tovenaer
door tovenaer Oct 28, 2006 om 21:11
Voeding & gezondheid

Vlees in jussaus?

Zitten er ook vleesbestanddelen in jussaus van Maggi?

5678 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is maar wat je bedoeld met vleesdelen, waarschijnlijk bedoel je dierlijke eiwitten.
Dit staat op het product vermeld.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is eigenlijk een quizvraag. Er zit nl helemaal geen vlees in jussaus. ingredienten zijn: tarwemeel,zetmeel,olie,zout,gist,uipoeder,paprika,aroma,kruinagel.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als in in de jus het woord "vlees" word betrokken, dan moet dit ook aanwezig zijn in het eindprodukt. Anders is er sprake van misleiding. Vleesjus bevat tussen de 2 en 8 % vleesextract......en vlees kan dus rund, gevogelte, schaap, varken, paard etc zijn. Alle ander vormen van jus bevatten ook vleesextract, vanaf 0,01%. Geen enkele jus is vegetarisch mits nadrukkelijk aangegeven. De hoofdbestandelen van jus zijn gemodificeerd zetmeel, zout en heel veel "E-nummers", oftewel smaakversterkers.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad staan er drie E-nummers bij, maar het mij niet duidelijk of daar vlees inzit. Het zou zo'n mooie vleesvervanger zijn, pittig en iig zonder een stuk zichtbaar vlees.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou tovernaer........ dan heb je het mooi mis.

Knorr VleesJus Natriumarm:

Ingrediënten: Maltodextrine, zetmeel, tarwebloem, smaakversterker E623, plantaardig vet, vleesextract 3,2%, kleurstof E150c, ui 3,1%, gemodificeerd zetmeel, plantaardig vet, witte peper, laurierblad, oregano, tijm.

Knorr Vleesjus Naturel:

Ingrediënten van het product na bereiding met 200 ml water: water, plantaardig vet, aroma;s, aardappelzetmeel, zout, ui, dextrose, glucosestroop, boterpoeder, melkvet, smaakversterker (E621, E627, E631), suiker, rundvleesextract 0,01%, kruidnagelextract.

Knorr Jus voor Stampot:

Ingrediënten: Zetmeel, tarwebloem, gemodificeerd zetmeel, ui 14%, spekstukjes 10% (varkensvlees, zout), zout, smaakversterker (E621, E627, E631), aroma (met melk, soja), plantaardig vet, kleurstof E150c, maltodextrine, plantaardige olie, selderijzaad, uienextract, laurierblad, foelie, kruidnagelen.

Chef Basis Vleesjus:

  • Subtiel gekruide licht gebonden vleesjus met krachtig vleesextract, geeft uw jus body en binding.
  • Direct toe te voegen aan kokende vloeistof.
  • Ideale aanvulling wanneer u jus tekort komt.
  • Bevat 30% minder zout dan standaard vleesjus.

 Maggi Vleesjus à la Minute

  • Een heerlijke vleesjus met een volle smaak.
  • Strooibaar in kokend water.
  • Compleet met boter, braadvet en vleesextract.

Wil je nog meer voorbeelden of feiten?

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

De naam vleesjus duidt niet op vlees wat er in zit maar op waarvoor het wordt toegepast, jus voor over of bij vlees.
Als er geen dierlijke eiwitten in zitten dan is het vegetarisch omdat de andere ingredienten niet op dierlijke produktene duiden.
Voor de binding wordt zetmeel gebruikt en geen gelatine (wat wel dierlijk is), hier uit concludeer ik dus dat er geen dierlijke produkten zijn toegevoegd.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

hier is zijn dus wel dierlijke produkten aan toegevoegd.
Als het dierlijk is staat het er op.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

En deze produkten zijn van een ander merk.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb hier voor me liggen Naturel Maggi gebonden jus. Het woord vlees wordt niet genoemd en daarom verbaasde ik me erook over, dat het jus heet wat toch meestal in verband wordt gebracht met vlees, zoals een andere spreker terecht opmerkt.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

spekstukjes 10%

????????

zijn die gepureerd ofzo dan ? ik heb nog nooit een stukkie gevonden...........;-(

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen auto's, plastic en vlees,

maakt mij van vreugde helemaal hees.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier in Nederland word het woord "JUS" geassocieerd met vlees. Zelfs VanDale zegt het zo:

jus (de ~ (m.))

1 saus voor spijzen, bereid uit vleesnat

Maar dit is onterecht. Jus is vocht van vis, vlees, gevolgelte, groente, fruit etc wat een gebonden consistentie heeft. Om het gebonden effect te bereiken kan met bloem, roux, room, boter, tapioca, arrowroot, maismeel etc gebruiken of gewoon het vocht indikken.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uitstekend werk verricht. Dat is wat ik bedoel met onderzoek. Gewoon het woordenboek erbij. Doe ik ook altijd. Soms zelfs een Frans of Duits woordenboek. Dan het liefst een oude, toen waren er nog veel meer woorden.Ik weet nog niet goed hoe ik op beste antwoord moet klikken , dit is het beste antwoord.

De reden dat ik die jussaus noem, is dat je er zo heerlijk stamppot mee kan maken, gecombineerd met aardappels en bietjes of zuurkool (bietjesstamppot en zuurkoolstamppot) maakt het een heerlijk vegetarich gerecht.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Geen auto's, plastic en vlees, maakt mij van vreugde helemaal hees."

Ik neem aan dat u er ook geen probleem van maakt, indien u na een zwaar ongeval op een bakfiets (o.i.d.) naar een ziekenhuis wordt gebracht en daar...... ehhh, tja.... niet geholpen wordt. Want heeft u er wel eens op gelet hoeveel plastic er ge-/verbruikt wordt in een ziekenhuis? Verder neem ik aan dat in uw woning totaal geen kunststof aanwezig is..... of.....?

En wat ik mij ook afvraag...... hoe kunt u in ****naam uw vragenspelletje hier kenbaar maken. Ik neem toch aan dat u een pc heeft..... en zit daar geen kunstoffen in verwerkt? Plastic?

Dus 'Tovenaer': doe niet zo hypocriet! Er zijn al teveel 'geitenwollensokken' figuren op deze wereld. Tegen politie: behalve als zij zelf overvallen en beroofd zijn. Tegen plastic, behalve als zij zelf een pc hebben/gebruiken.  Enz. enz.

Hutch

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie op: Geen auto's, plastic, vlees, maakt mij van vreugde helemaal hees.

Het is altijd een streven naar. Ik doe mijn best zo weinig mogelijk plastic in huis te hebben. Ben bv. naarstig op zoek naar ranja in glas en azijn in gla en shampoo. Dat bestaat haast niet meer. Ik antwoord met een volgende spreuk:

Totdat ik was een jaar of tien

Had ik nog nooit plastic en een auto gezien.

(vlees wel, maar dat is nu 40 jaar later mijn eigen besluit)

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK wist niet dat deze rubriek eigenlijk voor quizvragen bedoeld was.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het niet mag, mag de VARA me meteen verwijderen. Wij horen toch tot de experts? Ik meen te weten dat ik na een halve eeuw aardig wat afweet van voeding en vegetarisch eten. Als u denkt dat ik in een andere rubriek thuishoor, zegt u mij dan welke het is dan zult u geen last meer van me hebben.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je stelt 3 keer een vraag en telkens staat in een van je eigen reakties het antwoord of je reageert op een antwoord met  ja dat klopt wat volgens mij betekend dat je het antwoord dus al wist.

Waarom stel je een vraag waarvan je het antwoord al weet?

Bel de vara en vraag of je een eigen quiz programma op tv kan krijgen.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed idee. Intelligent beantwoord.Laten we zeggen dat ik me een tovenaarsleerling voel ofwel een apprenti sorcier. Ik wil ook altijd leren , hoor. Stel jij dan mij eens een moeilijke vraag, dan kunnen we deze rubriek met het laagste aantal deelnemrs weer eens wat leven inblazen. Is weer eens wat anders dan al dat gezemel over auto's. Die reclame ook daarover, walgelijk gewoon, ik draai altijd mijn hoofd om als ik dat zie of ga afwassen. Gisteren nog bij recepten gelezen over verse tonijn, nou dat is leuk ga ik ook eens een verse tonijnsalade maken.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Svp niet meer reageren op dit onderwerp dan stopt hij misschien en kunnen er weer echt vragen behandeld worden.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Tovenaer,

zoals u weet (en reeds gedaan heeft), hoort de wijze waarop u dit brengt thuis bij de forums. Daar bent u van harte welkom.

Hier dienen alleen (serieuze) vragen gesteld te worden.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tovenaer bouw vooral je luchtkasteel niet te hoog, als je tenminste niet je hele verdere leven wilt blijven klauteren.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Negeren jongens, come on.

Laten we nu zelf ook eens consequent zijn en dit soort topics links laten liggen. Hier is al vaak over gesproken, nu ook eens uitvoeren ???

Phinder

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

MEDION?????????????????

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al een forum geopend, want die bleek niet te bestaan voor vegetarisch eten.Dus u kunt van nu af aan daar naartoe gaan. Ik heb m'n geitewollensokken aangetrokken. Het is een beetje koud vandaag.Titel is : meer vragen

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja en veel smaakversterker....

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier haal je zelfs een topic omhoog dat wegens een troll flink was weggestopt ! Nogmaals, kijk eerst naar de datum !!!

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ik ben nogal gek op saus, want je wilt toch wel een beetje lekker eten. Vandaag gekocht Kip Madras saus. Dat is lekker bij rijst. Gewoon even kijken wat er bij de ingredienten zit. In ieder geval geen vlees, wel een paar smaakversterkers. Honderd procent goed eten blijft natuurlijk een moeilijke zaak, maar vegetarisch eten lukt heus wel en veganistisch ook, dat is zonder kaas en eieren. Zie mijn forum vegetarisch voor al 28 recepten.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2008 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Tovernaar.Eet ongeveer 30 jaar vegetarisch en af en toe,in de winter maanden,koop ik een zakje jus(voor de boerenkool)of die van Maggi of van de concurrent is weet ik niet.Ik leest wat er staat bij de ingredienten en weet dan of het oké is,soms hoeft dat niet, dan staat er geschikt voor vegetarisch eten.Vr.gr.