ed
door edwin van gils Feb 24, 2020 om 17:22
Voeding & gezondheid
Zoetstof toegevoegd

Moet er op de verpakking staan dat er zoetstof is toegevoegd? Soms weet ik dat het erin zit maar dan staat het er niet bij. Dat moet toch vermeld staan???

3228 16 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 24, 2020 om 17:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zijn 3 vraagtekens.

Leg het eens voor aan het Voedingscentrum. Maar wat is het probleem, en wat voor spul zit in dat plastic flesje? Op de bedoelde website kunt u lezen welke zoetstof welk e-nummer heeft en zo dat flesje controleren. Ik ga dat niet voor u doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2020 om 17:25
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze info die m.i. erg duidelijk is. https://www.zoetstoffen.nl/vragen/wat-moet-er-over-zoetstoffen-altijd-vermeld-worden-op-een-etiket/  (info van het voedingscentrum)

En zie aanvullend ook deze indien u aanleiding heeft om een klacht in te dienen bij de Waren Autoriteit: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/etikettering-van-levensmiddelen

panter22
door panter22 - Feb 24, 2020 om 18:41
6599 Antwoorden / Vragen

Neem eens contact op met de klantenservice van de fabrikant.

jo
door jorisw - Feb 24, 2020 om 19:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe weet je dat er iets in zit terwijl het niet op de verpakking staat? Laat je de producten door een lab analyseren?

Magnum007
door Magnum007 - Feb 24, 2020 om 19:51
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Edwin,

Het antwoord is : ja.

Kun je een voorbeeld geven?

lo
door lovewinnie - Feb 24, 2020 om 21:01
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe weet u dat hier zoetstoffen in zitten ?
Zie dat indd niet terug bij koolhydraten , enkel gewone suiker ( denk fruitsuiker) en dat is het. maar mis dan indd wat koolhydraten. Waarschijnlijk indd polyolen en dan natuurlijke zoals steviolglycosiden. Natuurlijke zoetstoffen worden helaas vaker niet vermeld :(.  Dit zouden ze wel moeten vermelden lijkt mijn ivm diabetes patiëntjes. Die kunnen Polyolen vaak aftrekken van koolhydraten . Maar ook voor mensen die echt buikpijn en buikloop krijgen van zoetstoffen
Dit is volgens mijn ranja 0% toegevoegde suiker van cevitam . Had het daar ook gezien ( zoontje met type 1 diabetes )

lottesanne
door lottesanne Feb 26, 2020 om 15:02
438 Antwoorden / 47 Vragen

Dat zie je ook niet op de voedingswaarde tabel. Je moet kijken op de ingrediëntenlijst. Daar staat bij wat voor zoetstoffen eventueel zijn toegevoegd. Dat is dus niet af te lezen uit de foto die TS heeft meegestuurd.

lo
door lovewinnie - Feb 24, 2020 om 21:10
1210 Antwoorden / 1 Vragen

O die het al. * Verwijst naar de tekst  alleen natuurlijke suiker

Dat is fruitsuiker maar ook natuurlijke zoetstoffen als steviolglycosiden, sucralose. Het wordt dus vermeld met een omweg. Natuurlijke zoetstof is natuurlijke suiker en geen synthetische zoetstof

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2020 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wie zegt dat dat er zoetstof toegevoegd is?

gerbera
door gerbera - Feb 24, 2020 om 22:05
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U laat de voedingswaarde zien, maar daarboven zie ik iets van toegevoegde suiker staan is echter niet duidelijk leesbaar. Heb het idee dat het hier om een blik Carvan gaat. De natuurlijke suikers zijn afkomstig van de "vruchten" die in het sap verwerkt zijn.

ho
door honza23 - Feb 26, 2020 om 10:46
261 Antwoorden / 3 Vragen

De foto laat zien dat je verkeerd kijkt: dit is slechts een opsomming van de calorische waardes. De inhoud v/e verpakking staat elders, en ja, daar staat het altijd vermeld.

marijke77
door marijke77 - Feb 26, 2020 om 12:30
158 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind dat het er zeker op moet staan, waarom andere ingrediënten zoals suiker wel en zoetstof niet.

mo
door mof - Feb 26, 2020 om 13:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe weet je dat t er in zit? Hier staat 7 gram natuurlijke suikers per 100 gram. Dat is best al zoet, daar hoeft geen zoetstof meer bij.
ja, het moet er wel op staan als het erin zit.

pe
door pebk - Feb 26, 2020 om 14:26
581 Antwoorden / 0 Vragen

Met 7 gram moet dit de 0% suiker toegevoegd variant zijn. De 'normale' heeft ongeveer 15g suiker. Daar zitten wel zoetstoffen in.

De ingredienten staan als het goed is ook op de verpakking.

En anders hier wel:
"Deze siroop bevat geen toegevoegde suikers, maar alleen van nature aanwezige suikers uit fruit en is verder gezoet met steviolglycosiden en sucralose."
bron: https://www.karvancevitam.nl/products/100091010002/0-Suiker-Toegevoegd

sp
door spikkel - Feb 27, 2020 om 12:17
148 Antwoorden / 5 Vragen

Met Stevia gezoet staat wel op de verpakking maar niet bij de voedingswaarde. Kennelijk hoeft het niet aangezien ik geen enkel etiket heb kunnen vinden waar het op staat.