st
door stippeltje_1 Jul 15, 2010 om 00:11
Voeding & gezondheid

Welke schalen?

Ik kook regelmatig met/ in de magnetron.
Is er nu verschil in bijv. de kook tijd, tussen een glazen (oven) schaal en een "echte" magnetron schaal?

26229 27 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 15, 2010 om 01:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag stip,

Zolang je geen metalen schalen of schalen met een "gouden" of "zilveren" rand gebruikt maakt het niets uit in welke schaal je eten verwarmt, zij het dat plastic daar minder geschikt voor is. Vooral als er langdurig en diep verhit moet worden.
Plastic kan dan slap worden en er kunnen minder gezonde zaken uittreden.

Hardware ERror MAN.

knoop4x9
door knoop4x9 - Jul 15, 2010 om 07:02
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo stippeltje, wat h:) al zij ,maakt helemaal niets uit geen metaal er in want je krijgt een soort bliksem inslag wat je ook kan zien, ik heb wel is een tl buisje van 8 watt er in gelecht en gaat nog oplichten ook die zaken zijn facinerend om te zien.
Wil je ook nog stomen met eten dan kun je is kijken bij pluswinkel.nl daar kom je ook aardig wat spullen tegen.

Mvrgrt Nico

kiran
door kiran - Jul 15, 2010 om 15:07
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@stippeltje

Nee daar zit geen verschil in. Het verschil zit hem eerder in de verdeling. Bij bijvoorbeeld veel aardappelen/sperciebonen, die kan je het beste in een brede lage schaal koken. [hoog/smal duurt langer]

En plastic hoeft niet slecht te zijn/zacht te worden.
Bij Xenos zijn prima plastic magnetron 'pannen' te koop.

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Jul 15, 2010 om 16:18
73 Antwoorden / 6 Vragen

inderdaad! gewoon ff kijken op de onderkant van de bakjes of de verpakking, staan meestal icoontjes op die aanduiden dat het in de magnetron, vaatwasser en diepvries kan.

ta
door tangojazz - Jul 16, 2010 om 13:12
7 Antwoorden / 5 Vragen

Wel even opletten wat voor magnetron je koopt. De beste magnetrons zijn naar mijn mening de magnetrons die geen draaiplateau heeft maar waarvan de antenne draait. Die zijn ook minder gevoelig voor metalen voorwerpen. Zo kan je er bijvoorbeeld een digitale thermometer insteken zonder vonken. Dat is trouwens ook een voordeel als je een draaiende antenne hebt. Zelf heb ik een Bosch Gourmet en die voldoet al jaren. Zelf doe ik er nooit aardappels of groenten in ik vind gestoomd lekkerder.De Bosch Gourmet is ook een goede oven. Het is de perfecte combi magnetron

rg
door rgw - Jul 16, 2010 om 14:05
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het koken gaat minder goed als de schaal energie wegneemt van de magnetron. Om daar achter te komen, zet je de schaal leeg in de magnetron en in een hoekje een hittebestendig glas met water. Je kunt nu checken of de schaal zelf warm wordt. Dat glaasje water in de hoek is om te voorkomen dat de magnetron stuk gaat als die zijn energie niet kwijt zou kunnen.

Er zijn speciale plastic schalen die een temperatuur van -20 tot +130 graden celsius verdragen. Die gebruik ik zelf ook en zijn handig voor de combi van diepvries naar magnetron. Ze zijn minder handig dan glas omdat je het eten er niet doorheen kunt zien.

Het is wel oppassen geblazen met sommige soorten eten in de magnetron. Ik heb wel eens een beetje fritessaus in de magnetron gehad. Dat wordt belangrijk heter dan 100 graden.... Plastic kan dan smelten. Er kan brand optreden. Erg oppassen met zo een combi van vet met heel weinig water.

Als je de gebruiksaanwijzing van magnetron-leveranciers leest, dan is het advies bij het koken van groente vaak niet handig. Als je een geschikte magnetron schaal hebt - voor groente gebruik ik hittebestendige glazen schalen - dan doe je daar een paar millimeter water in. Voor de groente de aangepaste kooktijd gebruiken. Door het aanwezige beetje water krijg je dat er geen droogteplekken op bijvoorbeeld de aardappels komen.

Als je regelmatig grotere hoeveelheden groenten kookt, dan is een snelkookpan sneller en handiger. Als je stamppot maakt, dan laat je het iets langer koken dan in de tabellen staat. In tien minuten tijd zijn de aardappelen en groenten zodanig gaar, dat je met een handmixertje kan "stampen", waarbij een klontje boter en extra kruiden zich gemakkelijk er doorheen laten roeren.

Wat de verschillen tussen magnetrons betreft: ze zijn enorm verschillend. Ik heb heel veel soorten gehad sinds 1985. Ze gingen meestal niet langer dan 6 jaar mee. Er zijn heel grote verschillen in effectiviteit bij ontdooien. Philips maakt geen magnetrons meer, maar ontdooide verreweg het best. Ik heb daarvan 2 geconsumeerd. Daarna kwam Whirlpool en dat was een ramp. Tot 3 x toe ging er een powercondensator kapot. Dure grap. Wel een handige magnetron en ontdooide vrij redelijk. Er konden twee borden naast elkaar. Inmiddels is ook dat apparaat overleden en staat er al weer enige tijd een Siemens combi waar de borden in theorie boven elkaar kunnen staan. Blijkt niet zo effectief. Ontdooien doe je het best met laag vermogen magnetronstand in combinatie met hete lucht bij 30 graden. Een afdankertje van mijn vader, een piepkleine iets van 15 jaar oude Miele magnetron van 600 Watt blijkt vaak sneller en beter door-en-door te verwarmen als het op het magnetron-gebeuren aankomt.

Kort geleden ontstond er spontaan kortsluiting toen ik de Siemens combi opende. Het bleek uiteindelijk om het lampje te gaan waar zelfs een gat in de fitting geslagen was. Toen ik die Siemens geopend had, bleek het een toonbeeld van onderhoudbaarheid te zijn. Nooit zo een fantastisch ontworpen machine gezien. Hij doet het gelukkig weer. Hij is nu iets van 9 jaar oud. Dat is al weer de helft ouder dan de eerdere Philips machines. Maar die oude Miele is een onbetwiste kampioen.

falcon73
door falcon73 - Jul 16, 2010 om 14:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik kook regelmatig in de magnetron. Het beste resultaat en de kortste kooktijd krijg ik met de zogenoemde "micro plus" schalen van Tupperware. Ze zijn dus van kunststof en ideaal in het gebruik. Direct vanuit de (koel)kast of vriezer zo te gebruiken in de magnetron. Deze schalen zijn uitsluitend geschikt voor magnetron gebruik en niet voor combimagnetron met oven er bij. Als je dat gebruikt kun je de Ultra pro schalen van Tupperware gebruiken maar die zijn erg duur in aanschaf maar ik gebruik ze zelf wel en ben er zeer tevreden over.

ma
door marindo - Jul 16, 2010 om 20:13
12 Antwoorden / 1 Vragen

Mikrogolven zullen het produkt tot 2cm diep gelijkmatig verwarmen.De diepere lagen worden warm door warmteoverdracht van het produkt.Wil je dus iets snel verwarmen maak de laag dan niet dikker dan 2 cm.
Vaste massa (bijv.stamppot) wordt ook langzamer warm dan losse componenten.
Uitgezonderd metaal (let ook op stukjes folie of ziverpapier in verpakkingen) kan je alles gebruiken om iets in of op te verwarmen.Papier wil nog weleens schroeien als het produkt te heet wordt.In het ergste geval gaat het branden.
Dek altijd voedsel toe.Voorkomt spatten in de oven en houd de wasem binnen.Teveel vocht in de ruimte is niet erg bevordelijk voor de magnetron.
Wil je iets invriezen om later snel te ontdooien in de magnetron maak dan de verpakking niet dikker dan 2-3 cm.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 17, 2010 om 01:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ rgw:

Je schrijft:
"Ik heb heel veel soorten gehad sinds 1985. Ze gingen meestal niet langer dan 6 jaar mee."
Sinds 1985 zijn 25 jaar verstreken. Meestal niet langer dan 6 jaar. Dus van die heel veel soorten waren er enkele die 6 jaar meegingen. Hoe kort gingen die andere dan mee? Geen garantie? Geen coulance?

Hoe je die µ-golf ovens mishandelt weet ik niet, maar feit is dat onze dagelijks vaak gebruikte Philips/Whirlpool Spacecube 50 model 734 gaat al zo'n 25 jaar mee. Doch wij mishandelen die niet, doch gebruiken haar met verstand.

Misschien is het ding bang geworden, want ik heb wel eens gezegd: wanneer ze stuk gaat repareer ik haar zelf.

H.

domantwoord
door domantwoord - Jul 17, 2010 om 03:24
192 Antwoorden / 0 Vragen

Het is te simpel om te zeggen dat het niet uit maakt, er is wel degelijk verschil!
er is metaalhoudend glas (denk b.v. aan kristal), metaal houdend aardewerk en metaalhoudende glazuur etc.
een trucje dat nog al eens word voorgesteld is om bij twijfel het te gebruiken object (schaaltje pot enz.) eerst samen met een glazen schaal water gedurende 1 minuut in de magnetron te zetten.
word het water warm en blijft het object koud dan is het bruikbaar.
Op deze manier merk je dat niet alles even koud zal blijven en soms zelfs heel erg warm word.
hoe warmer hoe ongeschikter zou je dus kunnen stellen ;-)
met deze test zal duidelijk worden dat het kopen van speciale magnetron schalen vaak niet nodig is maar het is iets te kort door de bocht om maar te stellen dat het niets uitmaakt.
Natuurlijk weten heel veel mensen het verhaal over goudkleurige randjes enz. maar houd er rekening mee dat metaalhoudend zeker niet altijd zo simpel zichtbaar is!!

domantwoord
door domantwoord - Jul 17, 2010 om 03:31
192 Antwoorden / 0 Vragen

sorry, ik had het antwoord van RGW niet gelezen..........daar staat eigenlijk het verhaal al in het eerste stukje antwoord!
als aanvulling op opwarm verhalen......een door en door kuiltje in het midden van b.v. een schaaltje stamp verkort de opwarm tijd beduidend!

ma
door marindo - Jul 17, 2010 om 10:06
12 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt gelijk domantwoord v.w.b. metaalhoudend glas en glazuur en aardewerk.Deze komen in de meeste gevallen in het duurdere servies voor maar Ik mag aannemen dat als je gewoon even iets wil opwarmen in de magnetron je niet je mooiste kristal of servies uit de kast haalt.Daarnaast zijn deze produkten ook niet zo goed bestand tegen de warmte verschillen en zullen eerder breken.
Opwarmen op of in een simpel bord/glas/plastic bakje gaat heel goed.Het belangrijkste is de dikte van het te verwarmen produkt.Hoe dikker de laag hoe langer de tijd.

pe
door peterus - Jul 18, 2010 om 18:04
84 Antwoorden / 14 Vragen

Veel van de beantwoorders van deze vraag weten volgens mij niet wat een magnetron doet!
Het verwarmt door middel van Micro straling het product van binnen naar buiten namelijk.

Maar dat geld ook voor alle mobile telefoons,voor diegene die dat nog niet wisten:Je houd gewoon tegen je hoofd aan :Micro straling!
Vermijd de magnetron en mobile telefoon als je gezond wilt leven.
Maar over 30 jaar zullen alle schandalen dan wel los komen,hetzelfde als toen met asbest!
Maar al deze info vind je natuurlijk al op Google.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

domantwoord
door domantwoord - Jul 18, 2010 om 19:35
192 Antwoorden / 0 Vragen

@mirando
wat dacht je van spulletjes met zo'n mooie glans........9 van de 10 metaalhoudend!
Verder is er ook lelijk kristal (het meeste vind ik maar dat is smaakgebonden )
En ...........je hebt denk ik de vraag niet eens gelezen want er stond eigenlijk gewoon "is er verschil???" en ja.......dat is er !!

@peterus
Dachten ze zo vroeger ook niet over de stoomtrein? zouden wij niet van naam ruilen???
Snelheden van meer dan 40 km per uur zou de mens niet overleven enz ;-)
Zolang je niet probeert te bellen met een 1200 watt magnetron (met het deurtje open ) zal het allemaal niet zo'n vaart lopen hoor.
En micro straling......radio bestaat toch al best wat langer dan jouw 30 jaar en is eigenlijk van dezelfde familie.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 18, 2010 om 19:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ peterus:

Je vergeet nog te noemen dat zoals jij nu op een magnetron en een GSM reageert, vroeger door nitwits ook op velocipede, elektriciteit, stoomtrein, benzine auto, elektrische trein vlietuig em noem maar op wat voor nieuwigheid gereageerd en tegen geageerd werd.

H.

li
door lisa plonski - Jul 19, 2010 om 09:20
5 Antwoorden / 0 Vragen

@peterus:

je weet niet waar je over praat, je hebt ws nog nooit een magnetron in het echt gezien.
Verwarming van binnen naar buiten.............dit zou betekenen dat een brok bevroren gehakt aan de binnenkant het eerst ontdooid zou zijn.......

pe
door peterus - Jul 19, 2010 om 10:55
84 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=lisa plonski schreef op maandag 19 jul 2010, 09:20]@peterus:

je weet niet waar je over praat, je hebt ws nog nooit een magnetron in het echt gezien.
Verwarming van binnen naar buiten.............dit zou betekenen dat een brok bevroren gehakt aan de binnenkant het eerst ontdooid zou zijn.......

Geachte Lisa Plonski,
Kijk eerst even op google over hoe een magnetron werkt aub.

li
door lisa plonski - Jul 19, 2010 om 11:22
5 Antwoorden / 0 Vragen

@peterus:
hoe zit het dan met dat gehakt dat aan de binnenkant nog bevroren is en aan de buitenkant kookt?

pe
door peterus - Jul 19, 2010 om 11:25
84 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zondag 18 jul 2010, 19:37]@ peterus:

Je vergeet nog te noemen dat zoals jij nu op een magnetron en een GSM reageert, vroeger door nitwits ook op velocipede, elektriciteit, stoomtrein, benzine auto, elektrische trein vlietuig em noem maar op wat voor nieuwigheid gereageerd en tegen geageerd werd.

H.
Geachte hrdwerrorman,
Wat een dure woorden gebruik je toch.
Hoop dat je ook weet wat het allemaal betekend?
Want ben toch wel heel benieuwd wat je bedoeld met het woord;vlietuig

pe
door peterus - Jul 19, 2010 om 12:48
84 Antwoorden / 14 Vragen

@peterus
Dachten ze zo vroeger ook niet over de stoomtrein? zouden wij niet van naam ruilen???
Snelheden van meer dan 40 km per uur zou de mens niet overleven enz ;-)
Zolang je niet probeert te bellen met een 1200 watt magnetron (met het deurtje open ) zal het allemaal niet zo'n vaart lopen hoor.
En micro straling......radio bestaat toch al best wat langer dan jouw 30 jaar en is eigenlijk van dezelfde familie.

Geachte domantwoord,
Je doet je naam eer aan.
Hoe werkt een magnetron:
Deurtje open, eten erin en ons eten is warm. En dit allemaal dankzij de microgolfstraling die de magnetron genereert. Deze straling van ongeveer 2.45 GHz zit zo tussen de radiogolven en infraroodgolven. Het principe waardoor de magnetron ons voedsel opwarmt, is nochtans erg verschillend van de infraroodgolven die we kennen als zijnde 'warmte'. Moesten we ons eten bestralen met infraroodgolven dan wordt enkel de bovenste laag warm. Microgolf stralen dringen dieper door in materialen, tot zo'n 10 cm diep. Als je dus een dikke lasagna opwarmt in de magnetron, riskeer je dat de binnenkant niet bestraald is, en enkel onrechtstreeks opwarmt. De microgolven dringen het voedsel binnen en slaan te pletter op de aanwezige dipool moleculen. Gelukkig voor ons is water zo'n dipool molecule en bevat het meeste van het voedsel water.

De microgolf straling van de magnetron warmt dus een individuele molecule van binnenuit op. Hierdoor wordt ons voedsel egaal warm, maar de koks onder ons weten dat dit ook alles is. Een magnetron bruint niet, zorgt niet voor korstjes. Dit kan verholpen worden door het gebruik te maken van ceramische schotels die gemaakt zijn om microgolfstraling te absorberen. Het voedsel dat in contact komt met de hete ceramische schotel zal indirect opwarmen en bruin kleuren.

li
door lisa plonski - Jul 19, 2010 om 14:07
5 Antwoorden / 0 Vragen

@peterus:
je zegt verwarmt het product van binnenuit en je zegt verwarmt de moleculen van binnenuit.
ik heb nog geen antwoord op de vraag over het gehakt.
Verder wil ik je vragen op je d's en t's te letten.

pe
door peterus - Jul 19, 2010 om 17:25
84 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=lisa plonski schreef op maandag 19 jul 2010, 14:07]@peterus:
je zegt verwarmt het product van binnenuit en je zegt verwarmt de moleculen van binnenuit.
ik heb nog geen antwoord op de vraag over het gehakt.
Verder wil ik je vragen op je d's en t's te letten.

Geachte Lisa plonski,

Om je vraag te beantwoorden over; het gehakt.
Hoe dunner een product hoe eerder het warm is.
Maar dat hebben sommige al als antwoord gegeven.
Maar ook dat kan je 1 voudig opzoeken op; Google.
Wat je opmerking betreft over de; d's en t's te letten?
Op welke school heb je Nederlands geleerd?
Waar zijn/is je hoofdletter(s) als je begint met;een nieuwe regel?
Waar staan de ; in je reactie?

Ben ook erg benieuwd waar je allemaal je;d's en t's wilt plaatsen in mijn schrijven.
Laat het even weten aub,kunnen we allemaal even lachen.

domantwoord
door domantwoord - Jul 19, 2010 om 22:16
192 Antwoorden / 0 Vragen

..................en stippeltje zit maar op een goed antwoord te wachten......geweldig zo'n forum hè ..........;-)

kiran
door kiran - Jul 20, 2010 om 15:55
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@domantwoord

Het forum kan 'geweldig' zijn als de mensen Vraag & Beantwoord en Discussies scheiden! En stippeltje heeft al goede antwoorden gehad.
V&B Vraag: kooktijd/verschil in glazen(oven)schaal of magnetron schaal.

O.a. het Antwoord: nee, zit geen verschil in. Behalve hooguit in de verdeling (kooktijd)
Tja, ben eigenwijs .... met 20 jr. magnetron in huis mag dat misschien wel. [??]

Maar nu lezen we een hele verhandeling over magnetron werking. Verschillende schalen/metaalhoudend/kristal/aardewerk etc.etc. Leuk misschien, maar daar gaat de vraag niet over.

Misschien dat stippeltje nog een reactie kan geven om mee te delen: opzouten allemaal, m'n mailbox loopt over / ik vis zelf wel het goede antwoord eruit. Haha. Groetjes allemaal! Iedereen heeft méér dan genoeg zijn/haar best gedaan. Stippeltje zal er nu toch wel uit komen?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 21, 2010 om 15:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Kiran:

Zo is dat!

H.

st
door stippeltje_1 - Jul 23, 2010 om 02:45
3 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=domantwoord schreef op maandag 19 jul 2010, 22:16]..................en stippeltje zit maar op een goed antwoord te wachten......geweldig zo'n forum hè ..........;-)

Haha ja, maar ik leer al wel heel veel over; straling, hema schaaltjes,d en t,
en welke magnetron lang mee gaat....

pg
door pgr.nl - Dec 3, 2010 om 17:31
9 Antwoorden / 3 Vragen

Ik had altijd begrepen dat die zwarte magnetronschalen als ze alleen voor de magnetron geen verschil maken met glazen.
Persoonlijk vind ik glazen schalen fijner omdat je kunt kijken hoe het gerecht er uit ziet.
Die zwarte schalen bakvormen worden meestal gebruik voor combi/magnetron gerechten gebruikt, heeft iets met de kleuring van het gerecht te maken