ah
door ahtrab Dec 27, 2014 om 00:33
Voeding & gezondheid

Zorgverzekering en afwijzing machtiging hulpmiddelen

Voor enige weken diende ik bij Menzis een aanvraag voor de verlenging van mijn vervoerskosten naar het ziekenhuis aan de andere kant van het land(190 km van huis). Dit is de enige plek waar ik terecht kan met mijn zeldzame niet te genezen ziekte. Ik heb deze machtig al enige jaren in no time kreeg ik een standaard brief met een afwijzing. Daar is stond ook nog dat ze zorgvuldig alles gelezen hadden in mijn geval! Na interventie van iemand anders binnen Menzis kreeg ik na enkele dagen alleen maar een brief met dat de machtiging toewezen werd. Zonder nadere uitleg over de eerder brief. Na enkele weken waren de steunkousen die ik al jaren heb zo danig stuk dat ze niet meer te repareren waren. Na telefonisch contact met de service-telefoon, en de mevrouw nog navraag deed met de afdeling hulpmiddelen, werd mij gezegd dat de leverancier het moest beoordelen en als die vond dat ik, tussentijds, wel die steunkousen vervangen moest hebben zou dat gebeuren. Echter kreeg ik weer een standaard afwijzing. Op mijn klacht en uitleg over het verhaal heb ik na weken nog steeds niets gehoord. Vanwege de ziekte mag ik geen vocht vasthouden omdat dit direct levensbedreigend voor mij is. Ik heb zelfs al enkel malen in het ziekenhuis gelegen vanwege vocht vast houden.
En de kans is nu groot dat dit spoedig weer gebeurt of dat ik door thuiszorg gezwachteld moet worden.
Hoezo zuinig aan doen in de zorg???

Conclusie moet dus wel zijn dat Menzis de Menz niet centraal stelt en zeker niet in alle redelijkheid dingen wil toewijzen.
Het lijkt er op, ik ben er zelfs van overtuigd, dat dit standaard beleid en werkwijze is van Menzis.
Wellicht ook van andere zorgmaatschappijen.
Dit is dus wat de politiek wil...
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben.
Dan zou het een mooi onderwerp zijn voor het programma.

2274 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2014 om 10:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is zeker geen standaard beleid van Menzis. Voor een groot aantal hulpmiddelen is geen voorafgaande machtiging meer vereist als u die betrekt van een gecontracteerde zorgaanbieder.

Als men steunkousen nodig heeft, heeft men recht op twee paar per jaar. Dus u hoeft ze zeker niet "op" te dragen tot ze totaal versleten zijn. Vraag welke leverancier in uw buurt een contract heeft en bestel daar nieuwe.

Over zulk soort zaken moet u ook niet gaan bellen, want dan krijgt u een callcenter medewerker aan de lijn. Dus stuur een mail.

ah
door ahtrab - Dec 27, 2014 om 16:24
6 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger, bedankt voor je reactie.
Maar ik moet eerst even excuses aanbieden zag nu pas dat ik in het bij het onderwerp van de steunkousen niet duidelijk ben.
Ik heb de machtiging al jaren. De steunkousen worden ieder jaar vervangen.
In vorige jaren heb ik ook al gehad dat de kousen tussentijds vervangen werden.
Nu dus niet.
Ik zal eens kijken of ik iemand in de top kan bereiken om dit fenomeen van 'standaard afwijzen en dan wel kijken wat er gebeurd' aan te kaarten.
Juist die callcenter mevrouw had contact over dit opgenomen met de afdeling hulpmiddelen over dit specifieke probleem.
Dan mag ik toch aannemen dat het verhaal klopt.

Zal ongetwijfeld vervolgd worden.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2014 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u dus die kousen al jaren hebt, hoeft u dat niet elke keer te vragen. Neem contact op met de leverancier.

Maar steunkousen zijn haast onverslijtbaar, dus dat het nodig is meer dan twee paar per jaar te verstrekken, lijkt mij onwaarschijnlijk.

ah
door ahtrab - Dec 27, 2014 om 16:48
6 Antwoorden / 2 Vragen

De leverancier heeft de kousen bekeken en de eerste aanvraag gedaan omdat ze ook vonden dat de kousen binnen het jaar zodanig versleten waren dat ze niet meer gemaakt konden worden.
Echtgenote kreeg nog compliment dat ze nog zoveel had gedaan , want daar was de leverancier al niet meer aan begonnen.

Ik krijg van de leverancier, gecertificeerd en al, elk jaar een herinnering dat ik de nieuwe kousen mag en dan wordt ook weer de maten gecontroleerd.
Gewoon alles volgens de regeltjes.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2014 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, dus volgende week kunt u ze weer bestellen.volgens de site van Menzis kan uw leverancier ze dan gewoon leveren.

Jaar of 10 geleden zelf steunkousen moeten gebruiken. Na drie jaar had ik er zes, hoefde maar aan een been, maar aan geen een kous mankeerde wat, dus begrijp nog steeds niet dat ze bij u versleten zijn en tussentijds ook nog gerepareerd.

Mijn moeder heeft jaren en jaren steunkousen gedragen. Elk jaar twee paar nieuwe. Op ee gegeven moment een lade vol. Wel zo handig, hoefden ze tussendoor niet apart gewassen te worden, maar allemaal na jaren nog prima te gebruiken. En ze gingen gewoon in de wasmachine.

ah
door ahtrab - Dec 27, 2014 om 17:30
6 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas, dit is niet de eerste keer dat ik tussentijds de kousen moet vervangen.
Was ook nooit een probleem.
Ik heb het nog even nagekeken, want ik dacht dat de vergoeding 1 keer per jaar was ingaande de leveringsdatum.
Op de site staat inderdaad ' 1 keer per 12 maanden' dus niet per kalenderjaar.

Helaas( of gelukkig) is niet ieder mens het zelfde en ik heb dus duidelijk pech.
Maar de kern van de zaak blijft dat Menzis blijkbaar standaard zaken afwijst en pas eventueel later echt wil kijken naar de noodzaak van iets.
Deze houding heeft mij al eerder drie dagen ziekenhuis extra liggen opgeleverd.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2014 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan misschien maar beter overstappen van verzekeraar. Persoonlijk nooit enig probleem ondervonden bij Menzis met machtigingen.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2014 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees toch hier klik dat de leverancier kan beslissen. Ook voor extra paren.

Klik links onderaan op die drie vragen.

ah
door ahtrab - Dec 27, 2014 om 21:32
6 Antwoorden / 2 Vragen

Overstappen van de basis zou kunnen.
Maar de aanvullende verzekering wordt ik nooit meer ergens aangenomen.
Dit vanwege erg hoge ziektekosten.

Bij de vraag wanneer vergoeding lees ik het volgende.
"De leverancier bepaalt aan de hand van wettelijke criteria of u voor vergoeding van therapeutisch elastische kousen en een aan- en uittrekhulp in aanmerking komt. Hetzelfde geldt voor vervangende kousen of extra paren."
Ga nog op zoek naar die wettelijke voorwaarden.

Menzis schrijft in de afwijzing:
"We hebben met de leverancier van kousen afspraken gemaakt. Uw leverancier mag alleen kousen binnen de gemiddelde gebruikstermijn aan vragen bij een gewijzigde medische indicatie. Hiervoor moet dan een ander type kous noodzakelijk zijn."

Dus zal ik eerst moeten weten of dit ergens in wettelijke regels staat en/of Menzis afspraken mag maken.
Deze regel komt op mij nogal onredelijk over.

Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren met kousen waardoor je andere kousen binnen de vervangtermijn zou moeten hebben.

aurora1
door aurora1 - Dec 27, 2014 om 23:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eventueel eens of u via deze site klik hier uw vraag beantwoord kunt krijgen.
Ik zou het niet telefonisch doen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 27, 2014 om 23:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U weet waarschijnlijk dat alle vervoerskosten voor zulk zaken aftrek van de inkomstenlmogelijk is. Als u dus niet voor elkaar dat de verzekering dat niet meer betaalt, die mogelijkheid er nog is.om er nog wat terug van te ontvangen.

ah
door ahtrab - Dec 28, 2014 om 01:25
6 Antwoorden / 2 Vragen

Aurora1, Bedankt voor je reactie. Deze site was mij niet bekend. Zal er mee aan de gang gaan. Uiteraard gaat het ook om mijn situatie, maar er zijn vast andere mensen die soortgelijke problemen hebben en daar kan misschien verbetering in komen.

Valerius-2, Ik ken de aftrekmogelijkheden in de belasting sfeer. Al jaren maak ik er gebruik van.
Helaas is het wel zo dat je dan niet alle kosten gecompenseerd krijgt.
En met mijn zeer regelmatige bezoeken( soms meer keren per week maar altijd meerdere keren per maand) aan ziekenhuizen en ook opnames( meerdere keren per jaar) is het stuk wat je zelf nog moet ophoesten van een kleine uitkering te veel.
En het ziekenhuis voor mijn zeldzame niet te genezen ziekte is190 km van mijn huis. dit is ook de enig plek waar ik behandeld kan worden. Het is zelfs zo erg dat de levensreddende medicijnen hier in het noorden niet in de ziekenhuizen aanwezig is. Dat heeft me al eens een nachtelijk scheurpartij opgeleverd toen ik ernstig probleem had met mijn infuus thuis. Nadat ik te weten kwam dat het medicijn hiervoor( ik mag geen half uur zonder dat spul) niet aanwezig was kon ik in de nacht om half drie nog naar Amsterdam.
Maar dat is een deel van de oorzaak voor die steunkousen te moeten dragen
Toch bedankt voor je reactie.

menziswebcare
door menziswebcare - Dec 30, 2014 om 15:39
31 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag Ahtrab,

Vanmiddag is er telefonisch contact met u geweest.
Ons klachtenmanagement gaat de situatie beoordelen. U ontvangt zo spoedig mogelijk bericht van ons.

Met vriendelijke groet,
Jeannette Nijdam
Menzis

ah
door ahtrab - Dec 31, 2014 om 17:29
6 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad is er contact geweest.
Het gesprek was positief.
Maar ik wacht het resultaat nog even af.
In eerste instantie, lekker egoistisch :-) , natuurlijk voor toekennen deze machtiging.
Maar ook voor elke volgende keer maar eens overleg mogelijk maken om voor mij maar ook voor lotgenoten ( zowel met deze zeldzame ziekte als met andere speciale situaties) zodat er besproken kan worden wat er voor mogelijkheden zijn om allerlei zaken rondom deze mensen te kunnen regelen.
En dan gaat het echter niet alleen voor de directe ziekte kosten maar ook de zaken die wel een gevolg van zijn de ziekte en de gekste dingen waar je in verzeild raakt.
Hierin heb ik wel het besef dat niet alles mogelijk is maar dan kun je ook nog eens praten over een speciaal potje.
Dus gematigd positief.

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2014 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat het zo goed als zeker pisitief uitpakt. Bedankt voor het terugmelden.

ro
door robinklein - Oct 10, 2015 om 17:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ahtrab,

Wel vervelend om te lezen dat het allemaal zo moeilijk moet. In sommige gevallen is het oversluiten van een verzekering misschien dan verstandig, wat de enne niet kan aanbieden wil niet zeggen dat de andere dat ook niet kan. Zelf heb ik hier ook een tijd mee lopen worstelen. De verzekering maatschappijen zijn gelukkig niet allemaal het zelfde. Maar wat wel veel tijd met zich mee brengt om het allemaal uit te zoeken. Zelf vind ik gewoon dat elke mens goed geholpen moet worden zeker met de belachelijke prijzen die we tegenwoordig moeten betalen voor onze zorg. Daar mag je dan ook wel wat van verwachten niet waar... Zelf ben ik toen die tijd eens flink gaan zoeken op het internet, wat me best wel een beste tijd heeft gekost. Uit eindelijk een aantal instanties gebeld, maar werd er maar niet echt wijzer van. Na een tijdje werd ik door een vriend geadviseerd om een adviseur aan huis te laten komen, een die meerdere zorg aanbieders heeft. Zodat ik een keuze kon gaan maken. Zelf vond ik dit een erg fijn gesprek met een van de adviseurs die ik thuis heb laten komen. Ik heb er meerdere laten thuis komen om zeker van mijn zaak te zijn. Ik ben uit eindelijk met advies nederland in zee gegaan weet niet of ik hier uberhaupt een link van mag plaatsen anders mag de link of post worden verwijderd. Maar leek mij fijn om wat voor mij heeft gewerkt te delen. Uiteindelijk heeft het voor mij goed uitgepakt. Ik ben inmiddels goed verzekerd voor de dingen die voor mij en mijn gezin belangrijk zijn. Beter toch over verzekerd, dan er later achter komen dat je niet gedekt bent voor een aantal zaken. Maar wat voor mij geld wil niet zeggen dat, dat ook voor jou geld. Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen mee dragen aan een besluit die je heb of gaat maken.

Groeten R.Klein.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2015 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is verboden commerciële links te plaatsen. Ik heb de redactie gewaarschuwd.