le
door leenders-3 Mar 27, 2020 om 11:23
Voeding & gezondheid

Zaterdag verklaarde dhr burger dat ouderen opname op ic geen zin heeft wat bedo

wat bedoeld dhr Burger met ouderen b.v.75 jarigen  opnemen in de ic geen zin heeft wat bedoeld hij hiermee ? moeten deze dan maar opgegeven worden

1729 9 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Mar 27, 2020 om 11:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Leenders,

Dit is een ethische kwestie.

Als er niet genoeg I.C. bedden zijn, zullen artsen een keuze moeten maken wie ze gaan redden.

Ik heb zelf een week op de intensive care gelegen en zonder wilskracht had ik het niet overleefd......

Wel lustte ik een jaar geen chocomel meer vanwege de sondevoeding ,die ik kreeg:die smaakte naar chocomel.....

aurora1
door aurora1 Mar 27, 2020 om 16:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Schrijf een boek van al die verhaaltjes die u op dit forum plaatst.

Magnum007
door Magnum007 Mar 27, 2020 om 19:24
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Aurora,

Heb jij nog wat positieve bijdrages voor dit forum?
Jij bent hetzelfde type als Tijger: jaloers op anderen, die slimmer zijn....;-))

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2020 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat u niet bang maken. Het gaat helemaal niet zozeer over leeftijd. Het gaat over eventuele alle andere ziektes die iemand nog heeft en of hij dan daarbij een langdurige beademing nog wel kan doorstaan.

Spookverhalen.

gerbera
door gerbera - Mar 27, 2020 om 11:59
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij verklaarde de beste man dat er mogelijk ooit een keuze gemaakt zou moeten worden, afhankelijk van de verdere gezondheid van een patiënt, bij onvoldoende IC bedden. Maar zij die daar achteraan, dit is voorlopig nog niet aan de orde. Dus graag naar het hele bericht luisteren en niet een stukje er uit lichten want dat zorgd weer voor stress en paniek.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 27, 2020 om 12:49
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Let op dat bij u niet een angst/paniek virus overhand krijgt. Dhr. Burger bedoelde met zijn opmerking niet meer en minder dat er als er een chronisch gebrek zou ontstaan aan IC plaatsen er keuzes gemaakt zullen moeten worden. Laten we met zijn allen hopen dat het maken van keuzes niet aan de orde hoeft te komen.

panter22
door panter22 Mar 27, 2020 om 15:25
6599 Antwoorden / Vragen

Nou, die uitleg van jou stelt mij helemaal gerust. Ts heeft het dus als puntje bij paaltje komt. gelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 27, 2020 om 16:38
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, helaas maar dan wel als er onvoldoende capaciteit zal zijn. Wel een variant: er zullen dan hoe vervelend het ook is keuzes gemaakt moeten worden en blijft de vraag hoe die keuze dan noodgedwongen uitvalt. In onze samenleving zou dit niet mogen kunnen.

panter22
door panter22 - Mar 27, 2020 om 15:31
6599 Antwoorden / Vragen

Lees dit artikel ook eens uit de Volkskrant.
De heren zijn beide nog geen 50 jaar en staan dus aan de goede kant van de streep.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-geef-jong-en-fit-voorrang-op-de-intensive-care~b301722c/
Hou je dus strikt aan de adviezen, afstand bewaren, etc en maar geen kinderen en kleinkinderen op bezoek

aurora1
door aurora1 - Mar 27, 2020 om 16:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Laat u niet gek maken, zo werkt het helemaal niet. Voortaan beter luisteren of anders maar beter een boek lezen?
U bent nu ook paniek aan het zaaien: niet verstandig.

Magnum007
door Magnum007 Mar 27, 2020 om 19:52
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Aurora,

Helaas hoor ik net ,dat als er geen plek meer is op de IC in Nederland, je naar Duitsland moet.

Mede dankzij de marktwerking in de zorg.....

LieV
door LieV Mar 28, 2020 om 20:07
6 Antwoorden / Vragen

Beste magnum, wat is daar erg aan? Heb je liever géén IC zorg dan?!

aurora1
door aurora1 Mar 28, 2020 om 20:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@liev, @magnum heeft de gewoonte op iedereen te reageren en oeverloos in discussie te gaan. Hij weet alles altijd beter en zou het liefst een communistisch regime hier zien.

Gelukkig heeft u het begrepen m.b. tot de verhuizingen ivm plaatsen vinden op een IC, waar dan ook.

rj
door rjw - Mar 27, 2020 om 17:31
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Wat werd gezegd is dat genezing op de IC "topsport" is voor het lichaam en dat als een lichaam daar niet meer toe in staat is opname op de IC zinloos is. Het heeft in principde niets met leeftijd te maken, ware het niet dat veel ouderen statistisch gezien minder krachtig zijn dan jongere mensen. Dit zal per geval bekeken moeten worden. Iemand van 40 met kapotgerookte longen op de IC leggen is zinloos, maar een 75 jarige die nog dagelijks 50km fietst (bij ons op de wielerclub zitten er meerdere) heeft nog wel kans.

Magnum007
door Magnum007 Mar 27, 2020 om 19:55
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo RJW,

Wat jij schetst ,is inderdaad een dilemma voor artsen op de intensive care.

Je komt pas op de i.c. terecht als al je lichaamsfuncties ophouden....

Als je op de intensive care ligt,word je behandeld als een baby: je moet "schijten" op een matje......

rj
door rjw Mar 27, 2020 om 20:00
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Maar ook als je lichaam nog sterk genoeg is om de enorme belasting aan te kunnen. Een versleten lichaam in leven proberen te houden op de IC is mensonterend. Ik heb het van dichtbij meegemaakt toen een tante van mij niet wilde toegeven dat mijn oom "op" was. Op al die meter kan je zien hoe alle organen aan het "vechten" zijn. Dat was gewoon triest om te zien.

Magnum007
door Magnum007 Mar 27, 2020 om 20:30
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo RJW,

Bij mij besliste mijn specialist, dat ik naar de i.c. moest omdat ik door een longontsteking steeds zwakker werd en geen eten en drinken meer kon binnen houden.

Op de i.c. ging de tijd snel omdat je niet meer weet of het dag of nacht is.

Door de pijnstilling begon ik te ijlen(ook door de koorts).
Best wel eng,als je lichaam niet meer vanzelf beter wordt.....

panter22
door panter22 Mar 29, 2020 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

@Magnum007, die opname heeft kennelijk grote indruk op je gemaakt.
Gelukkig ben je er bovenop gekomen, dus maar flink aan de corona regels houden.

LieV
door LieV - Mar 28, 2020 om 19:59
6 Antwoorden / Vragen

Deze kwestie (wel of geen IC opname, wel of geen beademing en alle risico's die dat met zich meebrengt) zou normaal gesproken op ieder moment dat deze betreffende meneer - en met hem velen, vaak oudere, mensen met chronische aandoeningen - die IC nodig heeft worden besproken. Het ligt dus een stuk genuanceerder dan het lijkt. Artsen leren om mensen niet (aggressief) te behandelen als dat geen gezondheidswinst oplevert of zelfs meer kwaad dan goed doet.

In dit geval heeft de eigen huisarts het (wat ongelukkig) aangekaart om de situatie voor te zijn dat het in alle hectiek in het ziekenhuis moet in geval van corona. Teminste dat vermoed ik (ik heb geneeskunde gestudeerd) en we horen hier maar 1 kant van het verhaal nl die vd patiënt dus dat is al door hem geïnterpreteerd.

Dit is in ieder geval niet hetzelfde als waar ze nu in Italië mee bezig zijn.

aurora1
door aurora1 Mar 28, 2020 om 21:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En, bent u afgestudeerd?
Om je verstand te gebruiken bij dergelijke opmerkingen en om goed te luisteren hoef je geen medicijnen te studeren, ook niet een enkel jaartje of een blauwe maandag. Net zomin als je daarvoor rechten of economie of iets anders één of een enkel jaartje te hebben gestudeerd of afgestudeerd in een universitaire studie te zijn.

panter22
door panter22 Mar 29, 2020 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

@Liev, het gaat toch om de patient?
Het is zijn of haar leven waar de arts over beslist dat het zinvol is om nog te behandelen.