jscholtes
door jscholtes Feb 22, 2011 om 22:01
Voeding & gezondheid

Ziekenhuizen - patientenzorg

Onze dochter lag laatst op zaal in een ziekenhuis. Na het bezoekuur werd een patiënt in de kamer gelaxeerd (geplande actie).

De patiënt schaamde zich rot, de kamergenotes wisten niet hoe en waar ze heen moesten om de gênante geluiden niet te horen om over de 'stank' nog maar te zwijgen.

Mijn stelling voor deze discussie is: Ik denk dat dit echt niet kan!

5750 28 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Feb 22, 2011 om 22:09
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou wel fijn geweest zijn voor alle partijen als dit even in een apart kamertje was gebeurd.
Ik persoonlijk als patient zou daar wel om vragen.
Moet er natuurlijk wel een lege kamer zijn.

jscholtes
door jscholtes - Feb 23, 2011 om 19:34
777 Antwoorden / 31 Vragen

Mij is ter ore gekomen dat dit standaard proces zou zijn in ziekenhuizen. Ik kan me dat niet voorstellen.

de motormuis
door de motormuis - Feb 24, 2011 om 09:49
598 Antwoorden / 13 Vragen

De meeste ziekenhuizen hebben ook douche ruimte's of grotere invaliden toiletten.
Neem aan dat ze het daar ook even hadden kunnen doen als er op dat moment geen lege kamer ter beschikking was. Anders even de mede kamer genoten inlichten wat er moet gebeuren, dan hadden die , indien mobiel genoeg, even kunnen "vluchten "

tdehond
door tdehond - Feb 24, 2011 om 15:21
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ja hoor, dat is standaard procedure. Dit gebeurt al jaren gewoon op zaal.

jscholtes
door jscholtes - Feb 24, 2011 om 18:12
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tdehond schreef op donderdag 24 feb 2011, 15:21]Ja hoor, dat is standaard procedure. Dit gebeurt al jaren gewoon op zaal.

kunt u er begrip voor opbrengen dat dit 'op zaal' gebeurd dan?

raapsteel
door raapsteel - Feb 24, 2011 om 22:18
42 Antwoorden / 4 Vragen

Beetje vreemd zo in het openbaar en genant voor beide partijen.
Stank voor dank ;-)

birgit67
door birgit67 - Feb 26, 2011 om 13:35
83 Antwoorden / 14 Vragen

Het schijnt inderdaad vaker te gebeuren en eigenlijk heel normaal te zijn.
Maar wel zeer genant voor beide partijen.
Lijkt mij dat er toch wel ergens een ruimte is zodat er niemand aanwezig is.
In het verpleeghuis waar ik werk, gebeurde zoiets niet toen er nog meerdere mensen op één kamer lagen.
Toen werd er netjes een aparte ruimte bezocht.
En zo hoort het ook vind ik.

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2011 om 15:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jscholtes,

Ik vind dat zoiets NIET kan en mag.
Er zijn echt wel oplossingen voor te bedenken.
Zou het zelf zeer gênant vinden, zowel als patiënt en als 'aanwezige'.

yo
door yona - Mar 1, 2011 om 13:25
20 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jscholtes schreef op dinsdag 22 feb 2011, 22:01]Onze dochter lag laatst op zaal in een ziekenhuis. Na het bezoekuur werd een patiënt in de kamer gelaxeerd (geplande actie).

De patiënt schaamde zich rot, de kamergenotes wisten niet hoe en waar ze heen moesten om de gênante geluiden niet te horen om over de 'stank' nog maar te zwijgen.

Mijn stelling voor deze discussie is: Ik denk dat dit echt niet kan!

Gebeurt idd al jaren. Genante situatie. Er wordt door de artsen en verpleegsters bij bezoek op zaal ook meestal luide gesprekken met je gevoerd over je fysieke situatie; duidelijk te verstaan voor een ieder. Wel achter een gordijntje; je ziet dus niets, maar hoort alles!
Zou echt anders opgelost moeten worden; Uiterst onaangenaam!

me
door menno1 - Mar 1, 2011 om 13:35
29 Antwoorden / 21 Vragen

Een paar weken geleden een gesprek moeten aanhoren tussen een dr. en een alcohollist,ik schaamde mij eigen kapot,dat ging van je lever is naar de kl...ten en je longen zijn kapot en je nieren deugen ook niet.ik moest het aanhoren ik lag op zaal,gebeurde wel achter gordijn.

birgit67
door birgit67 - Mar 1, 2011 om 13:48
83 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=menno1 schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 13:35]Een paar weken geleden een gesprek moeten aanhoren tussen een dr. en een alcohollist,ik schaamde mij eigen kapot,dat ging van je lever is naar de kl...ten en je longen zijn kapot en je nieren deugen ook niet.ik moest het aanhoren ik lag op zaal,gebeurde wel achter gordijn.

Dat is ook niet zoals het hoort.
Zo'n arts moet toch weten dat je zo iemand even apart neemt om zo'n gesprek privé te houden.
Klinkt ook heel respectloos.
Ik zou er iets van gezegd hebben, zo van; kunt u dit niet ergens anders bespreken?

tdehond
door tdehond - Mar 1, 2011 om 13:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jscholtes schreef op donderdag 24 feb 2011, 18:12][quote=tdehond schreef op donderdag 24 feb 2011, 15:21]Ja hoor, dat is standaard procedure. Dit gebeurt al jaren gewoon op zaal.

kunt u er begrip voor opbrengen dat dit 'op zaal' gebeurd dan?

Er is m.i. niets mis mee, omdat het een erg tijdrovende procedure wordt om alle laxeer behoeftige patienten naar een aparte ruimte te brengen, daar te laxeren en vervolgens weer naar zaal te moeten brengen ( er vanuit gaande dat hier sprake is van een bedlegerige patiënt.

Bovendien ben ik zelf ooit in shock geraakt toen ik op een toiletstoel zat op zaal. Het kwam goed uit dat de medepatiënten door hadden dat ik "weg" was. Toen ik weer bijkwam lag ik keurig in bed met een infuus wat het circulerend bloedvolume weer op peil bracht. Maar dat terzijde.

inburger
door inburger - Mar 1, 2011 om 14:11
16 Antwoorden / 0 Vragen

Dit gebeurt niet alleen in ziekenhuizen, maar ook in bejaardenhuizen en revalidatiecentra. Terwijl wij bij moeder op bezoek waren werd haar incontinente kamergenote verschoond... Uiteraard met de bijbehorende geluiden, geuren en opmerkingen, voor iedereen in de kamer duidelijk waarneembaar. Alleen een halfgesloten gordijntje ertussen... Zelfde verhaal dus.

tdehond
door tdehond - Mar 1, 2011 om 14:17
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=inburger schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 14:11]Dit gebeurt niet alleen in ziekenhuizen, maar ook in bejaardenhuizen en revalidatiecentra. Terwijl wij bij moeder op bezoek waren werd haar incontinente kamergenote verschoond... Uiteraard met de bijbehorende geluiden, geuren en opmerkingen, voor iedereen in de kamer duidelijk waarneembaar. Alleen een halfgesloten gordijntje ertussen... Zelfde verhaal dus.

Hier is wel wat mis gegaan. Het personeel had m.i. het bezoek horen te verzoeken om de zaal even te verlaten en de betreffende patiënt te verschonen. Vervolgens het bezoek weer meedelen dat zij terug naar zaal kunnen.

De opmerkingen horen m.i. ook achterwege te blijven.

birgit67
door birgit67 - Mar 1, 2011 om 14:28
83 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=inburger schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 14:11]Dit gebeurt niet alleen in ziekenhuizen, maar ook in bejaardenhuizen en revalidatiecentra. Terwijl wij bij moeder op bezoek waren werd haar incontinente kamergenote verschoond... Uiteraard met de bijbehorende geluiden, geuren en opmerkingen, voor iedereen in de kamer duidelijk waarneembaar. Alleen een halfgesloten gordijntje ertussen... Zelfde verhaal dus.

Als ik op bezoek zou zijn en dit zou gebeuren was ik zelf even de kamer uitgegaan.
Vind het ook niet netjes om dan gewoon in de kamer te blijven.
Je kan dan wel zeggen dat dit niet netje is van het personeel maar het personeel vind het misschien niet netjes dat je als bezoek gewoon in de kamer blijft.

Linski
door Linski - Mar 1, 2011 om 14:38
22 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt me verstandig om er wat van te zeggen als er in een ziekenhuis iets gebeurt dat tegen je gevoel voor goede orde in gaat. Of je nou patient bent of toehoorder! Ik heb de indruk dat mensen die 'in de zorg werken' blinde vlekken krijgen voor dit soort zaken, dingen die genant of privacygevoelig zijn zien zij op den duur niet meer als zodanig, omdat ze er dagelijks mee te maken hebben. Maar een patient ervaart zichzelf gewoon als mens, niet als op te lappen vlees! En dient dit dus keer op keer duidelijk te maken.

tdehond
door tdehond - Mar 1, 2011 om 15:02
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=birgit67 schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 14:28][quote=inburger schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 14:11]Dit gebeurt niet alleen in ziekenhuizen, maar ook in bejaardenhuizen en revalidatiecentra. Terwijl wij bij moeder op bezoek waren werd haar incontinente kamergenote verschoond... Uiteraard met de bijbehorende geluiden, geuren en opmerkingen, voor iedereen in de kamer duidelijk waarneembaar. Alleen een halfgesloten gordijntje ertussen... Zelfde verhaal dus.

Als ik op bezoek zou zijn en dit zou gebeuren was ik zelf even de kamer uitgegaan.
Vind het ook niet netjes om dan gewoon in de kamer te blijven.
Je kan dan wel zeggen dat dit niet netje is van het personeel maar het personeel vind het misschien niet netjes dat je als bezoek gewoon in de kamer blijft.

De normale gang van zaken is dat het personeel het bezoek vraagt om even van zaal te gaan als er een patiënt verschoond moet worden.

inburger
door inburger - Mar 1, 2011 om 15:17
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=birgit67 schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 14:28]
Als ik op bezoek zou zijn en dit zou gebeuren was ik zelf even de kamer uitgegaan.
Vind het ook niet netjes om dan gewoon in de kamer te blijven.
Je kan dan wel zeggen dat dit niet netje is van het personeel maar het personeel vind het misschien niet netjes dat je als bezoek gewoon in de kamer blijft.

Normaliter zouden we dat ook doen natuurlijk. Maar we waren juist met iets bezig bij moeder dat niet onderbroken kon worden. Vanwege personeelsgebrek waren wij als familie genoodzaakt allerlei taken op ons te nemen die anders bleven liggen.
Maar dat is een andere discussie: personeelsgebrek. Het topic gaat over gebrek aan privacy. Zolang er twee of meer patiënten op één kamer liggen blijf je dat houden. Zeer ongewenst...

il
door iljaha - Mar 1, 2011 om 15:18
179 Antwoorden / 3 Vragen

Je moet zó assertief zijn tegenwoordig, niet normaal! Bij gesprekken of behandelingen HOOR je gewoon in een aparte ruimte te zijn! Dus: als iemand je aan wil spreken of wil behandelen: zelf zeggen dat je niet op zaal behandeld wilt worden.
(Is mij een paar jaar geleden ook gebeurd: die arts schrok zich tepletter. Hij had er NOOIT bij stilgestaan dat een patiënt iets meer is dan zijn werk. Ik kreeg ook 1000 excuses. Het is dus vaak onwetendheid, geen onwilligheid gelukkig.)

js
door jserle - Mar 1, 2011 om 17:16
30 Antwoorden / 1 Vragen

Zal nog erger worden door ruimtegebrek.

tdehond
door tdehond - Mar 1, 2011 om 17:48
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jserle schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 17:16]Zal nog erger worden door ruimtegebrek.

Een badkamer zal er altijd wel zijn. Het kost m.i. te veel tijd om een aantal patiënten afzonderlijk naar de badkamer te rijden, daar te laxeren. Vervolgens wachten op het gewenste resultaat en weer terug te rijden naar zaal. Ik denk zelf dat personeelsgebrek een groter probleem is/wordt in de gezondheidszorg.

co
door consument36 - Mar 1, 2011 om 18:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bij verschillende keren behandeld op badkamer- Radboud ziekenhuis

tdehond
door tdehond - Mar 1, 2011 om 18:31
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=consument36 schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 18:10]Bij verschillende keren behandeld op badkamer- Radboud ziekenhuis

Gelaxeerd? ( zetpil) en vervolgens in de badkamer gewacht tot het resultaat er was terwijl u aan bed gebonden was?

Zo ja, dan weet ik dat ik in het verkeerde ziekenhuis gewerkt/gelegen heb.

jscholtes
door jscholtes - Mar 1, 2011 om 18:49
777 Antwoorden / 31 Vragen

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties op deze discussie. Dat is waar je op hoopt als je die start. Gelukkig werd deze discussie opgenomen op de kassa dagelijkse link; dat helpt.

Het lijkt erop dat sommigen reageren op verhalen binnen deze discussie waardoor deze reacties voor mij als 'Topic Starter' moeilijk te volgen zijn. Iedereen bedankt voor de reacties waaruit blijkt dat er verschillende inzichten zijn namelijk vanuit patient, mede-patienten en verzorgenden.

Voor elke mening zal wel iets te zeggen zijn, maar ik denk dat het patiënt belang in redelijkheid voorop zou moeten staan. In een ziekenhuis lig je niet uit vrije keuze, maar uit het feit dat er een noodzaak is.

Als je thuis bezoek hebt zet je ook niet je toilet midden in de kamer als je een behoefte doet. Blijkbaar is het logisch dat men daar een stukje privacy voor zoekt. Als je dan al in een ongemakkelijke situatie bent zou je verwachten dat men niet ook nog een 'grensverleggend' met dat stukje privacy om gaat.

Ik ben dan ook van mening dat verzorgers en specialisten zich meer /beter zouden moeten verplaatsen in patiënten.

cu
door cubby - Mar 1, 2011 om 21:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als bezoek ga je in zo'n geval zeker van zaal, maar het is voor patienten onderling net zo goed genant. Mijn dochter heeft erg veel, erg lang in diverse ziekenhuizen en revalidatiecentra gelegen, daar was bovenstaande meer gebruik dan uitzondering. Als moeder raakte ik een beetje gepokt en gemazeld en heb vaak "geschopt"tegen de heersende cultuur. Vaak werd er later wel rekening gehouden met privacy gevoelige zaken, of het nu om behandelingen toiletgang of een gesprek ging.Personeel er netjes op attent maken helpt soms wel, ze zijn vaak zo druk en voor hen is het de normaalste zaak, staan niet altijd stil bij de gene van de patient. Mijn ervaring is dat je niet te bang moet zijn dingen aan te kaarten, zolang je alles in het nette houdt en niet persoonlijk wordt is het vaak geen probleem. Soms ziet personeel je wel als een lastig aanhangsel, maar daar heb ik in dat geval geen boodschap aan.

ve
door veldklaproosje - Mar 2, 2011 om 14:26
1 Antwoorden / 5 Vragen

Mag je nog blij zijn dat er in Nederlandse ziekenhuizen gordijnen hangen tussen de bedden want in Oostenrijk en Duitsland is dat niet het geval en heb je geen enkele privacy en iedereen kan volop "meegenieten" van wasbeurten en andere handelingen.

jscholtes
door jscholtes - Mar 2, 2011 om 19:11
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=veldklaproosje schreef op woensdag 2 mrt 2011, 14:26]Mag je nog blij zijn dat er in Nederlandse ziekenhuizen gordijnen hangen tussen de bedden want in Oostenrijk en Duitsland is dat niet het geval en heb je geen enkele privacy en iedereen kan volop "meegenieten" van wasbeurten en andere handelingen.

Hoezo blij zijn? Ik begrijp dat echt niet. Ik verwacht je mening en jij geeft aan dat het hier nog meevalt. Vind je dat het kan dan??

birgit67
door birgit67 - Mar 2, 2011 om 21:49
83 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 15:02]

De normale gang van zaken is dat het personeel het bezoek vraagt om even van zaal te gaan als er een patiënt verschoond moet worden.

Het zal dan wel aan mij liggen maar ik vind het een normale zaak om in dit soort gevallen uit jezelf de zaal even te verlaten en niet te wachten tot het gevraagd wordt door het personeel.
Gewoon een vorm van respect en beleefdheid.