luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Jun 24, 2015 om 17:37
Voeding & gezondheid

Vuurkorf: rookoverlast

Baby moet steeds hoesten. Hij is enige tijd verbleven in de rooklucht door een vuurkorf. Het was winstil waardoor de rook in onze tuin terecht komt. We hadden zelf hinder van branderige ogen en benauwdheid. Hoe kan dat veroorzaakt worden? We lezen op de website van de longfonds dat houtrook zelfs schadelijk kan zijn?

Zie::

Verklaring Longfonds (voorheen Astma Fonds) over houtrook en gezondheidsschade Geachte heer, mevrouw, In deze verklaring van het Longfonds gaan wij in op de gezondheidsrisico’s van het stoken van houtkachels, haarden, vuurkorven en barbecues. Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende (PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem. Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen belemmerd in hun dagelijkse leven. Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zoals een houtkachel, kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden. De gemeente kan de gezondheid van longpatiënten wél beschermen. Bij het stoken van hout moet minimaal worden voldaan aan de wettelijke eisen die gesteld worden aan ‘goed stoken’. Daarnaast is een stookverbod bij bepaalde weertypes: windstil weer, temperatuurinversies, mist ed. en/of hoge concentraties luchtvervuiling sterk aan te bevelen. Een ontmoedigingsbeleid voor het stoken van houtvuur in de gemeente met name door kachels en haarden draagt bij aan de gezondheid van de inwoners. Echter, ook al wordt aan deze maatregelen voldaan, dan nog kunnen mensen die daar gevoelig voor zijn, klachten krijgen. Het Longfonds wil gezondheidsschade door luchtvervuiling zoveel mogelijk voorkomen. De gemeente kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Wij vertrouwen er dan ook op dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en haar inwoners, en met name de mensen met een chronische longziekte, beschermt tegen de schadelijke gevolgen van houtrook. Het Longfonds verzoekt de gemeente om elke situatie serieus te bekijken en te onderzoeken welke oplossing het meest geschikt is.

Bron: https://www.longfonds.nl/sites/default/files/Longfonds%20Verklaring%20Houtrook%20met%20logo.pdf

6565 33 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 24, 2015 om 17:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als er rook was waar de baby was en u had zelf er zelfs last van dan had u de baby toch onmiddellijk daar kunnen weghalen? Je laat dan een baby toch niet in rooklucht liggen?
Vraag uw huisarts om advies.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jun 24, 2015 om 18:06
55 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ruik zelf niets meer, dus had het later pas in de gaten. En als je zelf even weg bent en hebt de baby even buiten?

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jun 24, 2015 om 19:36
55 Antwoorden / 25 Vragen

Ik maak me wel zorgen te meer omdat het longfonds aangeeft dat het kankerverwerkkende stoffen de rook kan bevatten. Het lijkt me dat hier toch wel normen op zitten voor de volksgezondheid?

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u soms het forumlid "gezondheid" op het Radarforum? Daar had men ook al last van een vuurkorf van de buren.

Maar daar werd die baby wel meteen naar binnen gehaald. Had u, als u dus niet "gezondheid" bent, ook moeten doen.

Ook op dat forum wordt met hele lappen tekst van het Longfonds gesmeten.

Als ik uw verhaal over geluid lees, hebt u volgens mij overal last van.

aurora1
door aurora1 - Jun 24, 2015 om 20:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar vinden ze in ieder geval dat "gezondheid" overal last van heeft en maar beter ergens in een weiland o.i.d. zonder buren kan gaan wonen, dan wel dat "gezondheid" maar beter met de buren kan overleggen dan op een forum te gaan zeuren.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2015 om 20:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit is wel ''gezondheid". Het probleem is dat hij overgevoelig is voor geluiden en geuren en nog voor veel meer. Dat is een moeilijk probleem, ik ben zelf ook heel geurgevoelig.

Het beste in zo'n geval kun je goede afspraken met je buren maken.

Er is misschien 'in het groot' wel een beetje hoop. Vandaag is de Nederlandse staat gesommeerd om de uitstoot van CO2 flink te beperken. Wie weet zet dat zoden aan de dijk.

En misschien heeft u hier nog wat aan:

Burenoverlast door open haard of houtkachel

Bij overlast van de open haard of houtkachel van uw buren kunt u contact opnemen met de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van uw gemeente. De gemeente kan optreden tegen mensen die op een hinderlijke manier rook, stank of roet verspreiden. Dit staat meestal in de gemeentelijke bouwverordening.

bron

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 21:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar "gezondheid" durft zijn buren niet asn te spreken. Maar hier wel schermen met de gezondheid van ern baby. Beetje treurig.

sw
door swat1500 - Jun 24, 2015 om 23:14
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ik mis eigenlijk de vraag.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 25, 2015 om 08:40
7209 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=swat1500 schreef op woensdag 24 jun 2015, 23:14]Ik mis eigenlijk de vraag.
De vraag van @ Vragenderwijs:
rooklucht door een vuurkorf, We hadden zelf hinder van branderige ogen en benauwdheid. Hoe kan dat veroorzaakt worden? We lezen op de website van de longfonds dat houtrook zelfs schadelijk kan zijn?

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jun 25, 2015 om 09:27
55 Antwoorden / 25 Vragen

Dit is het Kassa forum en wat er elders gebeurd?

Zie ook rapportage van RUG Groningen:

https://www.rug.nl/research/portal/files/14462819/rap72.pdf

aurora1
door aurora1 - Jun 25, 2015 om 17:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Moeten we al die lappen tekst van andere sites alsmaar lezen (en opzoeken)?
Heeft u de huisarts al om advies gevraagd over de hoestende baby?
Heeft u al met de buren overlegd?

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jul 1, 2015 om 18:54
55 Antwoorden / 25 Vragen

U moet niets. Overleg met de GGD levert op dat zij zorgen maken over de rookoverlast en dat de wetgeving hier niet goed in voorziet. Als iemand eventjes stookt is dat anders dan als het frequent wordt. Je hele huis stinkt naar de rook en raakt een groot deel van je privé leven. Het rook en de fijnstof blijft niet alleen in je eigen tuin maar gaat ook naar de buren. Fijnstof zie je (helaas) niet. Er zijn geen regels, wetteloosheid...

aurora1
door aurora1 - Jul 1, 2015 om 20:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En wat heeft de huisarts over de baby gezegd?
En wat hebben de buren gezegd?

tijger1
door tijger1 - Jul 1, 2015 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=aurora1 schreef op woensdag 1 jul 2015, 20:52]En wat heeft de huisarts over de baby gezegd?
En wat hebben de buren gezegd?

Daar is de Ts natuurlijk helemaal niet geweest.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jul 3, 2015 om 10:02
55 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ga niet direct naar mijn buren toe zodra ik overlast ervaar. Ik kijk het eerst een poosje aan. Als iemand keiharde muziek gaat draaien in een tuin, dan stap ik daar ook niet direct naar toe. Van de wetgever wordt verwacht dat je ook wat moet dulden van je buren. Van het hoesten van de baby was de reactie van de GGD dat het wel vreemd is dat het hoesten zolang heeft geduurd. Huisartsen registreren dit soort klachten wel maar doen hier verder niets mee. Daarom is de GGD de aangewezen weg omdat zij zaken vastleggen. Indien er ooit vragen overkomen dan kan worden gezocht naar hoeveel klachten bekend zijn in Nederland.

Kennelijk vinden we het normaal dat onzichtbare zaken als fijnstof vrij verspreid mogen worden, maar zodra het zichtbaar wordt niet. Iets wat we niet zien wil niet zeggen dat het niet schadelijk is.

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2015 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of een huisarts dit soort klachten registreert of niet, is niet relevant. Als die baby blijft hoesten, ga je daarmee naar de dokter. En dan ga je niet de GGD belken, omdat zij klachten registreren.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jul 6, 2015 om 08:15
55 Antwoorden / 25 Vragen

Ja inderdaad dan ga je naar de huisarts en tevens melding bij de GGD.

Causaal verband met de rookkorf is waarschijnlijk niet aan te tonen. Wel dat de rooklucht ontwikkeling je huis binnen dringt en ruikbaar is. Ja het ruikt lekker maar de gezondheidseffecten zijn niet te overzien.

http://houtrook.nl/de-gevaren-voor-de-gezondheid-van-houtkachels-new-1/?print=print

Houtrook belemmert de normale longontwikkeling van baby’s en kinderen. De bestanddelen van rook vergroten bij hen het risico op luchtweginfecties, zoals bronchitis en longontsteking. Blootstelling aan houtrook tast het immuunsysteem aan en leidt tot beschadiging van de laag beschermende longcellen die zorg dragen voor het zuiveren van de luchtwegen.

aurora1
door aurora1 - Jul 6, 2015 om 17:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp dat u niet met de baby naar de dokter gegaan bent en ook niet met uw buren heeft overlegd.
Ik zou trouwens nooit een baby zomaar zonder toezicht in de tuin laten en even weg gaan.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jul 6, 2015 om 18:02
55 Antwoorden / 25 Vragen

Dat is ook niet gebeurd. Maar goed we leven in een democratie in Nederland waar het geld boven de gezondheid gaat.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft anders zelf: 'Als je zelf even weg bent en je hebt de baby buiten?'

U en de baby hadden last van de rook, maar u ruikt niets. En ziet u dan de rook niet?

U wilt mijns inziens alleen maar klagen.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jul 6, 2015 om 19:05
55 Antwoorden / 25 Vragen

O, gelukkig tijger1 het is alleen maar klagen, dus geen enkel probleem. U bent voorstander van vuurkorven en rookwalmen in buurman's tuin?

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jul 6, 2015 om 19:11
55 Antwoorden / 25 Vragen

Draai ik keiharde orgel muziek in de tuin, komt iemand vragen wilt u de muziek zachter zetten? O, u komt alleen maar klagen.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, in mijn eigen tuin.;-))

pino123
door pino123 - Jul 6, 2015 om 19:15
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een gezeur. Iedereen weet dat rook schadelijk is en dat het niet handig is om een baby daarin te leggen. Maar om nu helemaal de fiinstof problematiek erbij te halen gaat wel heel ver. Verder heeft het geld boven de gezondheid hier niets mee te maken. zinloze discussie

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 19:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u bent toch juist helemaal niet naar de buren gegaan? U zet uw verhaal alleen maar hier neer en op het Radar forum. Verder belt u de GGD.

Schiet dus allemaal niet op.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jul 7, 2015 om 10:24
55 Antwoorden / 25 Vragen

Dat denkt u Tijger1.... Ik zou zeggen denk iets verder?

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jul 8, 2015 om 09:25
55 Antwoorden / 25 Vragen

Het wordt de hoogste tijd dat dit onzinnige stoken van hout aan banden wordt gelegd.
Waarom de lucht vervuilen omdat het alleen maar leuk of gezellig is en tegelijkertijd het leven van je buren vergallen?
Houtrook bevat verschillende voor de gezondheid gevaarlijke stoffen, waaronder het kankerverwekkende fijnstof PM2.5. Waarom zou je dat onnodig over je vrienden en bekenden willen Verspreiden? Zoiets doe je toch alleen maar als je geen vrienden meer wilt hebben?
Houtrook is 12 x slechter dan de rook van sigaretten. Wat moet je nog meer vertellen om duidelijk te maken hoe slecht de rook van verbrand hout is.
[commerciële links verwijderd]
Er zijn meer dan een miljoen mensen die regelmatig hinder ondervinden van het stoken van hun buren met vuurkorf, open haard of houtkachel.
Wilt u zo graag de barbecue gebruiken, neem er dan eentje op gas en het scheelt een hoop ellende.
Bekijk ook deze uitzending eens van 1-Vandaag en nog een paar andere uitzendingen die u duidelijk zullen maken dat het verstandig is om per direct het stoken van hout te staken.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ZCXtU0XCIeo
http://www.radio1.nl/item/183016-Actie%20in%20Amersfoort%20tegen%20de%20openhaard.html

Ook nog 2 uitzendingen uit België die wellicht interessant voor uw zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=tePD8nosjp0 (Canvas België)
https://www.youtube.com/watch?v=JQlvdi2feYk (Nieuwsblad België) Meer fijnstof dan auto

Op RTV Utrecht heeft Jaap Huibers enkele columns verzorgd.

http://www.rtvutrecht.nl/radiomutrecht/jaaphuibers/1152660/houtrook-milieuonvriendelijk-en-zeer-ongezond-voor-omwonenden.html

http://www.rtvutrecht.nl/radiomutrecht/jaaphuibers/1163451/

http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/radiocolumn-jaap-huibers-12-april-2015-houtrook-mogen-we-elkaars-gezondheid-en-het-milieu-schade-toebrengen/

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 8, 2015 om 09:55
7209 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Vragenderwijs,
met dat telkens hier neer te zetten bereikt u niet dat uw buren ophouden met stoken.

di
door digioma - Jul 8, 2015 om 11:20
646 Antwoorden / 29 Vragen

Die buren zullen toch niet iedere dag de vuurkorf aansteken of barbecuën?
Fijnstof ademen we allemaal in, ook wanneer je een stuk gaat wandelen met de baby in de kinder/wandelwagen zelfs in de vrije natuur, laat staan in stedelijke gebied. Ooit zal de kleine naar school gaan en wordt dan ook blootgesteld aan allerlei invloeden van buitenaf waaraan je niets kan doen (zoals pollen bijvoorbeeld). Gezien alle verwijzingen wordt dit item een obsessie voor je; ga toch maar eens advies inwinnen bij de huisarts of eventueel een kinderarts. Mogelijk aanleg voor bronchites en dan weet je iets meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 8, 2015 om 11:25
16883 Antwoorden / 202 Vragen

vragenderwijs@ dit is geen discussie form, kassa heeft daar een aparte site voor.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jul 8, 2015 om 11:26
55 Antwoorden / 25 Vragen

M.b.t. de buren niet elke dag de vuurkorf aan te zullen zetten. Dat zou je zeggen ja...De rooklucht dringt je huis binnen evenals de geur. Welke geuren vinden jullie oké om in andersmans huis te gaan verspreiden? Wat is wel toelaatbaar en niet? Een fikkie stoken tussen de huizen in is echt niet fijn. Zelf weleens gezeten in de rookwalmen? We waren met meerdere mensen allen klachten als benauwdheid. Maar kennelijk is dat geen hinder in de zin van de wet. Wat is dan wel hinder?

pino123
door pino123 - Jul 8, 2015 om 12:50
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=vragenderwijs schreef op woensdag 8 jul 2015, 11:26]M.b.t. de buren niet elke dag de vuurkorf aan te zullen zetten. Dat zou je zeggen ja...De rooklucht dringt je huis binnen evenals de geur. Welke geuren vinden jullie oké om in andersmans huis te gaan verspreiden? Wat is wel toelaatbaar en niet? Een fikkie stoken tussen de huizen in is echt niet fijn. Zelf weleens gezeten in de rookwalmen? We waren met meerdere mensen allen klachten als benauwdheid. Maar kennelijk is dat geen hinder in de zin van de wet. Wat is dan wel hinder?

Nogmaals de vraag ben je inmiddels bij je buren geweest? Zo niet, stop dan met klagen en ga er heen.

Als je buren een enkele maal een vuurkorf aanhebben, zeg ik zeur niet zo. Het is wat anders als de vuurkorf elke zomeravond brandt, maar als het ding 1 keer in de 14 dagen aangaat..... We leven nu eenmaal dicht op elkaar, dan moet je in een hutje op de heide gaan wonen, heb je van niemand last.

Was je mijn buurman of buurvrouw en ik stookte dat ding 1 maal in de 14 dagen had je gewoonweg pech.

aurora1
door aurora1 - Jul 8, 2015 om 15:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U blijft maar jammeren en klagen op forums zoals hier en u wilt blijven argumenteren en gelijk hebben in de rubriek Vraag en beantwoord.
U heeft geen zin om met de baby naar de dokter te gaan en om met uw buren te gaan praten.
Gaat het u om het gelijk hebben en krijgen met uw verhalen, verwijzingen en lappen tekst?
Het is ook al gezegd, voor discussies moet u bij een andere rubriek zijn en dat weet u heel goed gezien de diverse klachten en discussies die u daar al heeft geplaatst over veel zaken.
Lees ook eens door: Hoe werkt dit?