maki
door maki Apr 22, 2007 om 21:43
Vrije tijd & tuin

Creosoot olie stank

ik heb erg veel last van de bielzen van de buren die stinken naar de olie die er uit komt bij warm weer. het lijkt wel of het ieder jaar erger wordt dus heb ik er laatst iets van gezegd. ik heb er nu al last van en het is nog niet eens echt zomer. weet iemand wat ik hier aan kan doen?? zand erover gooien, maar de zijkant dan? een wit laken erover maar dat is natuurlijk ook niet mooi in hun tuin. weet iemand een goeie oplossing waar ik bij hun mee aan kan komen. zelf hebben ze er geen last van.

alvast bedankt, groetjes

10548 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2007 om 10:43
16885 Antwoorden / 202 Vragen

informeer eens bij uw gemeentelijke milieudienst wat hieraan te doen is. Als u verder geen problemen met uw buren heeft, doe dat dan vriendelijk en vraag of men oplossingen voor u weet.

Wat overigens ook zou kunnen is een dikke (blanke) laklaag over de bielzen die wel moet worden aangebracht als het koud weer is en de teer dus droog.

ki
door kiekkiek - Apr 23, 2007 om 14:09
6 Antwoorden / 0 Vragen

Daar is helaas niets aan te doen. De creosoot zit vrijwel door en door en door de werking van het hout blijft de geur, vooral bij warm weer, vrijkomen.

Een spoorbouwer.

b1
door b1b2m3 - Apr 23, 2007 om 14:32
8 Antwoorden / 0 Vragen

Juist een heel prettige zomerse lucht, maar dat zal wel een afwijking van mij zijn.

il
door ilona11 - Apr 23, 2007 om 16:50
6 Antwoorden / 7 Vragen

Er is maar 1 oplossing.

De brand erin,ook je buren moeten het ruiken dus weg ermee,

mi
door michael03 - Apr 23, 2007 om 16:52
9 Antwoorden / 1 Vragen

Er bestaat nogal wat regelgeving rondom hout dat behandeld is met creosoot. Een particulier mag het helemaal niet meer aanschaffen of gebruiken. Zie: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=18249

Als de buurman niet wil meewerken kan je een klacht indienen bij de milieudienst. Doe dat officieel (via een brief). Zo kunnen zij zich er niet vanaf maken (door bv. te zeggen om nog eens met de buurman te gaan praten) en is milieudienst verplicht om bij geconstateerde overlast iets te doen. In tegenstelling tot geluidsoverlast komt de milieudienst bij stank/geuroverlast al in aktie zodra ze maar iets constateren. Spreek wel vantevoren met ze af dat ze komen op een warme dag als er ook wat te ruiken valt

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2007 om 18:12
16885 Antwoorden / 202 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2007 om 18:14
16885 Antwoorden / 202 Vragen

of wel u leest dat het (inderdaad) helemaal niet meer gebruikt mag worden. Zullen uw buren waarschijnlijk niet leuk vinden maar wettelijk heeft u "een degelijke poot om op te staan". Maar ruzie met de buren is ook niet aan te bevelen dus doe navraag bij de Milieudienst wat te doen.

mc
door mcurie - Apr 24, 2007 om 01:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben ook zo'n biels in de tuin, nog van de vorige bewoners. Ik heb deze "afgelakt met epoxyhars (waar je o.a. kano's mee repareert). Daarna heb ik er wat zand over gestrooid om het oppervlak ruw te houden. De epoxylaag sluit goed af en gaat heel lang mee. Eens in de 3 jaar een nieuw laagje er overheen en je ruikt niets. Een blik epoxyhars is niet goedkoop, maar je hebt niet veel nodig en je kunt het nog jaren gebruiken. Hiermee voorkom je wellicht een erg verstoorde relatie met je buren.
Succes.

ja
door jan22 - Apr 25, 2007 om 11:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit redactie] erin. Olie moet branden!!

juupke
door juupke - May 7, 2007 om 22:18
108 Antwoorden / 17 Vragen

Ik vind dat ook lekker ruiken hoor...