justforfun
door justforfun Jan 15, 2015 om 18:38
Voeding & gezondheid

Zorg/kalamiteitenverlof

is er nog iemand die dit probleem kent en hier een redelijke weg in heeft gevonden ?
bij mij is onlangs slokdarmkanker geconstateerd en dat kwam als donderslag bij heldere hemel.
na vele onderzoeken en al gelezen en gehoord te hebben kwamen we tot de conclusie dat na chemo en bestralen wel een operatie van het verwijderen van de slokdarm en de maag dan optrekken tot slokdarm de beste oplossing zou zijn tot een leefbaar leven .
de fabriek waar mijn man al 36 jaren werkt houd zich stipt aan de cao en die zegt dat je 30 dagen zorgverlof kan krijgen (met 30% inhouding van je loon)en je vakantiedagen opnemen , en als dat op is is het op ....
dan rijst de vraag .
wanneer neem je dat?
nu ? nu we dit slechte nieuws kregen ?
tijdens de chemo en bestralen ?
voor of na de operatie?
komt nu nog bij dat we gisteren te horen kregen dat een operatie praktisch niet mogelijk is omdat de tumor veel te hoog zit en ze dan niets overhebben om de slokdarm te hechten .
daar zitten we dan ., mijn man totaal overstuur , ik nog erger en een fabrieksleiding die doodleuk zegt* dit gaat niet over uw vrouw maar over u en met de rest kunnen wij geen rekening houden.
medeleven met iemand na zoveel jaren trouwe dienst en wat medewerking is zeker teveel gevraagd?
is er nergens meer een tussenweg waardoor je kalamiteitenverlof kan krijgen of er toch iets te regelen valt dat mijn man en ik dit samen kunnen doormaken ?
graag wat positieve reacties waar we mee aan de slag kunnen

1166 12 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 15, 2015 om 18:58
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Misschien zich laten keuren om daar een uitkering van te krijgen, ik bedoel dus voor de WAO. Omdat hij niet meer geschikt om die arbeid te kunnen te verrichten.

zoekster
door zoekster - Jan 15, 2015 om 18:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het beste kan uw man het zorgverlof opnemen nadat u uit het ziekenhuis komt. In het ziekenhuis ben je in feite alleen maar bezoek. Ook kunt u met de behandelend arts bespreken wanneer u de meeste last van de chemo's en bestralingen zult krijgen. Van bestralen krijgt iemand meestal later meer last dan wanneer de behandeling zelf gaande is.
Uw man kan misschien ook zijn vakantiedagen inzetten.

Verder is het van belang allerlei zorg te regelen via de thuiszorg. Schakel ook alle familie, buren en vrienden in die een steentje kunnen bijdragen.
Bespreek dit ook met de huisarts.

Heel veel sterkte de komende tijd.

(medeleven van een werkgever kun je niet afdwingen. Als iemand die gevoelens niet heeft houdt het op)

getty
door getty - Jan 15, 2015 om 19:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 15 jan 2015, 18:58]Misschien zich laten keuren om daar een uitkering van te krijgen, ik bedoel dus voor de WAO. Omdat hij niet meer geschikt om die arbeid te kunnen te verrichten.

Volgens mij is mevrouw ziek en moet meneer mevrouw de komende tijd ondersteunen. Er is natuurlijk voor hem geen sprake van een uitkering.

TO : heel veel sterkte met dit nare bericht en moeilijke tijd. Heeft hij al een gesprek gevoerd met zijn leidinggevende? Eventueel lid van de vakbond om hem hierin bij te staan?

tenormin
door tenormin - Jan 15, 2015 om 20:00
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Echt een zakelijk ingesteld bedrijf waar uw man werkt, het zij zo. Als u tegen de tijd de data weet van operatie en chemo, en net als zoekster al aangeeft, zoveel als mogelijk mensen kunt mobiliseren, kan uw man zijn vakantie opnemen, om enige weken u daarbij als steun en toeverlaat te zijn, als u weer thuis bent. Ik wens u enorm veel sterkte met waar u doorheen moet gaan.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2015 om 21:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u ook nog iets aan de officiele regels.

Klik hier

Sterkte met de situatie.

justforfun
door justforfun - Jan 15, 2015 om 21:35
16 Antwoorden / 13 Vragen

dank allemaal voor de reacties .
ik heb het goed doorgelezen en de link over kalamiteitenverlof eens uitgeprint .
mijn familie woont in belgie(leuven , brussel) ikzelf in limburg nederland en mijn man zijn familie woont in italie.
hoe graag die allemaal zouden helpen , dit is het onmogelijke vragen .
kinderen hebben we niet dus we zijn echt aangewezen op hetgene wat er nog geboden kan worden vanuit het werk .
mijn man neemt het mee in het gesprek wat hij maandag(nogmaals) gaat hebben met de bedrijfsarts en een tussenpersoon
nogmaals thanx voor de reacties

zoekster
door zoekster - Jan 15, 2015 om 22:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Deze link over langdurend verlof

klik HIER

heeft u waarschijnlijk al gelezen, maar ik geef hem voor de zekerheid

pi
door pieterwolters - Jan 15, 2015 om 23:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Is onbetaald verlof een optie bij dat bedrijf?

pi
door pieterwolters - Jan 15, 2015 om 23:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 15 jan 2015, 18:59]

(medeleven van een werkgever kun je niet afdwingen. Als iemand die gevoelens niet heeft houdt het op)

Het zou mooi zijn als de werkgever in iedere situatie meelevend zou kunnen zijn, maar dit soort zaken zijn nu eenmaal tussen werkgever en werknemer afgesproken in een CAO zodat de regels op een objectieve manier kunnen worden toegepast. Doe je dat niet dan krijg je willekeur (bijvoorbeeld een werknemer die het wat beter met zijn baas kan vinden krijgt meer voor elkaar dan een ander met wie het minder goed klikt).

justforfun
door justforfun - Jan 16, 2015 om 09:36
16 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 15 jan 2015, 22:30]Deze link over langdurend verlof

klik HIER

heeft u waarschijnlijk al gelezen, maar ik geef hem voor de zekerheiddie hadden we al gevonden en zijn er hard over aan het denken om dat maar aan te vragen ,
gisteren nog met het bedrijf gebeld en maandag krijgt mijn man een gesprek met zowel bedrijfsarts als de tussenpersoon .
als we daar zoveel begrip en medeleven van kregen dan hier op de site was het een stuk gemakkelijker dit alles een plaats te geven.
we gaan ervoor om zowiezo te proberen mijn man zoveel mogelijk thuis te hebben op welke manier dan ook .
het moet niet zo zijn dat je na 36 jaren alles gedeeld te hebben ik met dit er dan alleen voor sta ....
sorry , ik zoek altijd en overal toch het positieve in ,maar hier moet ik wel erg ver zoeken .....
thanx voor jullie reacties , die doen enorm goed:)

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 16, 2015 om 13:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik mag het vast niet hardop zeggen, maar zou ziek melden een optie zijn voor uw man? Dan zou hij dit feitelijk 2 jaar vol kunnen houden. Zeker als huisarts en bedrijfsarts achter uw man staan.
Het is geen nette oplossing, misschien zelfs frauduleus maar soms moet je wat.

Wat een starre houding zeg van een bedrijf waar je zolang werkt, ik heb ik de praktijk toch heel iets anders meegemaakt, mijn werkgever wilde me niet eens op de vloer zien tot dat de thuissituatie weer oke was. Kreeg ook hele periode (bijna 2,5 maand) gewoon 100% doorbetaald.

Ik wens u veel strekte, succes en zeker wijsheid in deze.

Diewilik

justforfun
door justforfun - Jan 16, 2015 om 18:56
16 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=diewilik schreef op vrijdag 16 jan 2015, 13:07]Ik mag het vast niet hardop zeggen, maar zou ziek melden een optie zijn voor uw man? Dan zou hij dit feitelijk 2 jaar vol kunnen houden. Zeker als huisarts en bedrijfsarts achter uw man staan.
Het is geen nette oplossing, misschien zelfs frauduleus maar soms moet je wat.

Wat een starre houding zeg van een bedrijf waar je zolang werkt, ik heb ik de praktijk toch heel iets anders meegemaakt, mijn werkgever wilde me niet eens op de vloer zien tot dat de thuissituatie weer oke was. Kreeg ook hele periode (bijna 2,5 maand) gewoon 100% doorbetaald.

Ik wens u veel strekte, succes en zeker wijsheid in deze.

Diewilik
thnx , we hebben dit overlegd en na lang aarzelen heeft mijn man zich gisteren toch ziekgemeld omdat zoals hij zelf zegt hij niet op beide plaatsen 100% aanwezig kan zijn en hij mij wil begeleiden in wat je kan noemen * de moeilijkste tijd van ons leventje*
2 uren later hadden we al controle aan de deur , of hij echt wat mankeerde ,mijn man vertelde dat het hem teveel werd met het slechte nieuws wat we hadden gekregen over mij en de reactie daarop was *wij komen voor u meneer en niet voor uw vrouw*
ik heb die mevrouw toen verteld dat ik me misschien beter een een stevig touw kon ophangen , dan waren we van alle ellende af ( ik was echt pissed)
daar schrok ze toch even van , vandaar nu maandag een gesprek over het hoe en wat verder.
moet het nu echt op deze manier? alles volgens de regels en nergens of met niets rekening houden ?