om 17:42
252 Antwoorden / 68 Vragen

Pienter en Holpen enz..

Sorry hoor gelezen de comments complete onzin discriminatie bannen en al die andere teksten die jullie uitkramen, kijk wat er voor reactie komt. Het heeft allemaal niets te maken met wat jullie willen doen voorkomen een zgn links politiek  of rechts politiek gedoe  of weerstand tegen moslims etc.. wel staat vast dat mijn vraag hier niet onderbouwd wordt het blijft dus een raadsel (ik sarde maar wat om aan de weet te komen wat er gevoelsmatig zoal speelt over dit onderwerp) mijn vraag is feitelijk waarom is er dan geen verklaring gegeven vanuit ja vanuit wie? ,het is toch minimaal gek dat we met z,n allen de mexicanen schoffreren en dat we verder niet eens weten wie die naams verandering van swine flu naar de mexicaanse griep heeft ''bevolen'' dat moet toch een gewichtige beslissing zijn met een neergezette achtergrond en een memo, of een decreet , wie heeft dat besloten? En nogmaals het blijft vreemd dat jullie zomaar een ander in een hoek willen duwen, dit terwijl je dat zelf (althans dat schrijven jullie) verafschuwen. Van mijn kant is er geen enkel gevoel voor discriminatie dat verafschuw ik zelfs en verwerp ik.