Silliejeanie
door Silliejeanie Oct 28, 2020 om 08:55
Voeding & gezondheid

Zelfredzaamheid

Zelfredzaamheid in een participatie beleid. Ik begrip het concept. Hoe zit het met zorgdiensten? Mijn huisarts geeft me het (logische) advies om me niet "van de regen in de drup te helpen" en mij te weinig of geen kalmeringsmiddelen voor te schrijven. Zelf prefereer ik het gewenning probleem te hebben en me beter en rustiger te voelen dan zonder en zwaar depressief te zijn.
Is hetgeen war de huisarts zegt een advies of doorslaggevend?

2311 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 28, 2020 om 09:08
16878 Antwoorden / 202 Vragen

Ik adviseer u om als u twijfelt of dergelijke contact op tenemen met een sociaal maatschappelijke instelling in uw Gemeente en hoe dan ook ben ik van mening datr uw huisarts terecht handelt omdat gebruik van kalmeringsmiddelen ook negatieve gevolgen kan hebben zoals bijv. verslaving Via een instelling als genoemd kunt u mogelijk hulp krijgen door bijv. verwijzingen naar contactgroepen resp. beziheidsgroepen. Uiteraard geeft een huisarts ook uitsluitend advies en dat doe ik nu ook als o.a.  psycholoog van arbeid en gezondheid.

Silliejeanie
door Silliejeanie Oct 29, 2020 om 03:33
10 Antwoorden / 4 Vragen

Dank u voor uw advies

getty
door getty - Oct 28, 2020 om 09:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dergelijke middelen zijn geen oplossing van het probleem. Wordt u bv therapie of andere alternatieven geadviseerd? U zal vast niet maar zo weggewuifd worden.

Silliejeanie
door Silliejeanie Oct 29, 2020 om 03:41
10 Antwoorden / 4 Vragen

Dat klopt.Het advies is mede terapie. Helaas duurt het best lang eer iemand contact opneemt. Vanaf juli ben ik al in de wacht. Intussen heb ik dat nare diep ongelukkige gevoel en vraag me af waarom ik me zo móèt voelen. Ik begrijp best waarom de arts dit liever niet wil voorschrijven. Doch persoonlijk zou ik prefereren om me beter te voelen mèt medicijn dan klote zonder. Het zou een weloverwogen keuze zijn.

marita5
door marita5 - Oct 28, 2020 om 09:15
11525 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sillejeanie ,

Bij uw profiel staat :

Over Silliejeanie: Ik vraag mijn vragen af. Voor elk probleem is een oplossing, indien onoplosbaar is het een feit. Daar kan ik mee leven. Onredelijkheid vraagt om duidelijkheid. Onlogische redeneringen neem ik geen genoegen mee.

Dan nog maar eens een gesprek aangaan met uw huisarts .

mr
door mrmoto Oct 28, 2020 om 11:25
167 Antwoorden / 4 Vragen

[bijdrage verwijderd, redactie]

Silliejeanie
door Silliejeanie Oct 29, 2020 om 03:43
10 Antwoorden / 4 Vragen

Jazeker, ga ik doen. Communicatie is de sleutel naar duidelijkheid. Dank je

panter22
door panter22 - Oct 28, 2020 om 09:24
6599 Antwoorden / Vragen

Huisartsen hebben tegenwoordig praktijkondersteuners waar je met psychische problemen terecht kunt.
Officieel is wat de huisarts zegt een advies, maar in de praktijk zal hij je geen extra medicijnen voorschrijven als je dat graag wilt.
Misschien heb je afleiding nodig om je wat beter te voelen.
Vrijwilligerswerk, bv
Kijk eens in je gemeente wat een sociaal wijkteam voor je zou kunnen betekenen, info:
https://www.stimulansz.nl/sociale-wijkteams/

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 28, 2020 om 10:06
16878 Antwoorden / 202 Vragen

In grotere steden zijn er veelal wijkteams maar in kleiner plaatsen kan ook een grotere organisatie actief zijn zoals bijv. deze die op de Veluwe actief is. http://stimenz.nl/

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 28, 2020 om 09:29
7201 Antwoorden / 3 Vragen

Als u verder geen medicijnen gebruikt en aangewezen bent op zelfredzaamheid kunt u een alternatief die niet verslavend werkt proberen, te weten: passiflora complex tabletten van A.Vogel.

https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/a-vogel-passiflora-complex-rustgevend-60052347

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 28, 2020 om 10:10
16878 Antwoorden / 202 Vragen

@SHOPPY, het is wel degelijk ook een kalmerend middel en op een aantal sites worden ook van dit middel toch wel bijwerkingen / nadelen genoemd. :-)

sjjoppy
door sjjoppy Oct 28, 2020 om 10:16
7201 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft,
het is ook de bedoeling dat het kalmerend werkt en van een verslaving is geen sprake.

Silliejeanie
door Silliejeanie Oct 29, 2020 om 03:43
10 Antwoorden / 4 Vragen

Ok, dank je. Ga ik zeker proberen.

ForAll
door ForAll - Oct 28, 2020 om 09:30
4 Antwoorden / Vragen

Een huisarts constateert iets en geeft een advies, een behandeling en/of verwijst u naar een behandelaar.
Juridisch gezien is in uw geval de huisarts die als eerste iets constateert, waarneemt en daarnaar handeld en u een advies geeft.
Voor een doorslaggevend is het beter dat er nog een behandelaar het zelfde waarneemt, behandeld en adviseerd.
Maar het mag niet zondermeer weggewuifd worden.

Verder sluit me aan wat @HEREMIETKREEFT schrijft.

me
door mein33 - Oct 28, 2020 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zeer verstandig van uw huisarts, aangezien u 'door gewenning' alleen maar meer en meer van die 'zooi' zult moeten slikken om het zelfde rustgevoel te behouden.
Er zijn andere mogelijkheden om u te helpen bij het (terug)vinden van uw rustgevoelens, ga hier eens met uw huisarts over praten, al kan ik mij niet voorstellen dat dat al niet gebeurt zal zijn.
De 'voorschrijver' bepaald de hoeveelheid troep die hij/zij u voorschrijft en dat is 'doorslaggevend.