ma
door margrith Dec 13, 2007 om 23:53
Voeding & gezondheid

Winterdip ...lichttherapie werkt dat ?

Mijn zoontje van 14 is tijdens de "donkere dagen" erg moe. en valt geregeld om 19.00-19.30 uur in slaap. Is niet normaal voor iemand van die leeftijd, dan moet je bruisen van de energie.

Ook heeft hij soms moeite zich te concentreren.

Dit verschijnsel is al enige jaren aan de gang.

's Zomers gaat het prima, geen probleem. Iedere zomer denk ik dan ook, nu is hij er vanaf , Maar helaas.

Nu dacht ik, lichttherapie zou dat wat zijn. Wie heeft hier ervaring mee? Hij is niet zoals je ook wel eens hoort depressief.

Wie heeft er tips.?

margrith

3449 17 Rapporteer

door 4711 - Dec 14, 2007 om 00:46
885 Antwoorden / 2 Vragen

Wel eens positive reacties gehoord, maar ik dacht als niet zo goed gelovige meer aan placebo effect, maar probeer eens een zonnebank... of eerder opstaan, als het een ochtend mens is zou dat ook kunnen, niet iedereen is een nachtdier zoals ik nu dit om 0,46 uur schijf!

hell-rider
door hell-rider - Dec 14, 2007 om 10:59
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Margrith,

Dit verschijnsel hoort nu eenmaal bij ons klimaat, de lange donkere winterdagen. Als dit nu ons klimaat is dan moeten we er ook wat mee doen.

Tijdens de lange donkere winterdagen wat vroeger naar bedje toe, dat doet je zoon dus al, en zomers kunnen we wat langer door gaan en dat doet hij dus ook.
Met ander woorden een rasechte Hollander.

Nu denk ik dat jij er meer problemen mee hebt dan je zoon, ja tijden zijn veranderd maar het klimaat is dit niet.
We moeten niet willens en wetens al maar door willen gaan, naar je lichaam luisteren is iets belangrijker en dat wordt weleens vergeten.

Lichttherapie is ook weer zoiets, een mode verschijnsel?
Gewoon in de wintermaanden wat vroeger gaan slapen en dat doen de meeste mensen wel automatisch.

Doe je daar niet aan toegeven dan wordt het zoals bij vele moeilijke tijden als de blaadjes van de bomen vallen, wie herkent dit niet.

Laat hem lekker veel slapen als hij dat nodig heeft, en kijk het een tijdje aan.
Als je moe bent kan je jezelf onmogelijk goed concentreren.

Groet en niet voor hem denken, dit kan hij zelf beter,
Hell-Rider

an
door andrea3108 - Dec 14, 2007 om 13:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Lichttherapie kan zeker helpen... de Energylight van Philips kan een mooi product hiervoor zijn.... Ik heb zelf sinds een paar weken zo'n lamp thuis en het doet voor mij en mijn gezin wonderen.. meer energie vrolijker en een betere concentratie!!!!

Deze lamp is te koop bij de betere electronica zaken...

Suc6

an
door andrea3108 - Dec 14, 2007 om 13:34
3 Antwoorden / 1 Vragen
ka
door kadootje - Dec 14, 2007 om 13:40
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het persoonlijk een beetje kort door de bocht om te zeggen, dat het bij het klimaat hoort.

Een knul van 14 hoort niet zo moe te zijn. Ik heb zelf een dochter van die leeftijd en zou me ook zorgen maken. Vooral omdat ze 's avonds nog zoveel huiswerk moeten maken/leren.

Zelf heb ik ook zo'n lamp van Philips, maar kan er nog niet veel over zeggen, ben vandaag voor de derde keer eronder geweest. Ben zelf down op 't moment. Ik hoop dat het werkt.

Ik ga op tijd naar bed, wandel iedere dag 3 kwartier, eet veel groente en fruit.

tr
door transmoto - Dec 14, 2007 om 16:34
18 Antwoorden / 6 Vragen

Er wordt wel beweerd dat een hoogtezon zou helpen tegen een seizoengebonden depressie. De hoogtezon zou dan komen in plaats van de lichttherapie lampen. Dit is niet juist. De specifieke stralingen die nodig zijn bij lichttherapie komen niet voor in het door een hoogtezon afgegeven spectrum.
Of lichttherapie werkelijk helpt is nog niet wetenschappelijk aangetoond. Je zou het kunnen proberen. Maar ga vooral even na of je de therapie lamp  niet kunt lenen bij  de thuiszorg. Nog een waarschuwing de lamp die philips op dit moment op de markt brengt als wekker is geen lichttherapie lamp.

le
door lentje - Dec 14, 2007 om 17:04
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er al jaren last van. Dit jaar heb ik een lichtwekker aangeschaft bij www.medilux.nl. De slaap is dieper bij gebruik maken van zonsondergang en ik ben vrolijker bij gebruik maken zonsopkomst. De dagen dat ik de wekker niet gebruik, zoals in het weekend, kan ik het merken. (er komt door de gordijnen weinig licht binnen). M'n partner slaapt gewoon verder dus dat hoeft ook geen probleem te zijn. Het gebruiksgemak is prima en er zijn verschillende modellen, er is er zelfs ook 1 waar lichttherapie ledjes in zitten, een combinatie dus. (die ze hier niet verkopen maar wel als je bij het merk op de site zelf kijkt). Ze zijn in ieder geval een stuk voordeliger dan een lichtbak welke je bij sommige oogafwijkingen niet mag gebruiken.

mariegh
door mariegh - Dec 14, 2007 om 17:06
263 Antwoorden / 13 Vragen

Er zijn meerdere ziektekostenverzekeraars die de huur van zo'n speciale lichttherapielamp vergoeden. Kijk het eens na bij de vergoedingenlijst van je AV of bel met de verzekeraar over hoe en wat.
Volgens de laatste onderzoeken heeft ongeveer 80% van de mensen die last heeft van een winterdip baat bij zo'n lamp.
Maar dan niet gaan zuchten over een bruisende tiener in je huis, he. ;)
Succes ermee!

pe
door peenbuiker - Dec 15, 2007 om 09:52
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb een daylight lamp van Philips 2 jaar in gebruik ik gebruik hem alleen in de wintermaanden , ik ben niet meer depri en veel meer energie maar ik vind het wel erg jong om nu al met zo een lamp te beginnen heb je al een arts er over geraad pleegt ?

lu
door luxenburg - Dec 15, 2007 om 15:46
45 Antwoorden / 0 Vragen

het kan ook zijn dat de verwarming tehoog staat warmte kan ook vermoeiend zijn.

poltol
door poltol - Dec 17, 2007 om 00:18
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Margrith,

Lichttherapie werkt zeker wel. Maar of dat met een lamp van weet ik veel wie dan ook werkt weet ik niet. Er is veel licht bij nodig van een bepaalde bandbreedte en helderheid. Dat zoeken ze uit in speciale klinieken. Raadpleeg de huisarts eerst voor dat u iets gaat kopen. Mogelijk zijn er ook lampen te huur bij thuiszorg organisaties. lees de informatie maar eens op deze site dat staat LINKS boven.

http://www.lichttherapie.nl/

Succes, poltol

ma
door margrith - Dec 17, 2007 om 00:44
2 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt lieve mensen voor jullie reacties.

Ik heb de huisarts al geraadplaaegd, maar deze haalt zijn schouders op en zegt: kijk eens op internet.

Ook hebben wij het hele medische circus al doorlopen, omdat er misschien ook iets anders aan ten grondslag zou kunnen liggen, maar dit heeft ook niet veel opgeleverd.

Via de dokter heb  ik een kopie van het internet meegekregen. Dit artikel eindigde met PhilipsLights  huppeldepup. Dan denk ik :weer zo'n commercieel stukje.

Maar na het lezen van jullie reacties ga ik toch maar zo'n lamp proberen. en ja 14 jaar is jong maar beter een lamp dan aan de pillen.

En nog wat... hoort bij het klimaat ... Hij valt ook met het grootste gemak om 2 uur 's middags in slaap. Bovendien  heeft hij nauwelijks puf voor zijn huiswerk. Ik maak me wel zorgen.

Groet Margrith

ka
door katjansen - Dec 17, 2007 om 09:01
10 Antwoorden / 10 Vragen

Ik weet dat half Nederland het niet met het volgende eens is, maar wij hebben de volgende ervaring:

Dochter van nu 15 heeft al twee winters last gehad van hetzelfde probleem. Zo moe en zo slecht concentreren dat zelfs naar school gaan er niet bij was. Alle medische circuits doorlopen, geen resultaat. Tot we hoorden over electroallergie. Nu we proberen zoveel mogelijk electrische straling bij haar weg te houden, gaat het weer helemaal goed en heeft ze energie voor tien. Zo was ze ook altijd: heel energiek.

Probeer het volgende eens (minimaal een week), baat het niet dan schaadt het in ieder geval ook niet:
- verwijder draadloze telefoons (dect) uit huis
- verwijder draadloos internet netwerk uit huis
- geen mobiele telefoon meer op zak (liefst niet in de buurt)
- haal 's nachts alle stekkers uit de stopcontacten in de slaapkamer van uw zoon

Mijn dochter was binnen korte tijd weer opgeknapt! Dit jaar heeft ze geen last gehad.

Zoek op internet maar eens op elektroallergie

holstein
door holstein - Dec 17, 2007 om 09:21
922 Antwoorden / 16 Vragen

Heb je het er al eens met je huisarts over gehad, want het doet meer denken aan b.v. bloedarmoede of een of ander gebrek aan een bepaalde vitamine en daardoor een gebrek aan weerstand.
Ik doe ook maar een suggestie, maar misschien is het heel simpel opgelost en kan een huisarts je adviseren.

al
door allian - Dec 17, 2007 om 12:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt mij bekend in de oren. Ik gebruik al een aantal jaren een lamp en het werkt echt. Een zonnebank werkt niet, al is het wel lekker om even te ontspannen.

Naar buiten gaan werkt ook, vooral rond het middaguur, dan is de lilchtintensiteit het hoogst.

Succes.

au
door augustus2 - Dec 21, 2007 om 20:54
9 Antwoorden / 0 Vragen

       hallo

 waar ik persoonlijk baat bij heeft is als je erg  veel last heeft

 een of twee keer per week een hoogtezonnetje pakken  en dan een douce nemen .daar knap je van op en je voelt je uitgerust

ti
door tinkeltje - Sep 3, 2008 om 15:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Lichttherapie werkt echt. Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar de effecten van licht op het menselijk lichaam en naar lichttherapie. Inmiddels is lichttherapie dan ook opgenomen als eerste keuze behandeling bij winterdip door richtlijnen van Nederlandse artsen (de zgn multidisciplinaire richtlijnen depressie).

Veel informatie kan je terugvinden op de volgende site: http://www.goodlite.nl. Dit bedrijf verkoopt een zeer goede nieuwe lichttherapielamp, de Litebook Elite. Dit is een medisch gecertificeerde lichttherapielamp. Klinisch getest. Ze bieden zelfs een 60-dagen-tevredenheidsgarantie, dus als je toch niet tevreden bent kan je de lamp terugsturen of brengen.

Als je je in de herfst en winter vermoeider voelt en minder energie hebt dan in de zomer, dan is dit je kans om lichttherapie eens uit te proberen. Het werkt echt!