Romano88
door Romano88 Jul 15, 2020 om 18:57
Voeding & gezondheid

Waarom is een kilo patat goedkoper dan 1 kilo aardappelen?

Ik kom op deze vraag vanuit de boerenprotesten. Als ik bij een supermarkt een zak huismerk patat betaal van een kilo voor € 1,39 (Ok€). Maar als ik dan een kilo-verpakking aardappelen koop, betaal ik gauw tegen de 2 euro. Hoe kan het dat een product zoals patat, welke extra bewerkingen heeft gehad zoals schillen, snijden, voorkoken en voorfrituren, goedkoper is dan de kilo verpakking aardappelen die in de basis uit de grond zijn gehaald, schoon gespoten en verpakt?

Wie kan hier uitleg over geven?

10796 16 Rapporteer

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Jul 15, 2020 om 19:07
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een patat aardappel is een ander soort dan een aardappel die zo naar de winkel gaat. Ook hoeven deze aardappelen er niet zo mooi uit te zien want kneusjes laat men liggen in de winkel.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 15, 2020 om 19:15
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Het is maar waar of in welke winkel u aardappelen koopt. De prijzen verschillen nogal per winkel en mijn ervaring is dat zij bij een Turkse winkel vaak het goedkoopste zijn en ook goedkoper dan patat-frites. Ik koop zelf mijn aardappelen bij een Turkse winkel om er vervolgens vaak zelf ook  frites van te maken.

Kopen bij een boer / landwinkel kan nog goedkoper zijn.

ma
door marleenvanh Jul 17, 2020 om 18:33
451 Antwoorden / 1 Vragen

Die zg. 'landwinkels' zijn vaak juist 'reteduur'! Onder het mom van 'vers en direct van de boer' o, o wat goed, betaal je dus de hoofdprijs..... Er zit er bij mij in de buurt ook een. In vergelijk met een reguliere supermarkt 2 of 3x zo duur. Mij zien ze daar echt NOOIT meer. Stelletje oplichters!

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 18, 2020 om 10:16
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Laat ik nu toevallig gisteren bij een lokale winkel 5 kg hebben gekocht voor € 2,50 (laatste van een partij, nieuwe oogst kost daar € 3,19 per 5kg - Turkse eigenaar) En ik gaf ook aan: kopen bij een landwinkel KAN goedkoper zijn. Bij u dus helaas niet.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jul 15, 2020 om 19:29
6599 Antwoorden / Vragen

De ene aardappel is de andere niet.Patat aardappelen zijn van een goedkoop ras en worden in grote hoeveelheden ingekocht en verwerkt.
Aardappelen in de supermarkt zijn van een duurder ras, moeten worden schoongespoten en verpakt, Arbeidsloon is duur.
Nu heb je nieuwe oogst, dore, malta, opperdoeser ronde. Die aardappelen zijn niet goedkoop, maar wel lekker,

ju
door juliomariner Jul 15, 2020 om 22:48
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Er zit bijna geen prijsverschil in het pootgoed dus er zijn goedkope of dure rassen. Daarbij is de aankoop van het pootgoed een relatief lage kostenpost dus dat heeft zo goed als geen invloed.

gerbera
door gerbera Jul 16, 2020 om 09:36
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Er zit wel degelijk verschil in de prijs van pootgoed e.e.a. is afhankelijk van de maat en het soort.

ju
door juliomariner Jul 16, 2020 om 12:24
1321 Antwoorden / 2 Vragen

dit is echter op de totale kosten een minimaal verschil

gerbera
door gerbera Jul 16, 2020 om 13:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Of je € 55,- (formaat 28/35) of € 35,- (formaat 35/45) per 100 kg betaald (bintje) lijkt mij best wel een verschil terwijl de opbrengst per hectare nagenoeg gelijk is. En dat is de prijs van de gemiddelde consumptie aardappel terwijl de teler voor de pootaardappel tussen de € 12,- en € 30,- per 100 kg vangt. Overigens gaat 60% van de Nederlandse pootaardappelen naar het buitenland.

rj
door rjw - Jul 15, 2020 om 20:07
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Ik koop bij AH Beyerlander friet voor 2,46/600gr, stampportaardappelen voor 0,99/600gram en af en toe vastkokers voor 1,17/kg.

Friet is dus duurder.

Oftewel: je maakt eenzelfde vergelijking als waarom een Dacia Logan MCV goedkoper is dan een BMW 1-serie. Die eerste is groter en toch veel goedkoper.

mr
door mrmoto Jul 16, 2020 om 15:14
167 Antwoorden / 4 Vragen

Maar ze brengen je wel op het zelfde punt/adres , is maar net hoe diep je geldbuidel is , en wij zijn gestopt bij albert de heijn inkopen te doen omdat in ons dorp een "kleine" ah zit die dus niet alles op voorraad heeft als we dat wel willen moeten we 22 km rijden .Maar ook dat is een keuze.

Topantwoord

ju
door juliomariner - Jul 15, 2020 om 20:34
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Toch heeft TS een punt. Waarschijnlijk pakt de supermarkt op de aardappels meer marge dan op friet.
Voor de boer zijn de kosten ongeveer gelijk.
Doordat de horeca lange tijd op een zeer laag pitje draaide is er erg weinig friet verkocht. Veel frietaardappels zijn dan ook uit nood door de akkerbouwer aan melkveehouders verkocht (bijna weggegeven) want nog langer bewaren zou te duur zijn en te onzeker.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jul 15, 2020 om 22:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De patataardappel wordt voornamelijk in Nederland geteeld en heeft een relatief grote opbrengst per hectare t.o.v. de "gewone" aardappel en wordt veelal op voorhand bij de teler ingekocht voor een vastgestelde prijs. Uw patat komt dus uit de nog oude voorraad van het vorig jaar. De nu "nieuwe" aardappelsoorten die in de winkel liggen komen veelal uit het buitenland en de in eigen land geteelde aardappelen nog beperkt leverbaar zijn omdat alleen de vroege soorten nu geoogst worden.

1paul
door 1paul - Jul 16, 2020 om 11:45
3134 Antwoorden / 0 Vragen

ander aardappelsoort dat ten eerste maar eetaardappelen zijn altijd nodig en dus ligt daar de prijs ook hoger....

Topantwoord

lo
door lovewinnie - Jul 16, 2020 om 14:46
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Voor aardappelen gebruiken ze de mooie aardappels. Voor friet de lelijke afgekeurde aardappel. Die afgekeurde kunnen ze niet verkopen maar weggooien is ook zonde. Dus de aardappels met Krinkel, pitjes etc erin gaan naar de friet afdeling en rest wordt verpakt als aardappel

ju
door juliomariner Jul 16, 2020 om 14:52
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Dat klopt niet. Voor friet hebben ze andere rassen. Er zit o.a  verschil in de bakkwaliteit en bakkleur . Daarnaast zijn frietaardappelen meestal veel groter dan consumptie aardappelen.
Voor zetmeel hebben ze nog weer andere rassen. Deze zijn eigenlijk niet geschikt voor consumptie want gewoon niet lekker.

lo
door lovewinnie Jul 16, 2020 om 14:58
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja koop zelf altijd aardappelen bij de boer zelf dus geen idee van de prijzen. Friet maak ik indd van friet aardappels en kook met kruimige aardappelen.
Vind prijzen is supermarkt toch te gek. Supermarkt kopen allemaal aardappelen in uit buitenland wat ook wat met de prijs doet.
En dat terwijl boeren in Nederland met groot overschot zitten
Zoek een boer in de buurt. Betaal je nog geen euro per kilo voor mooie grote aardappelen

mr
door mrmoto Jul 16, 2020 om 15:18
167 Antwoorden / 4 Vragen

Dus de aardappels met Krinkel, pitjes etc erin gaan naar de friet afdeling en rest wordt verpakt als aardappel ,helaas, ook dat is niet juist de door u omschreven patatten gaan naar de chips verwerkende industrie

ju

zw
door zwaardvis Jul 16, 2020 om 15:27
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Daar zit wel wat in. Die 2,5 kilo zakken van de Lidl, die aardappelen wil zelfs de boer niet als varkensvoer. Dus dan maar als goedkope friet in een ondoorzichtige verpakking....Je ziet pas dat het afval is als je de verpakking openmaakt. Maar misschien ben ik wel te kritisch?

me
door mein33 Jul 16, 2020 om 15:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Aardappelen worden niet gesorteerd in patat-aardappelen en supermarkt aardappelen.
Patat-aardappelen worden op contract verbouwd en geleverd en de prijs wordt per ton geleverd product bepaald en betaald.
Er zijn agrariers die alleen maar aardappelen verbouwen voor de patat industrie.

mo
door mof - Jul 17, 2020 om 14:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat de patatfabrieken de aardappelen goedkoper kunnen inkopen.

gerbera
door gerbera - Jul 17, 2020 om 15:51
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lange tijd werdt voornamelijk het Bintje voor patat gebruikt, maar door zijn vatbaarheid van ziekte inmiddels vervangen is door de Agria welke speciaal ontwikkeld is voor frites. Een soort ook wat minder vatbaar is voor ziektes (Phytophthora) maar langzaam ook weer vervangen gaat worden door het ras de Innorator. Deze worden speciaal op contract met een fabriek verbouwd waarbij vooraf een vaste prijs per hectare wordt afgesproken. Voor de teler is dit een garantie van een vast inkomen, al is het geen "vetpot", ongeacht de opbrengst. Is deze groot dan kan de fabriek de patat voordeliger door het vet halen en in de handel brengen.

audb
door audb - Jul 17, 2020 om 16:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ga naar een boer en koop daar 10 kilo aardappelen en kijk dan eens wat die er voor vraagt dan snapt je meteen wat de winst marge van een supermarkt is.

Boeren blokkeren niet voor niets de distributiecentra's ze krijgen bijna niets voor hun producten waar wij echt te veel voor moeten betalen.

Neem nou een liter melk een boer krijgt misschien 15 cent? een liter tewijl je een pak melk koopt voor meer dan een euro (bij de Lidl (veel lekkerder dan een merk) en Aldi is dat zo 80 cent).

Maar ook zijn patat aardappelen veel groter en dus meer opbrengst dan de kleine bintjes.

Je kan de patat aardappelen overigens ook gewoon eten en ze schillen ook meteen door hun lengte ook een stuk sneller :)

tijger1
door tijger1 Jul 17, 2020 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

15 cent? U bent abuis.

koekeloer
door koekeloer - Jul 17, 2020 om 16:30
562 Antwoorden / 18 Vragen

Patat aardappelen liggen met miljoenen kilos nog opgeslagen en kosten zo 5 cent per kilo. Nergens is bij mijn weten de prijs van frites nu omlaag gegaan.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jul 17, 2020 om 16:56
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ik koop nooit kant en klare Friet ! Volgens mij is het een soort puree en geen echte aardappel ! Of ze worden in zo'n uitbuit land waar het gemaakt word voor een habbekrats , en hier toch nog winst gemaakt kan worden op zo'n zak frieten !

Ad
door Adeevee Jul 17, 2020 om 20:52
2 Antwoorden / Vragen

Friet is geen puree, en de friet die je hier koopt komt bijna 100%zeker uit een Nederlandse friet fabriek, daar zijn er veel van.

gerbera
door gerbera Jul 18, 2020 om 16:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

En de aardappelen komen ook uit eigen land.

ju
door juliomariner Jul 18, 2020 om 16:55
1321 Antwoorden / 2 Vragen

zo zie je maar weer dat steeds minder mensen weten waar hun eten vandaan komt. Treurig
En nee de frites worden niet in een uitbuitland met de hand gesneden

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2020 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Boeten krijgen ca 30 cent per liter melk. En ook bij Lidl kost de melk niet meer dan 80 cent.